BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

'De Spil' is de koosnaam voor de Stadskraan die naast de Balder op de kade staat.
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.

Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Herstel:
Herplaatsen:
Plaatsen van 'Het Wiel':
Officiele opening, met wat mooie beelden van de Balder:

Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter
 
'De Spil' is de koosnaam voor de Stadskraan die naast de Balder op de kade staat.
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.

Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Herstel:
Herplaatsen:
Plaatsen van 'Het Wiel':
Officiele opening, met wat mooie beelden van de Balder:

Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter
Dat is wel wat anders dan een schip. ;)
Maar misschien wel des te interessanter als aanvulling bij de Balder.
 
Na de toch wel intensieve weken vooraf gaande aan de meeting "sHaring the City" waar ik mijn Balder toch wel een beetje representatief met de gespoten huidplaten wilde laten zien, had ik even tijd nodig om de energietank weer op te laden.

Aan de slag gegaan met de beide fornuizen. Het zijn degelijke plaatstalen fornuizen.
0759 Fornuizen.jpg

Links die in de kombuis staat en recht die in het vooronder.

De kombuis is echter in het stuurboord deel:
0760 Kombuis.jpg
Daarom was ik de nis al aan het beplanken en voorzien van een stukje vloer. Dat wordt dus het enigste stukje in dit constructie deel dan ingericht is.

Zo komt dit exemplaat in het vooronder te staan:
0761 Vooronder.jpg

Voor de opmerkzame kijker: het fornuis heeft 4 sjorogen om hem extra vast te kunnen zetten bij ruw weer. En een paar 'stoppekisten' zijn vervangen door exemplaten met een meer geaccepteerd kleurtje ........ ;)

Het zal nog even duren voordat ik beide fornuizen zwart ga spuiten. Eerst moet ik de beide kachelpijpen nog maken. In de kombuis zal dat niet zo'n groot probleem zijn. Vanuit het vooronder komt deze echter ook uit aan de stuurboord zijde ......... die zal dus ook deelbaar moeten worden ......... :rolleyes:

Om wat schoonmaakbeurten van de air-bruch te voorkomen ga ik nu eerst aan de slag met de Donkey Ketel:
0762 Donkey Kettle.jpg

Die moet ik bouwen vanaf deze tekening en oude foto. Wordt de volgende uitdaging ....... :)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Bij het bouw van de Donkey Ketel komt wat vrije interpretatie en artistieke vrijheid over mijn schouder mee kijken.
Aan de hand van de tekening de afmetingen ingeschat: hoogte 28 mm en diameter 14 mm. Eens kijken of dit een geslaagde poging gaat worden:
0763 Donkey Kettle.jpg

1: Uitgangspunt een stuk beuken van 12 mm.
2: Onder de deur van de stookruimte en boven de met 2 bouten en klemmen vastgezette luik van de stoomketel.
3: Begonnen met het bekleden van de ketel als isolatie en veiligheid. Met latjes van 1,05 x 0,65 mm. Dat was eigenlijk zaagafval van het zagen van de dekplankjes. Maar wie wat bewaard ........ ;)
Met de voorbeeld tekening er nog even naast.

De latten zelf had ik alvast zwart gemaakt met zwarte Schmincke Aero Color Professional. Om eenmaal droog eerst de vezels er vanaf te schuren. Want met de stukjes op de ketel wordt dat moeilijk. Een pigment inkt die ik ook veel gebruikt heb op mijn Bluenose.
Omdat dit heel dun is kreeg ik een ingeving ......... zou dit niets zijn voor op de ovens? Eerst geprobeerd op de niet in het zicht komende achterzijde. Met een voor mij zeer bevredigend resultaat:
0764 Kachels.jpg

De foto iets opgelicht want met al het zwart vallen veel details weg. aar gelukkig ook een oneffenheden van de onderdeeltjes.;)
Na 2 laagjes een strakke dunne matte dekking. Ovens die door de bemanning wel worden gekoesterd en van tijd schoon gemaakt en onderhouden met 'kachel zwart'. Ja ja, dat ken ik nog van vroeger. Daar onderhield mijn moeder de kolenkachel mee in ons huis. En ik weet nog dat de ruitjes met proppen krantenpapier schoon gemaakt werken. Dat werk trouwens nog steeds erg goed. :) Maar dat terzijden .......
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Mooi geworden, kleine tip : misschien iets voor de volgende keer, kachels en andere dingen die zwart moeten worden, kan je ook heel goed spuiten in een zeer donkerblauw bijna zwart, dit geeft een beter schaal effect van de kleur, daarna een lichte drybrush met wit, daarna behandelen met een transparante matte lak (zeer dun).
En je zult zien.......
 
Weer een stukje verder,

allen bedankt voor de reacties en het kijken

De Schoorsteen,
De bijgeleverde schoorsteen kwam als een massief stuk pewter, heb de bovenkant van de schoorsteen uitgehold met een tandarts frees, zodat het mijns inziens wat realistischer lijkt.
Vervolgens heb ik van een plaatje messing een deksel gemaakt, uit dunne messing strip vervolgens de rest van het beslag gemaakt.
De onder plaat heb ik gemaakt van een stukje hout, welke ik heb bekleed met aluminium plakband en hier vervolgens met een saté prikker kleine punten ingeprikt om zo klinknagels na te bootsen.
Vervolgens alles in de grondverf gespoten, en daarna voorzien van de nodige kleuren

onder enige foto’s .

Bekijk bijlage 471726 Bekijk bijlage 471727 Bekijk bijlage 471728 Bekijk bijlage 471729
 
Mooi geworden, kleine tip : misschien iets voor de volgende keer, kachels en andere dingen die zwart moeten worden, kan je ook heel goed spuiten in een zeer donkerblauw bijna zwart, dit geeft een beter schaal effect van de kleur, daarna een lichte drybrush met wit, daarna behandelen met een transparante matte lak (zeer dun).
En je zult zien.......
Dankjewel voor de tip, Boris
Gr. Peter
 
Gisteren een plezierige dag beleefd in de omgeving waar ik in mijn jeugd ben opgegroeid. Een organisatie in Maassluis organiseert samen met eentje in Vlaardingen hun z.g. "Rondje Zoet en Zout:
ZZ01.jpg


Je rijdt eerst met paard en koetsd door de Vlietlanden van Vlaardingen naar een oude pleisterplaats langs de oude trekvaartroute tussen Vlaardingen en Delft bij Schipluiden:
ZZ02.jpg

Alles heel relaxed, auto's wachten gewoon tot iedereen is uitgestapt. Oen mooie rustplek voor fietsers langs een mooie fietsroute.

Vervolgens overstappen op een trekschuit om over de vlieten naar Maassluis te varen. Dat is het zoete water:
ZZ03.jpg

In mijn post over 'De Spil' schreef ik al over de oude trekvaartroutes. Op deze foto zie je een brug die met zijn kenmerken in ere wordt gehouden. Aan de waterzijde loopt het hekwerk aan weerszijde tot de grond. Vroeger trok men de schepen aan een touw door de vaart en bleef het touw door deze constructie niet achter het hekwerk hangen. Er zijn ook bruggetjes met aan de waterzijde een lager hekwerk.

Maassluis is van vroeger uit de thuishaven van sleepvaartbedrijf Smit. In de binnen- en buitenhaven liggen er nog enkele die goed onderhouden in de vaart worden gehouden:
ZZ04.jpg

De Furie, de enige nog varende stoomsleper:
ZZ05.jpg

De Hudson:
ZZ06.jpg

De Elbe:
ZZ07.jpg

Allemaal mooi gelijnde zeeslepers. Een reisadvies: Maassluis heeft het "Sleepvaart Museum, met veel prachtige scheepsmodellen.

Toen arriveerde de Balder in de haven. Het begin voor de tocht op het "Zoute Water".:
ZZ08.jpg

Eerst nog even in de haven wenden voordat er aangelegd werd.

Voor vertrek nog even een havenafsluiting:
ZZ09.jpg

Net als 3 weken geleden tijdens de "sHaring the City". De MS Rotterdam is dus bezig met 3-wekelijke cruises vanuit Rotterdam.
 
Laatst bewerkt:
Varen onder zeil is geen optie op deze druk bezette toegangspoort naar de Rotterdamse havens:
ZZ10.jpg

ZZ11.jpg

Op de achtergrond nog net de witte constructie te zien van de Maeslantkering waar de Nieuwe Waterweg bij hoog water afgesloten kan worden. Zodat Rotterdam en omgeving droge voeten houden.

Had ik onderweg de tijd om nog wat dingen op te meten:
ZZ12.jpg

De schoorstenen voor de kachels en de Donkey Ketel waar ik mee bezig ben.

En mocht ik ook een tijdje met de helmstok de Balder op koers houden:
ZZ13.jpg

Aan weerszijde van de helmstok een handtakel om het bedienen van het roer te ondersteunen als er zwaardere krachten op komen.

Na een dik uur kwam de haven van Vlaardingen in zicht. Een sluis geeft toegang topt de binnenhaven.
ZZ14.jpg

Met zijn hoge boeg heeft de helmsman geen vrij zicht op wat er zich recht voor hem bevind. De Balder heeft 2 vrijwilligers die bevoegd zijn om de Balder te varen. Hier geeft de ene aanwijzingen aan de ander: tikkie stuurboord, tikkie bakboord, recht zo die gaat .......
ZZ15.jpg

Het past allemaal maar net.

Een heel relaxed middag, samen met mijn 2 zussen en onze wederhelften.
Mogelijk waarderen jullie deze korte fotoshoot die mogelijk tot inspiratie kan dienen.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top