Zoals beloofd in het topic "toon je edf model" hierbij een verslag van de bouw van de Concorde van HM-Modellbau.
Het betreft een full-composite kit ontworpen door Harald Matussek / HM-Modellbau. De romp en vleugels worden bij Paritech in Duitsland gemaakt uit een super lichte vacuum glasvezel/Herex sandwich constructie. Alle composite delen inkl spanten wegen slechts 5,5 kg. Het uiteindelijke take-off gewicht is +/- 11,5 kg incl accu's (2x 6s / 7000 mAh).
De totale lengte is 3,6m met een span van 1,50m. Aandrijving kan met 2 kleine turbines maar ook 2x 100mm EDF's is een optie (waar ik voor gekozen heb).
December 2023 ben ik het vliegtuig gaan bekijken bij de ontwerper thuis in Frankfurt. Hij had toen juist een exemplaar gereed voor een Amerikaanse klant (acteur / regisseur Tyler Perry die bekend is vanwege zijn uitgebreide collectie modelvliegtuigen). Ik had vooraf al de uitgebreide bouwplannen gedownload en bij het zien van de vele uitsnijdingen die gemaakt moesten worden in de composiet delen (servo luikjes, wieldeuren, accu luik, beweegbare neus, roervlakken enz enz.) was mij de moed om zelf te bouwen in de schoenen gezonken...
Daarop had de ontwerper een aanbod gedaan om dit model als "turn key project" te leveren voor een meer dan redelijke meerprijs met de uitnodiging om eens te komen kijken.
De uitdrukking "Zien is kopen" was weer eens van toepassing; zwaar onder de indruk van het model en de uiterst precieze manier van werken van de bouwer was de deal snel beklonken en mijn opdracht geplaatst.
En dan begint het wachten...
Vanwege een knieoperatie was Harald enkele maanden uitgeschakeld maar eind april kwam het bericht dat hij begonnen was met de afbouw. Hij doet dit naast zijn normale baan en de verwachte bouwtijd is +/- twee a drie maanden.
Stap 1; de ribben voor de vleugels worden uitgefreesd uit Herex waarna deze bij Paritech worden verwerkt in de vleugels. De ribben zijn in Januari naar Paritech gestuurd waar de mallen afgevormd worden. In maart waren de 5 composiet delen gereed; 2 vleugels, romp in 2 delen en een buikpan.
Het betreft een full-composite kit ontworpen door Harald Matussek / HM-Modellbau. De romp en vleugels worden bij Paritech in Duitsland gemaakt uit een super lichte vacuum glasvezel/Herex sandwich constructie. Alle composite delen inkl spanten wegen slechts 5,5 kg. Het uiteindelijke take-off gewicht is +/- 11,5 kg incl accu's (2x 6s / 7000 mAh).
De totale lengte is 3,6m met een span van 1,50m. Aandrijving kan met 2 kleine turbines maar ook 2x 100mm EDF's is een optie (waar ik voor gekozen heb).
December 2023 ben ik het vliegtuig gaan bekijken bij de ontwerper thuis in Frankfurt. Hij had toen juist een exemplaar gereed voor een Amerikaanse klant (acteur / regisseur Tyler Perry die bekend is vanwege zijn uitgebreide collectie modelvliegtuigen). Ik had vooraf al de uitgebreide bouwplannen gedownload en bij het zien van de vele uitsnijdingen die gemaakt moesten worden in de composiet delen (servo luikjes, wieldeuren, accu luik, beweegbare neus, roervlakken enz enz.) was mij de moed om zelf te bouwen in de schoenen gezonken...
Daarop had de ontwerper een aanbod gedaan om dit model als "turn key project" te leveren voor een meer dan redelijke meerprijs met de uitnodiging om eens te komen kijken.
De uitdrukking "Zien is kopen" was weer eens van toepassing; zwaar onder de indruk van het model en de uiterst precieze manier van werken van de bouwer was de deal snel beklonken en mijn opdracht geplaatst.
En dan begint het wachten...
Vanwege een knieoperatie was Harald enkele maanden uitgeschakeld maar eind april kwam het bericht dat hij begonnen was met de afbouw. Hij doet dit naast zijn normale baan en de verwachte bouwtijd is +/- twee a drie maanden.
Stap 1; de ribben voor de vleugels worden uitgefreesd uit Herex waarna deze bij Paritech worden verwerkt in de vleugels. De ribben zijn in Januari naar Paritech gestuurd waar de mallen afgevormd worden. In maart waren de 5 composiet delen gereed; 2 vleugels, romp in 2 delen en een buikpan.