de Havilland Chipmunk (2x) | Aerographics Kit | Rubber Power | Open Scale

Anderhalve gram, niet slecht! Misschien nog een beetje uithollen? Ik heb zojuist naar het filmpje gekeken, ziet er veelbelovend uit! Hij pompte een beetje, dus een tikkie gewicht in de neus? Vooral omdat de decals achter het zwaartepunt komen. En iets tipverdraaiing om de linkertip wat omhoog te houden?
 
Anderhalve gram, niet slecht! Misschien nog een beetje uithollen?

Heb ik met de dremel geprobeerd, maar het is erg kwetsbaar.
Misschien is een malletje voor een lichtere piloot maken beter, ik heb eventueel nog eenzelfde pilootje liggen om de mal van te maken.

Hij pompte een beetje, dus een tikkie gewicht in de neus?

Klopt! En meer downthrust, maar dat ging niet omdat het slobgat in de thrustplate niet groot genoeg was, is inmiddels opgelost.

En iets tipverdraaiing om de linkertip wat omhoog te houden?

Zit erin, de rechter tip heeft meer wash-out dan de linkertip.
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan, update komt eraan.

Groeten, Ramses
.
 
Nu weer op de bouwtafel voor een nieuwe prop met spinner en reparatie aan de rechter vleugel achterlijst.

Het werd iets meer werk...
Begonnen met het herstel van de rechter vleugel achterlijst, maar gelijk ook nieuwe staartvlakken gemaakt.
Nu een stabilo met trimbare hoogteroeren en het richtingroer was wat getordeerd dus die ook opnieuw:

full


Bekleed met tissue, nat gespoten en de staartvlakken gefixeerd laten drogen:

full


De oude staartvlakken verwijderd en de nieuwe in twee verdunde lagen spanlak gezet:

full


Cockpit afgeplakt om een lichte mat zwarte nevel over de nieuwe delen te kunnen spuiten:

full


Er zaten enkele kleine blisters in de tissue op de linker vleugel fairing.
Deze geprobeerd vlak te krijgen maar de tissue scheurde helaas:

full


Nieuwe tissue aangebracht en natgespoten, hier aan het drogen:

full


Van een wit vel decalpapier stroken gesneden en op de vleugel aangebracht:

full


Voor de witte band op de romp eerst een papieren mal gemaakt.
Die daarna op de achterkant van het witte decalpapier overgetrokken en uitgeknipt:

full


De rest van de decals aangebracht en de propeller afgeplakt voor de witte strepen:

full


De velgen van de wielen geschilderd, een uitlaat gemaakt, de landingsgestel poten aangekleed en wat detail op de motorkap gemaakt:

full


De G-APLO is klaar voor test/trimvluchten in de zaal!

Groeten, Ramses
.
 
.
Aerographics De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T10 G-APLO:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


De G-APLO is klaar voor test/trimvluchten in de zaal!
Verder met de vergrote versie :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Kjel!

Ik heb vanochtend met pen de ailerons en flaps getekend, de vleugel was wat te kaal zonder vond ik.
Daarna nieuwe foto`s gemaakt en de foto`s van gisteren in de post hierboven vervangen door de nieuwe foto`s van vanochtend.
Nu is ze echt klaar voor trimvluchten in de hal, verder met de vergrote Aerographics Chipmunk T10

Groeten, Ramses
.
 
.
Het is m`n bedoeling de vergrote Chip relatief lichter te krijgen (met meer detail en schaal vleugelribben aantal, etc).
Ondanks dat de outdoor testvluchten van de originele Chip er veelbelovend uitzagen, is de Chip met haar 61 gram op het randje qua gewicht...
Maximale vleugelbelasting in deze klasse voor de IIFI is 15 g/dm2, en daar zit de Chip maar net onder!
Opp: 4.07 dm2 en AUW: 61 gram. Vleugelbelasting Chip: 1 / 4.07 * 61 = 14.9 g/dm2

.
Gemeten spanwijdte van de originele Aerographics Chipmunk is 530 cm
Gemeten spanwijdte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 650 cm
De vergrotingsfactor voor de lengte afmetingen is dus ca. 123%

Lengte is tot de eerste macht, oppervlakte tot de tweede macht en inhoud tot de derde macht.

Gemeten vleugeloppervlakte van de originele Aerographics Chipmunk is 4.07 dm2
Gemeten vleugeloppervlakte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 6.18 dm2
De vergrotingsfactor voor de vleugeloppervlakte is dus ca. 152%

Ik ga dezelfde diktes materiaal gebruiken en licht(er) balsa gebruiken voor de vergote Chipmunk.
Zo moet toch vrij eenvoudig een lagere vleugelbelasting mogelijk zijn.

Verder met de vergrote Chip en ook maar eens beginnen aan de Puss Moth:

upload_2024-8-26_12-33-53.jpeg


de Havilland Time! Twee Chipmunks en twee Puss Moths op de bouwtafel.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
In deze post in dit verslag was ik reeds begonnen met de vergrote versie van de Aerographics Chipmunk.
De basis daarvoor was een downloadbare pdf-tekening van de Aerographics Chipmunk welke ik op het internet had gevonden.
Bij het uitsnijden van de onderdelen merkte ik op dat er verschil zit tussen deze tekening en de tekening uit m`n kit...
Ik heb daarom maar de tekening uit de kit gescand, links de gedownloade bouwtekening van internet er rechts de gescande tekening uit de kit:

upload_2024-9-2_9-55-41.jpeg


Op deze foto is te zien dat ik al met de bouw was begonnen van de internet tekening versie:

upload_2024-9-2_10-2-26.jpeg


De gedownloade tekening lijkt een eerste versie te zijn en de tekening uit de kit een revisie versie.
Ik heb ervoor gekozen de kit (revisie) versie te gaan bouwen en alles wat ik reeds had gemaakt weg te gooien...

Eerst een nieuwe printwood file gemaakt in photoshop, links de oude, rechts de nieuwe:

upload_2024-9-2_9-55-49.jpeg


Weer met de strijkbout de printfile overgezet op balsa en alles uitgesneden.
Alle onderdelen uit licht 1,5mm balsa en de vleugelribben uit licht 1mm balsa:

upload_2024-9-2_9-55-57.jpeg


Klaar voor de herstart van de bouw van de vergrote Chipmunk :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Klaar voor de herstart van de bouw van de vergrote Chipmunk :yes:

De vleugels eerst volgens tekening opgezet.
Besloten per baai twee extra valse ribben te maken, zo komt het aantal vleugelribben overeen met het origineel.
Strepen met balpen op de folie over de bouwtekening gezet en valse ribben gesneden van 1mm balsa:

upload_2024-9-9_10-21-19.jpeg


In eerste instantie ook valse ribben aan de onderzijde gemaakt, maar die heb ik later weer uitgebroken (onnodig gewicht):

upload_2024-9-9_10-21-26.jpeg


De onderste valse ribben weer verwijderd en de bovenste valse ribben gemaakt.
Ook het landingsgestel gebogen en vastgezet in de vleugel en begonnen met de romp en staartvlakken:

upload_2024-9-9_10-21-33.jpeg


Stringers in de linker rompzijde gelijmd en de staartvlakken iets geprofileerd gemaakt i.p.v. een vlakke plaat:

upload_2024-9-9_10-21-41.jpeg


upload_2024-9-9_10-21-48.jpeg


Rechter rompzijde ertegenaan gemaakt en voorzien van de stringers:

upload_2024-9-9_10-22-1.jpeg


Mooie lichte plank 1mm gepakt voor de ingedekte delen:

upload_2024-9-9_10-22-8.jpeg


Alle in te dekken delen bekleed met 1mm balsa, de motorkap, vleugelfairings en cockpitranden:

upload_2024-9-9_10-22-18.jpeg


Zo lag de Chipmunk er gisteren avond bij, bijna ruwbouw klaar:

upload_2024-9-9_10-22-24.jpeg


Laatste te doen is de neusplug maken, dan kan de tissue op de Chipmunk.

Groeten, Ramses
.
 
Dat ziet er weer strak uit! Die kleine kistjes bouwen wel lekker snel weg, maar ik denk dat ik er moeite mee zou hebben, gezien hoe dun en fragiel de onderdelen zijn, om de boel tijdens de bouw heel te houden. Ik had waarschijnlijk al lang mijn vinger er een paar keer per ongeluk doorheen gestoken :D.
 
.
Dank je Kjel!

De kistjes zijn inderdaad behoorlijk fragiel maar je wordt vanzelf steeds voorzichtiger :D
Bij de eerste modellen brak ik ook wel eens wat, vooral tijdens het schuren, maar nu gelukkig niet meer.
Meest fragiel wat ik gebouwd heb is de peanut Puss Moth geheel uit 1x1mm balsa latjes, 1mm ribben en spantjes.
De indekking is dun geschuurd 1mm balsa, je kijkt er in het licht gewoon bijna doorheen!
Wat erg opvalt is hoe sterk alles wordt in verband en bekleed met tissue.
Ze kunnen veel meer hebben tijdens testvluchten dan ik verwacht had.
Maar het blijft voorzichtig vastpakken en goed kijken waar je `m vastpakt!

Groeten, Ramses
.
 
.
De Chipmunk is inmiddels geheel bekleedt met de VMC zwarte domestic tissue.

Bij de Aerographics kit zat een voorgevormde canopy.
Voor deze vergrote versie zal ik zelf de canopy moeten maken.
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de sjablonen op tekening.
Het cockpitframe heb ik van lichte plastic buisjes gemaakt:

upload_2024-9-17_11-19-48.jpeg


Met 100g papier de cockpitranden afgewerkt

upload_2024-9-17_11-19-57.jpeg


De spinner heb ik in eerste instantie gemaakt door eenvoudig dun plastic te verhitten en over een grotere spinner te trekken:

upload_2024-9-17_11-20-5.jpeg


De vorm was helaas niet goed genoeg dus een nieuwe spinner van balsa gemaakt:

upload_2024-9-17_11-20-11.jpeg


Pilootje in de voorste cockpit gelijmd:

upload_2024-9-17_11-20-18.jpeg


upload_2024-9-17_11-20-25.jpeg


Het maken van de canopy delen over het sjabloon op de vergrote tekening:

upload_2024-9-17_11-20-32.jpeg


Vastlijmen met canopy glue:

upload_2024-9-17_11-20-38.jpeg


De bouwtekeningen van de Chipmunk kunnen van de bouwtafel af.
De gespanlakte onderdelen op de tafel gefixeerd met spelden:

upload_2024-9-17_11-20-47.jpeg


De voor- en achterruit nog verlijmen en dan kan de Chipmunk in elkaar gezet en afgewerkt worden:

upload_2024-9-17_11-20-54.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Kleurenschema en versie wordt (...waarschijnlijk niet verrassend) de BBMF DH-T.10 WG-486 in haar voormalige zwarte kleurenschema.
Dezelfde DH-T.10 als het rc-model in m`n profielfoto.
Ik had voor het rc-model zelf decal vellen gemaakt voor allle registratie, teksten, symbolen, roundels, etc.
Die ga ik naar de schaal van deze chipmunk verschalen en gebruiken.

Ik heb het decal ontwerp voor de vergrote 1/16 Aerographics T.10 Chipmunk WG486 klaar.
Zoals hierboven gequote heb ik hiervoor mijn decal ontwerp voor m`n 1/6 Chip gebruikt.
Dat 1/6 ontwerp verschaald naar 1/16 en aangevuld met nog enkele items:
(van alle items staan er minimaal één extra item op)

upload_2024-9-24_12-4-22.jpeg


Dit is een lage resolutie jpg, het printbestand is een 600 dpi pdf en goed scherp, alle teksten zijn op de A4 print goed leesbaar.
De vergrote Chipmunk heb ik inmiddels in elkaar gelijmd en de canopy is ook klaar:

upload_2024-9-24_12-7-41.jpeg


Binnenkort de decals uitsnijden/knippen en aanbrengen, leuk werk, komt de kist van tot leven!

Groeten, Ramses
.
 
Lekker bezig! Moeten de decals die je met de laserprinter print na de hand nog geseald worden, zoals bij de decals uit de inktjetprinter? Of kun je ze rechtstreeks uit de laserprinter gebruiken?
 
.
Dank je!

De decals geprint met een laserprinter kan je inderdaad zo in het lauw warme water dompelen en gebruiken.
Er hoeft niet eerst blanke lak over zoals bij inktjet geprinte decals.
Ik spuit er na het opbrengen op het model nog wel een waas blanke lak over om ze echt 'op te sluiten'.
Tevens zorgt die waas blanke lak ervoor dat de drager minder zichtbaar wordt / geheel verdwijnt en de mate van glans/matheid hetzelfde is als de rest van het model.

Groeten, Ramses
.
 
Dan denk ik dat ik in de nabije toekomst eens een laserprinter ga aanschaffen aangezien mijn huidige inkjet een beetje op zijn eind begint te komen. Ik had de laatste keer met de inkjet toch wel wat problemen om er fatsoenlijke decals uit te krijgen. En naderhand waren zo ook niet mooi stabiel en trad er hier en daar toch nog wat verkleuringen op.
 
.
Als je voor de aanschaf van een laserprinter decals nodig hebt, print ik ze graag hier op m`n werk voor je!

Groeten, Ramses
 
:thumbsup: Bedankt voor het aanbod! Voorlopig heb ik nog geen decals nodig. Eerst de F.XVIII maar eens afmaken en dan heel goed mijn bouwhok opruimen! De ruimte voor nieuwe kisten is eigenlijk een beetje op.
 
Ik was al onder de indruk van hetgeen jij presteerde met de bouw van de Swallow, maar je gaat maar door met het bouwen van extreem strakke vliegtuigen.
In november kan ik ze toch in werkelijkheid zien?
 
.
Dank je René :)

Maar te veel eer hoor! Van dichtbij valt het toch wel wat tegen vind ik zelf...
Voor m`n rc-modellen heb ik afwerk methodes gevonden waar ik wel goed tevreden mee ben.

Maar voor de vrije vlucht modellen leer ik nog bij elke nieuwe bouw van een model... steeds iets wat beter/anders kan.
De tissue kan soms strakker of is soms juist weer te strak waardoor het model een 'starved horse effect' krijgt...
Met balsa ingedekte delen kunnen gladder, maar ik durf geen plamuur te gebruiken (gewicht).
Ik schuur het heel fijn en het voelt dan super glad, maar na het bekleden met tissue is het toch niet zo strak als ik wil.
De D-box is bij mijn Chipmunks (en Puss Moth) ingedekt met zeeer dun balsa.
Na het opbrengen van de tissue had ik die nat gespoten om de tissue te spannen... dat was dom.
Het water trekt natuurlijk ook in de super dunne balsa indekking en die begon licht op te zwellen, balen!
Zo leer ik bij elke bouw van een model weer nieuwe dingen, en het wordt wel steeds wat beter.
Maar ik ben nog lang niet waar ik zijn wil qua afwerking van FF modellen.

In november kan ik ze toch in werkelijkheid zien?

Zeker! Ik ga me ook opgeven voor de IIFI 2024, leuk je daar weer te zien :thumbsup:

.
Zojuist de decals voor de vergrote Aerographics Chipmunk geprint:

upload_2024-9-25_10-54-21.jpeg


Normaal gesproken is 200 dpi voldoende voor mooie scherpe decals.
Dat was deze keer echter niet voldoende, er staan best veel zeer kleine teksten op.

De decal file deze keer dus opgemaakt in 600 dpi en ook de 1mm hoge teksten zijn nu goed leesbaar op de print:

upload_2024-9-25_10-56-3.jpeg


Bovenstaande foto is dus extreem ingezoomd, zie liniaal voor de afmetingen.
Eerst alles uitsnijden/knippen en daarna begin ik met de witte banden op de Chipmunk.
Als laatste alle losse decals op de kist plaatsen, leuk werk!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top