Eh, rood op rood, zwart op zwart... zolang je niet in het donker stekkers staat in te pluggen niet zo'n groot probleem.....
Dat klopt maar ik garandeer je dat het een keer mis gaat dat is voor mij een zekerheid.
Aan de laadkabel zal het meevallen, maar aan de ESC absoluut niet. Binnen enkele milliseconden is de regelaar om zeep bij ompolen.
Dat is maar al te waar. Ook hier geldt, het gaat een keer mis!
Ik heb op een paar maanden na 45 jaar in de elektronica gewerkt en ik schaam me niet om te vertellen dat soortgelijke dingen mij meerdere keren in al die jaren is overkomen.
Doet me denken aan een werkplaatschef waar ik 12 jaar bij Fokker mee heb samen gewerkt. Dat was bepaald geen domme man en veiligheid stond met kop en schouders boven alles. De veiligheid van de vliegtuigen die werden gebouwd was er mede afhankelijk van. Vandaar controle op controle op controle. Ik heb een paar collega's gehad die het werk niet aankonden, ze zeiden "jullie vertrouwen mij niet met al die controles". Niets is minder waar, controle is nooit verkeerd en door die controles zijn zeker weten fouten tevoorschijn gekomen die problemen zouden hebben kunnen opleveren.
We hadden een apparaat binnen gekregen voor reparatie. Het was in de tijd dat er volop werd gevlogen met de prototypes van de Fokker 50 en de Fokker 100. Dat apparaat was nodig voor zo'n testvlucht dus moest het snel gerepareerd worden. De testvlucht uitstellen zou fikse problemen opleveren.
Ik kreeg dat apparaat op m'n werkbank en ging op zoek naar de oorzaak. Na een kwartiertje had ik die gevonden, een relais ergens in de voedingslijn was kapot. Hij leek te werken maar de contacten maakten geen contact meer. Op zoek naar een vervanger maar helaas die was nergens binnen het bedrijf te vinden. De chef vond dat vreemd want volgens hem waren er meerdere soortgelijke relais in het magazijn. Dat klopte maar het typenummer kwam niet overeen.
Hij ging kijken en kwam na een poosje terug met een relais dat volgens hem het goede relais was. Het typenummer was anders maar dat kwam volgens hem doordat de spoel een 6V spoel was en het origineel een 12V relais. Om het apparaat tijdelijk te repareren kon ik dat relais er in zetten met een weerstand in serie met de spoel. We zouden het origineel bestellen en later vervangen. Zo gezegd zo gedaan, ik moet bekennen dat ik ook een beetje schuldig ben want ik heb het relais niet gecontroleerd voordat ik het in het apparaat monteerde.
Toen de chef (gelukkig was ik het niet

) het apparaat inschakelde was er een klap, een korte vonkenregen en het apparaat was weer helemaal dood. De schade was dit keer desastreus, veel kapotte onderdelen, en opgeblazen printsporen. Dat apparaat zal die dag nooit gerepareerd kunnen worden.
Wat bleek? De contacten waren gekruist waardoor er verkeerde spanningen op de verkeerde delen van de schakeling kwam te staan.
Dat was de enige keer dat ik hem met een rood hoofd heb gezien. Zo zie je, het overkomt zelfs de besten.