Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

Hallo Gerrit, Fijn dat je plezier aan de bouw beleeft. Ja, sommige dingen kosten wat meer moeite, maar dan is de voldoening groot als het lukt. Zorg voor je met epoxy begint dat de romp zo goed mogelijk is gevormd. Spleten, die naar je zin te wijd, zijn kun je vullen met een spaan. Maar in wezen verdwijnen naden ook onder, of achter het keperdoek. Dus doe niet teveel moeite op kleinere spleetjes. En als je gereed bent met de epoxy volgt na een schuurbeurt het plamuren. Ja, een messing schroef is mooier dan zo'n plastic ding. Maar als het model statisch blijft, dan zou je de plastic schroef ook bronskleurig kunnen verven. En dan de discussie over het geslacht van een schip. Het woord schip is onzijdig. In mijn Prisma woordenboek staat geen geslacht bij het woord boot. De Duitsers hebben het over das Boot en das Schiff, dus beide onzijdig. Maar dat betekent niet dat het in onze taal hetzelfde moet zijn. Duitsers hebben het over das Meer (de zee) en die See (vr.), terwijl het bij ons het meer (onz.) is. Het vaartuig als woord is ook onzijdig. Dat zijn alle woorden met het. Je kunt een roeiboot wel op een binnenschip zetten, maar een binnenschip ook op een zeeboot. Mijn motto is, beleef het lekker op je eigen manier en gun een ander dat ook! Succes met het vormgeven van het achterschip en het verder glad maken van de romp. Gr. Klaas.
 
Hallo Gerrit,
Ik ben bezig met de bouw van de Smit Nederland en hier heb ik ook hout voor moeten buigen.
Ik had er een hard hoofd in of me dit ging lukken, ook geen enkele ervaring.
Na wat gezoek was de best aanbevolen methode heet water en stoom.
Ik heb het hout dus eerst 10 minuten in heet water gelegd, het wordt dan al flink soepeler, maar lekker buigen doet het nog niet.
Dan met het stoomstrijkijzer stoom op het natte hout blazen (kijk uit voor je handen) tot het door en door heet is en dan buigt het heel makkelijk.
Voor lange stukken heb ik een buis gemaakt waar het hete water in kan.
Op deze manier is het me zonder brokken gelukt.
De Smit Nederland heeft een kant en klare romp, dus dat probleem had ik niet.
Ik weet niet of je nog meer hout moet buigen, misschien kan je hier nog wat mee.
Gr.
Bert
 
Dag Klaas, met belangstelling de verhalen gelezen over je Coaster. Er komt heel wat bij kijken. Het keperdoek is me nog niet duidelijk. is het een katoenen doek of glasvezeldoek, keper geweven. Wordt de doek dubbel gevouwen, of eerst de ene helft vanaf de kiel omlaag en dan de andere kant omlaag en dan maar deppen. Het lijkt me ook goed om een ietwat brede kwast te nemen. in het verleden heb ik een mal gemaakt van polyester of epoxy, dat weet ik niet meer. ik gebruikte maar wat voorhanden was, voor de treeplankjes van Honda PF 50 bromfietsen. die waren niet meer te vinden. het ging goed. De boutjes waarmee het vast zat moest je niet te strak vastdraaien anders scheurde het materiaal. het achterstuk van het schip heb ik afgeschuurd. Het is nog niet helemaal zoals het wezen moet. maar ik laat nog wat zitten voor beschadigingen. gezien het weer en wat ons te wachten staat, ga ik niet verder met de romp. het werk met de chemicaliën doe ik in de garage en daar is geen verwarming. Het wordt vanzelf beter en dan ga ik weer verder. Ik heb alles op elkaar gestapeld en er een foto van gemaakt. Ik zou het haast zo laten. Sommige delen hebben een randje aan de onderkant. Dat zou ik zwart kunnen schilderen, zodat er een mooi zwart randje langs komt. Alles waar een reling langs komt kan ik vast van gaatjes voorzien. Nog genoeg te doen. Groet, Gerrit.
20241209_124048 kopie.jpg
20241209_123933 kopie.jpg
20241207_142422 kopie.jpg




Dag Bert, Dank voor je reactie, Ik heb wel heet water gebruikt, maar nog geen stoom. Alles is wel redelijk op zijn plaats gekomen. het een met wat meer dwang dan de andere. Voorlopig heb ik niets om nog te buigen. Voor de lange stukken gebruik ik een stuk mini dakgoot. Hij staat hier wel ergens in het verhaal. Bedankt voor de tip en succes met De Smit Nederland..
 
Hallo Gerrit. Hierbij een link naar het keperweefsel dat ik heb gebruikt. Er staat bij waarop het afwijkt van ander doek en het waarom.
https://www.polyservice.nl/vezels/411-keperweefsel-80-grams-1-m-4221.html
Je moet even bekijken hoe het spul over de romp plooit. En hou bij het opbrengen een schaar bij de hand om het in te knippen. Bij de steven zou je in het verlengde van de kiel het doek in kunnen knippen en de "flappen" om de steven heen slaan. Voordeel van dit dunne doek is dat je de overlap bijna niet ziet. Stel de romp zo op dat het doek aan de onderkant recht afhangt. Desnoods knip je overtollig doek af. Anders loop je het risico dat het los komt van de romp en gaat bobbelen. En juist daar wil je graag een strakke lijn. De kwast gebruik je alleen om de epoxy aan te brengen en daarna het doek in het hars te tamponneren. Ga niet over het doek strijken met de kwast. Hooguit in een "stekende" beweging het doek te plek drukken. Neem de goedkoopste kwasten, ongeveer een vinger dik. En koop er dan gelijk 5. Na gebruik kun je ze weggooien en mocht er iets mis gaan met een kwast pak dan gelijk een andere. Vooraf op een stuk schuurpapier de losse haren eruit strijken. De romp zou ik richting schroefraam nog wat aanscherpen en de haakse randen afronden. Ook bij de taatspot onder het roer. Het geeft een betere aan/afstroming van het water en het keperweefsel hoeft geen haakse bochten te maken. Dacht dat ik het epoxywerk bij ongeveer 12 graden deed. En kijk voor je begint of alles gereed staat. En dan denk je achteraf: De voorbereiding was veel bewerkelijker dan de romp bekleden. Is de eerste laag niet geheel naar je zin, zet er dan niet nat in nat een tweede laag op. Dan kun je beter 24 uur wachten, schuren en dan de tweede laag. Gooi restjes doek niet weg. Die zijn altijd makkelijk voor een reparatie, of een extra versterking. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
misschien nog wat extra tips voor je begint met epoxy.
je plaatst de romp met de kiel omhoog, meerdere cm hoger van de tafel zodat het doek vrij kan afhangen bij de reling, op maat maken kan hier later.
Ik smeer eerst de ganse romp in , waarna je het doek makkelijker over de romp kan draperen, Je hebt meer dan een half uur voor je epoxy hard word dus niet panikeren of overhaast te werk gaan. waar je plooikrijgt kan je inknippen en het weefsel over elkaar leggen.
Daarna neem ik een rond borsteltje 1 cm en begint aan de kiel met extra epoxy te tamponneren naar beneden toe. Het is de bedoeling dat je alle lucht tussen het hout en het doek eruit krijgt, een grote borstel werkt meestal dus niet prettiger.
Als je alle lucht eruit hebt en op het doek zit overal wat epoxy neem je even rust .
Hierna plaats je de volgende keperdoek op het nog kleverige epoxy en begin je opnieuw te tamponneren. het hele verhaal van daarnet opnieuw.
En als je je schip extra, extra sterk wil herhaal je alles nog eens voor een 3de keer maar dat heb ik nog nooit gedaan en mijn schepen varen nog steeds.

Daarna heb je een weekje rust zodat de epoxy goed kan uitharden voor je begint te schuren en plamuren.
ook hier wil ik nog wel een tip geven. Een schraapstaal of stanly mesje zonder handvat werkt prettiger dan schuurpapier om het teveel aan epoxy weg te halen voor je gaat plamuren.

Veel succes ermee, achteraf zeg je was dat alles :)
 
Dag Bouwers,
Nadat alle planken geplaatst waren en de romp, geschuurd, was ik van plan te wachten tot het wat beter weer is om met Epoxy te beginnen. Na een een paar dagen leek het of de romp ruwer werd. Ik heb het idee dat het door de luchtvochtigheid komt. in huis word nu gestookt. Daardoor verandert de luchtvochtigheid en kan de romp verder drogen. ook al omdat de planken in het water hebben gelegen, Met een lamp er achter zie ik ruimte tussen de planken. Ik heb echt geprobeerd om de planken strak tegen elkaar te leggen. Omdat ik het niet mooi vind om de planken van binnenuit te verstevigen, heb ik niet te veel geschuurd. Daarna met epoxy begonnen in de schuur, in de hoop dat het zou verstijven bij een lage temperatuur, Geen enkel probleem. Als eerste heb ik de buitenkant ingesmeerd en daarna de binnenkant het voordeel is, dat het dan niet naar buiten lekt. Wel veel druipers. Later realiseerde ik me, dat het geen verf is en lang vloeibaar blijft. De druppels af en toe van de verschansing geveegd. De romp is nu mooi droog en het schuren gaat beter omdat de tegendruk groter is. De boeg is ook mooi scherp geworden. Als alles weer geschuurd ik zal ik kijken of er nog een laag epoxy op gaat. wat beter is, met of zonder keper, weet ik nog niet. ik kwam ook nog een verhaal tegen, waar met een soort schraper over de keper, de epoxy weg gehaald word. De epoxy heeft tijd genoeg om te verwerken. misschien kan ik kijken of het met een verfspuit verwerkt kan worden. Tijd genoeg om de spui na te spoelen met Thinner. Dit was het voorlopig weer. Na het schuren gaat de romp aan de buitenkant weer in de epoxy. Het schuren valt ook wel mee. Grof schuurpapier, korrel 40. met beleid. Nog een paar foto's
20241219_181634 kopie.jpg
20241221_151417 kopie.jpg
20241221_151545 kopie.jpg
20241219_103658 kopie.jpg
Groet, Gerrit.
 
Gerrit, ik vind het jammer dat je alle raad in de wind slaat en je eigen idee uitvoerd terwijl je geen ervaring hebt in verwerking van epoxy.
Epoxy heeft geen enkele stevigheid zonder keperweefsel, verder raad ik je aan alle tips nog eens goed te lezen ipv iedereen te bedanken en dan toch iets doen dat alle ervaren bouwers hebben afgeraden.
 
Voor een eerste boot vindt ik hem heel goed en mooi lukken.
Je had mijn eerste boot moeten zien.
Ik ben zelf ook altijd een beetje eigenwijs maar uiteindelijk komt het wel goed.
Goede raad is niet duur.
En het is één van de mooiste Nederlandse schepen.
Gr Hans
 
Forum.
Op het forum ben ik gekomen om kennis en ideeën op te doen.
Dat wil niet zeggen dat ik gebruik maak van alles wat mij verteld word.
Als het zo zou gaan, zou ik snel vertrekken.
Ik ben eigenwijs, daar ben ik me goed van bewust en zal dingen op mij eigen manier doen.
op het forum gebruik ik dingen waar ik wat aan heb, zoals halverwege het planken van de romp aan de andere kant bij de kiel verder te gaan.
daar ben ik content mee, omdat ik zelf niet op het idee gekomen zou zijn en het moeilijke dingen voorkomt.
Aan de andere kant zijn er ook wel dingen die ik vraag en waar ik geen antwoord op krijg. geeft niets, het kan mij ook overkomen, omdat ik het niet gelezen heb of niet weet.
In dit geval gaat het naar mijn idee over het gebruik van epoxy en keperdoek.
Alle planken zaten op de romp van het model. Daarna heb ik de romp zo goed mogelijk geschuurd. Omdat het koud was heb ik gewacht met epoxy. Ik kreeg het idee dat de planken verder opdroogden. de spleten tussen de planken werden groter zoals op voorgaande foto te zien is. Het geheel voelde ook ruwer aan. Om verder uitdrogen te voorkomen, ben ik toch maar met epoxy aan de gang gegaan. Om te voorkomen dat er epoxy tussen de naden naar buiten kwam, heb ik eerst de buitenkant in de epoxy gezet.
Dat heb ik een nacht in de schuur laten hangen. de volgende dag was het mooi stijf geworden. Toen heb ik de binnenkant in de epoxy gesmeerd.
Omdat het vezeldoek van 80 een meter te klein is, heb ik een rol van 5 meter besteld. De vezeldoek heb ik bewust niet gebruikt omdat ik tijdens het schuren niet in het doek terecht wil komen. na het schuren smeer ik de buitenkant nog een keer in de epoxy zonder doek en kijk of het tijd is om het doek te gebruiken. Ik kreeg ook de tip om stukjes plank aan de binnenkant van dun geworden plankjes te plakken voor de stevigte.
Dat heb ik niet gedaan omdat ik het niet mooi vind staan. ook al zie je het niet. De tip is best goed. Het is zeker niet zo dat alle tips opzij gooi en mijn eigen gang ga. Het is mijn schip en ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Ik wil met alle plezier de reden geven waarom ik iets doe. Als er iets stuk gaat aan het schip, kan ik alleen mezelf de schuld geven. als iemand het niets vind, kan ik hem of haar alleen maar aanraden niet te reageren.Bekijk bijlage 603887 Van het forum heb ik best veel geleerd.

20241223_134500 kopie.jpg
 
Als de planken inderdaad krimpen zoals je verteld, heb ik 2 bedenkingen. er is toch gemeld dat nadat je de planken in water hebt laten weken je ze ook terug een dag moet laten drogen op het schip in de juiste vorm. na een dag is hout echt wel droog als het 10 min in water heeft gelegen.
als je de planken op de romp hebt gekleeft heb je toch lijm op de spanten maar ook op de zijkant van de vorige plank gedaan als je de nieuwe plank op zijn plaats lijmt.

indien het hout nu nog zou krimpen zal ook de epoxy scheuren want deze heeft geen enkele stevigheid en ben je even ver als voorheen.
scheutjes in de epoxy zijn niet altijd met het blote oog waar te nemen, hou daar rekening mee.

sorry hoor voor als mijn tekst wat hard overkomt maar ik wil je een scheepje gunnen waar je na hard zwoegen ook lang mee kan varen en dat het niet na je eerste vaardag al aan de kant gaat omdat de romp niet waterdicht is.
als je de volgende laag epoxy met doek aanbrengt , schuur dan zeker voldoende en grondig anders hecht de nieuwe laag niet optimaal
veel succes met de verdere afwerking.
 
De epoxy is een geweldig laagje om je model superstrak te schuren.
Nat schuren met middelgrof watervast schuurpapier.
Daarna een laagje doek erop en dat ook schuren.

Moet jij eens kijken wat voor rompje je hebt als het in de verf staat.
 
Over het beplanken van de romp. De planken heb ik alleen aan de spanten vastgelijmd en niet bij de planken onderling. Dat heb ik gedaan omdat ik nergens gelezen heb dat dat moet. Wanneer de planken met nageltjes of andere dingen aan de spanten verbonden worden, zie ik ook geen verbindingen bij de planken onderling. Het schip heb ik niet om mee te varen. Wat minder sterk kan dan ook. het wordt wel stevig met keperdoek. De delen die ik in het water gelegen hebben, heb ik goed laten drogen. In de epoxy heb ik nog geen scheuren gezien. Dat het meer werk is om te schuren met epoxy vind ik niet erg. Ik neem er de tijd voor, als het maar mooi wordt. Dank voor alle adviezen.
 
Gewoon doen wat je zelf het beste vindt Gerrit. Wanneer je er niet mee gaat varen dan is het niet heel belangrijk dat ze watervast of waterdicht is. Maar om de vorm erin het houden en lengtescheuren te voorkomen raad ik je aan om de romp minstens één laagje keperweefsel te geven. Epoxy alleen is wel mooi glad, maar niet erg sterk. Aangezien je toch al keperdoek hebt raad ik je aan om de romp op z'n minst één laaf epoxy met keperdoek te geven. Dan voorkom je dat bij verder krimpen van het hout er lengtescheurtjes in het hout komen. Als voorbeeld. Midden jaren 70 bouwde mijn schoonvader een model van een 16 kwadraat. Best een mooi ding, maar na een jaar of 30 zaten er een hoop scheuren in. In 2008 heb ik het bootje gerestaureerd en alle kieren gevuld met epoxylijm. Daarna een keer of 5 gelakt. Ook van spinakerdoek nieuwe zeilen gemaakt. Staat nu te pronken bij onze jongste zoon. Zie dat je maar één jaar jonger bent dan ikzelf, maar het is leuk voor het nageslacht dat zo'n model, waarin een hoop liefde is gestoken, blijft bestaan. Uiteraard zijn het adviezen en doe ermee wat je wilt. Jij bouwt het schip en kunt het best inschatten hoe je het kunt en wilt doen. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
 
Het model schuur ik zo strak mogelijk. Daarna de buitenkant weer in de epoxy. Niet te dik want alles druipt er toch af. De epoxy met keperdoek is niet zo gevaarlijk dat ik met een asbestmasker op moet lopen tijdens het schuren. Toch maar oppassen . Ik woon ook niet alleen. dat is ook de reden dat ik nog geen doek gebruik. Het schip is niet gebouwd om er mee te varen, maar ik wil hem wel, zo sterk maken dat er mee gevaren kan worden. Er komen nog wel een paar lagen keperdoek op de epoxy. Groet, Gerrit.
 
Gelukkig heb ik heel weinig hoeven schuren Gerrit. Een keer toen het opzetten van de epoxy was mislukt en de tweede keer om de romp dof te maken voor het verven. Het schuren heb ik buiten gedaan, dwars op de wind. Gebruik tydens het epoxyen wel de goede handschoenen. Epoxy in vloeibare vorm wordt opgenomen door de huid en kan een epoxy-allergie veroorzaken. Inademen van de dampen is ook schadelijk. Lees de voorschriiften goed. Overhangende restanten heb ik na een paar dagen afgeknipt. 80 Grams weefsel is zo dun dat je dubbelingen amper ziet en er heel weinig plamuur nodig is. Maar dat zie je t.z.t wel. Gr. Klaas.
 
Dag Klaas,
De binnenkant van de romp had ik goed in de epoxy gezet, met de gedachte dan is ze goed geconserveerd. Toen de zaak stijf was wilde ik de dekken er weer op zetten. Dat ging niet, want de epoxy zat er veel te dik op. Ik ben met mesjesbezig geweest op het overtollige er af te snijden, maar dat lukt bij mij niet zo goed. Het schiet alle kanten op. Met vijltjes heb ik het overtollige weggehaald en de spanten met een kwastje weer ingesmeerd met epoxy.

20241229_115021 kopie.jpg




Het ziet er nu beter uit.


20241231_103124 kopie.jpg




De laatste plank op het achterschip zat nog los omdat ik eigenlijk niet weet hoe het hoort te zitten. Om gelijk met het dek te gaan, moet er eigenlijk een stukje plank tussen de laatste en de plank daaronder te komen. Aan weerszijden heb ik er een stukje tussen gedaan. wanneer ik de laatste plank die gebogen moet worden er tegenaan houd, past het precies.

20241229_131851 kopie.jpg


Wanneer ik met vezeldoek ga werken, dien ik het schroefraam mee te nemen. Kan ik het als het doek er op zit losknippen en om de delen draaien of is daar een betere manier voor?


Ik vond ook nog een foto van de verschansing tijdens de bouw van het schip en een plaatje van de tekening. Daar zit nogal wat verschil in. Ik zal kijken hoe ik het ga maken. Of de lat die er overheen loopt ver genoeg gebogen kan worden. Ik heb er bij andere schepen nog niet op gelet.

20250104_094533 kopie.jpg


De andere is wat simpeler.

20250104_100809.jpg


Voorlopig kan ik nog vooruit. Groet, Gerrit.
 
Nog een vraag. Als de romp in de epoxy en keperdoek staat, in hoeverre kan ik hem dan nog schuren. Wat gebeurt er als ik door het doek schuur? Is dan de sterkte van de romp dan niet minder geworden?
 
Gerrit, Je kunt de romp met epoxy en keperdoek gewoon schuren. Er zullen best een paar plekjes zijn o.a. rimpels waar je door het doek heengaat. Op zich is dat geen probleem. Je zet er nog een keer epoxy over en dan is het weer glad. Anders wordt het als er een heel stuk doek afgaat. Maar ook dat is goed te repareren. Dof schuren en er een laagje epoxy met doek over. 80 Grams keperweefsel is zo dun dat je de overlappingen bijna niet ziet. En met schuren wordt het wel glad en anders later met een laagje plamuur. In principe schuur je bobbels weg en vul je gaatjes en deukjes met plamuur. Alle plamuur die teveel wordt opgebracht moet je wegschuren. Probeer met epoxy en keperdoek zo netjes mogelijk te werken. Bij mijn coastertje is dat zo goed gelukt dat er geen plamuur nodig was. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
principieel schuur je enkel de overlappingen terug weg, verder gewoon even dof schuren. De epoxy nivelleer voor 90% zichzelf.
Hierna zoals klaas al aangaf even plamuur er over om de eventuele gaatjes nog te vullen en dan opnieuw glad schuren.
 
Vanmorgen een plekje gemaakt waar het zicht goed is. Daarna de epoxy gemengd en het keperdoek op maat geknipt. Het insmeren van de epoxy verliep goed. Het doek heb ik er helemaal overheen gedrapeerd. Ik had gelezen dat het in twee etappes ging. eerst de ene en dan de andere helft. Allebei de helften had ik ingesmeerd. Het per helft insoppen van het doek ging zo ook niet. Het verwijderen van de vouwen en de lucht onder het keperdoek ging goed. Bij de boeg en het schroefraam, kreeg ik problemen. De hoeken zijn daar nogal scherp. Bij het schroefraam kreeg ik de lucht niet weg. Als ik aan de ene kant de lucht weg tamponeerde, kwam het aan de andere kant weer tevoorschijn. Gaatjes in het doek prikken hielp niet. Omdat de schade steeds groter werd doordat stukken doek los kwamen, ben ik gestopt nu de schade nog beperkt is. Eerst maar wachten tot het droog is. daarna de romp, schuren en opnieuw beginnen. Het is jammer, want de romp ziet er verder goed uit. Wat foto's De boeg is scherp, waardoor het doek niet plat wil gaan liggen. Misschien kan ik eerst een stukje doek over de boeg plakken en dan de 2 zijkanten over het stukje doek. Ik kan de boeg wel bot schuren, maar dat vind ik niet mooi. Tot zover. Wordt vervolgd. Groet, Gerrit
 

Bijlagen

  • 20250106_110436 kopie.jpg
    20250106_110436 kopie.jpg
    472,2 KB · Weergaven: 69
  • 20250106_124946 kopie.jpg
    20250106_124946 kopie.jpg
    709,7 KB · Weergaven: 67
  • 20250106_125020 kopie.jpg
    20250106_125020 kopie.jpg
    715,4 KB · Weergaven: 68
  • 20250106_125044 kopie.jpg
    20250106_125044 kopie.jpg
    386,5 KB · Weergaven: 67
  • Like
Reactions: ozy
Back
Top