Henri Kaper
verslagschrijvers
Okee ... na veel hobby-onvriendelijke jaren en een verhuizing naar een klushuis, heb ik weer wat rust, een nieuwe hobbykamer en gaan we weer bouwen!
Ik heb in die jaren wel lekker gevlogen met m'n trouwe Big Lift. En m'n eerdere schaalprojecten Koolhoven F.K.41 en Avia BH.1EXP, heb ik opnieuw in CAD uitgewerkt, maar die laat ik nu nog even in m'n computer staan.
Eerst even een bouwdoos, de ValuePlanes Miles Hawk Major, die ik wil afwerken als de Nieuw-Zeelandse ZK-ADJ die deelnam aan de beroemde 1934 MacRobertson Air Race (London-Melbourne).
De ZK-ADJ was geheel zilverkleurig (aluminiumverf) met rode registratie en zwarte belettering, dus dat wordt Oratex Silver, decals, lichte weathering en een brandstofbestendige laklaag.
Schaal: 1:4
Spanwijdte: 2,48 m.
Lengte: 1,82 m.
Gewicht: 9 tot 10 kg.
Motor: Laser 180 (had ik al aangeschaft voor de Avia)
Ik ga 'm weliswaar bouwen om in de F4H wedstrijdklasse mee te kunnen doen, maar wil meer inzetten op bouwsnelheid dan schaalzorgvuldigheid. Wat ik op internet aan documentatie heb kunnen verzamelen is ook maar heel bescheiden. Dus het wordt vooral een uitdaging er niet te veel aan te verbeteren, maar een paar dingen ga ik wel anders doen. Ten eerste was de Hawk Major volledig 'sheeted' op de staartvlakken en rolroeren na, dus ik ga romp en vleugels beplanken met 1,5 balsa. Ik ga de geleverde landingspoten waar ik niet zoveel vertrouwen in heb, vervangen door een zelfbouw verend landingsgestel. En de 'broekspijpen' zal ik zelf moeten maken, omdat die van ZK-ADJ een andere vorm hadden. (Dat ZK-ADJ geen flaps had scheelt weer werk.)
Ik heb in die jaren wel lekker gevlogen met m'n trouwe Big Lift. En m'n eerdere schaalprojecten Koolhoven F.K.41 en Avia BH.1EXP, heb ik opnieuw in CAD uitgewerkt, maar die laat ik nu nog even in m'n computer staan.
Eerst even een bouwdoos, de ValuePlanes Miles Hawk Major, die ik wil afwerken als de Nieuw-Zeelandse ZK-ADJ die deelnam aan de beroemde 1934 MacRobertson Air Race (London-Melbourne).
De ZK-ADJ was geheel zilverkleurig (aluminiumverf) met rode registratie en zwarte belettering, dus dat wordt Oratex Silver, decals, lichte weathering en een brandstofbestendige laklaag.
Schaal: 1:4
Spanwijdte: 2,48 m.
Lengte: 1,82 m.
Gewicht: 9 tot 10 kg.
Motor: Laser 180 (had ik al aangeschaft voor de Avia)
Ik ga 'm weliswaar bouwen om in de F4H wedstrijdklasse mee te kunnen doen, maar wil meer inzetten op bouwsnelheid dan schaalzorgvuldigheid. Wat ik op internet aan documentatie heb kunnen verzamelen is ook maar heel bescheiden. Dus het wordt vooral een uitdaging er niet te veel aan te verbeteren, maar een paar dingen ga ik wel anders doen. Ten eerste was de Hawk Major volledig 'sheeted' op de staartvlakken en rolroeren na, dus ik ga romp en vleugels beplanken met 1,5 balsa. Ik ga de geleverde landingspoten waar ik niet zoveel vertrouwen in heb, vervangen door een zelfbouw verend landingsgestel. En de 'broekspijpen' zal ik zelf moeten maken, omdat die van ZK-ADJ een andere vorm hadden. (Dat ZK-ADJ geen flaps had scheelt weer werk.)