FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is hem inderdaad :worship:

citaat :

De Sikorsky S-29 was een dubbeldekker met 2 Liberty-motoren, die elk 298 kW produceerden. Het toestel werd gebouwd door het toen nog prille en weinig bekende bedrijf van Igor Sikorsky en vloog voor het eerst in 1924. Het toestel kon 14 passagiers vervoeren. De passagiers zaten in een overdekte ruimte, maar de piloot en technicus zaten in een open cockpit.

[bewerk] Geschiedenis

Tijdens de crisis van 1923 ging het slecht in het bedrijf van Igor Sikorsky, die in de VS vrijwel onbekend. Om zijn bedrijf te redden, bouwde hij aan een nieuw vliegtuig, de S-29A, waarbij de "A" staat voor America. Het toestel moest een passagiersvliegtuig worden voor 14 tot 16 passagiers met gesloten romp en open cickpit. Omdat er bijna geen fondsen ter zijner beschikking stonden, moesten Igor en zijn medebouwers de storten en ijzerhandelaars afgaan voor onderdelen, bovendien moesten ze ook nog het grootste deel van het werk met de hand doen.

Niettegenstaande al deze problemen geraakte het vliegtuig toch af. Het toestel was een dubbeldeks vliegtuig met twee motoren die een maximumsnelheid van 207 km per uur konden bereiken. Het toestal was 15,19 meter lang en de spanwijdte bedroeg 21,04 meter. Hoewel het vliegtuig er veelbelovend uitzag, trok het veel minder klanten aan dan Sikorsky gedacht had, mede doordat de vliegtuigindustrie in de VS nog maar net aan het ontstaan was. Het meest frappante was dat het bedrijf voor het eerst winst maakte ($500) door het vervoeren van twee piano's voor Herbert Hoover, vele chartervluchten en demonstraties ten spijt.

Airbus het is aan jou

Stevo
 
valsspeleroa8.jpg
 
Northrop D.1 Delta VH-ADR

This all metal passenger aircraft was powered by a 735hp Wright SR-1820-F2 Cyclone radial and was the only one of its type in Australia. It had previously been owned by the American explorer Lincoln Ellsworth for his fourth and last Antarctic expedition in 1938/39. They left New York on 16 August 1938 on board the expedition’s ship Wyatt Earp. In Antarctica the big Northrop (NR14267, c/n 42) was fitted with skis and operated alongside a smaller Aeronca (later VH-ACK) on floats.

When the Wyatt Earp docked in Australia at the end of the expedition, the Australian Government purchased the ship and the two aircraft on board. Click here to see a photo of the aircraft in storage at Mascot in 1939. In 1940 the Northrop was taken out of storage and allocated to the Department of Civil Aviation to assist in the task of calibration of radio navigation aids. It was added to the Civil Register as VH-ADR on 16 August 1940 and flown from Sydney/RAAF Richmond to Melbourne/Essendon for a complete overhaul by Australian National Airways.

The aircraft was operated by DCA until July 1942 when it was released to the Allied Air Forces Directorate of Air Transport and operated by the US Army Air Corps in Australia on charter for several months. It was then taken over, still on charter, by the RAAF during 1942 and issued military serial A61-1.

This photo is thought to show the aircraft in DCA service, although date and location are not known.

grts
 
ik neem aan dat die van mij juist is, hier dan de nieuwe:

valsspeleref2.jpg


geen moeilijke deze keer ;)

grts
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top