Velie Monocoupe 113 - CO2 Gasparin 120

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Bouwverslag van een Aerographics bouwdoos van de Velie Monocoupe 113, aangedreven door een Gasparin 120 CO2 motor.
Het wordt m`n allereerste CO2 aangedreven vrije vlucht model, spanwijdte is 24.5" = 62cm

De Aerographics bouwdoos:

1753714309729.png


Heel compleet:

1753714374706.png


In deze kleurstelling wil ik haar ook maken, ik vind het prachtig zo:

1753714414360.png


"Deze kit is ontworpen voor de Gasparin 120 CO2 motor, maar kan ook met rubber of electric vliegen":

1753714500673.png


M`n Gasparin 120 UL:

1753714633521.png


Onderdelen speciaal voor de G120 of rubber aandrijving, beide zitten in kit:

1753714670442.png


Drie keer de neus op tekening, waarvan de neus met de complete romp met de Gasparin is:

1753714733177.png


Ik hoef voor m`n eerste CO2 model dus niets zelf te verzinnen, ombouwen, aan te passen voor CO2.
Deze kit is ervoor ontworpen:

1753714811377.png


Er zitten drie tekeningen in de kit.
Twee bouwtekeningen en een derde grote tekening met details en kleurenschema/registratie/etc.:

1753714876678.png


Bouwtekeningen onder folie opgespannen, klaar om alle onderdelen te gaan uitsnijden:

1753715035175.png


Groeten, Ramses
 
O, O, O, wat een leuk modelletje weer, één van mijn (te) vele favorieten....
 
Ik moet je eerlijk zeggen... ik kende het model helemaal niet.
Ik zag dit bouwdoosje op Ebay voorbij komen, ben de kist gaan googlen en werd spontaan 'verliefd', wat een leuk ding!!
En ik heb zelf goede ervaringen met Aerographics bouwdoosjes, goede britse kwaliteit :thumbsup:

Ben nog wel wat huiverig voor die volledig in het zicht staande stermotor...
De CO2 cilinder komt erachter te zitten, maakt er geen onderdeel van uit.

Groeten, Ramses
 
Begonnen met het uitsnijden van het printwood:

1753885910311.png


Omdat het een 'constant-chord' vleugel is kunnen alle vleugelribben in een pakketje eenvoudig gelijk geschuurd worden:

1753885918972.png


Alle onderdelen uitgesneden en geschuurd:

1753885927410.png


Lijm erbij gepakt, en voor je het weet zitten de staartvlakken en vleugeldelen in elkaar:

1753885936529.png


Volgens tekening zijn beide vleugelhelften incl. de struts afneembaar, volgens eenzelfde methode als bij m`n Piper L4.
Maar deze Velie Monocoupe is niet zo groot, ongeveer even groot als m`n Puss Moth.
Ik ga de vleugelhelften gewoon vast maken, wat ook weer gewicht scheelt (triplex ribben, metalen verbindingen, etc. niet nodig).

De drie vleugeldelen met elkaar verlijmd en begonnen met een rompzijkant op te bouwen over de tekening:

1753885948335.png


Transparant plastic over de eerste romphelft heen gelegd, en er de tweede romphelft overheen gebouwd.
Op onderstaande foto de twee romphelften op elkaar met plastic ertussen:

1753885962534.png


Licht geschuurd en klaar om samengevoegd te worden:

1753885972289.png


De dwarslatjes en enkele vormers/spanten ertussen gelijmd.
Al de balsa rechthoekjes onder de romp gaan de motorkap vormen.
Ik ga daar eerst cirkels uit sparen voordat ik ze ga samenvoegen:

1753885981373.png


Voor het eerst de diverse delen eens op elkaar gelegd:

1753885990534.png


Zo ligt de Velie Monocoupe er nu bij:

1753885999864.png


Groeten, Ramses
 
Al de balsa rechthoekjes onder de romp gaan de motorkap vormen.
Ik ga daar eerst cirkels uit sparen voordat ik ze ga samenvoegen:

De verschillende gaten met een cirkelmal afgetekend:

1754062871290.png


... en uitgespaard:

1754062939778.png


De blokjes op elkaar gelijmd op het deel met de 'ster ring' na en grof in vorm geschuurd:

1754062948531.png


De drie delen samengevoegd:

1754062957589.png


... en wat meer vloeiend de ringen aan de binnenzijde uitgehold:

1754062966390.png


Passen op de romp:

1754062977248.png


1754062989211.png


Groeten, Ramses
 
Voor deze Aerographics Velie Monocoupe 113 heb ik alle onderdelen uit de kit gebruikt, geen hout vervangen o.i.d.
Het soort tissue in deze kit is niet mijn favoriet en anders dan in andere Aerographics kits welke ik heb, maar ga het wel gebruiken.
Begonnen met de vleugel, tissue weer opgebracht met de lijmstick:

1754063446893.png


... daarna de staartvlakken:

1754063456194.png


... en als laatst de romp:

1754063465735.png


Alles een keer natgespoten met een plantenspuit en gefixeerd op de bouwtafel laten drogen:

1754063474736.png


Groeten, Ramses
 
De diameter van de tank van mijn Gasparin 120 UL is een stuk groter dan van een standaard Gasparin 120.
Het plankje aangepast voor de UL tank en de Gasparin 120 UL ingebouwd in de neus volgens bouwtekening:

1754063975470.png


De motorkap heb ik zo gemaakt dat ze met drie dubbele magneetjes vast zit op de neus:
(op onderstaande foto moet de motorkap nog goed geschuurd worden)

1754063984729.png


Motorkap met magneetjes van de neus af:

1754063993415.png


Op onderstaande foto is de onderzijde van de romp nog open om e.e.a. te chacken:
(inmiddels is deze ook dicht met tissue)

1754064002430.png


Groeten, Ramses
 
Ik heb het tissue op deze kist met twee lagen, 50% verdunde spanlak afgelakt:

1754064536123.png


Alles eens in elkaar gestoken:

1754064546192.png


1754064554978.png


M`n eerste CO2 neusje:

1754064566540.png


Voor m`n Polikarpov I-16 en Piper L-4 (m`n eerste twee airbrush projecten) heb ik Tamiya Arcyl verf gebruikt.
Dat was in eerste instantie voor de Polikarpov op aanraden van Richard Crossley.
Tamiya Acryl gaat heel erg fijn met de airbrush en ook met een penseel werkt het erg fijn, top verf!

Dat wilde ik dus ook gaan gebruiken voor deze Velie Monocoupe 113, maar helaas geen geschikte kleur daarvoor in m`n hobbywinkel.
Hij had wel een potje Revell Acryl staan met de juiste kleur... dus dan maar die proberen:

1754064582535.png


Helaas... ik vond het een drama om mee te werken...
Maar dat kan juist ook aan mij liggen, ik heb nog maar erg weinig airbrush ervaring.
De kleur zit erop, maar vlekkerig helaas:

1754064592383.png


Ik ga nu eerst alles een nachtje laten drogen:

1754064601569.png


Misschien morgen met een dunne verse nevel overall dat het wat egaler oogt.
En verder met het landingsgestel.

Groeten, Ramses
 
Hoi Ramses,
Ik heb ook geen ervaring met Revell acryl verf, maar wat ik op de foto's zie duidt op te veel lucht(druk) en teveel verf... Misschien eens proberen met dunnere verf met minder druk? En desnoods van wat grotere afstand? 60 cm?
Groeten,
Henk
 
Misschien eens proberen met dunnere verf met minder druk? En desnoods van wat grotere afstand? 60 cm?

Ik ga het proberen, dank je Henk.


CO2 motor gebruiksadvies gevraagd!
Ik heb thuis (voor een andere toepassing) een behoorlijke hoeveelheid 12g CO2 patronen.

Bij mijn Modela CO2 motor zit een vulapparaatje, ik begreep dat deze ook geschikt is voor de Gasparin?
Nu blijkt alleen dat de 12g patronen welke ik heb helaas te groot zijn voor dit vulapparaatje.

Ik heb wat gegoogled en kom vele verschillende maten/gewichten tegen van CO2 patronen...
Voordat ik de verkeerde patronen bestel waar ik niets aan heb:

Wil iemand voor mij hier een linkje plaatsen naar de juiste CO2 patronen voor m`n vulapparaatje zodat ik de patronen kan bestellen?

Alvast bedankt!
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook geen ervaring met Revell acryl verf, maar wat ik op de foto's zie duidt op te veel lucht(druk) en teveel verf... Misschien eens proberen met dunnere verf met minder druk? En desnoods van wat grotere afstand? 60 cm?

Vanmiddag een tweede poging gewaagd met de Revell Acryl airbrush verf.
Op advies van Henk de luchtdruk wat lager gezet, en de Revell Acryl verf verdund met Tamiya verdunner.
Bij de eerste poging had ik de Revell Acryl verf verdund met Vallejo verdunner...

Spuithoekje weer opgebouwd en alles klaar gemaakt voor de tweede poging:

1754143706992.png


1754146460728.png


En dat ging wel naar tevredenheid :yes:
De verf dekt mooi en nu geen kleurverschil of vlekken, blij mee!

1754143716707.png


1754143725674.png


Verder met het landingsgestel en de beglazing van de cockpit.
Ik heb een strookje aluminiumtape alvast rood geverfd, dat wordt het cockpitframe straks:

1754143736514.png


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Dank je André en Henk, de CO2 patronen zijn besteld :thumbsup:


Verder met het aankleden van het landingsgestel.
De hoofdpoot bekleding is in vier delen, deze eerst in vorm geschuurd en daarna samengevoegd:

1754318157132.png


Daarna de rest van de struts aankleden met balsa:

1754318178755.png


De vier vacuüm delen voor de wielen 'uitgeschuurd' en gemaakt op dezelfde wijze als de wielen van m`n L4 Grasshopper:

1754318187677.png


.... het hout voor de longerons van de romp achter de cockpit blijkt te licht/zacht gekozen helaas....
Na het bekleden met tissue en de spanlak zijn ze vervormd, naar binnen getrokken waar geen spanten zitten.
Oftewel,.. 'starved horse effect'... ziet er niet uit, balen!

Groeten, Ramses
 
Balen schiet je niets mee op, dus of accepteren of aanpassen...
Nou ken ik mezelf, en steeds als ik naar de kist kijk is dat het eerste wat ik zie,... dus aanpassen.

Nieuw rompdeel gemaakt:

1754318611682.png


Verwijderen van het oude rompdeel:

1754318620124.png


Klaar om samengevoegd te worden:

1754318630168.png


Het nieuwe rompje in aanbouw:

1754318640193.png


Bekleden met tissue:

1754318650035.png


Natgespoten en aan de lucht laten drogen:

1754318669689.png


Twee lagen 50% verdunde spanlak erover gelakt en na goed drogen de kleurlaag met de airbrush erover gespoten.
Met wat minder luchtdruk en met de Tamiya verdunner ging het nu in één keer goed:

1754318680300.png


Even een klein stapje achteruit, maar blij dat ik het gedaan heb!

1754318690662.png


Groeten, Ramses
 
Ik heb de Gasparin CO2 motor volgens tekening ingebouwd,... maar dat zat me toch ook niet helemaal lekker.
Tijd voor een tweede stapje achteruit...

De motor zat met drie boutjes vast op het motorschot, de moertjes aan de binnenzijde van de romp.
Daar kon ik na het bekleden dus niet meer bij zonder tissue te moeten wegsnijden.
Het gevolg was dat ik de motor geen side- of downthrust kon geven en dat leek me niet ideaal...

Dus tissue weggesneden en de motor weer losgeschroefd.
Een 'plugje' gemaakt waarbij de bouten zijn geborgd met een stukje pianowire:

1754319103607.png


De bouten komen nu aan de binnenzijde van de romp en steken door het motorschot naar voren.
Zo kan ik de CO2 motor eenvoudig los en vast schroeven aan de buitenzijde.
Of eventueel een ringetje ergens tussen plaatsen voor side- of downthrust:

1754319112804.png


'Plugje' in de romp gelijmd:

1754319121775.png


... en de CO2 motor met moertjes aan de voorzijde geborgd:

1754319133615.png


Lithoplaat scharniertjes in het richtingsroer gemaakt als op tekening aangegeven:

1754319142600.png


Begonnen met het beglazen van de romp en het vleugelmiddenstuk:

1754319150677.png


Van dunne aluminiumtape strookjes weer het frame gemaakt:

1754319161799.png


Wielen bevestigd, staartvlakken op de romp gelijmd en begonnen aan het laatste tsuk beglazing, de voorruit.
Weer eerst van papier een sjabloon maken, deze finetunen en pas daarna uit het plastic maken:

1754319170485.png


Staartslof gemaakt en bevestigd:

1754319179735.png


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
De Velie Monocoupe 113 is klaar voor de afwerking!
90% gedaan, nog maar 90% te gaan ;)

1754320021183.png


De vleugelstruts maak ik nadat de gouden biezen en de decals op de romp zitten:

1754320028945.png


Vooral de motor cilinders vergen nog flink werk, maar zijn wel erg beeldbepalend straks:

1754320038107.png


De tweede bouwtekening kan van de bouwtafel af!
De laatste (derde) tekening opgespannen, de tekening voor het afwerken van de kist.
Zo ligt de Velie Monocoupe er nu bij:

1754320049296.png


1754320057850.png


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Back
Top