Stephan Kertész
Forum veteraan
Wazige post verwijderd, er ging iets fout met de documenten opladen en dat had hij naar tekst omgezet.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Grapjas. Die blijven terug komen. Heb er al een paar verwijderd. Er was iets raars met de server toen ik de bestanden heb geüpload. En daarna kwamen deze posten die hopelijk nog door de admin gewijzigd worden.Lukt het niet, neem een kop koffie en probeer later opnieuw. Met geduld lukt het altijd!
Toen ik bij de laatste was, dacht ik al van: "ik had ook kunnen melden post x tot y. Lol en dan ook nog eens tussen door 30 seconden wachten.graag in 1 melding voortaan ipv allemaal losse meldingen.
dank u
Laatste update is weer even geleden zie ik. Niet stil gezeten, tussendoor af en toe aan de zeilen gewerkt en dingetjes uitgezocht. Maar de meeste tijd ging toch verloren in de touwslagers die ik voor een aantal modelbouwers maak. Een gezellige bijeenkomst onder modelbouwers gehad en een aantal klusjes in huis. Dat laatste hoop ik nu achter de rug te hebben.
Maar terug naar deze zeilen. Ik doe mast voor mast klaar maken. Het eerste is de bezaan aan de beurt, begonnen met het marszeil. Eerst het lijk eromheen gezet. Best moeilijk om dit goed te verlijmen. Op de foto's zie je hier en daar nog resten lijm zitten, maar tijdens het verdere werk haal ik dat toch weg zodat er aan het eind nauwelijks iets van te zien is. Ik hoop dat het volgende zeil beter gaat. Het zijn ook macro foto's en die zijn onvergeeflijk en laten altijd meer zien dan de werkelijkheid. Ik heb ook ontdek dat met de verf over een lijm stukje gaan de lijm ook onzichtbaar word. Aangezien ik de zeilen met verf iets wil gaan verouderen komt het eindresultaat helemaal goed.
Dan heb ik de leuvers op de hoeken gemaakt, dat waren de makkelijkste van allemaal. Even voorboren met een printplaatboortje (dit zijn een soort freesjes die ook geschikt blijken om lijmresten te verwijderen) Secuur werk is het wel allemaal. Maar ik ben nog steeds verbaasd hoe sterk het papieren zeil blijkt te zijn.
Bekijk bijlage 624593
Bekijk bijlage 624594
Dan de leuvers voor de gordings, dat is een groter probleem. Ik heb wat zitten testen op een testzeil en dat ging niet helemaal zoals ik wilde. Eigenlijk helemaal niet. Officieel werden deze in het lijk geweven zodat ze 1 geheel vormen. Maar dat moet dan vooraf en ook dat moet op de juiste plek. Onmogelijk te doen voor mijn (nog). Dus maar een andere oplossing genomen, niet geheel volgens hoe het moet, maar wel met een uiterst goed ogend resultaat. Deze methode zal ik niet op alle zeilen toepassen. Alleen op de kleine. De grote probeer ik wel goed te krijgen.
Ik heb grommers gemaakt, iets wat ik al vaker heb gedaan en die mij zelfs op een hele kleine schaal lukken. Ditmaal met een 3x2 touw (0,35 mm.) Eerst met iets dikker touw en daarna met het dunnere als eindresultaat.
Bekijk bijlage 624595Bekijk bijlage 624596Bekijk bijlage 624597Bekijk bijlage 624598Bekijk bijlage 624599Bekijk bijlage 624600Bekijk bijlage 624601
Die kleine lusjes lijmde ik dan tegen het zeil. Zie volgende post:
Dank je Timber, als ik al was gekomen dan had ik dit schip niet mee kunnen nemen. Het is te hoog voor mijn autootje.Las dat je niet komt naar het Scheepvaartmuseum. Jammer Stephan had je graag gesproken daar en je prachtige touwwerk van je model gezien
Dank je Rob voor het mooie ompliment, het is niet zo heel moeilijk om te maken. Vergt alleen wat oefening. Deze kleintjes waren wel een uitdaging. Het kan trouwens alleen met polyester touw van hoge kwaliteit of polyester touw wat je zelf maakt volgens de heat-treat methode. De strengen houden dan hun vorm als je het touw ontleed. Je kan het dan weer in elkaar wikkelen tot een grommer.Stephan, ik vind het maar bizar wat je doet/wat je maakt. Oprecht heel bijzonder. Die leuvers die je maakt en al die details. Bizar.
Je kan ook alleen de exemplaren bestellen die interessant zijn. Doe ik soms ook, mits ze nog verkrijgbaar zijn.Ik zal me toch eens gaan abonneren dan
Hoi Stephan, welk blad is dat? Misschien dat ik hier vandaan online wat kan vinden.Je kan ook alleen de exemplaren bestellen die interessant zijn. Doe ik soms ook, mits ze nog verkrijgbaar zijn.
Link hieronder:Hoi Stephan, welk blad is dat? Misschien dat ik hier vandaan online wat kan vinden.
Met betrekking tot brassen, boeilijnen, schoten en toppenanten is dit systeem tot de dag van vandaag. Het verschil zit hem in voornamelijk de uitvoering. De Hollanders waren pionier op dit gebied en kwamen met vernieuwingen.Heerlijk dit soort weergaven! Goeie cad-tekening ook.
Als ik het zo zie verschillen de lijnen en mechanismen van die “oude Hollanders” nauwelijks van hetgeen wat Petersson beschreven heeft over een Brits fregat van 1785. Het lijkt dat de technieken gedurende een periode van ca. 150 jaar nauwelijks zijn veranderd. Klopt dat?