Tamiya Holiday Buggy met brushless outrunner

Ik heb vorige week bij Berlinski Modellbau een 1/10 Tamiya Holiday Buggy kit gescoord voor €81. Dit vind ik een van de fraaiste Tamiya buggies en voor dat geld kon ik het niet laten.

HEfgMiU.png

VDVen1S.png


De bouw zelf is erg eenvoudig en heeft me samen met het weinige schilderwerk twee dagen gekost. Het is op zich dan ook geen uitgebreid bouwverslag waard. Het opvallendste aan dit voertuigje is wel dat ie met een 380 motor is uitgerust terwijl voor Tamiya een 540 toch standaard is. Het karretje rijdt ook met een 380 motortje prima en gaat voor mij hard genoeg. Ik las op het forum hier een bouwverslag waarbij vermeld werd dat het motortje erg heet werd na rijden maar daar heb ik persoonlijk helemaal niets van gemerkt.


Ik wil toch proberen om het motortje te vervangen door een brushless exemplaar omdat die zo veel minder stroom vreten dan brushed motortjes. Ik geef de voorkeur aan outrunners boven inrunners omdat eerstgenoemde meestal geen extra koeling nodig hebben. De bevestiging van zo'n outrunner zal wel lastiger zijn en in hoeverre mij dat gaat lukken is even afwachten en vormt het onderwerp van dit verslag.

Ik heb alleen de stickers voor het dashboard en schijnwerpers gebruikt, verder vind ik de bijgeleverde Tamiya stickers geen verfraaiing. Mijn model :

jaP76ns.jpg


Hier het 380 motortje waarbij ook de twee ongebruikte schroefgaten op de behuizing te zien zijn die ik hoop te gebruiken voor het monteren van een outrunner.

Bx43JxO.jpg


Ik heb een outrunner plus esc besteld en ik meld me weer als die binnen zijn.

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat je tandwielen kosten, als je aan de achterkant de motor kan bevestigen vanwege een outrunner dan geeft de vele flex al snel het probleem dat de tandwielen uit elkaar geduwd worden. Je zult toch echt een inrunner moeten gebruiken om de motor aan de voorkant vast te schroeven waardoor er amper flex is.
 
Dat gaat je tandwielen kosten, als je aan de achterkant de motor kan bevestigen vanwege een outrunner dan geeft de vele flex al snel het probleem dat de tandwielen uit elkaar geduwd worden. Je zult toch echt een inrunner moeten gebruiken om de motor aan de voorkant vast te schroeven waardoor er amper flex is.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben maar ga het toch eens proberen. Iemand een suggestie voor een inrunner die een brushed 380 motortje zou kunnen vervangen. Bij voorkeur een motortje dat geen extra koeling nodig heeft. Ik heb trouwens ook een outrunner (Kv2500) besteld voor een 1/10 crawler . Die is specifiek bedoeld om op dezelfde bevestigingsgaten als van een 540 brushed motortje te monteren. Wellicht moet ik voor die Buggy gewoon dezelfde aanschaffen.


Arjan
 
Extra koeling bij een gewone brushless motor zal wel meevallen toch? Er zullen auto's zijn waarin deze motortjes méér afzien dan in een lichte 2wd Tamiya, ook allemaal zonder extra actieve koeling...
 
Ik heb inmiddels toch maar een brushless inrunner aangeschaft omdat geen enkele outrunner echt fijn paste zonder ingrijpende aanpassingen. Ik heb deze inrunner gekocht (3650 2300 Kv) :


De montage van dit motortje is uiterst eenvoudig want deze inrunner heeft dezelfde diameter als een brushed 540 motor en de bevestiging schroefgaten zitten op dezelfde afstand. Wel moet je de pinion aanpassen want de pinion van de originele Tamiya 380 motor heeft 10 tanden en die pinion kan niet meer gebruikt worden voor de grotere motor van 540 formaat. Voor laatstgenoemde kun je kiezen tussen een 17t of 19t pinion :


Ik heb een 17t pinion gemonteerd en met een 2s Lipo heeft de buggy onvoldoende snelheid en koppel (vooral het laatste). Met een 3s Lipo heb je veel meer vermogen, een hoge snelheid en een groot koppel maar het is eigenlijk wel wat te veel van het goede. Een kleinere pinion van 15t zou in feite ideaal zijn maar daar is deze buggy nu eenmaal niet voor ontworpen. Ik heb nog niet lang met deze combinatie (3s Lipo) gereden maar het motortje en de esc blijven koel.

Arjan
 
Ik had ook op meer koppel gerekend zelfs met een 2s Lipo. Ik gebruik een 100A esc waar ik geen programmeerkaart voor heb en ik weet ook niet of er een kaart bij te krijgen is. Ik zal later nog eens een andere esc proberen (moet er dan wat andere stekkers op solderen). Toch denk ik niet dat het aan de esc ligt maar aan de gearing. Zo'n 17t pinion zal nu eenmaal een berg minder koppel opleveren dan de 10t pinion van het originele Tamiya 380 motortje.

Arjan
 
Daartegen moet een lage KV (veel turns) 540 motor veel meer koppel leveren. Voor het calibreren heb je geen kaart nodig.
Het zou een Dollatek ESC zijn, kon weinig instructies vinden dan alleen deze:

Instructies:
Afmetingen (lxbxh): Sluit de BEC-draden aan op de ontvanger
Bedankt voor je Verbind de motordraden met ESC
3 stuks Schakel de zender in
Bedankt voor je Sluit de batterij aan op ESC en schakel vervolgens ESC in
Bedankt voor je Wanneer de verbinding van de motor en de batterij is voltooid, geeft de motor de toon "Beep-Beep-Beep"
6. Als de gashendel zich in de neutrale positie bevindt, zendt de motor de "Beep-Beep"-toon opnieuw uit.
7.ESC is haalbaar

Lijkt dus autosense oid. Controleer dan ook of de achteruit niet meer prestaties geeft, veelal moet je het kanaal op reverse zetten.
 
Back
Top