Een andere zender?

WillydeWoofer

Forum veteraan
Terug in de tijd;

Zo'n 10 jaar geleden begonnen met een tweedehands Graupner 12. De vliegleraar had een Graupner 16 en stelde de 12 in een handomdraai in. De zender deed het prima.

Na een paar jaar kocht ik een nieuwe Multiplex Cockpit SX12. Dat leek me nog eens makkelijk. Een mooi groot scherm met allemaal plaatjes. Een kind kon de was doen (dacht ik). Na heel veel vijven en zessen kon ik er een beetje mee overweg. Da handleiding hielp mij nauwelijks. Met behulp van Hobbyist leer ik nu flaperon instellen. De goede verstaander weet het al: zenders en ik gaan niet zo goed samen. Ook deze zender doet het prima.

Inmiddels is het alweer een aantal jaren verder en vraag ik mij af :"Is er inmiddels een zender die makkelijker in te stellen en te bedienen is? "Heeft deze zender een handleiding, waarin alles duidelijk staat omschreven?".
Eigenlijk zou de laatste vraag niet eens mogen bestaan!
Dus, is er een zender op de wereld die aan beide eisen voldoet en niet de hele wereld kost?

Inmiddels 40 pagina's gelezen in het topic van GJ over de FRSKY Tandem X20. Circa 1 pagina daarvan begrijp ik. Ik heb geen flauw idee waar de andere 39 blz. over gaan. Een vliegvriend heeft me inmiddels een Jeti 12 geadviseerd. Hij zal hier ook nog wel reageren denk ik.

Niet geheel onbelangrijk: wat moet de zender allemaal kunnen? Volgens mij niet veel.
Zweven doe ik niet. Flaps heb ik niet. Dat gaat ook niet meer veranderen.
Flaperon is wel belangrijk. Dat moet makkelijk instelbaar staan. Je roept een voordehand liggend plaatje op en je klikt aan wat er moet gebeuren.

Waar wordt mee gevlogen?
Speeders: met alleen aileron, elevator, flaperon In totaal slechts 3 servo's.(geen rudder)
Delta's: aileron en elevator op twee dezelfde servo's.(geen rudder)
Standaard laagdekkers: aileron, elevator en rudder.
Dus geen mixers op flaperon na.
 
Zonder een zenderdiscussie te willen starten.
Zelf vlieg ik reeds 20 jaar naar volle tevredenheid met Futaba. Daar zit altijd een manual bij, dat alle stappen van de software beschrijft. (Soms moet je het online downloaden)
Bij de software updates zit ook een online manual dat alle stappen en wijzigingen beschrijft.
Een Futaba zender kun je van redelijk goedkoop tot kostbaar (high end) kopen.

Ik heb geen ervaring met Jeti, maar volgens mij zit ook daar een manual bij. Jeti is net als Futaba van zeer goede kwaliteit.

Koop geen zender zonder manual, dan heb je hetzelfde probleem als dat je nu hebt.

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Een tip, mocht je een andere zender aanschaffen zorg dan dat je deze in handen hebt gehad. (Van een collega vlieger / in de winkel)
Wat de een heel fijn vind, vind de ander onprettig. Een zender is wat dat betreft heel persoonlijk.

Grt,

Arnoud.
 
Is het niet handiger (en goedkoper) om uit te zoeken hoe je flaperrons in jou zender instelt?
 
Na een paar jaar kocht ik een nieuwe Multiplex Cockpit SX12. Dat leek me nog eens makkelijk. Een mooi groot scherm met allemaal plaatjes. Een kind kon de was doen (dacht ik). Na heel veel vijven en zessen kon ik er een beetje mee overweg. Da handleiding hielp mij nauwelijks
Oh jee, daar gaan we weer, je mist de basis kennis en de affiniteit m.b.t. de modelbouw ontbreekt, hoewel dat laatste noodgedwongen wel opgang is gekomen, dat dan weer wel.
Het zender configureren staat nog in de kinderschoenen.
Daardoor zal elke zender configuratie van welk merk dan ook, als je deze zelf moet configureren (programmeren) een drama zijn.
Nu ben je hierin niet de enige, velen frotten net zo lang tot het werkt of tot het naar eigen tevredenheid werkt, ach ja zo is er altijd wel wat te klagen.
 
Is het niet handiger (en goedkoper) om uit te zoeken hoe je flaperrons in jou zender instelt?
Heeft tie al eens eerder gevraagd en uitleg over gekregen mei 2024 of zo iets, tis gewoon weer een herhaling van stappen.:D
Beetje kopiëren en opnieuw in een berichtje plakken.
Die simpele paar klik handelingen dat tie wil doen, dat kan zijn SX zender.
 
Heeft tie al eens eerder gevraagd en uitleg over gekregen mei 2024 of zo iets, tis gewoon weer een herhaling van stappen.:D
Beetje kopiëren en opnieuw in een berichtje plakken.
Die simpele paar klik handelingen dat tie wil doen, dat kan zijn SX zender.

En dan nu het antwoord op mijn vragen;
 
Oh jee, daar gaan we weer, je mist de basis kennis en de affiniteit m.b.t. de modelbouw ontbreekt, hoewel dat laatste noodgedwongen wel opgang is gekomen, dat dan weer wel.
Het zender configureren staat nog in de kinderschoenen.
Daardoor zal elke zender configuratie van welk merk dan ook, als je deze zelf moet configureren (programmeren) een drama zijn.
Nu ben je hierin niet de enige, velen frotten net zo lang tot het werkt of tot het naar eigen tevredenheid werkt, ach ja zo is er altijd wel wat te klagen.

En dan nu graag de antwoorden;
 
In begrijp Wil wel.
Een zender moet bij je passen vandaar ook dat ik de tip geef om een zender vast te houden.
Scroll ook eens door de menu's, lukt dat of lukt dat niet.

Met de zender die hij nu heeft moet hij konstant hulp vragen, dat is niet prettig.
Ondanks mijn IT achtergrond ben ik van mening dat er bij ieder apparaat / zender een deugdelijke handleiding dient te zitten waar alles in beschreven staat.

Even online gekeken in het manual van de zender die Wil nu heeft : 6683_1-00151-bedienungsanleitung-cockpit-sx-12--de-en-fr.pdf (multiplex-rc.de)
Op pagina 32 staat iets over de Flaperon.
Echter, het staat niet duidelijk beschreven hoe je de Flaperon instelt, begrijpelijk dat dit vragen oproept.
Een modelvlieger met veel zenderervaring zal er wel uitkomen als hij de zender in handen heeft.
Echter, niet iedereen bezit die vaardigheid.

Software maken die iedereen begrijpt is heel erg lastig. Ik weet dat als geen ander, het bedrijf waar ik voor werk ontwikkeld ook zelf software.
Regelmatig moet ik waarschuwen, dat is te moeilijk, een gebruiker komt daar niet uit.

Grt,

Arnoud.
 
Echter, het staat niet duidelijk beschreven hoe je de Flaperon instelt, begrijpelijk dat dit vragen oproept.
Je kunt je ook afvragen hoe iemand bij de terminologie flaperon terecht komt terwijl die nog eens niet weet wat het betekend.
Of niet begrepen heeft wat in de Duitse/Engelse handleiding staat.
Wat nu basis functies zijn en wat mixen nu eigenlijk inhoud.

Ja pagina 32, daar staat ook een een verwijzing naar
Hint: You will find more details on the various mixer functions
in the section entitled “Example: 4-flap glider”.


Om vervolgens dit plaatje tegen te komen pag, 39
upload_2025-1-4_22-48-3.png

en op pag 40 staat wat tekst van wat de linker knopjes inhouden.
En dan nu graag de antwoorden;
Flaperon is een mixer die als basis aileron gebruikt, zie boven staand plaatje.
Waar wat procenten aan Flap aan toegevoegd moeten worden.
De functie Flap zit normaal qua bedieningsorgaan op één van de 2 rollers aan de onderkant van de zender.

En het mixer schermpje wordt zichtbaar als je op
upload_2025-1-4_23-1-10.png
tikt in het onderstaande schermpje

upload_2025-1-4_22-59-40.png
 
In begrijp Wil wel.
Een zender moet bij je passen vandaar ook dat ik de tip geef om een zender vast te houden.
Scroll ook eens door de menu's, lukt dat of lukt dat niet.

Met de zender die hij nu heeft moet hij konstant hulp vragen, dat is niet prettig.
Ondanks mijn IT achtergrond ben ik van mening dat er bij ieder apparaat / zender een deugdelijke handleiding dient te zitten waar alles in beschreven staat.

Even online gekeken in het manual van de zender die Wil nu heeft : 6683_1-00151-bedienungsanleitung-cockpit-sx-12--de-en-fr.pdf (multiplex-rc.de)
Op pagina 32 staat iets over de Flaperon.
Echter, het staat niet duidelijk beschreven hoe je de Flaperon instelt, begrijpelijk dat dit vragen oproept.
Een modelvlieger met veel zenderervaring zal er wel uitkomen als hij de zender in handen heeft.
Echter, niet iedereen bezit die vaardigheid.

Software maken die iedereen begrijpt is heel erg lastig. Ik weet dat als geen ander, het bedrijf waar ik voor werk ontwikkeld ook zelf software.
Regelmatig moet ik waarschuwen, dat is te moeilijk, een gebruiker komt daar niet uit.

Grt,

Arnoud.

Bedankt voor het begrip Arnoud.

Eerder heb ik de gebrekkige handleiding(en) al eens aangekaart. Ik heb geen zin, om daar weer opnieuw over te beginnen.
Dat is mijn vraag ook helemaal niet. Jij en nog een paar anderen begrijpen dat, maar helaas niet iedereen.

Het is een geluk dat ik helemaal niets moet. De huidige zender functioneert prima. De uitleg van Hobbyist leg ik voor aan HTS-electro vliegvriend.
Hij vertaalt die dan weer voor mij.

GJ vond de FRSKY 20 erg goed, maar hij was een techneut en ik niet. Iemand anders denkt dat een Jeti 12 meer geschikt voor mij is.
Gelukkig zijn het alleen maar luxe problemen.
 
"Je kunt je ook afvragen hoe iemand bij de terminologie flaperon terecht komt terwijl die nog eens niet weet wat het betekend.
Of niet begrepen heeft wat in de Duitse/Engelse handleiding staat.
Wat nu basis functies zijn en wat mixen nu eigenlijk inhoud"

Dat komt omdat ik zo dom ben.

(als je mijn vraag niet kunt beantwoorden, schrijf dan niks)
 
Flaperon is een Engelse kreet.
Het betekent dat een stuurvlak de functie aileron heeft en tevens de functie flap. (Dus 2 functies op 1 stuurvlak)
In jou geval hebben beide ailerons dus ook de functie flap.

Om dit mogelijk te maken moet je dat de zender wijs maken. Sommige zenders hebben hiervoor een standaard aanwezige 'flaperon-mixer' in de zender.
Bij andere zenders moet je zelf de functies aangeven in een 'mixer'. Op zich is dat niet moeilijk, maar dan moeten ze dat wel duidelijk in de handleiding beschrijven.

Grt,

Arnoud.
 
Dat komt omdat ik zo dom ben.
(als je mijn vraag niet kunt beantwoorden, schrijf dan niks)
Oh sorry, ik wist niet dat je boos werd.:( Maar je hebt via een omweg wel antwoord gehad, dat dan weer wel!

Bij andere zenders moet je zelf de functies aangeven in een 'mixer'. Op zich is dat niet moeilijk, maar dan moeten ze dat wel duidelijk in de handleiding beschrijven.
Ja die handleiding is nogal een dingetje de hmi (touchscreen) is het andere gedeelte van de handleiding.
Het is net als bij een mobieltje, het wijst zichzelf, of dat zou het moeten doen.
In dat praktijk ligt dat toch een tikkeltje anders.
Dit spul configureren leer je alleen door het systematisch veel te doen.
 
Willy denk dat niemand hier je het ultieme antwoord kan geven.

Wat ik kan bijdrage in je zoektocht is: ga NIET voor een zender (RadioMaster, Jumper, etc) met EdgeTX / OpenTX opensource firmware.
Dergelijke zenders kunnen met gemak de modellen aansturen die jij wil, laten zelfs af en toe plaatjes zien, maar je krijgt een rompslomp van Firmware Flashen op de zender, ontvanger, SD kaart inhoud, Widgets e.d. bij.
Een topic over EdgeTX, zal nagenoeg hetzelfde uitzien als die van de Tandem X20.

Als het werkt is het allemaal leuk en mooi, maar vaak denk ik terug aan de simpele analoge tijd, met kristallen, servo omkeren door hem andersom in te bouwen of met een dipswitch op de zender. En begrijp daarmee je frustratie.

Arnoud geeft aan dat je handleiding van je huidige zender duidelijk te kort schiet, na de link kort bekeken te hebben, vindt ik dat een te snelle conclusie, De handleiding is gemaakt om samen met een zender gebruikt te worden, door alleen de handleiding online te lezen mis je dus 1 component. Mijn eerste computer-zender was een Multiplex MC3010 (stoeptegel model), de Cockpit serie is hier enigszins aan verwant, voor mij is de handleiding behoorlijk duidelijk aangezien ik bekent ben met de programmeer structuur. Heb nog nooit een Cockpit zender in mijn handen gehad.
Ik vindt dan weer de Futaba programmering een ramp, vooral omdat je hier vaak vast zit aan hoe servo's op ontvangerkanalen ingestoken moeten worden.
Weet voor 99% zeker dat het met jouw Cockpit zender mogelijk is om de gevraagde Speeder goed werkend te krijgen met Flaps op een schakelaar, en maar een 4 kanaals ontvanger via de standaard programmering. Met een Futaba zender wellicht ook, maar zeker niet via het standaard programma. Een 2de rolroer servo moet bij Futaba vaak op kanaal 6 oid.

Wat hobbyist ook aangeeft, met een zender omgaan leer je door het systematisch te doen.
Dit kun je bijv. doen door een simpel oefenmodel in elkaar te knutselen van bijv. depron, karton, balsa, plak daar een paar servo's op een ontvanger met een simpele ontvanger-accu en ga in deze koude maanden af en toe eens wat spelen met het zender programma. Natuurlijk in een nieuwe model-geheugen zodat je bestaande modellen gewoon lekker blijven werken zoals ze zijn.
 
die cockpit SX heeft een heel duidelijke menu structuur. en zelfs een hulp in het instellen van een nieuw model. Als je dat menu stap voor stap volgt heb je alles zo voor elkaar. alleen de fijn afstelling kan dan nog wel apart moeten gebeuren. Ik heb er nooit problemen mee ondervonden. Kreeg zelfs die zwever met 6 kleppen in de vleugel; ermee geprogrammeerd. 2 flaps en 4 rolroeren met allemaal verschillende uitslagen en waardes.

DUs, ja, gewoon doen wat rick aangeeft, maak een flut modelletje met de nodige servo's en ga spelen met dat programmeren. Als je dan hebt gevonden wat je nodig hebt sla je het op in een geheugen ver weg van de standaard geheugens die je normaal gebruikt.
 
Flaperon is een Engelse kreet.
Het betekent dat een stuurvlak de functie aileron heeft en tevens de functie flap. (Dus 2 functies op 1 stuurvlak)
In jou geval hebben beide ailerons dus ook de functie flap.

Om dit mogelijk te maken moet je dat de zender wijs maken. Sommige zenders hebben hiervoor een standaard aanwezige 'flaperon-mixer' in de zender.
Bij andere zenders moet je zelf de functies aangeven in een 'mixer'. Op zich is dat niet moeilijk, maar dan moeten ze dat wel duidelijk in de handleiding beschrijven.

Grt,

Arnoud.

Aha, dat wist ik niet. Klinkt eigenlijk logisch. Flap + aileron = flaperon. En dat houdt een mix in.
Nu gaan er lichtjes branden. Pylonracers gebruiken ook flaperon.
Een keer eerder heeft iemand dat voor me ingesteld. Binnenkort doen we dat weer en dan maak ik aantekeningen.
 
Willy denk dat niemand hier je het ultieme antwoord kan geven.

Wat ik kan bijdrage in je zoektocht is: ga NIET voor een zender (RadioMaster, Jumper, etc) met EdgeTX / OpenTX opensource firmware.
Dergelijke zenders kunnen met gemak de modellen aansturen die jij wil, laten zelfs af en toe plaatjes zien, maar je krijgt een rompslomp van Firmware Flashen op de zender, ontvanger, SD kaart inhoud, Widgets e.d. bij.
Een topic over EdgeTX, zal nagenoeg hetzelfde uitzien als die van de Tandem X20.

Als het werkt is het allemaal leuk en mooi, maar vaak denk ik terug aan de simpele analoge tijd, met kristallen, servo omkeren door hem andersom in te bouwen of met een dipswitch op de zender. En begrijp daarmee je frustratie.

Arnoud geeft aan dat je handleiding van je huidige zender duidelijk te kort schiet, na de link kort bekeken te hebben, vindt ik dat een te snelle conclusie, De handleiding is gemaakt om samen met een zender gebruikt te worden, door alleen de handleiding online te lezen mis je dus 1 component. Mijn eerste computer-zender was een Multiplex MC3010 (stoeptegel model), de Cockpit serie is hier enigszins aan verwant, voor mij is de handleiding behoorlijk duidelijk aangezien ik bekent ben met de programmeer structuur. Heb nog nooit een Cockpit zender in mijn handen gehad.
Ik vindt dan weer de Futaba programmering een ramp, vooral omdat je hier vaak vast zit aan hoe servo's op ontvangerkanalen ingestoken moeten worden.
Weet voor 99% zeker dat het met jouw Cockpit zender mogelijk is om de gevraagde Speeder goed werkend te krijgen met Flaps op een schakelaar, en maar een 4 kanaals ontvanger via de standaard programmering. Met een Futaba zender wellicht ook, maar zeker niet via het standaard programma. Een 2de rolroer servo moet bij Futaba vaak op kanaal 6 oid.

Wat hobbyist ook aangeeft, met een zender omgaan leer je door het systematisch te doen.
Dit kun je bijv. doen door een simpel oefenmodel in elkaar te knutselen van bijv. depron, karton, balsa, plak daar een paar servo's op een ontvanger met een simpele ontvanger-accu en ga in deze koude maanden af en toe eens wat spelen met het zender programma. Natuurlijk in een nieuwe model-geheugen zodat je bestaande modellen gewoon lekker blijven werken zoals ze zijn.

Dank je Rick voor je positieve bijdrage.
Ik had al door dat Open TX voor mij niet geschikt is. En als ik het goed begrijp is een FRSKY voor mij ook al te ingewikkeld. Het zijn de technici die voornoemde twee merken fantastisch vinden, omdat je er zoveel mee kunt. Maar zoals gezegd ben ik geen technicus.

Tegen technici die zich niet kunnen inleven, zeg ik meestal het volgende: "zal ik volgende keer eens een partituur meebrengen, dan mag jij zeggen wat er allemaal staat, want dat is oo zo makkelijk". Dat hoeft dan nooit ;) :D.

Komende week komt mijn technische vriend weer langs. Hij gaat eerst mijn pc's reorganiseren. Daarna gaan we flaperonnen.
 
Inmiddels heb ik een paar aanbevelingen gekregen, voor de basisversie van Jeti. Daar schijnt ook een goede handleiding bij te horen.
Bij een mijn clubs zijn twee Jeti vliegers. En in Stadskanaal woont iemand die er een wil komen demonstreren. Veel gekker moet het niet worden :D, maar dan in goede zin.

Voorlopig laat ik het allemaal even bezinken.
 
Back
Top