Brushless, Kv vs kracht, hoe zit dat?

  • Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo allen,

In winkels zie ik vele brushless motoren met verschillende Kv waarden. Zelf zal ik altijd voor de motor gaan met de hoogste Kv waarde, je kan de snelheid immers met je zender regelen. Ik weet dat ik ergens een denkfout maak, maar weet niet welke...

Motoren met lage Kv waarde zijn soms prijziger dan vergelijkbare versies met een hoge Kv, waar zit het verschil in? Ook kunnen lage Kv motoren meer Amps trekken dan de hoge Kv versies. Heeft de kracht van een motor er bv ook mee te maken?

Kan iemand mijn denkwijze even op het rechte pad zetten?

Gegroet

Ido
 
Hier een voorbeeld:

Model # RPM/V Weight Dimensions Shaft Ssize LIPO Max Amp
HA400H 3500 43G 28MMX29MM 3.2/2.3MM 2-3 19A
KA450H 3200 61G 28MMX34MM 3.2/2.3MM 2-3 24A

De HA400H maakt meer toeren, is lichter, en neemt minder Amp's.

Zou de KA450H met zijn 3200 Kv sterker zijn ?


John
 
Kv zegt niets over het vermogen van een motor, het geeft alleen aan of de motor veel toeren per Volt heeft bij een laag koppel per Ampère danwel weinig toeren bij een hoog koppel. Gaan voor de hoogste Kv is dus niet zinvol, Kv moet afgestemd zijn op propellor en aantal cellen. Motoren van dezelfde fabrikant en hetzelfde type zijn even duur, ongeacht Kv (alleen het aantal windingen is dan verschillend).

Kv is het aantal toeren per Volt.
 
Motoren met een hoge Kv draaien heel snel, maar hebben daarbij weinig kracht. Motoren met een lage Kv draaien langzamer maar hebben meer kracht. Een motor met hoge Kv kan dus maar een klein propellertje (heel snel) aandrijven of een grotere propeller met een gearbox ertussen, een motor met een lage Kv kan een grote propeller (langzaam) aandrijven. Over het algemeen kun je stellen dat je met hogere propeller toerentallen snelle vliegtuigen aandrijft en met lage prop toerentallen langzamere. Met een 'langzame' motor en een grote prop ontwikkel je wel meer trekkracht, zodat bijv hoveren mogelijk wordt.
Het vermogen van de motor is kracht(koppel) x snelheid(toerental) en is voornamelijk afhankelijk van het gewicht van de motor. Een zwaardere motor zal meer vermogen kunnen leveren. Stel je hebt 2 motoren met dezelfde Kv-waarde, dan zal de zwaardere motor een grotere propeller met hetzelfde toerental aan kunnen drijven.

De totale combinatie moet kloppen: massa (en daarmee samenhangend het vermogen) van de motor, toerental motor (Kv-waarde), diameter en spoed propeller, voltage accu. En dat alles juist bij elkaar zoeken is een kunst apart. Kijk veel naar de combinaties van anderen op dit forum en probeer eens wat te rekenen met de programmaatjes die hiervoor in omloop zijn (heb het even niet bij de hand), dan ontwikkel je er langzaam wat gevoel bij.
 
Dat er verschil in prijs zit tussen hoog en lage KV motoren is puur toeval. Dat zal dan een ander type zijn.

Kv kan je vergelijken met lange en korte slag brandstof motoren.
Motoren met een laag Kv hebben een hoog koppel(per Ampère), en zijn daarmee vergelijkbaar met een lange slag motoren.
E-motoren met een hoog Kv hebben een laag koppel(per Ampère), en zijn dan ook vergelijkbaar met korte slag motoren. En die maken doorgaans veel toeren.
 
Als je twee motoren van gelijke motoren hebt (qua bouw), de één gewikkeld voor een KV van 700 en de ander voor een KV van 1050 .....

Dan presteert motor 1 op 3 lipo cellen exact het zelfde als motor 2 op 2 lipo cellen .....
 
Fotor zei:
Motoren met een hoge Kv draaien heel snel, maar hebben daarbij weinig kracht. Motoren met een lage Kv draaien langzamer maar hebben meer kracht. ...
Er van uitgaande dat beide motoren alleen maar verschillen in het aantal windingen. Een 10megaWatt motor met een hoog Kv zal vast en een hoog koppel hebben.
 
 
wow, jullie zijn geweldig, wat een hoop info zo ineens, het is me al weer wat duidelijker, er zijn dus wel meer factoren naast de bekende Kv.
Soms wel lastig om het een en ander te bepalen, sommige advertenties geven niet meer info dan alleen de Kv.

Ik neem aan dat het aantal Amps wienig toe doet, voor de kracht. Jammer dat er naast Kv geen eenheid is die kracht aangeeft, althans, ik heb het nog niet zien staan in een advertentie.

Het zou toch best kunnen dat een motor van 500 kV en 1000 Kv dezelfde kracht kunnen leveren per Volt, alleen draait motor 2 veel sneller. Dan zal motor 2 qualitatief dus beter zijn.

Ik ga in iedergeval alles nog es op mn gemakje doorlezen en alle linkjes bekijken, in iedergeval bedankt allen.
 
Fotor zei:
Motoren met een hoge Kv draaien heel snel, maar hebben daarbij weinig kracht. Motoren met een lage Kv draaien langzamer maar hebben meer kracht. ...
Er van uitgaande dat beide motoren alleen maar verschillen in het aantal windingen. Een 10megaWatt motor met een hoog Kv zal vast en een hoog koppel hebben.
 
Topic gaat in mijn favorieten/bladwijzers, weer een hoop bijgeleerd :thumbsup:


En wanneer schrijft één van de electro-goeroe's eens een FAQ over brushless? Zijn we (jullie dus!) meteen van al die steeds terugkerende vragen af...
 
nosmo zei:
Ik neem aan dat het aantal Amps wienig toe doet, voor de kracht. Jammer dat er naast Kv geen eenheid is die kracht aangeeft, althans, ik heb het nog niet zien staan in een advertentie.

Het vermogen in Watt is meestal wel gegeven (maximaal en nominaal) en dat is een maat voor de 'kracht' van de motor.

Amps doen er wel toe, die zijn recht evenredig met het vermogen. Het opgenomen vermogen van een motor in Watt = spanning in Volt maal stroom in Ampere.

Dirk
 
Vermogen is koppel*hoeksnelheid(dit is eigenlijk het toerental, in een andere eenheid..)
Dus een BL van 100gram zal altijd ongeveer 300-400Watt kunnen leveren. Dit is een afhankelijk van de kwaliteit/prijskaartje van de motor.
Hoe de motor dit vermogen kan leveren is dus afhankelijk van de karakteristiek van de motor. Een motor met een hoog Kv, maakt in princiepe veel toeren, en zal een relatief klein koppel hebben. En dan bedoel ik eigenlijk koppel per Ampère. Heeel soms staat deze toch in de specs van een motor.

Kv heeft als eenheid rpm/V(Toerental per minuut/Volt)
Kt heeft als eenheid Nm/A(koppel/Ampère)
 
Even nog wat info uit een oud topic opgezocht, gaat vooral over Io, maar is hier ook wel interesant
michiel b zei:
borstelloze motoren hebben meestal geen nominale opgegeven spanning. De nullast stroom is vaak bij 10V gemeten, maar dat staat ook nog vaak in de specs.
Je zal dan ook zien, dat een motor met gelijke afmetingen, maar met een lager aantal wikkelingen een hoger Io heeft.
We kunnen bv even het voorbeeld van een AXI motor erbij pakken. 2 verschillende motoren, maar dat is van buiten niet te zien. Alleen het aantal wikkelingen zijn anders.Axi 2826/8
Axi 2826/12
De Axi 2826/8 heeft 8 wikkelingen, en de Axi 2826/12 heeft 12 wikkelingen. Hoe meer wikkelingen, hoe lager het KV. Dat zie je hier ook terug. De /8 heeft een KV van 1130RPM/V(toeren per volt), de /12 heeft een KV van 760RPM/V. Als je dus beide motoren op 10V zal laten draaien, zal de /8 11300RPM draaien. De /12 zal maar 7600RPM draaien! Dat is aanzienlijk minder. Er is maar weinig fantasie nodig om te bedenken dat een ONBELASTE motor die snel draait meer weerstand heeft, en een hogere stroom zal vragen. De onbelaste stroom van de /08 is dan ook 2,9A op 10V. De onbelaste stroom van de /12 is maar 1,3A op 10V.

Dit zegt niks over het maximale vermogen(stiekem wel een beetje...), maar alleen iets over de motorkarakteristiek.
Eigenlijk precies hetzelfde als het verschil tussen een lange en een korte slag brandstof motor. beide kunnen evenveel vermogen leveren.
michiel b zei:
En om even over iets vergelijkbaars verder te gaan: Ri. Ri is de inwendige weerstand van de motor. En dan wordt er de Elektrische weerstand bedoeld. Dus zijn dit alleen de koperverliezen. Ook met bovenstaande voorbeelden kunnen we weer verder deze vergelijking verduidelijken. Aangezien beide motoren dezelfde afmetingen hebben: 28xx breed, en 26xx lang zal er dus dunnere draden gebruikt moeten worden, in de motor met 12 wikkelingen. Dunnere draden hebben een hogere weerstand. Dus zal er bij DEZELFDE motorstroom meer verlies zijn in de motor met 12 wikkelingen.
Ri van de /08 is 0,030Ohm
De Ri van de /12 is maarliefst 0,062Ohm.
De /12 is dus voor doeleinden gebruikt die minder stroom verbruiken.
Als je beide motoren op 10V zou gebruiken kan de /12 dus MINDER vermogen leveren. Echter kan je de /12 op een hogere spanning gebruiken, en met een lagere stroom heb je dus hetzelfde vermogen. Want Vermogen[P]=Spanning[V] * Stroom.
 
Wat heeft een boer aan een paard dat in de wei staat , niets .
Ik zou zeggen , koppel er eens een werktuig aan .
Propellor heet zo,n ding wat de thrust ( de kracht om een
vliegtuig te versnellen ) veroorzaakt .
 
leo van den haak zei:
Propellor heet zo,n ding wat de thrust ( de kracht om een
vliegtuig te versnellen ) veroorzaakt .

Goed idee van die propellor, maar het is toch het paard dat de kracht levert en niet de wagen....
 
Back
Top