pompebled
Forum veteraan
Goedemiddag!
Ik les nu nog met een Easystar pusher, maar volgens de regels van de club mag ik daar niet mee voor mijn brevet vliegen, omdat het eigenlijk een zwever is. Ik heb dus een hoogdekker nodig en kwam deze video tegen:
De tekening die deze jongen gebruikt staat op Outerzone en is een SIG Kadet junior: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8572 er is ook een grotere SIG Kadet: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2950 die mijn voorkeur zou hebben, i.v.m. zichtbaarheid en vlieggemak (groter vliegt beter)
Beide modellen hebben een Clark-Y profiel, dat vliegt goed, weet ik van mijn zwevers. In het artikel van de Kadet is ook sprake van een SIG Komander Mk II: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9124 Qua formaat iets groter, maar met een ander vleugelprofiel.
Weer een heel verhaal, maar mijn vraag is, welk profiel heeft de voorkeur?
Ik wil graag ailerons en eventueel flaps inbouwen (en dan de hoek van beide vleugelhelften reduceren) voor de langzame landing en korte start. Ik zou de bouw wijze van de eerste video gebruiken, XPS schuim, waarbij ik de vleugel met de snijdraad maak i.p.v. schuren.
De tekening van de Kadet senior uitgeprint op 125%, dan kom ik op een spanwijdte van 180 cm, net iets handzamer dan de SIG Kadet Senior Sport, het moet nog wel te vervoeren zijn...
Dat het Amerikaanse ontwerpen zijn komt door de video die dit verhaal triggerde, als er ontwerpen zijn, die volgens jullie beter (geschikt om in schuim uit te voeren) zijn, dan houdt ik me aanbevolen.
Groeten, Jan.
Ik les nu nog met een Easystar pusher, maar volgens de regels van de club mag ik daar niet mee voor mijn brevet vliegen, omdat het eigenlijk een zwever is. Ik heb dus een hoogdekker nodig en kwam deze video tegen:
Beide modellen hebben een Clark-Y profiel, dat vliegt goed, weet ik van mijn zwevers. In het artikel van de Kadet is ook sprake van een SIG Komander Mk II: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9124 Qua formaat iets groter, maar met een ander vleugelprofiel.
Weer een heel verhaal, maar mijn vraag is, welk profiel heeft de voorkeur?
Ik wil graag ailerons en eventueel flaps inbouwen (en dan de hoek van beide vleugelhelften reduceren) voor de langzame landing en korte start. Ik zou de bouw wijze van de eerste video gebruiken, XPS schuim, waarbij ik de vleugel met de snijdraad maak i.p.v. schuren.
De tekening van de Kadet senior uitgeprint op 125%, dan kom ik op een spanwijdte van 180 cm, net iets handzamer dan de SIG Kadet Senior Sport, het moet nog wel te vervoeren zijn...
Dat het Amerikaanse ontwerpen zijn komt door de video die dit verhaal triggerde, als er ontwerpen zijn, die volgens jullie beter (geschikt om in schuim uit te voeren) zijn, dan houdt ik me aanbevolen.
Groeten, Jan.