Afdekking spleet tussen aileron en vleugel

jan brilman

Forum veteraan
Beetje klok en klepel verhaal . . .

Boven de vleugel onderdruk, onder de vleugel bovendruk.

Tussen de aileron en de vleugel zit een spleet, waardoorheen draagkracht (het drukverschil) verdwijnt.

Afdichten dus!

Oa. Gromotec biet daarvoor mooie produkten, oa.

https://www.gromotec.de/shop/produc...alt--abdeckband--weiss--20mm-breit--2-3m.html

(Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.)

Ik las ergens, je kunt ook plakband nemen, en daarvan plm. de helft 'insmeren' met talkpoeder.

Mijn vraag: mag ik er van uitgaan dat die overdruk dat plakband tegen het aileron aandrukt?

(Het tape van Gromotec heeft een welving, waardoor het vanzelf goed aanligt.)

Bedankt!


jan.
 
Een aileronscharnier van bespanfolie lost dat soort problemen keurig op... toch?
 
Ja.

Maar hier gaat het om een model dat kant en klaar voor me ligt (de Blanik van Mahrotorblades; zie aldaar).

Ik ga de ailerons er niet uit slopen . . .
 
persoonlijk doe ik dat met plakband (breed), van 2 kanten.
servo hevel ff los.
aileron zo ver mogelijk een kant op, plakband aan 1 zijde plakken, dubbelgevouwen
dun open klappen, zo ver mogelijk in de spleet duwen, en aan de andere kant plakken.
datzelfde doe ik bovenop ook
in theorie, als het goed lukt, plakt het plakband in de spleet vast aan de andere kant van het plakband

voor jouw optie, als de plakband op de vleugel zit, half niet plakkend
dan geloof ik niet dat deze de sleuf perse afdicht, ik denk eerder dat dit een beetje blijft flapperen en fluiten
aerodynamisch zou het kunnen dat het de sleuf afsluit
alleen zoals ik dit in mijn hoofd heb zitten nu, lijkt het me niet perse netjes eruit zien
 
Ik dacht dat het door de onderdruk een beetje tegen het aileron aangezogen zou worden . . .

Maar de door jou beschreven methode is waarschijnlijk ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Jan de Tape van Gromotec dicht de hele opening af zoals in onderstaand afbeelding.
upload_2025-2-19_13-27-3.jpeg


Gevonden op Icare-rc.com/tape.htm.
Dit zorgt er dus voor dat zelfs de V-groef wordt afgeschermd en zo ook minder de lichtstroom verstoort

Op wedstrijd zwevers (F3B) zit een soortgelijke constructie maar dan inwendig in de composiet vleugel.

Nu is een Blanik niet echt een performance glider. Maar wanneer die niet lekker stuurt of toch echt performance te kort komt dan kun je het overwegen.
 
ah, dat is in ieder geval geen plakband
meer een strip met een voorgevormt randje erin om tegen de aileron gedrukt te worden
 
Ja, mooi spul.

Wel erg prijzig!

Op zich gaat het natuurlijk nergens over, maar de idee dat continu pffffffff een deel van je lift weglekt . . .

Onverteerbaar.
 
Tja, moeilijk doen. Denk dat met zo’n vliegtuig ( kist) je niet echt veel verschil merkt of er wel of niet een spleet is.
Probeer hem eerst maar heel te houden.
 
Ik kan me juist voorstellen dat het wel merkbaar is, maar je zal het alleen merken als je het verschil kan aanvoelen bij het vliegen.
Eerst maar eens zonder en dan aan de onderzijde met plakband en gedeeltelijk talkpoeder of een speciale zoals deze:
https://www.modellbau-jung.de/Zubeh...tm?SessionId=&a=article&ProdNr=PE-X6738&p=253

Zo te zien is deze niet voorgebogen.

Ik heb van een rol 20 mm breed (en niet gebogen) nog 2 meter over en kan dat op 22 maart wel meenemen.
 
Hier nog een stukje hierover in een draadje op RClineforum.de

offlineS.png
Funfly8

RE: Spaltabdeckband - wieviel bringt's wirklich, oder ist es nur ein Gag?
Hi Matthes,
effektiv bringt das Abdeckband jede Menge!
Ich kann dir das leider nicht in Zahlen belegen, aber beim Fliegen habe ich es bemerkt.
Mein 4m Fox mit recht großen "V-Spalten" flog sehr gut und mit großem Pfeifen.
Nach abkleben mit dem Spaltabdeckband flog er noch besser und mit erheblich weniger pfeifen.
Die Geräusche sind zwar irgendwie "scharf", aber im Grunde entstehen sie wegen aerodynamischer Schwächen.
Wenn die also eine hohe Effektivität anstrebst kommst du um das Abdeckband wohl nicht herum.
Eine Adresse für eine qualitativ und preiswerte sehr gute Alternative ist Möller in Dortmund. Da habe ich es auch bezogen und meine das ist besser als das Graupner Band.
So long, Gruß, Kai
 
Je mag het wel meenemen, maar als het niet gekromd is: wordt het dan een regen-drup verhaal?

Zo ziet het er uit bij de Blanik:

upload_2025-2-20_12-53-41.png


(Uitslag omhoog.)

Dus of dat gunstig is . . .

Ik wil eigenijk gewoon eerst eens de aansturing loskoppelen en dan dicht-tapen.
 
Tsja . . .

Ik weet niet precies wat ik dacht, maar om hier met plakband een spleet af te dichten: da's ondoenijk!

upload_2025-2-20_13-33-34.png


Maximale uitslagen zijn ook niet heel erg groot . . .

Wat je hier wel zou kunnen doen: balsa strips er tussen lijmen die de spleet precies afdichten.

Nou ja, eerst maar eens vliegen.

Iedereen bedankt voor de bijdragen!
 
Persoonlijk vlieg ik acro / sport
sommige kisten fluiten als ik aanduik, en in volle vaart langs kom
er is mij verteld dat dit weerstand is, etc etc.

de kier dichttapen hielp daar significant bij.

Qua vlieggedrag merk ik er niets van.
daar vlieg ik een beetje te grof voor denk ik :D
 
Ik denk dat de Blanik in het algemeen zo langzaam vliegt: daar hoor je echt niet veel van.

Het gaat mij vooral om het verlies van lift.

Ik heb de spleet in de kleine Blanik met Blenderm tape dichtgemaakt en dat ding zweeft (voor een schuimpje) eigenlijk best goed, vind ik.

Komt vast door die tape! :)

(Daar wil het wel, omdat de scharniertjes helemaal aan de bovenkant van het profiel zitten.)
 
Back
Top