robitronic scalpel

rijden een aantal van jullie al met brushless op een 6-cellen set-up?
zouden jullie foto's willen plaatsen en erbij zetten wat voor electronica je allemaal erop hebt zitten?
Ook leuk om de auto's dan met elkaar te kunnen vergelijken :D
 
Morgenavond gaan we weer rijden met de Scalpels, zal dan ff foto's maken van de standaard 4 cellen setup. Zo snel het 6 cellen chassis binnen is zal ik een foto maken met het 6 cellen chassis en de LRP Micro Modified motor op SX3 regelaar van Graupner.

Mijn maatje Niek, rijdt met de scalpel 4 cellen met Tekin Brushless set, daar zullen we ook even wat foto's van maken morgenavond.

Dus komt eraan! Ik zal ook de ronde tijden van morgenavond eens vergelijken met de ronde tijden die ik vorig jaar met de Xray M18 Brushless heb gereden, zal sowiezo wel met beide auto's blijven rijden dus kan het goed vergelijken. Zal ook foto's van het circuit posten, dan hebben jullie ook een idee waar het getest wordt!

PS. gister alle bestelde onderdelen binnen gekregen behalve (zoals verwacht) het 6 cellen chassis, de nieuwe type kap zat er wel bij!

Groetjes,

Martin Ottens
 
Ok top :D!

Ik heb gister middag de scalpel binnengekregen van Roger..
Wat een prachtig stukje techniek is dat toch die scalpel.. zoals iemand het eerder al zei 'no noncense'.
Ben al aan het rondkijken voor een andere motor en vooral de 6 cellen set up. Ik had er netjes 2 sets van 4 cellen bij gekregen en zal deze de komende tijd dan ook gaan gebruiken maar de M18 reed toch zeer lekker met 6 cellen en hoop dat de scalpel standaard aan die snelheid kan tippen.. dit ook omdat ik eerst wil gaan experimenteren met de afstelling gezien de ophanging etc voor mij toch wel nieuw is :D

Stom dat ik de sx3r regelaar met de m18 heb meeverkocht kan ik weer een nieuwe halen..
De Lrp motor heeft ook mijn aandacht gezien ik referenties hier en op andere fora heb gelezen dat dit een uitstekende motor is maar met moeite past in de scalpel.. klopt dit?

Groeten Bono
 
Bono, de foto's van de Scalpel onder de kap zijn er een beetje bij in geschoten, maar komen zekers nog! Over de LRP motor, ik heb hem deze week binnen gekregen maar zit nog netjes in verpakking, vanavond met standaard motor gereden. Zal hem het weekend even passen en dan gelijk de foto's maken.

Ik vraag me alleen af als de SX3 genoeg stroom kan leveren voor die LRP motor? nog even de specificaties naast elkaar leggen, ik heb namelijk ook een SX3 en zal jammer zijn als die direct uit fikt, hoorde namelijk dat de LRP wel wat stroom lust.

Dus na't weekend hoor je meer!

Vanavond is ook ons indoor club seizoen weer begonnen en met een kleine maar gezellige groep gaan we deze winter 17 donderdagen samen competitie rijden. Van deze 17 tellen we 10 resultaten mee voor de eindstand en zo is het ook nog competitief! :mrgreen:

Vanavond mocht ik de volledige 10 punten nemen maar ook Erik Peters reed erg sterk en is op de 2e plek geeindigd, anouk bulle op de 3e plek wat niet slecht is voor haar eerste 1:18 wedstrijdje!

Zo weten jullie ook weer hoe wij ons deze winter vermaken, zijn er nog meer clubjes die misschien indoor 1:18 of 1:24 rijden of misschien slotracen om zo hun winter door te komen? Misschien wel leuk als we dat hier op't forum plaatsen. :mrgreen:

Hieronder wat foto's ter illustratie, alleen marco was er vanavond niet dus reden we met zijn 6en.

IMG_1924Medium.jpg

IMG_1919Medium.jpg

IMG_1917Medium.jpg

IMG_1916Medium.jpg

IMG_1914Medium.jpg

IMG_1912Medium.jpg

IMG_1910Medium.jpg

IMG_1908Medium.jpg

IMG_1905Medium.jpg

IMG_1904Medium.jpg

IMG_1903Medium.jpg

IMG_1921Medium.jpg


De Scalpel van mij heeft het vanavond gewonnen maar ik had moeite om erik voor te blijven! Dus moet hard werken aan de afstelling en nog wat kleine probleempjes oplossen, maar dan hebben we deze week weer wat te doen, haha.


Groetjes,

Martin Ottens
 
Ik vraag me alleen af als de SX3 genoeg stroom kan leveren voor die LRP motor? nog even de specificaties naast elkaar leggen, ik heb namelijk ook een SX3 en zal jammer zijn als die direct uit fikt, hoorde namelijk dat de LRP wel wat stroom lust.
Ja, dat moet lukken. Ik rij in mijn TamTech GT01 met een LRP Ai Runner Reverse en die neemt niet eens de moeite om warm te worden met de LRP Fusion. De motor daarentegen wordt wel behoorlijk heet omdat die er flink aan moe trekken op het bochtige circuitje bij RC Speedworld in Heemskerk (met de kleinste pinion).

Qua specificaties ontlopen de LRP Runner en SX3 elkaar niet veel. En je kleine accuutjes gaan nooit continu meer dan 20A of piek 60A leveren. ;)
 
Ja, dat moet lukken. Ik rij in mijn TamTech GT01 met een LRP Ai Runner Reverse en die neemt niet eens de moeite om warm te worden met de LRP Fusion. De motor daarentegen wordt wel behoorlijk heet omdat die er flink aan moe trekken op het bochtige circuitje bij RC Speedworld in Heemskerk (met de kleinste pinion).

Qua specificaties ontlopen de LRP Runner en SX3 elkaar niet veel. En je kleine accuutjes gaan nooit continu meer dan 20A of piek 60A leveren. ;)


Oke, dan gaat hij er het weekend dus in, tenminste als hij past, haha.

Hoe zit het eigenlijk met die borsteltjes? hoe vaak vervang je die? Na hoeveel packs?

groetjes

Martin Ottens
 
Martin,

Ik zie dat jullie Schieszler Windows draaien (met dongle) i.c.m. de AMB decoder, net als wij. Van welk circuit of welke organisatie is deze set eigendom als ik het vragen mag? En bevalt deze software jullie?
 
Oke, dan gaat hij er het weekend dus in, tenminste als hij past, haha.

Hoe zit het eigenlijk met die borsteltjes? hoe vaak vervang je die? Na hoeveel packs?

groetjes

Martin Ottens

Dit hangt af waarvoor je hem gebruikt. als de borstels op de helft van wat ze nieuw waren zijn kun je ze uit voorzorg al verwisselen..
meestal als je het anker afdraait zie je wel hoever hij is of als hij zwart begint te worden.
je kunt ze doorrijden tot het kabeltje er doorheen komt ;) ik verwissel ze op de helft en laat dan me broertje ermee ridj4en.
 
Martin,

Ik zie dat jullie Schieszler Windows draaien (met dongle) i.c.m. de AMB decoder, net als wij. Van welk circuit of welke organisatie is deze set eigendom als ik het vragen mag? En bevalt deze software jullie?

Het gehele systeem inclusief software, decoder en dergelijke is eigendom van onszelf. Wij zijn een soort van prive club van ongeveer 10 rijders, dus geen vereniging. Wel hebben wij afgelopen twee jaar de BMC ( www.bigscalemonstercup.nl ) georganiseerd, daar ben ik dus de bedenker van.

De software bevalt mij prima, vooral met de dongle, kun je het overal draaien en kun je de anzeige (die wij ook hebben) op meerdere pc's in't netwerk draaien en zo kun je iedereen op de hoogte houden.

Wij hebben het grootst mogelijke pakket van Franz gekocht met dongle, tot 20 rijders in één heat en onbeperkt installeren op meerdere pc's van anzeige en software.

Ik vind de service ook super, een mailtje is snel beantwoord en wil je het echt snel weten, bel je gewoon en in gebrekkig duits is het altijd weer goedgekomen. Meerdere klassen naast elkaar op één wedstrijddag gaat prima en na een poosje studie spreekt alles voor zich en vind de opbouw logisch.

PS. Wij hebben 2 lussen bij het systeem, één voor de indoorbaan en één ligt door PVC buis ingegraven in ons offroad circuit.

En hoe is jullie ervaring?


Groetjes,

Martin Ottens
 
Zoals beloofd een paar foto's van het 6 cellen chassis, dit is de opzet met SX3 regelaar, gewone futuba fm ontvanger (153 ofzo) en de standaard motor.

Donderdag ga ik het 6 cellen chassis testen tijdens onze 2e indoor race en omdat we met transpondersysteem rijden kan ik goed kijken als het ook echt sneller ging, ik ben benieuwd.

IMG_1989Large.jpg

IMG_1991Large.jpg

IMG_1993Large.jpg

IMG_1998Large.jpg

IMG_1999Large.jpg

IMG_2002Large.jpg

IMG_2005Large.jpg

IMG_2008Large.jpg

IMG_2009Large.jpg


Groetjes,

Martin Ottens
 
Strak!!!! :cool: :cool: :cool: :thumbsup:

Ben benieuwd naar de prestaties. Trouwens ook wel naar de verschillen tussen de standaard motor en de LRP Fusion en de 4- en 6-cellen configuratie. Misschien ook interessant om even te meten. ;) Een schone taak voor u als Scalpel pionier op het MBF. :D :worship:
 
bedankt BMC.. genoeg en duidelijke foto's iig ;)
is goed te zien dat hij inderdaad een stuk langer is geworden trouwens met dat nieuwe chassis :D

paar vraagjes:
Wat voor motorcontacten zijn dat? heb ik nog niet eerder gezien :S
kort jij je servo draden etc. nooit in?
heeft een motorkoeler zin in die positie? (lage auto met weinig luchtstroming bovenlangs)
met wat voor ontvanger reed je met het korte chassis? ;) hij past nu al amper :D

en heb jij ook een LRP fusion motor? zou je willen posten als je hem getest hebt en hoe hij je bevalt? heb intresse in deze motor omdat hij rebuildable is en hoohgstwaarschijnlijk sneller zal gaan maar als iemand hem al heeft en heeft getest weet je gelijk wat je eraan hebt:D

en als laatste nog war is die club waar jij rijd en hoevaak rijden jullie daar?

Groeten bono
 
De motor contacten zijn zo te zien Deans (style) connectors.

De motorkoeler zal altijd wel iets effect hebben doordat je het oppervlak vergroot , of je er bij deze auto heel erg veel aan hebt is erg afhankelijk van de luchtstroom die er langs gaat.......
 
bedankt BMC.. genoeg en duidelijke foto's iig ;)
is goed te zien dat hij inderdaad een stuk langer is geworden trouwens met dat nieuwe chassis :D

paar vraagjes:
Wat voor motorcontacten zijn dat? heb ik nog niet eerder gezien :S
kort jij je servo draden etc. nooit in?
heeft een motorkoeler zin in die positie? (lage auto met weinig luchtstroming bovenlangs)
met wat voor ontvanger reed je met het korte chassis? ;) hij past nu al amper :D

en heb jij ook een LRP fusion motor? zou je willen posten als je hem getest hebt en hoe hij je bevalt? heb intresse in deze motor omdat hij rebuildable is en hoohgstwaarschijnlijk sneller zal gaan maar als iemand hem al heeft en heeft getest weet je gelijk wat je eraan hebt:D

en als laatste nog war is die club waar jij rijd en hoevaak rijden jullie daar?

Groeten bono

Ja zijn deans connectoren (de originele), heb thuis ook de niet originele, oftewel deans style connectors van rc-connect. Heb nog niet gekeken als ze op elkaar passen maar volgens mij wel.

Nu zit de originele motor erin, wil donderdag eens kijken hoe lang die het volhoudt op 6 cellen maar heb ook nog 4 cellen pakketjes en een extra standaard motor dus kan ook nog ff 4 cellen in 6 cellen chassis testen, ik verwacht namelijk dat hij door de extra lengte ook iets stabieler rijdt.

De LRP motor heb ik ook maar dat wordt deze week niet om te testen, ik test eigenlijk niet teveel in één keer en we rijden donderdags en de rest van de week heb ik ook weinig tijd. Iedere donderdag telt mee voor de competitie dus naast het testen moet ik ook zorgen dat ik op kop rijdt, haha. Maar volgende week wordt hij zekers getest!

De club is bij mij in de schuur en we rijden er iedere donderdag, alleen het is geen club, we zijn gewoon een groepje vrienden en bekend van de BMC, dat is een cup door ons georganiseerd, ook bij mij thuis maar dan in de paardebak. ( www.bigscalemonstercup.nl ). Vandaar ook het tellersysteem.

Ooh ja, de ontvanger zat ook in het korte chassis en was op dezelfde wijze geplaatst alleen stak voor 1/3e deel buiten het chassis maar dat kon geen kwaad, stak wel binnen de kap.

Ik houdt jullie op de hoogte, komende donderdag ga ik ook de andere banden die verkrijgbaar zijn voor de scalpel testen.

Groetjes,

Martin Ottens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gehele systeem inclusief software, decoder en dergelijke is eigendom van onszelf. Wij zijn een soort van prive club van ongeveer 10 rijders, dus geen vereniging. Wel hebben wij afgelopen twee jaar de BMC ( www.bigscalemonstercup.nl ) georganiseerd, daar ben ik dus de bedenker van.
De AMCA is een vereniging met een permanent asfalt circuit, zie: http://www.amcaracing.nl/

De software bevalt mij prima, vooral met de dongle, kun je het overal draaien en kun je de anzeige (die wij ook hebben) op meerdere pc's in't netwerk draaien en zo kun je iedereen op de hoogte houden.
Yep, software bevalt ook ons prima. 1 aandachtspunt van de Dongle dat er maar 1 is per licentie, dus als er iets mee is ... Lijkt onwaarschijnlijk, maar bij ons was het ding afgelopen jaar daadwerkelijk defect, echt onbegrijpelijk, ook voor Franz. Schijnt erg ongebruikelijk te zijn. We hebben trouwens met een 3tal leden persoonlijk "les" gehad van Franz Schieszler, dus wij kennen echt alle kneepjes van het programma. Uiteraard draaien wij het Anzeige programm, waarmee wij naast de Tijdwaarneming alle overige 5 monitoren (pitstraat, rijderstelling, rennerskwartier, technische controle, en Wedstrijdleider) aansturen. We zullen voor de zekerheid aankomend seizoen een 2de dongle aanschaffen, aangezien we een 4-tal NK's en een Grand Prix 1:5 F1 en Tourwagen zullen organiseren.

Ik vind de service ook super, een mailtje is snel beantwoord en wil je het echt snel weten, bel je gewoon en in gebrekkig duits is het altijd weer goedgekomen. Meerdere klassen naast elkaar op één wedstrijddag gaat prima en na een poosje studie spreekt alles voor zich en vind de opbouw logisch.
Idd, super service, in het begin veelvuldig gebeld, en het lijkt wel of ie naast de telefoon zit te wachten tot je 'm belt. Altijd is door Franz ter plekke de oplossing aangedragen.

PS. Wij hebben 2 lussen bij het systeem, één voor de indoorbaan en één ligt door PVC buis ingegraven in ons offroad circuit.
Wij hebben in ons outdoor circuit 2 totaal gescheiden systemen, 2 tellussen, beide aangesloten op hun eigen AMB decoder. Op de 1ste tellus / decoder zit permanent ons AMB trainingsprogramma Spark, en aan de 2de tellus / decoder zit onze wedstrijdcomputer geknoopt. Spark zit permanent aan het www gekoppeld, zodat alle rijders achteraf hun tijden kunnen bekijken op de PC. Sinds kort uploaden we ook de gehele wedstrijden vanuit Schieszler (die hier al geheel op ingericht is) naar de AMB website. Deze 2de lus of reserve tellus en decoder gebruiken we in het winterseizoen op het indoor circuit, waarbij Schieszler op elke willekeurige laptop draait.

Groet,
Richard
 
@Richard,

Ik ken jullie vereniging, die ligt toch naast een fietscrossbaan en bram rijdt ook bij jullie, weet ik en daar kom ik wekelijks even langs gezellig babbelen en leuke dingen kopen voor de hobby, haha. Studeer namelijk in Groningen da's lekker dicht bij eelde en voor mij op de route naar huis.

Genoeg offtopic, maar conclusie, Franz zijn systeem werkt goed!

Groetjes,

Martin Ottens
 
Nou het moest er toch van komen. Omdat iederen toch wel enthousiast is heb ik mijzelf voor de kerst ook maar op een Scalpel getrakteerd. Gewoon de 4-cellen versie. Ik wil alleen proberen om daar 2700mAh AA-cellen in te hangen. Mocht dat niet lukken, dan doe ik wel twee 2S1P LiPo'tjes parallel. ;)

Volgende week maar een sop mijn gemak bouwen. :xmas:
 
@Richard,

Ik ken jullie vereniging, die ligt toch naast een fietscrossbaan en bram rijdt ook bij jullie, weet ik en daar kom ik wekelijks even langs gezellig babbelen en leuke dingen kopen voor de hobby, haha. Studeer namelijk in Groningen da's lekker dicht bij eelde en voor mij op de route naar huis.

Genoeg offtopic, maar conclusie, Franz zijn systeem werkt goed!

Groetjes,

Martin Ottens
Nee net andersom, de fietscrossbaan ligt naast het AMCA circuit ;)

Ja, Bram rijdt idd bij ons. Trouwens we hebben in 2008 een Europees (EFRA) evenement op het AMCA circuit, en wel BigScale Grand Prix Formule 1 en Tourwagen. Zou ik als ik julle was zeker even komen kijken. Zoals je vast en zeker weet, qua techniek lijken deze auto's erg veel op jullie 1:6 off-road auto's. Deze GP staat voor de laatste week van augustus 2008 op de kalender.

Kunnen jullie ook zien hoe het Schieszler telsysteem bij ons werkt, in een on-road setting. Daarnaast hebben we nog een nieuwe ontwikkeling lopen die uniek is in modelautoland die tegen die tijd vast operationeel zal zijn.
 
Heren en Dames,

De uitslag, het verschil tussen 6 cellen en 4 cellen. In het algemeen is het voordeel van de Scalpel boven de M18 zijn hoge bochtensnelheid en het preciese stuurwerk wat naar mijn idee vooral op onze kleine baan een groot plus punt is! (10 x 6 meter met baanbreedte variërend van 90cm tot 110cm), op een grote baan is het verschil kleiner denk ik.

Had vanavond ook de Soft banden achter gemonteerd i.p.v. de standaard banden, dit maakte ook een behoorlijk verschil dus het tijdverschil is niet alleen te wijten aan het 6 cellen chassis.

Vorige week reed ik als snelste ronde: 12,096 seconden
Deze week reed ik als snelste ronde: 10,968 seconden
Een verschil dus van iets meer als een seconde!

Verder vind ik de auto een stuk stabieler door het 6 cellen chassis, of misschien is minder nerveus beter omschreven. Waardoor je een stuk stabieler en constanter je rondjes kunt rijden.

Mijn beste heat van vanavond was 25 ronden in 5 minuut 07 seconden wat dus een gemiddelde is van 12,3 seconden per rondje.

Vorige week was mijn beste heat van de avond 23 ronden in 5 minuut 9 seconden wat dus een gemiddelde is van 13,4 seconden per rondje.

Oftewel, met het 6 cellen chassis en de softe achterbanden is de scalpel beter gaan rijden! Ooh ja, heb met 4 en 6 cellen in het 6 cellen chassis gereden, had nog niet alle accu's om gesoldeerd namelijk. De snelste ronde is gereden met 6 cellen en met 4 cellen in het 6 cellen chassis heb ik de 25 ronden neergezet, het is dus vooral de extra stabiliteit die het hem doet en niet het hogere voltage, met minder snelheid rijdt je meestal wat constanter namelijk. Ben benieuwd als er volgende week nog een paar 10e van af te rijden is met de super softe bandjes!


PS. Het snelste rondje gereden vanavond door een Xray M18 met carbon chassis en 180 motor op 6 cellen was 11,898 seconden en 23 rondjes in een 5 minuut durende heat.

Groetjes,

Martin Ottens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top