Aerofly van Aeronaut

Veel gedaan maar niet veel te melden.
Vleugen 2 geplakt en (na gaatjes in de ribben geboord te hebben) de ailerons volledig beplankt.

Ook 2 Savox SH-0257MG micro servo’s + verlengkabels besteld bij onze zuiderbuur welke in de vleugels komen en dan kunnen die aan de onderzijde ook beplankt worden.

Nu eens bedenken welk kleurschema ik zal doen alvorens de folie te bestellen. Ik nijg toch naar Oracover voor de 1x.
Hoe bedenken jullie het kleurschema trouwens? Met een tekening vooraf of ter plekke uit het hoofd?
 

Bijlagen

  • IMG_2149.jpeg
    IMG_2149.jpeg
    319,7 KB · Weergaven: 142
  • IMG_2150.jpeg
    IMG_2150.jpeg
    135,4 KB · Weergaven: 146
  • IMG_2153.jpeg
    IMG_2153.jpeg
    291 KB · Weergaven: 137
Het bouwen heeft helaas even stil gelegen wegens ziekte en drukte. Kon steeds maar uurtje bezig. Maar werk nu in ploegen dus overdag lekker tijd.
Inmiddels de beide vleugels geheel klaar, op fijn schuren na.
Heb de servo’s ingebouwd, de ribben aan de boven en onderzijde verdikt. Dit heb ik gelezen op dit forum maar kan alleen niet meer vinden hoe dat wordt genoemd.
Ook de vleugeltips gelijmd en in vorm geschuurd.
Ben er verbaasd over maar beide vleugels wegen precies evenveel (?!?). Dit is meer geluk dan wijsheid haha.
Over het algemeen dik tevreden met de vleugel. Al zal het altijd netter en beter kunnen. Voor een eerste poging…..

Volgende stap zal zijn om de vleugels mooi aan te laten sluiten op de romp. Zit nog wel een aardige kier. Volgens mij is dan de aanpak; vleugels erop, uitlijnen en dan de kier opmeten en opvullen met balsa/licht gewicht vuller.

Is het ook raadzaam om het balsa te behandelen met poriënvuller oid voordat de folie erop gespannen wordt? Moet nog wel de kleuren bepalen dus geen haast.

vindt het bijna zonde dat de ruwbouw erop zit want prachtig om te doen.
 

Bijlagen

  • IMG_2205.jpeg
    IMG_2205.jpeg
    337,8 KB · Weergaven: 162
  • IMG_2208.jpeg
    IMG_2208.jpeg
    338,8 KB · Weergaven: 157
  • IMG_2213.jpeg
    IMG_2213.jpeg
    365,6 KB · Weergaven: 160
  • IMG_2204.jpeg
    IMG_2204.jpeg
    295,7 KB · Weergaven: 163
  • IMG_2177.jpeg
    IMG_2177.jpeg
    356 KB · Weergaven: 158
  • IMG_2207.jpeg
    IMG_2207.jpeg
    288,4 KB · Weergaven: 547
  • IMG_2215.jpeg
    IMG_2215.jpeg
    330,5 KB · Weergaven: 159
  • IMG_2218.jpeg
    IMG_2218.jpeg
    377,4 KB · Weergaven: 166
  • IMG_2220.jpeg
    IMG_2220.jpeg
    345,9 KB · Weergaven: 167
  • IMG_2222.jpeg
    IMG_2222.jpeg
    325,2 KB · Weergaven: 156
Ziet er gaaf uit... op de zesde foto lijkt een schuine indekking iets lager te zitten dan de overige indekking, ik weet niet zeker of ik dat goed zie op de foto maar als het zo is zou ik het proberen te corrigeren want de kans is groot dat je daar met bespannen het probleem krijgt dat de folie aan de lagere indekking blijft plakken, dat zou zonde zijn.
De strips op de vleugelribben heten in goed Nederlands cap strips...
Porienvuller is overkill, maar een laagje blanke lak (ik gebruik een goedkope spuitbus van de Action of zo) en licht opschuren verbetert de hechting op het anders pluizige balsa.
 
Dank u wel!!!
Het schuine kantje zit inderdaad lager. Scherp gespot. Ik zal dit morgen even aanpassen. Rij ik meteen even langs de action. Dank weer voor de tips!!!
 
.
Mooi project Sjef.

Ik kan het niet goed zien op het filmpje, maar de rolroer uitslag naar beneden lijkt iets groter dan naar boven of zie ik het verkeerd?
Beter is om bij deze kist de rolroeruitslag naar boven groter te maken dan naar beneden (differentiatie).
Dat kan je mechanisch doen d.m.v. de stand van de servohevels of digitaal d.m.v. de mogelijkheden van je zender.

Je bouwt erg netjes, ziet er goed uit!
Heerlijke houtbouw, leuk om te volgen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank Ramses!
Toch een hele eer dat te horen van m’n bouwgrootheid die ik zeer bewonder!

Op de uitslagen heb ik nog niet gelet, was al blij dat het werkt. Maar dank voor de tips en uitleg. Is er ook een regel hoeveel graden de uitslag moet zijn of is het gewoon proberen?
 
Het komt doordat je de aileronhorn te ver naar achteren hebt staan.
Het effect van het verplaatsen van de stuurstang wordt daardoor bij het naar achteren (=up) gaan steeds kleiner en bij het naar voren gaan (=down) steeds groter.
Kijk maar:
img_2207-jpeg.562816

Van opzij gezien zou de verbindingslijn tussen het inhanggat van een horn en het scharnierpunt (in de neutrale stand) 90 graden moeten staan op de stuurstang, zo dus:
full

Voor de servohorn geldt hetzelfde.
Nu de roerhorn al op zijn plaats zit kun je dit alleen nog aan de servokant oplossen.
Begin met de servohorn zover te verdraaien (afhalen en één of twee tandjes verder zetten) zodat deze parallel komt met de lijn die de roerhorn nu maakt. Dan moet je uiteraard ook de stuurstang inkorten.
Als het goed is heb je nu naar boven en naar beneden dezelfde uitslag.
Maar zoals gezegd is wat aileron differential (in dit geval meer uitslag naar boven dan naar beneden) een goede zaak.
Twee mogelijkheden:
Je gaat nog iets verder met verdraaien van de servohorn en inkorten van de stuurstang, of je schroeft het er aan de zenderkant in....
 
Ik denk dat in dit stadium de roerhoorn een stukje verplaatsen prima kan. Eventueel de oude gaatjes vullen met epoxy.
 
Als je de hevel op de servo iets offset zet naar achter dat het roer mooi uitgelijnd staat dan heb je automatisch een grotere uitslag naar boven dan naar beneden, hierdoor dus de bovengenoemde differentatie (meer naar boven dan naar beneden) oftewel haakeffect tegengaan gelijk ingezet.
 

Bijlagen

  • Aansturing roeren.jpg
    Aansturing roeren.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 82
Als je de hevel op de servo iets offset zet naar achter dat het roer mooi uitgelijnd staat dan heb je automatisch een grotere uitslag naar boven dan naar beneden, hierdoor dus de bovengenoemde differentatie (meer naar boven dan naar beneden) oftewel haakeffect tegengaan gelijk ingezet.
Ja, mits... die ailleronhorn goed staat.
Nu kom je niet verder dan ongeveer gelijke uitslagen.
In deze situatie verdwijnt de servohevel dan bijna of helemaal binnen de vleugel, kan ook de bedoeling niet zijn.
Ik zie trouwens wel dat het inkorten van de stuurstang niet eenvoudig zal zijn. Maar het kan wel.
Wie legt trouwens "even" uit wat het effect is van differential of het ontbreken daarvan?
 
wie legt trouwens "even" uit wat het effect is van differential of het ontbreken daarvan?
Een omlaaggaand aileron heeft altijd meer weerstand dan een omhooggaand aileron, logisch als je bedenkt dat de luchtstroming de vleugel altijd iets van onderen raakt. Gevolg is dat de vleugel waar de aileron omlaag gaat meer wordt afgeremd door de luchtstroom, en iets achterblijft; maar dat is juis de kant waarvan je wil dat ie naar voren gaat! Dat noemen we dus het haakeffect (of adverse yaw).
Om haakeffect te voorkomen kunnen we zorgen dat de neergaande aileron minder ver uitslaat dan de opgaande. Dit kan mechanisch op de hierboven al beschreven manier, maar de meeste zenders kunnen dat tegenwoordig ook digitaal, dan noemen we het differentieel.
Zelf heb ik een vliegende vleugel waarvan het ontwerp stamt uit de jaren 40 van de vorige eeuw, die zoveel haakeffect bleek te hebben dat ik het differentieel zo heb afgesteld dat alleen de opgaande elevon (binnenvleugel) uitsloeg, bij de buitenvleugel doet de elevon helemaal niks, en dat geeft een nette bocht.
(Bij een vliegende vleugel heten de ailerons elevons, omdat ze een gecombineerde functie hebben van elevator en aileron).
 
Allen weer hartelijk dank voor de input en tips.
Daar was ik als beginner eerlijk gezegd totaal niet mee bezig. Maar ik denk dat ik het principe een beetje begrijp.
Ik heb een T14SG zender dus daar kan de differentiatie wel op instellen.
Maar lijkt me, om het beter door te krijgen, leerzamer om het eerst mechanisch op te lossen. Dan kan ik op de zender altijd nog fine tunen.
Zijn er regels voor de hoek omhoog en omlaag? Ook voor het hoogteroer en richtingsroer? (Of moet het vakjargonmatig allemaal in het Engels)
 
Als je begint met ongeveer 1 : 2, dan kun je daar vanuit fine tunen.
Maar, als je het helemaal "goed" wilt doen, stuur je zo'n kist met twee handen.
Net zoveel richtingsroer er bij geven dat je een zuivere bocht vliegt.
Voor minder complex sturen wordt vaak een aileron naar richting mixer ingezet die het richtingsroer zoveel uitslag geeft om het (na differentiatie) overgebleven haakeffect te compenseren.
Ik vind dat vliegen met twee handen juist een van de leuke dingen bij een model zoals die zwever, maar anderen moeten daar absoluut niets van hebben.
 
Helaas heeft de bouw geruime tijd stil gelegen ivm lekkage/overstroming van de benedenverdieping + een ontkennende woningbouwvereniging. Zit vanaf nu een paar weken elders totdat de bouwdrogers hun werk hebben gedaan.

Heel af en toe wat gepield.
Ik vond de vleugelbevestiging met elastiek maar fragiel dus aangepast door een M5 bout in te lijmen in de vleugels. Dit had ik nog liggen t.b.v. freestafel project.
Nu kan ik de vleugels mooi strak en stevig bevestigen aan de romp.

Ik heb ook de positie van de aileron horns aangepast en deze staan nu in neutraalstand haaks op de scharnieren. Scheelt echt enorm qua uitslag boven/beneden. Erg leerzaam!!! Dank nogmaals.

Verder de vleugels en romp in de Glitsa parketlak gezet.
Het leek me gaaf om de vleugels mooi te lakken met hard wordende meubelbeits en dan met een transparantie folie bespannen maar krijg het niet mooi. Vergt nog enige jaren oefenen alvorens een beetje in de buurt van voorbeeld Ramses te komen.
Nu dus maar bespannen met gekleurde folie.
Moet nog steeds een kleurschema bedenken en bestellen.

Ik ben nog wel van plan nog 1x te plamuren om alles super strak te krijgen. Weet niet in hoeverre oneffenheden zichtbaar blijven in de folie.
Maar dit is voor als het huis weer helemaal op orde is. Kan helaas even duren.

Het gewicht zit nu op 1099 gram inclusief servo’s. Komt dan nog de motor en accu bij. Op de doos wordt ca. 1650 gram aangegeven. Ga ik dat halen denken jullie?

Gegroet met natte voeten.
 

Bijlagen

  • IMG_2262.jpeg
    IMG_2262.jpeg
    436,8 KB · Weergaven: 126
  • IMG_2263.jpeg
    IMG_2263.jpeg
    191,9 KB · Weergaven: 121
  • IMG_2264.jpeg
    IMG_2264.jpeg
    307,7 KB · Weergaven: 118
  • IMG_2361.jpeg
    IMG_2361.jpeg
    313,6 KB · Weergaven: 121
  • IMG_2358.jpeg
    IMG_2358.jpeg
    285,9 KB · Weergaven: 122
  • IMG_2359.jpeg
    IMG_2359.jpeg
    310,4 KB · Weergaven: 121
  • IMG_2363.jpeg
    IMG_2363.jpeg
    495,9 KB · Weergaven: 126
  • IMG_2362.jpeg
    IMG_2362.jpeg
    427 KB · Weergaven: 131
  • IMG_2364.jpeg
    IMG_2364.jpeg
    362,6 KB · Weergaven: 130
  • IMG_2360.jpeg
    IMG_2360.jpeg
    305,1 KB · Weergaven: 114
Hoe krijg ik eigenlijk de foto’s gedraaid?

Het draaien van de foto's doe ik voordat ik deze upload , als ik de foto open in afbeeldingen staat er tussen de icoontjes bovenaan een circelpijl (2de van links) waarmee je je foto kan draaien

IMG_2360.jpeg


Groeten Jef
 
Back
Top