Richard Branderhorst
PH-SAM
Soms lees ik hier commentaar op fabrikanten, wat niet zo geweldig is. Kan gebeuren. Toch zijn er ook hoopgevende dingen. Mijn jetvlieg maatje kocht 17 jaar geleden van Skymaster de MB339. Toen ik een keer bij hem ging kijken was ik meteen verkocht. Er moest er ook een komen voor me. Na enkele maanden wassie er. Nu 16 jaar later, ze vliegen bij ons nog alletwee!
Ik kreeg echter de laatste jaren last van lucht lekkage, waar ik de "vingers" niet achter kon krijgen. Omdat ik de vlucht wel steeds kon afmaken met nog voldoende druk er op. Wel een druksensor van Jeti gekocht, die het gear er uit mikt als de druk naar 3 Bar is teruggelopen.
Maar de laatste vlucht, alles al klaar, en ik kon de luchtlekkage gewoon horen. Dus weer ingepakt en onverrichterzake weer naar huis. Na echt 2-3 dagen zoeken (de vleugels hebben quick disconnect pluggen) en er zitten 4 cilinders in het circuit die de deuren bedienen. Lastig om te checken. Toen de poten er uit geschroefd en die separaat onder druk gezet, en bingo! Eentje lekte hoorbaar.
Nou toch de cilinder open gemaakt en daar was de boosdoener te zien, een o-ring was door het afbreken van een randje kunststof van de zuiger, naar voren gekomen, dus die lekte als het gear UP was maar met down niet.
Dus na al die tijd met Skymaster gemaild, hoe nu verder. Binnen een dag antwoord met de naam en het telefoon nummer van iemand in Taiwan die voor Skymaster het gear maakt. Het duurde even voordat de man zijn spreektaal wat kon aanpassen aan Engels en met een mail er overheen was het duidelijk.
Ergens in de looptijd van (al hun cilinders?) zijn ze overgestapt van kunststof naar alu zuigers. Ik was duidelijk niet de eerste.
Ik zei dat ik dan graag 6 nieuwe wilde hebben, 2 X 3 (ook een set voor mijn vliegmaatje, alhoewel die nog geen problemen had). Was geen probleem, met DHL express kreeg ik in een week of zo een grote enveloppe met de nieuwe zuigers! Kosten, 1 dollar per stuk...geen transportkosten....
Ik vind dat echt in bizar goede service, en dat na zoveel jaren......
Ik kreeg echter de laatste jaren last van lucht lekkage, waar ik de "vingers" niet achter kon krijgen. Omdat ik de vlucht wel steeds kon afmaken met nog voldoende druk er op. Wel een druksensor van Jeti gekocht, die het gear er uit mikt als de druk naar 3 Bar is teruggelopen.
Maar de laatste vlucht, alles al klaar, en ik kon de luchtlekkage gewoon horen. Dus weer ingepakt en onverrichterzake weer naar huis. Na echt 2-3 dagen zoeken (de vleugels hebben quick disconnect pluggen) en er zitten 4 cilinders in het circuit die de deuren bedienen. Lastig om te checken. Toen de poten er uit geschroefd en die separaat onder druk gezet, en bingo! Eentje lekte hoorbaar.
Nou toch de cilinder open gemaakt en daar was de boosdoener te zien, een o-ring was door het afbreken van een randje kunststof van de zuiger, naar voren gekomen, dus die lekte als het gear UP was maar met down niet.
Dus na al die tijd met Skymaster gemaild, hoe nu verder. Binnen een dag antwoord met de naam en het telefoon nummer van iemand in Taiwan die voor Skymaster het gear maakt. Het duurde even voordat de man zijn spreektaal wat kon aanpassen aan Engels en met een mail er overheen was het duidelijk.
Ergens in de looptijd van (al hun cilinders?) zijn ze overgestapt van kunststof naar alu zuigers. Ik was duidelijk niet de eerste.
Ik zei dat ik dan graag 6 nieuwe wilde hebben, 2 X 3 (ook een set voor mijn vliegmaatje, alhoewel die nog geen problemen had). Was geen probleem, met DHL express kreeg ik in een week of zo een grote enveloppe met de nieuwe zuigers! Kosten, 1 dollar per stuk...geen transportkosten....
Ik vind dat echt in bizar goede service, en dat na zoveel jaren......