Republic F84F Thunderstreak 1/6

Rustig verder tekenen en krassen;


156f34dd-5e21-4acd-9baf-9c1de6ecd03f.jpg


bab330d4-6830-4708-94a8-3e57d87022c4.jpg




3ed91305-3b8a-49ed-9fd3-5b91b91bc3d8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op één of andere manier zijn de foto’s in de voorlaatste post kleiner uitgevallen. Geen idee waarom, misschien iets met de foto server “myalbum” of zo.
 
Rustig verder, glow in the dark! :cool:


7abad7aa-99bb-4965-b717-5cdc461df06b.jpg


Toch best mooi zo'n uitlijn lazer, goed om alles symmetrisch te kunnen meten en tekenen, hier uitlijnen van de kanon poorten. Neus sectie ook bijna af, straks de onderkant zodat ik de linker lijnen precies met rechts kan verbinden. Nu is de hele rechterkant nog kaal, straks alles symmetrisch overtrekken/kopieren.

a599b4d8-5cd0-41d5-bc67-ca4fffc36f7b.jpg



Ook alvast begin gemaakt voor de cockpitramen. Die heb ik simpelweg over de mal getrokken na zacht worden in de oven.
6d77af59-7118-46ac-b451-b052e4149ad1.jpg
 
Kleine stapjes verder, kanon gaten in de neus. Deze heb ik gemaakt van koolstof buis. Waarom? Simpel omdat ik deze in de exact schaal binnenmaat toevallig nog had liggen. Het ook epoxy buis, kunstof, aluminium of messing kunnen zijn. Ik denk dat koolstof buis misschien ook lichter is en het lijmt in ieder geval goed!

Uitgelijnde tekengaten overmaats uitgeslepen en een triplex malletje met pinnen gemaakt om het zaakje haaks en recht uit te lijnen tijdens lijmen. Hier heb ik 24hrs epoxy met véél microballoons gebruikt om het licht te houden en het vult lekker goed;
b143d6de-0aa0-43ff-876e-e3a57484d9db.jpg


5b0a8971-687d-4a9f-a5d1-c85b87af6f77.jpg


Na uitharden de mal er uit getrokken;
45465d15-ba89-42f1-9ce2-de17bd4d0865.jpg


En het zaakje flush slijpen en schuren;
efe753de-667c-41a3-9e26-478e1dba101a.jpg


Laagje wit erover en weer een klusje klaar!
72912baa-1cb2-4ddb-88f2-363ccf09e6fb.jpg


6ad0556b-ab7d-4394-b9fa-8aeb3e4a2101.jpg



Nu verder met de "Auxilary inlaten" die het origineel gebruikt tijdens opstijgen of langzame vlucht met vol vermogen. Deze zijn in het echt simpel met veerdruk gesloten. Wanneer er een bepaalde onderdruk in de inlaat buizen ontstaat, wanneer de motor veel lucht vraagt/zuigt gaan ze vanzelf open....dat wil ik ook! :cool: Niet functioneel nodig maar gewoon omdat het schaal is. :)

Zó zit het bij de echte;
8b83680c-242d-4878-a34c-6b4205dda2e8.jpg


Na meten en tekenen een deel uitgeslepen en de rest wat gaatjes geboord. Hier een dikke slurrie van epoxy/microballoons in gespoten. Het meeste schuur ik weer weg maar zo hecht ik het buitendeel van de romp samen met het inlaat binnen duct gedeelte. Zo weet ik dat deze delen precies opgelijnd en recht blijven als ik de klep er uit slijp. Bij het open geslepen gat zie je de ducting. Nu harden;
03d2b43d-79f3-4943-9cb2-c589d207d014.jpg
 
Dank Hans. Ik zat ook te piekeren. Ik dacht eerst de gaten mooi precies uit slijpen en de buisjes er pas in maar die bleven natuurlijk voor geen meter op hun plaats...toen kwamen we op idee voor malletje.
0736e32e-7b86-4208-9552-4c3bd0b2bade.jpg



Verder met de inlaat klepjes.
0ab6d867-5b9e-4d8c-9f20-aa759dbcb472.jpg


Afschuren en uitslijpen;
712fb099-cde0-4a93-8577-d8eaf8725ccc.jpg


3c5b5ff2-7909-4eec-82c7-f4500c41897b.jpg


Zo ziet dat er uit in de tunnels;
26426212-d93b-49c0-abdc-ae3d02cbd969.jpg


En zo lijkt het al ergens op;
dc942bb2-e610-447c-850b-d6e8577e8ba3.jpg
 
De inlaat kleppen gelijmd met 24h epoxy en weer veel microballoons om het licht te houden. Gelijk wat overmaats gesmeerd vanwege het uitslijp verlies, straks precies pas schuren.
13d6c59b-6ea3-46d0-a637-d3b6706cb633.jpg



Terwijl dat uithard alvast beginnetje gemaakt aan de vleugel paneel lijnen. Ik was met name benieuwd of ik hier in kan krassen. De vleugels zijn schuim met als afwerking 1,5mm balsa en 25gram glasdoek met G4 pu lak en een dun laagje grondverf. Heel diep kom ik niet maar verbaasde me dat ik er toch een dun lijntje in kan krassen. Het hoeft ook niet veel te zijn. De echte paneellijnen zijn vaak half dicht gespoten en daar blijft schaal 1/6 ook niet veel van over.

Later kwestie van hoofdlak dun houden….
5eb20d80-05fe-4c40-9ab4-38177cb33cf2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tnx!


Garage in de winter niet erg warm. Goed om te klussen maar voor 24hr epoxy heb je toch minimaal 20 graden nodig, soms warmer. Dat kost me teveel energie om die de hele dag én nacht warm te houden. Dus na applicatie verhuizen we de kist geregeld naar de huiskamer om goed uit te harden, vaak moet zoonlief zijn speelhoek er aan geloven :yes: maar dat vind'tie helemaal niet erg! :D
5cae89a2-1087-4928-b439-60a92e460335.jpg
 
Ook effe tussendoor de aileron trim tabs gemaakt. Deze zijn op het origineel heel ouderwetse buig plaatjes van aluminium zodat ze een trim correctie kunnen uitvoeren na de eerste vlucht. 100,000% recht bouwen lukte ze toen nog niet. Eenmaal gebogen blijft dat permanent.
61ce2c82-a6cc-41e0-86f8-27cd1b480f04.jpg


8ec8e41d-ed0d-40b4-928d-5ec35f4fcc49.jpg


Dit zijn typisch van die dingen die tijdens transport afbreken. Dus, óf ze afneembaar maken óf heel sterk, heb voor het laatste gekozen. Heb dunne epoxy/print plaat gebruikt en in de achterlijst met dremel en slijpschijf ongeveer 5mm ingeslepen. Daarna de trim plaatjes met epoxy ingelijmd;
5ce61f56-7ae1-4e91-8f63-5e0457c99531.jpg


Ingeslepen sleuf;
28034b9a-b638-429a-87d4-4391a6bd0872.jpg


d5797559-21cb-4c60-9c1e-60e42a76bfbc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar dit zijn typisch van die dingen die je butst buiten de hoezen! :confused: Dus toch maar wat harder. Ze wegen nog nauwelijks paar gram dus dat geeft niets.
Ik ben zelfs bang dat ik er een keer aan snijd, ze zijn best scherp....

Dan is dat ook schaal, Bij de echte zijn ze ook erg scherp, heb er nog een litteken van op mijn hoofd staan....

Geoff
 
Back
Top