Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Even pauze.
Ik realiseer me net dat de messing rooster er nu al in moet, want daar kan ik later niet meer aan.
Het is ook handig om het nu al te schilderen, zo komt er geen verf op het pvc buisje dat ik wil laten zoals het is, donker grijs. Zo kan de verf niet afbladderen waar ik er niet meer aan kan.
Ik bestel zo meteen de messing, balsa omdat er twee blokjes te weinig zijn, en nog enkele klemmen.

Welke verf gebruiken jullie?
Als ik die kleine potjes moet gebruiken, heb ik er "100" van nodig lijkt me.
Die die ik nu heb zijn, zoals te verwachten, uitgedroogd.
En ze zijn ook de juiste kleur niet, ik moet de kleur voor de boeg mengen 5:1 rood/zwart. Dat is ook de kleur, voor het begin van de straalbuis.
Ik bestel/koop liever meteen de juiste kleuren.
De Gamma in bij de deur, die moeten wel verf hebben die ik hiervoor kan gebruiken denk ik, als ik de juiste kleuren weet.
Die zie ik niet staan ik de stuklijst van de BB.

Edit: net nog wat aan het prutsen met de schroeven en dog bones. Bij de dog bones zat een 1.5mm (gratis) inbussleutel, en die past beter in de koppeling die ik besteld had samen met de as en boegschroef, dan de 1.5 inbussleutel van mijn Facom set. Die past niet goed, en verspringt dus ben ik meteen gestopt die te gebruiken.
Niet moeilijk dat alles naar de kl**** gaat, als gratis Chinees spul, van beter maat/kwaliteit is dan wat hier een van de topmerken zou moeten zijn...

Edit 2: Ik ben/was kok, en je leert elke dag iets nieuws, als je met gereedschap werkt, dat je zo goed als nooit gebruikt hebt.
Ik ben het voordek aan het schuren en vijlen, omdat ik niet verder kan met de boegschroef.
Tijdens het vijlen van ronde gaatjes, ik draai de vijl rond omdat het gat te klein is om normaal te vijlen, wil vijl zich in het gat trekken.
De vijl de andere kant ronddraaien, en de vijl trekt zich niet in het gat.
Nooit geweten dat een ronde vijl, zich zoals een vijs in een gat trekt, en dus in een spiraal geslepen is.
Dus door de vijl in de juiste richting te draaien, kan je gaten opkuisen, zonder het risico te lopen dat je het gat per ongeluk vergroot, omdat de vijl "bijt".
 
Laatst bewerkt:
Maar zou je voordat je aan kleur begint niet eerst de romp...
Het is niet voor de romp, enkel voor de "tralies" in de straalbuis, en het afgeschuind plankje voor de straalbuis, waar ook de "bow thruster elliptical curved inlet" in komt. Als ik dat later doe, zit er gegarandeerd verf in de pvc buis, en dat wil ik niet.
 
Ja Jumo, Je moet het doen zoals je dat het beste handt. Zelf zou ik plaatsen waar ik geen verf, of ander conserveermiddel wil hebben afplakken of er een prop(je) WC- of keukenpapier in doen. Dat trek je weg na het schilderen. En na het schilderen en conserveren de kleine(re) accessoires. Aan dek heb ik voor het schilderen de kleine dingen pas gemaakt en voorzien van 1 mm rond RVS paspennetjes. Dan weet je ook na het wegschilderen van de contouren waar een en ander moet komen. Voordeel is dat het veel makkelijker werkt en na het verven boor je de 1 mm gaatjes desnoods even op. Zie eerst dat je een stevige romp krijgt en ga dan verder met boegschroef, straalbuizen en roeren. Lijm pas de schroefaskokers in de romp als de straalbuizen vast zitten en de plaats van de schroeven en motoren bekend. Zet de schroeven op een plek dat je tussen de bladen en de straalbuis nog 1 mm ruimte hebt. De as moet daarbij precies in het midden van de buis zitten. Een precies werkje, maar ook een leuke uitdaging. Ook belangrijk is dat de roeren verticaal staan. Houd binnen in het schip ruimte om de assen naar voren te kunne trekken, anders krijg je de schroeven niet op de as. Een uitdaging wordt om de inbusboutjes in de dogbone vast te zetten. Bij mijn Smit Finland vallen die binnen de straalbuizen. Vet deze boutjes goed in, anders roesten ze vast. Het beste is om RVS boutjes te nemen. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
 
K-K zei:
Een uitdaging wordt om de inbusboutjes in de dogbone vast te zetten. Bij mijn Smit Finland vallen die binnen de straalbuizen.
Daarvoor kun je, als je de exacte plaats van de dogbones hebt bepaald, een gaatje in de straalbuizen boren.
Laat dat gaatje (aan de onderzijde van de straalbuizen, dan zie je het niet als het schip op het droge staat) lekker open; je verliest geen power, maar je kunt wel makkelijk terug bij die inbusboutjes, mocht je je schroeven er uit willen halen. (voor onderhoud of zo iets)

Voor meer handige tips&tricks: kijk eens in het verslag van BKu:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-smit-nederland-in-zuid-afrika.290696/

Ja, ander schip, maar wel een verslag van iemand die, net als jij, tegen een aantal zaken aanloopt.

Enne: als ik kijk naar de boegschroef van het 'echte' schip:
De straalbuis hiervan zit ook in de anti-fouling. Waarom dan die PVC-buisjes grijs laten?
Dat gaat je later zeer zeker storen (denk ik...)
 
Is V. Oortgiesen nog actief?
Zie net in een thread dat hij bouwtekeningen heeft van de Smit Rotterdam/London.

Deze kleuren stonden er ook in een post, en zouden juist moeten zijn:

Romp Zwart: Ral 9005 diepzwart.
onderwaterschip: Zwartrood Ral-3007 of Ral 3009 Oxidatierood
Dek: bladgroen Ral 6002
Schanskleed binnenkant: Ral 1001
Uitlaten en schanskleed blauw: Ral 5019 Capriblauw
Logo en schanskleed geel: Ral 1032
Opbouw wit: Ral 9901 wit of Ral 9016 verkeerswit

De kleuren zijn van de Smit Siberie, maar het lijkt me logisch dat ze dezelfde kleuren gebruiken binnen een vloot.
 
Niet dus, bedankt Roel :)

Gisteren een mailtje gestuurd naar het sleepvaartmuseum, mss kunnen zij me aan de plannen helpen.

Momenteel terug bezig met het voordek.
Dat past ondertussen.
Ook het spant aan het passen omdat dat spant niet meer in de kielbalk zit, samen met de extra latjes die ik gemaakt heb, zodat ik een opening kan maken in het voordek, zodat de motor voor de boegschroef bereikbaar blijft.
Groot zal die opening niet zijn, ongeveer 75mm lang, 60mm aan de achterkant en 55mm aan de voorkant. Net genoeg hoop ik, om in geval van nood, de motor er uit te kunnen halen.

De motor komt op het schuine stuk van de kielbalk/boeg. Dan zit de koppeling op 45 graden, dus hopelijk is dat ok.
Ik heb al twee schuine stukjes gezaagd die daar passen, om een plankje te kunnen op lijmen/vijzen voor de motor.
Dat plankje zal 43mm x 80mm zijn. Meer plaats is er niet, dus daar zal een motor op moeten passen.
Past er geen motor in, steek ik er wel een kabouter in om de boegschroef rond te draaien.
 
Neem aan dat je die 45 graden met 2 kruiskoppelingen gaat overbruggen. Gr. Klaas.
 
Dat klopt Klaas.
Dat deel van de kielbalk is zo gemaakt, dus veel andere opties zijn er niet.
Ook al omdat er tussen dat deel en de onderzijde van het voordek maar 35mm over is, nadat ik een plankje gemonteerd heb op dat schuine deel, om een motor op vast te maken.
 
Zoals je kan zien, heb ik deze latjes gemaakt uit twee delen "afvalhout".
Dat is hout dat overblijft, nadat je de gelaserde onderdelen losgemaakt hebt.
Daar blijven mooie stukken hout over die ik uitgezaagd heb, en dus ook latjes die je kan samenstellen tot iets wat je kan gebruiken.

Die latjes waren niet perfect, dus ik Ik heb hier en daar nog materiaal moeten toevoegen.
Ik heb aan de ene kant een stukje hout van 2mm gekleefd, en om de andere kant goed te krijgen, heb ik drie stukjes schilderstape op elkaar gekleefd, op het latje dat in het spant gelijmd moet worden.

Deze latjes moeten allemaal mooi op hun plaats passen zonder speling, zodat het voordek overal goed ondersteund word, omdat ik een stuk uit het voordek moet snijden, om aan de boegschroefmotor te kunnen.
Dus als deze latjes niet goed zijn, krijg ik het voordek nooit mooi op zijn plaats.
Ik weet zelfs niet als ik het nu goed krijg, met alle moeite die ik doe, maar we zien wel.
Als het niet goed zit, zal alleszins niet zijn omdat ik er mijn voeten aan geveegd heb.

100_0646.JPG


100_0645.JPG
 
Laatst bewerkt:
Met die kleine potjes van Humbrol en Revell schilder je met gemak die romp hoor.
Dat smeert zo goed uit.
Maar ik heb het destijds gewoon met spuitbussen van de HEMA gedaan. (dat hadden ze toen nog)
Zwart is zwart.
Wit is wit.
(Is niet helemaal waar, maar op je model zie je echt niet het verschil tussen zwartzwart en zwart.)
En voor antifouling pak je een bus die naar jouw smaak anti foulingkleur heeft.
En vergeet niet dat je bij verfwinkels ook verf op RAL kleur kunt laten maken.
Bij een winkel als DecoKay kan dat ook in 0.25L blikjes en (soms) zelfs in spuitbussen, maar dat laatste moet je even vragen.
Niet elke winkel kan dat.
 
Bedankt :) Spuiten ga ik niet doen, daar heb ik momenteel de ruimte niet voor.

De motoren voor bv. boegschroeven, ankers, enz. hebben die allemaal dezelfde diameter?
En wat heb ik dan precies nodig?
Is dat hetzelfde als voor de "normale" propellers?
Ik ga er nu geen monteren, maar misschien zou het handig zijn om plankjes met een halve cirkel te plaatsen om de boegschroefmotor in te leggen, omdat er weinig plaats is, moest die ooit stuk gaan.
En ik weet zeker als ik niets voorzie, Murphy goeiedag komt zeggen.
En hoeveel kracht komt daar op? Zijn enkele gevezen en gelijmde plankjes genoeg om dat op zijn plaats te houden, of heb ik kleine hoekijzers nodig? Want ik heb geen idee hoeveel kracht daar op komt. In een accuboormachine zit ook een klein motortje, maar als je ziet wat dat kan.

Ral 3007 zou dit hieronder moeten zijn, menie, geen idee als jullie het ook zo noemen.
Maar ik zie ook een heel andere (chocolade) kleur als ik ral 3007 opzoek.
Nu ben ik niet zeker wat wat is, omdat ral kleuren altijd hetzelfde zouden moeten zijn.
Trouwens, is normale watervaste houtverf hiervoor geschikt?

1746476392230.webp
 
Motoren voor de schroeven brushless voeden met 6, 7,2 of 7,4 Volt. Als motorsteun is alu hoeklijn 2 mm dik te gebruiken.


Regelaars ZMR 20 A heb zelf daarmee goede ervaringen. Regelen goed in het laagtoerig gebied.


De rode kleur die je laat zien komt dicht bij antifouling.
Het is goed om over motoren en de plaats daarvoor na te denken. Houd rekening met dubbele kruiskoppelingen. Evenals plaats voor de accu's. Kleuren worden pas interessant als de romp geheel dicht is, geschuurd en geconserveerd t/m de primer. Loop niet te ver vooruit met materiaal aanschaffen. Gr. Klaas.
 
Bedankt Klaas. De kleur is enkel voor de straalbuizen van de boegschroef. Als de "tralies" op zijn plek zit, kan je daar nog moeilijk aan. En nu ik er aan denk, de straalbuizen achteraan en de romp er rond, is mss ook handig om te schilderen voor die straalbuizen gelijmd zijn. Aan die straalbuizen heb ik ook nog wat werk, om de "zinkanodes" die er op zitten af te schuren, zodat ik er correct kan plaatsen.
Is dat ook een zinkanode in de (hier gaan we weer) "bow thruster elliptical curved inlet"? Daar lijkt het toch op.

Ondertussen zijn de houten steunen voor het plankje waar de motor op moet komen klaar.
Die ga ik lijmen en vijzen. Zo is de kiel/boegbalk daar wat steviger.
Ik ga de motorsteunen maken met een gat van iets meer dan 28mm, dat is de diameter van de motoren die Klaas gepost heeft.
Is de diameter kleiner, kan ik er rubber inleggen van een fiets binnenband oid om het verschil op te vullen.

100_0650.JPG


Een tegenvaller, ik probeerde dit wat te buigen omdat het niet exact in het midden van het voordek zat, maar zelfs zonder veel druk te zetten, brak het af. Ik ben geen hulk, dus moet er wss een fout in het hout gezeten hebben, want 4mm triplex breekt niet zo vlug.
Dus gelijmd, en nu nog wat voorzichtiger proberen buigen.
Ik ga hier voor de zekerheid wel nog 2mm triplex oplijmen aan beide zijden voor de stevigheid.

Moest ik er ooit mee varen (mijn vriendin wil al een zwembadje van een meter meebrengen, om te zien als hij waterdicht is, dus ik denk dat ie in het water zal belanden), en hij krijgt een klap op z'n kop zou het spijtig zijn, als dat meteen naar de kl**** is.

100_0648.JPG


Dit word de opening om aan de boegschroefmotor te kunnen. Groot is het niet, maar het zal moeten volstaan, want veel meer plaats is er niet, slechts een paar mm meer, zal het verschil niet maken.
De opening loopt wel iets verder door voorbij het spant, zodat dat onderdeel op het dek volledig op het luikje komt (de twee gaten in het midden bovenaan). Geen idee wat dat is.
Ik ga aan de voorkant van het luikje een boord lijmen, die onder het voordek past, en de achterkant mss op z'n plaats houden met een magneet.

100_0649.png
 
Laatst bewerkt:
Jumo, Even je huiswerk beter maken m.b.t de motoren. Dit zijn zogenaamde brushless buitenlopers en de "bus" met de magneten draait. Ziet er ongeveer zo uit als het draait. Ook de alu motorsteun is te zien. En zou ik aan de achterkant van het spant achter de motor een dwarsplankje maken met daarop de motorsteun. Maakt de cardan ook niet zulke extreme hoeken. Als je de boel goed inmeet is het mogelijk om de motor door het dekluikje vast te schroeven aan de steun. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top