Even weer melden na poosje afwezig.
Erg weinig gedaan afgelopen maanden, drukte op werk bereikte hoogtepunt, nu weer wat rustiger dus tijd om project af te stoffen. Hopelijk volgend jaar iets meer tijd...
Na inbouw van de speedbrakes nog een paar keer gevlogen. Dát was een enorm verschil, ik heb ineens remmen in de lucht!
Hoewel de Streak er in het echt wat lomp uitziet is het een hele aerodynamische kist, komt snel op snelheid en houd deze graag vast. Ook bij aanzetten tot nadering! Nu met de kleppen open remt dat af als een beest. Eenmaal afgeremd dot gat er op en zo binnen vliegen. Over de baan drempel of ongeveer 1 meter hoogte gas idle en dat ding staat bijna meteen aan het dek, precies zoals ik het wilde hebben, operatie geslaagd!!!
Maar daarna paar maanden geen tijd, nu bezig met verdere voorbereiding om te gaan spuiten. Dat hoop ik nog steeds ergens in de winter te gaan doen hoewel dat waarschijnlijk meer richting voorjaar zal gaan, nog een hoop te doen.
Ondertussen ook nog weekendje Brussel gedaan met gezinnetje.....daar staat héél toevallig een Streak in het militair museum in het centrum.

Deze heeft als weinigen de externe tanks en pylons, op de grond waar je makkelijk bij kan. Die had ik nog niet opgemeten dus samen met Boet half ochtendje meten en foto's maken. Kunnen we die ook ooit nog bouwen.
Deze items staan minimaal nog op mijn lijstje alvorens de lak er op kan;
- Paneel lijnen en rivets inkrassen/slijpen
- Schaal Auxiliary hulp inlaat kleppen onder de romp uitslijpen en opbouwen werkend
- Mitrailleur / kanon gaten in romp en vleugels buisjes inbouwen
- Cockpit ramen uitslijpen en inlijmen
- Hier en daar lucht happertjes uitslijpen en bouwen
Afgelopen week begonnen aan de paneel lijnen en klinknagels. Zowel Marijn als ik hebben honderden foto's en metingen aan de Full-size gedaan....maar toch kom je altijd wel iets te kort. Soms pak je dan simpelweg een foto op de PC, vergroot deze uit tot 1/1 en dan simpelweg meten op het schermpje. (Vandaar de meetlint op de meeste foto's, dan heb je een referentie)
Eerst alles met 0,5mm vulpotlood op tekenen en checken. Krassen doe ik met kraspen en lineal. Soms knip ik uit karton een radius waarlangs ik de kraspen kan laten gaan. Voorzichtig inkrassen en gemiddeld 4-6 keer inkrassen. Beetje feeling voor ontwikkelen, oppassen dat je niet te diep gaat en de glasvezel raakt of door krast. Hierom bewaar ik altijd uitslijp stukken waar ik het iedere keer op kan testen en proberen. De flush klinknagels en schroefjes slijp ik met bitje in dremel, de uitstekende nagels (Zijn er hier niet zoveel) zal ik me de houtlijm pipet methode doen.
Paar weken geleden bij de Aldi een prijsgunstige lazer uitlijner gekocht, ideaal ding!!!
Foto's, diverse linealen, kras garnituur etc....
En dan tekenen en krassen maar;
Eerste aanleg lijkt al wat!
En verder;
Dit lijkt al op iets...al zeg ik het zelf
Komende weken flink door krassen