Fairmount Alpine (Billing Boats) in de nieuwe BOKA Alpine kleuren

Yaesu (zo'n grijze met rode opdruk).
:D Yuasa...
Nou is dat over het algemeen een heel erg goed merk, en dat scheelt veel.
Het hangt ook erg af van WAT voor accu het is, want de verschillende typen (stand-by, start, of tractie) worden heel regelmatig door elkaar gebruikt (ik heb aan boord vaak genoeg het ene type besteld en het andere gekregen). Voor ons gebruik zijn tractieaccu's het mooist, en die dingen houden een paar jaar stand-by gebruik vaak goed uit.
Het staat er soms duidelijk op, soms ook niet.
 
Wat de sleepdraad betreft, ja heb je gelijk in, maar in het echt zijn ze ook aardig zwart,
Nee... dan zijn ze bruin tot donkerbruin metaalkleurig (ingevet metaal), van het conserveringsvet. Het zijn staaldraden, en nieuw zijn ze niet heel erg donker.
Op foto's LIJKT het al vrij snel donker maar dat valt in het echie reuze mee.
 
In mijn Smit Finland staan sinds een jaar of vier 2 PBQ 7-12 general purpose series accu's 12 Volt 7 Ah. Laad ze met een kleine accu in de motorfiets modus. Dik tevreden mee. Vergeten waar ik ze kocht. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
En in mijn grotere schepen (Norderney en Tito Neri) liggen elk twee Genesis 12V, 7Ah loodaccu's.
Komen uit een noodverlichtingsset van een bedrijf.
Moesten elke jaar vervangen worden, en via de bedrijfsleider kreeg ik ze.
Doen het al 4 jaar prima. Als ik met die schepen ga varen is de ene accu voor de aandrijving, de andere voor de 'secundaire functies' zoals verlichting, blusmonitoren, rookgenerator enz. Dat verbruikt vrijwel niets.
En na een uurtje of vier, als ik zie dat de boot wat minder 'pit' heeft tijdens het varen, wissel ik de accu's om.
De 'secundaire accu' heeft dan nog nauwelijks iets aan ampere's hoeven leveren, dus die is nog fris en fruitig.
En dat de blusmonitoren nu iets minder ver spuiten... Een kniesoor die daarop let.

Voor de Norderney had ik ook nog een 12V, 10 Ah loodaccu, maar die zei dit voorjaar: "Doe het zelf maar."
Ook die kwam uit een noodverlichtingsset en heeft 't drie jaar volgehouden.
Dus ja, het kan prima en ach: als zo'n accu is overleden...
Hij was gratis en een nieuwe kost ook de wereld niet.
 
Voor de sleeptrommel had ik 6V N20 8 tpm, met een DC/DC ervoor van 12 naar 6V. Daarvoor de test accu 12V. Dacht draai de + en de - ff om op de accu, om de andere draairichting te testen. Ja dom hé, de DC/DC is dan gelijk kapot. Er moet natuurlijk een switch na de DC/DC tussen zitten. Oeps foutje! Daar komt een N20 op 12V in.
Maar ik dacht dat de motoren bij de boegschroeven zijn 7,2 V. Daar moet dan ook DC/DC voor. Dat gebeurt mij geen 2e keer. Heb deze op 12V besteld. (Raboesch 109-43 Bow Thruster Motor Bleu RM 430 -12V) Alleen de blauwe peddel met flens moet omgezet dan. Al doende leert men, :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom zet je in plaats van een switch op de trommel er geen motorregelaartje tussen Albert? Heb ik bij mijn Smit Finland ook gedaan. Nu vind ik 8 omw. min. wel erg langzaam. Bij mij is het een 30 omw. /min., maar die trekt de lier niet meer op volle kracht vooruit. Ga het nu eens proberen met een 16 om./min. Het motortje dat eruit komt is dan weer goed voor de aandrijving van een zeeradar. Hieronder een link naar een regelaartje dat direct uit de ontvanger(accu) wordt gevoed. Heb je geen converter nodig. Als je ontvanger BEC gevoed is moet de BEC wel voldoende stroom kunnen leveren. Wordt dat kritisch zou je ook een Ubec kunnen nemen. Ditt regelaartje heb ik ook gebruikt in mijn laatste bootje. Gebruik ze ook bij de LEGO. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
De Boskalis kleuren RAL7003 besteld bij bakkerspraypaint.com De spuitbus Belton Zijdeglans RAL 7003.
Deze kleur even getest op het sleep huis gedeelte. Zie foto van de echte BOKA. (foto komt van Facebook)
De rest van de kleuren was hier bij de lokale verfhandel verkrijgbaar.
De 7032 lichtgrijs ga ik alleen op het werk gangpad gebruiken achterdek. Walegang en voordek zijn groen.
Hoe vindt jij de 7003? Ik vindt het misschien wat te groen als je het met de foto's vergelijkt.
 
Hoe vindt jij de 7003? Ik vindt het misschien wat te groen als je het met de foto's vergelijkt.
Toch klopt die 7003 Ral kleur wel, ik volg al een hele tijd de haven van Rotterdam, en ook Boskalis. Het wordt wel mosgrijs genoemd. Dus denk dat het aardig in de buurt komt. Vergelijk het maar in pagina 1 bij die foto van de echte BOKA, en mijn spuitbus capriolen.
 
Hekschroef ( RAB 108-03) zit erin, en de sleep trommel ook op z’n plaats met de N20 op 12V 16 tpm. Verder van Aluminium strip 2 modellen voor de Buhlers gemaakt. Zo kan ik nog schuiven in de lengterichting, straks met uitlijnen.
 

Bijlagen

  • IMG_3361.jpeg
    IMG_3361.jpeg
    314,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_3362.jpeg
    IMG_3362.jpeg
    286,3 KB · Weergaven: 31
  • IMG_3364.jpeg
    IMG_3364.jpeg
    399,4 KB · Weergaven: 29
  • IMG_3363.jpeg
    IMG_3363.jpeg
    386,1 KB · Weergaven: 36
Lekker bezig Albert!
De staanders in de verschansing op het achterdek heb ik nagemeten voor je, die zijn 4x4. Je zou dus die Evergreen profielen kunnen gebruiken.
Aan de pijltjes te zien een links draaiende en een rechts draaiende motor?
Hoe bepaal je de lengte van de assen, is dat gewoon van waar de straalbuizen komen tot waar een beetje prettig de motoren uitkomen?
 
Laatst bewerkt:
Albert, Ziet er goed uit! Heb erg dat je de Bühlers zo monteert dat bij vooruit draaien de plus aan de uitgang van de regelaar op de rode draad van de motor komt. Ëén motor ligt dan met de draden aan de voorkant en de andere aan de achterkant. Op die manier leveren ze vooruit de meeste en ook gelijk veel kracht. Voordeel van deze motoren is dat ze twee aseinden hebben. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Lekker bezig Albert!
De staanders in de verschansing op het achterdek heb ik nagemeten voor je, die zijn 4x4. Je zou dus die Evergreen profielen kunnen gebruiken.
Aan de pijltjes te zien een links draaiende en een rechts draaiende motor?
Hoe bepaal je de lengte van de assen, is dat gewoon van waar de straalbuizen komen tot waar een beetje prettig de motoren uitkomen?
Lekker bezig Albert!
De staanders in de verschansing op het achterdek heb ik nagemeten voor je, die zijn 4x4. Je zou dus die Evergreen profielen kunnen gebruiken.
Aan de pijltjes te zien een links draaiende en een rechts draaiende motor?
Hoe bepaal je de lengte van de assen, is dat gewoon van waar de straalbuizen komen tot waar een beetje prettig de motoren uitkomen?
Maarten, ik heb de 236 mm lange schroefassen van Rabousch, en dubbele koppelingen (van Ome Ali) ik heb de straalbuis voor de roerkoning gehouden, om te kijken hoe het uitkomt. En zo de inschatting gemaakt. Foto staat op de 1e pagina.De motoren heb ik een pijltje op getekend, maar zou het ook de + en - om kunnen draaien. Maar ik wil de + aan de + van de regelaar aanhouden, daarom 1 motor omgedraaid. Buhler heeft aan iedere kant een uitgaande as. Deze serie schepen heeft naar buiten draaiende schroef. En dit is de kruiskoppeling:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €5,11 | 4/5/6/8/10mm Boot Auto As Koppeling Driedelige Kruiskoppeling Koppeling Motor Connector Met M3/M4 Schroef Metalen Cardan Joint
 
Laatst bewerkt:
Albert, Ziet er goed uit! Heb erg dat je de Bühlers zo monteert dat bij vooruit draaien de plus aan de uitgang van de regelaar op de rode draad van de motor komt. Ëén motor ligt dan met de draden aan de voorkant en de andere aan de achterkant. Op die manier leveren ze vooruit de meeste en ook gelijk veel kracht. Voordeel van deze motoren is dat ze twee aseinden hebben. Succes ermee! Gr. Klaas.
Ja idd Klaas. Daarom had ik al een pijltje met stift erop gezet, en idd 1 motor omgedraaid, voor naar buiten draaiend schroef
 
Hoi A:bert, ziet er mooi uit al! Zelf ben ik ook bezig met een Fairmount. ik heb uiteindelijk besloten om zowel de boeg als hekschroef 3d te printen, deze is dan bij de hekschroef net zo breed als de prefab opening in het hout. Waar heb je al die goede detail foto's gevonden? ik zoek al een tijdje op het net,maar kom niet zulke foto's tegen.

Groetjes Tom
 
Hoi A:bert, ziet er mooi uit al! Zelf ben ik ook bezig met een Fairmount. ik heb uiteindelijk besloten om zowel de boeg als hekschroef 3d te printen, deze is dan bij de hekschroef net zo breed als de prefab opening in het hout. Waar heb je al die goede detail foto's gevonden? ik zoek al een tijdje op het net,maar kom niet zulke foto's tegen.

Groetjes Tom
Hoi Tom, ik heb op YouTube filmpjes gekeken, en screenshots gemaakt in .jpg Zo kom ik eraan.
Wel mooi dat je de Hekschroef in 3-D passend kan maken. Als ik dat had geweten,…
Heb je ook al een topic van jouw bouw op het forum?
Dit is al een mooie van de Glacier:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top