Een aantal procedures die bij in het verleden allemaal meerdere keren gewerkt hebben, in volgorde van toenemende wanhopigheid:
1: Motor (met gemonteerde cylinderbus) ondersteboven zetten. Zuiger vullen en gevuld houden met Aceton. Aceton verdampt hel rap, dus dit klusje in de open lucht doen, met een vulpipetje bij de hand om de boel nat te houden. Krukas met de hand ronddraaien, zodat zuiger, drijfstang en pistonpen t.o.v. elkaar bewegen en de aceton overal goed tussen komt. Dit lost eventuele wonderolieresten op.
Daarna aceton en troep uitspoelen met schone acton, even laten drogen, zuiger vullen met de dunste olie die je vinden kunt. Naaimachineolie is meestal heel geschikt. dit een dagje laten staan.
Cylinderbus er weer uittrekken, olie er uit gieten, krukas draaien tot de pen voor het gat staat, en dan de motor "op zijn rug leggen", met de krukas omhoog.
Belangrijk is, dat je het big-end op de krupen zodanig verschuift dat de zuiger het metaal van het carter gietstuk raakt, zodat er geen gewicht aan de drijfstang hangt.
Vaak zakt nu de pistonpen op zijn gewicht heel langzaam naar beneden.
2: Meestal kun je met een tandstoker in dat kleine gaatje geprikt, voorzichtig dat teflon propje lostrekken. Beetje wurmen en morrelen, dan komt ie er vaak wel uit, anders helpt vaak ook een half uurtje in de vriezer (Teflon krimpt harder dan staal).
Is dat dopje er uit, dan kun je met de dunste linkse tap vaak met wat beleid grip krijgen op de pistonpen.
3: Als het echt niet anders kan, dan het bigend flink inolien in de DIKSTE olie die je vinden kunt, kruk in ODP draaien, en met een imbussleuteltje 1,5 of 2, eventueel ingekort, als een mini-koevoetje achter de drijfstang haken, als volgt: de bocht in de imbussleutel rust tegen het krukas balansgewicht, het uiteinde van de korte kant duwt tegen het bigendlager, Nu oefen je voorzichtig wat kracht uit op het lange eind van de imbussleutel, terwijl je tegelijk de krukas rustig een graad of tien heen en weer beweegt.
De olie voorkomt beschadiging van de binnenkant van het big-end, het draaien van de krukas breekt de wrijving/klemming, en het ding floept er meestal zo af.
Verwarmen helpt, want het aluminium en brons van het bigend ztten meer uit dan het staal van de krukpen.
Alle drie de methoden heb ik meermaals gebruikt, tot nog toe altijd zonder schade.