BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Aan de achterzijde aan de slag gegaan.
Ik had al eerder laten zien hoe de sloep daar op steunen is geplaatst:
0621 Sloep.jpg

0622 Sloep.jpg

Nu de sloep wordt opgeknapt waren ook de steunen volledig zichtbaar.
0776 Steunen.jpg

Alles weer netjes in de verf.

De steun aan de stuurboord zijde had ik al gemaakt. Nu ook die aan de bakboordzijde:
0777 Steunen.jpg

De 4 blokken waarmee de sloep op zijn plek wordt gehouden maak ik pas als ik de sloep gemaakt heb. Dan kan ik ze pas maken op de vorm van de romp. En nu kan ik ook de afmetingen van de sloep bepalen zodat deze binnen de verschansing pas en boven de 'koekepan'.

Ik heb voorlopig alleen het sjor oog op het dek aan bakboord gemaakt. En vergat het sjor ook op de 'koekepan' te lijmen......:rolleyes: Mijn intentie is om de sloep zodanig op de bakboordsteun vast te zetten, dat ik beide helften uit elkaar kan nemen zonder de sloep er af te halen. Want dan moet ik de sjorring ook loshalen.
Staat op het lijstje van andere uitdagingen die ik nog uit moet werken ....... ;)
Gr. Peter
 
Met het vasthouden van de helmstok nog in mijn geheugen, hiermee aan de slag gegaan.
Een overzicht:
0778 Helmstok.jpg

Met een lager waar de roerkoning in vastgezet wordt, daarop de metalen helmstok, met op het uiteinde een houten versteviging waarin 2 grote korvijnagels zijn gestoken. En aan weerszijde een enkelschijf blok.

Wat details:
0779 Helmstok.jpg

Het lager met aan 3 zijden een stuk pokhout die elk met een wig zijn opgesloten. Aan de binnenzijde van de veschansing een metalen beugel waar een enkel schijfs blok is gehaakt is.

Verschillende onderdelen zijn ook uitgewerkt op tekeningen die ik uit het Amsterdamse archief heb gekregen:
0780 Helmstok.jpg

In de tekening van de helmstok heb ik 2 andere details geplakt. Links boven de metalen beugel met bijschift " Beugels voor stuurtalie, 2 stuks".
Er is ook een schematische weergave van "het stuursysteem", met "rondgaande talie, manilla 25 ø " en aan waarszijde "blok met hondsvot en haak".

Op de Balder is dat aangepast:
0781 Stuurtalies.jpg

Er zijn nu 2 losse uiteinde die vanaf de zijblokken komen. Hier heeft de schipper ze beide in zijn rechterhand op het moment dat we scherp de haven van Maassluit uit varen. Er komt dan veel kracht op het roer. Even later laat hij het bakboord uiteinde los en trek hij sterk aan het roer met ondersteuning van de aanhalende stuurboord talie.

Zo is het op mijn Balder geworden:
0782 Helmstok.jpg

Alleen de bakboord talie is ingeschoren.
0783 Helmstok.jpg

Op het houten uiteinde de 2 houten korvijnagels en bovenop aan weerszijde de metalen strips om het slijtage aan de lijnen en blok te voorkomen.

Met zicht op het lager:
0784 Helmstok.jpg

De 3 vastgewigde houten neuten zijn nog net te zien ....... ;)
0785 Helmstok.jpg

Moet nog iets verzinnen om de lijnen wat strakker te krijgen. Wat blanke vernis er op? Maar wat mij betreft mogen ze ook zo losser hangen. Alles is toch in rust.:)
Gr. Peter
 
Moet nog iets verzinnen om de lijnen wat strakker te krijgen. Wat blanke vernis er op? Maar wat mij betreft mogen ze ook zo losser hangen. Alles is toch in rust.
Heb dit eens gedaan door het touw in de bijenwas te steken en dan met verdunde houtlijm te behandelen.
Blijft voorlopig goed op z'n plaats zitten.

En, mooi hoor :thumbsup:
 
Ik heb zo'n soldeerbout die instelbaar is. Dat is om 3D prints te repareren maar volgens mij dezelfde voor hout branden. Op Aliexpress gekocht voor een euro of 8. En daar kan je de temperatuur instellen op 180 minimum plus een boel hulpstukken. Ik doe het daarmee op mijn zeilen. Heel dichtbij houden is genoeg om het touw te verwarmen. De reeftouwen kreeg ik daarmee strak.
 
Heb dit eens gedaan door het touw in de bijenwas te steken en dan met verdunde houtlijm te behandelen.
Blijft voorlopig goed op z'n plaats zitten.

En, mooi hoor :thumbsup:
Het werkt. En had het bij mijn Bluenose eigenlijk ook al toegepast. Lange termijn geheugen .......... ;)
0786 Takel.jpg

Met de spanning net van de lijnen af.

Opnieuw weer pure vakmanschap Peter! Ik het trucje met het verwerken van het touw ook een proberen
Dankjewel, Erik. Ik had deze flacon gewoon nog op de plank staan:
1755088301082.png

Werkt perfect. De structuur van de lijnen blijft gewoon zichtbaar.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het werkt. En had het bij mijn Bluenose eigenlijk ook al toegepast. Lange termijn geheugen .......... ;)
Bekijk bijlage 626644
Met de spanning net van de lijnen af.


Dankjewel, Erik. Ik had deze flacon gewoon nog op de plank staan:
Bekijk bijlage 626648
Werkt perfect. De structuur van de lijnen blijft gewoon zichtbaar.
Gr. Peter
Hoera, ik heb een positieve bijdrage gedaan :thumbsup:.
Mijn lange termijn geheugen is alsmaar beter.
Korte termijn geheugen... vergeten, soms...;)
 
Laatst bewerkt:
Deze lijm is ook hier binnen. Nog tips of aandachtspunten voor de verwerking? Moet ik het verdunnen?
Onverdund voor het normale lijmen.
‘Iets dikker’ dan waterdun voor op de touwen. Beetje bij beetje water toevoegen. Het heeft niet veel nodig. Dan trekt de 1e laag er goed in. Steeds even later drogen en voelen hoe de stevigheid toeneemt. Bij kunststof lijn heeft het even tijd nodig om er in te trekken en te drogen. Lijkt soms ‘zeiknat’, maar neem de tijd.
Heb er de knoopjes van de zwarte weeflijnen in het want van mijn Bluenose ook mee gefixeerd. Zie je niets van.
Natuurlijk het beste om even een testje te doen. Stukje touw in de bankschroef of knijper.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
ook maar eens testen. Als ik de beschrijving lees lijkt het een beetje op de textiel lijm van de action. Ook een soort pva die flexibel blijft en je kan hem verdunnen met water. Kleurt ook glasachtig op.
 
Back
Top