BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Ook een mooie hobby , Peter.
Motor rijden doe ik ook , alleen veel te weinig.
1 keer naar mijn vrijwilliges werk voor Staatsbosbeheer , elke dinsdag.
Veel rijplezier daar in de Pyreneeën.

Gr. Menne
 
Mooie omgeving heb veel plezier
Geniet ervan Peter! Gr. Klaas.
Ook een mooie hobby , Peter.
Motor rijden doe ik ook , alleen veel te weinig.
1 keer naar mijn vrijwilliges werk voor Staatsbosbeheer , elke dinsdag.
Veel rijplezier daar in de Pyreneeën.
Gr. Menne
Dankjewel, Tim, Klaas en Menne.
Net weer thuis. Nog 2 foto uit de Bardenas Reales / Navarra Dessert:
63448368_Unknown.jpeg

yep, 35 km gravel met een ……
63448624_Unknown.jpeg

Het wordt ook wel ‘Little Monument Valley’ genoemd.
Gr. Peter
 
Na de vakantie wachtte er thuis nog wat klusjes. Maar uiteindelijk weer op de werf.

Voor het opvullen van de open plekken met de resterende spanten moest ik de werkzijde iets aanpassen. De mallen voor de spanten komen uit Fushion. Maar de profielen voor de vloer in het achterschip heb ik daar niet getekend.
Daarom een print van spant 3 in het model geplaatst:
0410 03.jpg

Daarin 2 uitsparingen gesneden zodat de mal over de de profielen voor de ondersteuning van de dekbalk en de vloerprofielen paste.
Pijl A wijst naar de positie waar ik in het spant het horizontale profieltje moet plaatsen dat ondersteuning geeft aan de vloerprofielen.

Hier is de opvulling met de spanten 3 en 4 te zien, beiden op dezelfde manier gemaakt:
0411 03+04+07.jpg

Pijlen A wijzen naar de horizontale ondersteuning van de vloerprofielen in de spanten 3 en 4.

Ik check ook steeds het verloop van de buitenzijde van de spanten. Daarbij was ik niet tevreden over de vorm en het verloop van het kleine spant met schetsplaat -1. Deze aangepast.

Voor de opvulling tussen de spanten 5 en 9 moet ik de werkwijze weer wat aanpassen. Door met name het buitenste profiel voor de vloer, zie pijl B, kan ik de papieren mallen niet in het model plaatsen. Of ik moet wel een hele lange uitsparing uitsnijden.
Een passende papieren strook geplaatst op de positie van spant 7 en inkepingen gemaakt op de positie van het binnenste profiel voor de vloer, zie pijl C. En die van het zaathout, zie pijl D. Op die plekken komen de 2 horizontale profieltjes.
Die overgebracht op de papieren mal voor spant 7:
0412 07.jpg

C is voor de ondersteuning van de vloer, D voor het zaathout.
Kan ik nu verder met de bouw van dit spant. En deze werkwijze toepassen op de resterende spanten.
Gr. Peter
 
De constructie van het stuurboord deel is gereed:
0413 24-10.jpg

Zoals ik al heb geschreven, het was maar goed dat ik aan de voorzijde ben begonnen. Met de opgedane ervaring kon ik nu de achterzijde voltooien. Als ik aan die zijde zou zijn begonnen denk ik niet dat ik nu dit aanvaardbare resultaat kon laten zien.
De foto is van bovenaf genomen met de bouwmal gekanteld op de bouwvloer.

Op de los staande bouwmal:
0414 RA.jpg

Op het oog is de onderlinge afstand tussen de spanten niet overal gelijk. Dat klopt. Dat zal ik straks uitleggen.

Vanuit een wat lager standpunt.
0415 RA.jpg

Ook wijzen sommige spanten en keerspanten niet allemaal dezelfde kant op.

Vanuit deze zijde gezien valt dat nog meer op:
0416 RV.jpg

Maar hier wordt het nog extra verstrekt door de sterke dubbele kromming van de spanten. Wat soms ook nog eens een vertekend beeld geeft.

Wat nadere uitleg:
0417 Uitleg.jpg

In het kader A (onderin de foto) een deel van het lijnenplan dat ik gebruikt heb in Fushion om de spanten te tekenen. De onderlinge afstanden verschillen. Ik heb de spanten getekend op de positie van verticale lijnen. Eigenlijk is dat de positie van de schertsplaten/vrangen tussen de kiel en het zaathout.
En afhankelijk van hoe de dekprofielen zijn geplaatst, worden het spant en het keerspant op deze schetsplaten geplaatst.

In het kader B heb ik dat schematisch weergegeven. Dat komt overeen met de bouwwijze van spant 8.
In blauw het L-dekprofiel waarbij de vlakke bovenzijde naar links is gericht. De gele schouder hoekplaat wordt rechts tegen de staande zijde aangebracht. En daar weer rechts van het rode profiel van het spant. Zie het kleine bovenste fotokadertje.
Een stukje daar onder begint het rode keerspant dat links tegen het spant is geplaatst en loopt tot aan de schertsplaat en buigt horizontaal af over de bovenzijde van die plaat. Zie het kleine onderste fotokadertje. Die plaat ligt weer links van het spant en in 1 lijn met de schouder hoekplaat.
Het zwarte pijltje wijst naar de schertsplaat die de basis is van de plaatsing.

Ik het de spanten 8 en 9 genummerd en gekaderd. De horizontale bovenzijde van de profielen wijzen van elkaar af. Tussen deze profielen wordt de bezaansmast geborgd. Dus tegen de 2 vlakke zijden van die profielen. De spanten wijzen weer naar elkaar toe. De keerspanten weer van elkaar af.
Zo is de richting van de dekprofielen, plek en functie gebonden op meerdere plaatsen in de romp. En bepalend voor de rest van de bouw van de spanten.

De achterzijde was best complex qua bouw. De vloer heeft de nodige profielen waarin de vloerbalken rusten:
0418 LA.jpg

Tussen het dek en de vloer 5 tijdelijke staanders om het dek in positie te houden.
De vloer wordt in het midden ondersteund met 9 staanders. Op die vloer rusten namelijk de Donkey stoomketel en de bezaansmast.
Met een aanvulling op de eerdere uitleg:
De blauwe pijltjes wijzen naar de richting waar het vlakke bovenzijde van de L-profielen van de dekbalken naar toe wijzen.
Bij de spanten 8 en 9 wijzen die van elkaar af. De gele pijltjes wijzen naar de keerspanten die ook van elkaar af wijzen.

Bovenin de verticale lijntjes die de positie van de schouder hoekplaten. Hun onderlinge afstand aan de hand van het in de buurt geplaatste kader van het lijnenplan.

Met als afsluiter een rustig plaatje vanuit een andere hoek:
0420 LV.jpg

Allemaal gebogen profielen die vanuit elke hoek weer een (al dan niet vertekend) ander beeld opleveren.

Nu aan de slag om heel veel klinknageltjes te plaatsen voordat dit deel naar de spuiter kan.
Dan komen er foto's van het geheel.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik vannacht gillend wakker wordt van ........ klinknageltjes .......... klinknageltjes .......... klinknageltjes .........
0420 Rivets.jpg

Overal .........
0421 Rivets.jpg

In de gekste hoekjes ........
0422 Rivets.jpg

Ook aan weerszijde van alle schoudertjes ........
0423 Rivets.jpg

Na het drogen nog allemaal even fixeren met 'Micro SOL' ........
Gr. Peter
 
Prachtig Peter maar het lijkt me echt zo'n klusje van blik op oneindig en verstand op nul ;)
Groet, Jan.
Dat is eigenlijk ook het geval bij het maken van de 57 spanten :koud:, Jan. Ik heb al zoveel ideeën voor de vervolg stappen, maar die moeten gewoon ff geparkeerd worden. Of gewoon genoeg tijd om daar verder over na te denken.
Nu zouden na het spuiten al de resterende spanten in het bakboord deel aan de beurt zijn. Maar ik denk dat ik dat af ga wisselen met …….. Daar moet ik nog even over nadenken …… :)
Gr. Peter
 
Back
Top