Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Lukt het niet, neem een kop koffie en probeer later opnieuw. Met geduld lukt het altijd!
Grapjas. Die blijven terug komen. Heb er al een paar verwijderd. Er was iets raars met de server toen ik de bestanden heb geüpload. En daarna kwamen deze posten die hopelijk nog door de admin gewijzigd worden.
 
Laatst bewerkt:
Laatste update is weer even geleden zie ik. Niet stil gezeten, tussendoor af en toe aan de zeilen gewerkt en dingetjes uitgezocht. Maar de meeste tijd ging toch verloren in de touwslagers die ik voor een aantal modelbouwers maak. Een gezellige bijeenkomst onder modelbouwers gehad en een aantal klusjes in huis. Dat laatste hoop ik nu achter de rug te hebben.
Maar terug naar deze zeilen. Ik doe mast voor mast klaar maken. Het eerste is de bezaan aan de beurt, begonnen met het marszeil. Eerst het lijk eromheen gezet. Best moeilijk om dit goed te verlijmen. Op de foto's zie je hier en daar nog resten lijm zitten, maar tijdens het verdere werk haal ik dat toch weg zodat er aan het eind nauwelijks iets van te zien is. Ik hoop dat het volgende zeil beter gaat. Het zijn ook macro foto's en die zijn onvergeeflijk en laten altijd meer zien dan de werkelijkheid. Ik heb ook ontdek dat met de verf over een lijm stukje gaan de lijm ook onzichtbaar word. Aangezien ik de zeilen met verf iets wil gaan verouderen komt het eindresultaat helemaal goed.
Dan heb ik de leuvers op de hoeken gemaakt, dat waren de makkelijkste van allemaal. Even voorboren met een printplaatboortje (dit zijn een soort freesjes die ook geschikt blijken om lijmresten te verwijderen) Secuur werk is het wel allemaal. Maar ik ben nog steeds verbaasd hoe sterk het papieren zeil blijkt te zijn.

Bekijk bijlage 624593
Bekijk bijlage 624594

Dan de leuvers voor de gordings, dat is een groter probleem. Ik heb wat zitten testen op een testzeil en dat ging niet helemaal zoals ik wilde. Eigenlijk helemaal niet. Officieel werden deze in het lijk geweven zodat ze 1 geheel vormen. Maar dat moet dan vooraf en ook dat moet op de juiste plek. Onmogelijk te doen voor mijn (nog). Dus maar een andere oplossing genomen, niet geheel volgens hoe het moet, maar wel met een uiterst goed ogend resultaat. Deze methode zal ik niet op alle zeilen toepassen. Alleen op de kleine. De grote probeer ik wel goed te krijgen.
Ik heb grommers gemaakt, iets wat ik al vaker heb gedaan en die mij zelfs op een hele kleine schaal lukken. Ditmaal met een 3x2 touw (0,35 mm.) Eerst met iets dikker touw en daarna met het dunnere als eindresultaat.

Bekijk bijlage 624595Bekijk bijlage 624596Bekijk bijlage 624597Bekijk bijlage 624598Bekijk bijlage 624599Bekijk bijlage 624600Bekijk bijlage 624601

Die kleine lusjes lijmde ik dan tegen het zeil. Zie volgende post:

Stephan, ik vind het maar bizar wat je doet/wat je maakt. Oprecht heel bijzonder. Die leuvers die je maakt en al die details. Bizar.
 
Laatst bewerkt:
Las dat je niet komt naar het Scheepvaartmuseum. Jammer Stephan had je graag gesproken daar en je prachtige touwwerk van je model gezien
Dank je Timber, als ik al was gekomen dan had ik dit schip niet mee kunnen nemen. Het is te hoog voor mijn autootje.
Wat ik wilde laten zien was voornamelijk de touwslag machine en het maken van ornamenten. Maar mijn lichaam kan op het ogenblik die lange dag en reis niet aan. Misschien volgend jaar weer.

Stephan, ik vind het maar bizar wat je doet/wat je maakt. Oprecht heel bijzonder. Die leuvers die je maakt en al die details. Bizar.
Dank je Rob voor het mooie ompliment, het is niet zo heel moeilijk om te maken. Vergt alleen wat oefening. Deze kleintjes waren wel een uitdaging. Het kan trouwens alleen met polyester touw van hoge kwaliteit of polyester touw wat je zelf maakt volgens de heat-treat methode. De strengen houden dan hun vorm als je het touw ontleed. Je kan het dan weer in elkaar wikkelen tot een grommer.
Ik ben nu voor het blad De Modelbouwer een hele serie aan het schrijven met allemaal dit soort handigheidjes voor tuigage. Deze maand komt het eerste deel erin en dan volgen er nog een heleboel delen.
 
Eindelijk weer wat tijd gevonden om hier weer verder te gaan. Even geen touwslagers, drum vandikte banken en 3D printers. Maar lekker ouderwets tuigen en uitzoeken hoe en wat met een flinke stapel boeken, foto's van modellen uit musea, tekeningen en documenten op de pc. En mijn eerder gemaakte samenvatting welke nog helemaal uitgewerkt moet worden.

IMG_5466.JPG
IMG_5467.JPG
IMG_5469.JPG

paar vertalingen
Crojack = begijnra
Bowline = boeilijnen
Buntline = buikgordings
Brace = Brassen
Sheet = schoot
Lift = toppenant
clewline = geien
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk dit soort weergaven! Goeie cad-tekening ook.
Als ik het zo zie verschillen de lijnen en mechanismen van die “oude Hollanders” nauwelijks van hetgeen wat Petersson beschreven heeft over een Brits fregat van 1785. Het lijkt dat de technieken gedurende een periode van ca. 150 jaar nauwelijks zijn veranderd. Klopt dat?
 
Heerlijk dit soort weergaven! Goeie cad-tekening ook.
Als ik het zo zie verschillen de lijnen en mechanismen van die “oude Hollanders” nauwelijks van hetgeen wat Petersson beschreven heeft over een Brits fregat van 1785. Het lijkt dat de technieken gedurende een periode van ca. 150 jaar nauwelijks zijn veranderd. Klopt dat?
Met betrekking tot brassen, boeilijnen, schoten en toppenanten is dit systeem tot de dag van vandaag. Het verschil zit hem in voornamelijk de uitvoering. De Hollanders waren pionier op dit gebied en kwamen met vernieuwingen.
Het verschil zit hem in belegpunten. Die oude hollanders legde geen touwen vast op de mars maar op de lus van de stag. Ook gebruikten ze totaal andere vormen/modellen van blokken voor bepaalde zaken. Toch best veel grote verschillen, maar op het oog zo, weinig want men had gewoon dezelfde zeiltechniek en daar gebruikte men dezelfde onderdelen.
Maar midden 17de eeuw vind ik nog het mooiste om te tuigen, er zitten zoveel mooie manieren in en uitzoekwerk.
 
Het uitzoeken is nogal een dingetje. Veel foto's bekijken en lezen. Hier een stukje research wat ik al gedaan heb.
zie pdf en deze link
https://collectie.hetscheepvaartmuseum.nl/Details/collect/526883 Als je dan op getuigd model klikt krijg je een hele lading van modellen om te bekijken. Er staan mooie modellen tussen die zeer oud zijn. Jammer dat deze niet meer voor bezoekers te zien zijn. Voor zoiets wil je naar het museum.
 

Bijlagen

Beetje verder met studeren en ik heb ook al iets gemaakt.

De strop om hem op te hangen. Het oog in het touw was een uitdaging. en de lange grommer om het blok die was ook moeilijk om dat hij groot was en het touw dun.
IMG_5470.JPG


De blokken die straks aan de lus van de stag komen voor de schoot. Erg klein en wederom middels een grommer....

IMG_5471.JPG


Aangepast document in bijlage. Genoeg info gevonden om een 4 tal blokken te gaan maken. Blokken voor de toppenanten aan de mast en de sikkeblokken (zonder L) voor aan de begijnra uiteindes. Blokjes voor de brassen heb ik kant en klaar.

De begijnra heeft dus geen val. Hij hoeft niet op en neer langs de mast, hij moet wel kunnen zwenken van links naar rechts.
 

Bijlagen

Back
Top