Bouw Concorde van HM-Modellbau

Zoals beloofd in het topic "toon je edf model" hierbij een verslag van de bouw van de Concorde van HM-Modellbau.
Het betreft een full-composite kit ontworpen door Harald Matussek / HM-Modellbau. De romp en vleugels worden bij Paritech in Duitsland gemaakt uit een super lichte vacuum glasvezel/Herex sandwich constructie. Alle composite delen inkl spanten wegen slechts 5,5 kg. Het uiteindelijke take-off gewicht is +/- 11,5 kg incl accu's (2x 6s / 7000 mAh).
De totale lengte is 3,6m met een span van 1,50m. Aandrijving kan met 2 kleine turbines maar ook 2x 100mm EDF's is een optie (waar ik voor gekozen heb).
IMG_6779.jpeg


December 2023 ben ik het vliegtuig gaan bekijken bij de ontwerper thuis in Frankfurt. Hij had toen juist een exemplaar gereed voor een Amerikaanse klant (acteur / regisseur Tyler Perry die bekend is vanwege zijn uitgebreide collectie modelvliegtuigen). Ik had vooraf al de uitgebreide bouwplannen gedownload en bij het zien van de vele uitsnijdingen die gemaakt moesten worden in de composiet delen (servo luikjes, wieldeuren, accu luik, beweegbare neus, roervlakken enz enz.) was mij de moed om zelf te bouwen in de schoenen gezonken...
Daarop had de ontwerper een aanbod gedaan om dit model als "turn key project" te leveren voor een meer dan redelijke meerprijs met de uitnodiging om eens te komen kijken.
De uitdrukking "Zien is kopen" was weer eens van toepassing; zwaar onder de indruk van het model en de uiterst precieze manier van werken van de bouwer was de deal snel beklonken en mijn opdracht geplaatst.
En dan begint het wachten...
Vanwege een knieoperatie was Harald enkele maanden uitgeschakeld maar eind april kwam het bericht dat hij begonnen was met de afbouw. Hij doet dit naast zijn normale baan en de verwachte bouwtijd is +/- twee a drie maanden.

Stap 1; de ribben voor de vleugels worden uitgefreesd uit Herex waarna deze bij Paritech worden verwerkt in de vleugels. De ribben zijn in Januari naar Paritech gestuurd waar de mallen afgevormd worden. In maart waren de 5 composiet delen gereed; 2 vleugels, romp in 2 delen en een buikpan.
IMG_6279.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    229,5 KB · Weergaven: 81
Nadat de composietdelen binnen waren van Paritech werd een begin gemaakt met de afbouw;
Afkorten van de Strongal buizen voor de vleugels;
PHOTO-2024-04-26-21-22-01.jpg
uitsnijden van de roervlakken en enkele servoluikjes;
PHOTO-2024-04-26-21-23-17.jpg PHOTO-2024-04-26-21-23-04.jpg
Aanbrengen sjabloon en uitsnijden deksels motorgondels;
PHOTO-2024-05-14-13-03-59.jpg PHOTO-2024-04-26-21-22-28.jpg PHOTO-2024-04-26-21-22-55.jpg PHOTO-2024-04-26-21-22-48.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,5 KB · Weergaven: 128
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,8 KB · Weergaven: 116
Kabeltjes trekken voor de vleugel servo's en verlichting
PHOTO-2024-05-14-13-03-59.jpg PHOTO-2024-05-14-13-05-26.jpg PHOTO-2024-05-14-13-04-44.jpg 6050d111-4852-495b-a0ea-4d34140ab236.JPG

Servo-luikjes bewerkt en servo's gemonteerd
PHOTO-2024-05-14-13-06-00.jpg PHOTO-2024-05-14-13-06-36.jpg PHOTO-2024-05-14-13-06-36.jpg

Main gear gemonteerd (4 geremde wielen)
PHOTO-2024-05-14-13-04-44.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wieldeuren (4x) nose gear
Mbv sjabloon de positie bepaald en uitgesneden.
2e9adacd-597b-4edf-acf5-1535db04d375.JPG image.jpeg 15e609fd-21e7-479b-a505-6b67288ee195.JPG

Begonnen met de beweegbare neus
PHOTO-2024-06-04-21-08-08.jpg PHOTO-2024-06-04-21-08-29.jpg PHOTO-2024-06-04-21-08-35.jpg
 

Bijlagen

  • 04393e3d-6d9c-42f8-b055-a74d1e5f3490.JPG
    04393e3d-6d9c-42f8-b055-a74d1e5f3490.JPG
    119,8 KB · Weergaven: 108
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,9 KB · Weergaven: 102
Mooi ding, Moet ie van de week nog af? [emoji3]

Gr
Arie

De composiet delen waren in februari al geproduceerd door Paritech maar met de opbouw is pas einde april begonnen omdat de bouwer enige tijd uitgeschakeld was na een operatie. De foto's zijn dus van de afgelopen twee maanden. Het bouwen gebeurd in de vrije tijd naast een gewone fulltime baan. Ik denk dat het nu niet lang (enkele weken?) meer zal duren voor ik de kist kan gaan ophalen.

Goed gedaan. Mooi model. Ik hoop dat we een video zien van de eerste vlucht.

Dat gaat vast wel goed komen!
 
Is er een bepaalde reden waarom er KST X10 voor een klein wieldeurtje toegepast wordt?
Standaardisatie?
 
Ziet er uit als een episch ding!

Zat me wel af te vragen: wat heb je nodig aan veld-lengte, uitgaande van bv. 3 Bft.?

Succes!


jan.
 
Ziet er uit als een episch ding!

Zat me wel af te vragen: wat heb je nodig aan veld-lengte, uitgaande van bv. 3 Bft.?

Succes!
jan.

Met 1 : 1 stuwkracht / gewicht (12 kg) zal dat geen probleem zijn. Zelfs van nat gras is het goed te doen.
De setup met 2x 100mm fan wordt al ruim twee jaar toegepast.
 
Laatste stand van zaken;
de luiken van het hoofdlandingsgestel zijn nu gekoppeld aan de servo's
PHOTO-2024-07-13-10-08-12.jpg PHOTO-2024-07-13-10-08-20.jpg

Lampjes voor onder de neus. Lampjes aan binnenzijde romp voorzien van een aluminium schaaltje om verlichting binnenzijde romp te voorkomen.
PHOTO-2024-07-13-10-08-59.jpg PHOTO-2024-07-13-10-09-56.jpg PHOTO-2024-07-13-10-10-54.jpg
 
Verder met de neus.
Het platform voor het beweegbare vizier is gereed om in te bouwen
PHOTO-2024-07-13-10-11-07.jpg

Aftekenen uitsnede beweegbare neus. Met behulp van verlichting van onderen, het vizier platform op zijn plaats gelijmd.
PHOTO-2024-07-14-19-00-00.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-09.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-09.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-30.jpg

Cockpit raampjes gespoten en pas gemaakt
PHOTO-2024-07-13-10-12-07.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-43.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-43.jpg PHOTO-2024-07-14-19-00-43.jpg
 
Back
Top