Fokker DVIII electrificeren ?

Hoi allemaal,

hééééél wat jaren geleden bouwde ik eens een kleine Fokker DVIII. Een tof vliegerke uitgerust met een 3,5 cc motor. --==> Foto's <==--

Jammer genoeg kwam dit toestel ergens op de zolder terecht maar kwam nu toch weer even piepen. De motor is versleten dus kwam het gedacht op om hem uit te rusten met een elektromotor.

Maar nu zoek ik een beetje hulp om te kiezen.

Persoonlijk ben ik erg tevreden over de "Towerpro" motoren reeks van united hobbies. Zelf heb ik op een Laser Arrow een TowerPro Brushless Outrunner 3520-7 600kv / 850W staan. Maar die is echt voor snelheid terwijl dit modelleke niet bedoeld is voor snelheid.

Nu twijfel ik of bv de TowerPro Brushless Outrunner 2915-5 750kv / 507W of de TowerPro Brushless Outrunner 2915-6 950kv / 605W een optie zou kunnen zijn. En zo ja, met welke regelaar dan ?

Het gewicht van het toestel is nu ongeveer 1,2 kg (dit is MET 3,5 cc motor en benzinetank maar zonder batterij, ontvanger en servo's). Ik schat de motor en benzinetank op 350 gram. Dat betekent dan (leeg) dat hij rond de 850 gram zou zitten. Tel daarbij 4 servootjes, een batterij en een ontvanger plus motor en regelaar, dan zou ik toch maximum rond de 1,3 kg mogen zitten. Zou dat met de motoren hierboven een haalbare oplossing zijn ?

Vriendelijke groeten,

Davy
 
Davy, wat weegt het model vliegklaar?

Vuistregels:
10% van het vliegklare gewicht is motor.
20% van het vliegklare gewicht is accu
minimaal 100 watt per kilo vliegt, maar meer is beter. Voor dit model zou ik rond de 200 watt per kilo gaan.

Ik zou gaan voor deze met een 10x6 aan 3 lipo's heb je dan ongeveer 190 watt met een trekkracht van rond de 1500 gram......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals theo aangeeft allleen bij UH:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3883
HXT3530.jpg


of deze bij UH ,iets meer over aan power.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3886
HXT3536.jpg



gr vosje :)
 
Hoi Theo en Patrick,

enorm bedankt voor jullie antwoord. Deze motoren zijn een stuk minder sterk en lichter dan degene die ik wou gaan bestellen. Maar goed dat ik deze vraag hier heb gesteld...

Ik zou gaan voor deze : http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=3886 bij UnitedHobbies.

@vosje : welke regelaar hier best bijnemen en welke prop en lipo's ?

Groetjes,

Davy
 
hoi davy,
De link klopt niet !!
welke motor had jij dan in gedachte !!
De regeling zou ik de 40 of 60 amp versie kieze , linken hier onder .
Deze bijde regelingen kunnen zonder problemen tot 5 lipo gebruikt worden zonder een ontvanger pack er bij te hoeven zetten.
Afhankelijk van de motor die je uitkiest !!
40 amp: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3729
hw_g40a.jpg

60 amp: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166
hw_p60a.jpg

de motoren die ik je boven genoemd heb is de eerst voldoende om mee te vliegen , maar de tweede motor ,dan heb je wat over , maar betekend ook weer dat je vermogen weer omhoog gaat ,dus een zwaarder lipo pakket.

gr vosje :)
 
Vosje,

ik zou voor de 2de motor gaan, de HXT35-36C-1100 - HXT 35-36C 1100kv Brushless Outrunner. Deze motor kan precies wel maar 3 cellen aan. Denk eraan om dan een pakket 2200 mAh te kopen.

Zou een 30 Amp regelaar zoals deze niet genoeg zijn ? (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2164). Misschien idd beter om die 40 Amp te nemen...

Jammer dat ze bij UH geen 10x7 prop verkopen (aangeraden op deze motor).

Ik heb gemerkt dat ze niet meer dezelfde ontvangers hebben. Daarom dacht ik aan http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4372 ? Iemand ervaring mee ?

groetjes,

Davy
 
De regeling zou ik de 40 of 60 amp versie kieze , linken hier onder .

Even uitgaande van 3 cellen (=11,1v). Je hebt ergens tussen de 130 en 250 watt nodig. Dat betekent dat je ergens tussen de 15 en 25 Ampere gaat trekken. Een 60A regelaar is een tikje overkill ;)
Met 60A kom je aan dik 650 Watt, ofwel bijna 600W per kilo......

Een outrunner van rond de 100 tot 120 gram(ongeveer 10% van het totaalgewicht) met een kV van 1000-1100 gaat prima werken en met een 30 of 40 A regelaar kun je prima uit de voeten. Ik denk eerlijk gezegd dat zelfs 100 gram al vrij fors is.

Mijn Auster van 140 cm / 900 gram vliegklaar heeft een goedkope Himodel 73 gram buitenloper, een 9x6 APC thin electric, 3 cellen Lipo en 25A regelaar. Die gaat bijna verticaal maar dat wil je met een schaalmodel helemaal niet toch? Ik vlieg meestal met 1/3 tot 1/2 gas. Een motor van 100 gram is echt ruim voldoende.


-edit- zie net dat Theo ook een motor van 78 gram noemde. Dat gaat echt prima hoor. Meer is gewoon zonde.....
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

bedankt voor je antwoord... Ik heb de bestelling reeds geplaatst. Ik heb dus gekozen voor de 2de motor (dus de zwaarste van de 2) maar dan idd wel maar met de 40A regelaar, ik d8 wel dat die 60A overkill zou zijn.

Nu is het wachten op eind december want hij was niet meer in stock...

P.S. Is een 10x7 de beste keuze voor die motor met bv een cellen pakket van 3S1P 2200 mAh ?

Groetjes,

Davy
 
Davy, wat weegt het model vliegklaar?

Vuistregels:
10% van het vliegklare gewicht is motor.
20% van het vliegklare gewicht is accu
minimaal 100 watt per kilo vliegt, maar meer is beter. Voor dit model zou ik rond de 200 watt per kilo gaan.

Ik zou gaan voor deze met een 10x6 aan 3 lipo's heb je dan ongeveer 190 watt met een trekkracht van rond de 1500 gram......

Theo,

ik ben nog niet goed thuis in het berekenen van een geschikte motor. :oops:
Nu is vragen aan ervaren modelbouwers de makkelijkste weg, maar ik wil zelf in staat zijn een setup te kiezen / te berekenen.

Ik heb een aantal vragen:
  • vlliegklaar: wat is precies vliegklaar, kist met alles behalve motor, accu, esc, ontvanger ?
  • ik heb ergens gelezen dat 100 Watt per kilo is rondtuffen, 150 is sportief vliegen en 200 = 3D ? Ik neem aan dat hier met kilo bedoeld wordt totaal gewicht, dus kist + motor + ESC + accu ?
  • Hoe bereken je de trekkracht (in grammen ?)?
  • Hoe kies je de juiste prop, gewoon advies wat bij de motor wordt gegeven kiezen ?
  • Hoe kies je het juiste aantal Kv's bij een kist ?
Afijn, je ziet het al, ik snap van alles een heel klein beetje, maar in ieder geval niet genoeg om echt de juiste setup te kiezen ... :rolleyes:

By the way, zou het niet goed zijn hier een apart topic voor te openen ?

Grtz
 
Laatst bewerkt:
Theo,

ik ben nog niet goed thuis in het berekenen van een geschikte motor. :oops:
Nu is vragen aan ervaren modelbouwers de makkelijkste weg, maar ik wil zelf in staat zijn een setup te kiezen / te berekenen.

Ik heb een aantal vragen:
  • vlliegklaar: wat is precies vliegklaar, kist met alles behalve motor, accu, esc, ontvanger ?
  • ik heb ergens gelezen dat 100 Watt per kilo is rondtuffen, 150 is portief vliegen en 200 = 3D ? Ik neem aan dat hier met kilo bedoeld wordt totaal gewicht, dus kist + motor + ESC + accu ?
  • Hoe bereken je de trekkracht (in grammen ?)?
  • Hoe kies je de juiste prop, gewoon advies wat bij de motor wordt gegeven kiezen ?
  • Hoe kies je het juiste aantal Kv's bij een kist ?
Afijn, je ziet het al, ik snap van alles een heel klein beetje, maar in ieder geval niet genoeg om echt de juiste setup te kiezen ... :rolleyes:

By the way, zou het niet goed zijn hier een apart topic voor te openen ?

Grtz

  • Vliegklaar is totaal "geschat" vlieggewicht, dus inclusief motor accu en regelaar.
  • punt 2 klopt.
  • De trekkracht in grammen laat ik ook uitrekenen door een computerprogramma. Je kan die overal vinden op het grote internet.
  • Voor de prop het advies van de fabrikant gebruiken en dan in combinatie met het KV van de motor.
  • De juiste KV bij het type model. langzaam model laag KV = grote prop, snel model hoog KV = kleine prop. Maar hier kun je vanaf wijken, is dus niet wet, maar veelal persoonlijk.
 
  • Vliegklaar is totaal "geschat" vlieggewicht, dus inclusief motor accu en regelaar.
  • punt 2 klopt.
  • De trekkracht in grammen laat ik ook uitrekenen door een computerprogramma. Je kan die overal vinden op het grote internet.
  • Voor de prop het advies van de fabrikant gebruiken en dan in combinatie met het KV van de motor.
  • De juiste KV bij het type model. langzaam model laag KV = grote prop, snel model hoog KV = kleine prop. Maar hier kun je vanaf wijken, is dus niet wet, maar veelal persoonlijk.

Bij voorbeeld deze.
http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...rent=16.00&Watts=147.20&Height=++20&Temp=20.0
 
Laatst bewerkt:
  • Vliegklaar is totaal "geschat" vlieggewicht, dus inclusief motor accu en regelaar.
  • punt 2 klopt.
  • De trekkracht in grammen laat ik ook uitrekenen door een computerprogramma. Je kan die overal vinden op het grote internet.
  • Voor de prop het advies van de fabrikant gebruiken en dan in combinatie met het KV van de motor.
  • De juiste KV bij het type model. langzaam model laag KV = grote prop, snel model hoog KV = kleine prop. Maar hier kun je vanaf wijken, is dus niet wet, maar veelal persoonlijk.

Hoi Theo & CDROM Flyer,

allereerst bedankt voor jullie reactie.

Als het mag, toch nog een paar vragen;

Theo:
  • wat bedoel je met "Voor de prop het advies van de fabrikant gebruiken en dan in combinatie met het KV van de motor." precies ?
  • " De juiste KV bij het type model. langzaam model laag KV = grote prop, snel model hoog KV = kleine prop." Is hier ook een vuistregel voor ?
  • Voor trekkracht heb ik ook wel eens een stellage gezien waarbij men de motor monteert op een arm. De trekkracht wordt dan gemeten door de arm de druk op een weegschaal te laten uitoefenen, ken je dit ? En is dit een betrouwbare methode ? (ik weet niet of ik dit wel duidelijk genoeg heb omschreven :rolleyes:)
Bij voorbeeld deze.
http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...rent=16.00&Watts=147.20&Height=++20&Temp=20.0[/quote]

CDROMFlyer: Mooie link, dankjewel.
Wel even wat vraagjes:
  • RPM = onbelast Kv (opgegeven fabrikant) x voltage accu ?
  • opgegeven onbelaste current (stroom in A) ?
  • opgegeven vermogen (onbelast) ? Kan je dit ook simpel uitrekenen door accu spanning x stroom te nemen ?
  • Height ASL = neem ik aan hoogte van het gebied ?
  • Temperatuur is neem ik aan de buitentemperatuur
Bij voorbaat dank, voor de moeite :D

Grtz
 
Davy,
Wat zwaarder is natuurlijk nooit verkeerd. Beter wat extra (nood)vermogen onder de knuppel dan merken dat je al spinnend naar beneden gaat als je uit een lastige situatie probeert weg te klimmen :p
Ander punt, als je een brandstofmotor gaat vervangen voor een lichte brushless met Lipo kom je al snel in de problemen met je zwaartepunt. Je bent ineens een zwaar blok helemaal voorin kwijt én een ontvangeraccu. Dus die extra grammen ga je sowieso nodig hebben. Nu heb je daar power voor, in plaats van lood wat je mee moet slepen....
Dan nog een tip; als je de accu redelijk ver vóór het zwaartepunt gaat kunnen plaatsen en je komt nog steeds gewicht in de neus tekort, dan kun je voor een zwaardere accu gaan in plaats van lood. Dan vlieg je ook nog langer!

Over de props; dat blijft lastig omdat ieder model z'n eigen snelheid nodig heeft maar is ook weer niet superkritisch als je geen speedmodel of 3D kist hebt. 10x7 lijkt mij een goede start. Ik weet niet hoe snel je Fokker is maar als hij erg langzaam vliegt kan een 11x6 misschien ook (langzamer maar meer trekkracht). Grotere diameter geeft altijd meer rendement. Ik gebruik op mijn Typhoons 29/12/10 (120 gram, kV 1000) van alles tussen de 9x5 en 11x6 en dat werkt allemaal. Mijn ervaring is dat ieder merk/type electro prop verschillend presteert. Gelukkig kosten ze heel erg weinig, voor een paar euro kun je naar hartelust experimenteren. Maar als je gewoon lekker rond wilt tuffen en hij trekt voldoende en maakt genoeg snelheid kun je hem ook lekker laten zitten. Persoonlijk ben ik een fan van APC thin electro's en Graupner CAM propjes. Brandstofpropellors zijn te zwaar en hebben heel andere bladen, dat werkt vaak een stuk minder goed. Afblijven dus.

Succes!
 
CDROMFlyer: Mooie link, dankjewel.
Wel even wat vraagjes:
  • RPM = onbelast Kv (opgegeven fabrikant) x voltage accu ?
  • opgegeven onbelaste current (stroom in A) ?
  • opgegeven vermogen (onbelast) ? Kan je dit ook simpel uitrekenen door accu spanning x stroom te nemen ?
  • Height ASL = neem ik aan hoogte van het gebied ?
  • Temperatuur is neem ik aan de buitentemperatuur
Bij voorbaat dank, voor de moeite :D

Grtz
Vraag 1 Ja.
Vraag 2 Ja.
Vraag 3 Ja.
Vraag 4 Vlieghoogte i.v.m. de luchtdruk.
Vraag 5 Ja
 
Laatst bewerkt:
  • wat bedoel je met "Voor de prop het advies van de fabrikant gebruiken en dan in combinatie met het KV van de motor." precies ?
  • " De juiste KV bij het type model. langzaam model laag KV = grote prop, snel model hoog KV = kleine prop." Is hier ook een vuistregel voor ?
  • Voor trekkracht heb ik ook wel eens een stellage gezien waarbij men de motor monteert op een arm. De trekkracht wordt dan gemeten door de arm de druk op een weegschaal te laten uitoefenen, ken je dit ? En is dit een betrouwbare methode ? (ik weet niet of ik dit wel duidelijk genoeg heb omschreven :rolleyes:)

de fabrikant geeft meestal een proprange aan. Kies daarvandaan dan een prop die past bij jou model. Snel model een kleine prop, langzaam model een grotere prop Dit geld niet alleen voor de diameter maar ook voor de spoed kun je zo werken. Veel kracht nodig, dan min spoed veel snelheid nodig dan veel spoed.

Voor het KV verhaal is er geen vuistregel, dat is puur persoonlijk. Zo heb je ook motoren met een hoog KV die dan in een vertraging worden gebruikt met een grote prop.

De methode die je opnoemt om de trekkracht te meten is redelijnk betrouwbaar.
 
Hoi allemaal,

ondertussen, tussen alle andere projecten door, probeer ik nog een beetje te werken aan dit toestelletje. Ik heb in principe alles behalve een motorsteun, maar die is ondertussen normaal gezien onderweg van United Hobbies.

Ik heb eerst de servo's ingebouwd in de romp :


Even kijken waar de motor moet gaan komen :


De motor in detail :


De servo in de vleugel ingebouwd. Moest allemaal aangepast worden omdat de servo's vroeger VEEEEEEL groter waren :


Ontvanger en regelaar al provisoir er in gestoken. Hier moet ERGENS nog een batterij in geraken. Een 2150 mAh 3S1P van Flightpower is wat lang, dan steekt die bijna over de servo's :-( :


Afhankelijk van hoe de batterij gaat komen, moet ik een manier vinden om dit bakje dicht te krijgen maar toch ook makkelijk open te krijgen. Iemand enige suggestie ?


Aangezien de batterij nogal lang is, ben ik er over aan het denken om die eventueel door de neus van het toestel te steken. Dan zal ik wel nog een gat moeten boren en eventueel een bakje maken. Maar da's afhankelijk van de motorsteun als ik die binnenkort aankrijg.
 
Hoi allemaal,

dit weekend eventjes de Fokker verder afgewerkt.
Ik had onlangs uit HongKong een Alloy motorsteun ontvangen. Maar deze was eigenlijk te groot voor de motor en het modelletje. Daarom heb ik maar besloten om het met 4 schroeven te maken. Daarbij ineens gedacht aan de domping naar onder en rechts.





Omdat er nergens echt plaats is om de batterij te steken en toch het zwaartepunt goed te krijgen, heb ik besloten de batterij gewoon te monteren onderaan het toestel met velcro straps...





En dan nog moet ik wat gewicht gaan bijhangen want alles samen is net nog wat te licht om het zwaartepunt goed te krijgen.

Nu hopelijk gauw de 1ste (her)-vlucht na zoveel jaren...

Groetjes,

Davy
 
Wat betreft je vraag over het dicht maken van een luikje.
Ik maak er aan een kant pennen aan of een lip van dun triplex en aan de andere kant magneten.
Zelfs vleugels op de romp monteren doe ik op deze mannier maar dan wel met wat lichtere modellen.
Ik ben benieuwd hoe dit vliegt.
Kan je de totale setup nog eens op een rijtje zetten.
Ik heb dit model al heel lang op mijn nog eens te bouwen lijstje staan.:)
 
Hey Davy,

leuk dat er weer schot in de zaak zit :D

Ik zie dat je een alternatieve motor geleverd hebt gekregen, zelfde specs?

Grtz,
Menno
 
Back
Top