Boutjes koppeling afgebroken tijdens vliegen.....

Gister zijn de twee boutjes waarmee de koppeling op de koelfin is bevestigd afgebroken tijdens het vliegen met mijn raptor 50.
Gelukken heb ik de heli nog redelijk normaal kunnen landen.
Wat mij opviel was dat de boujes echt een paar schroefdraad lager in de koelfin zijn afgebroken ipv op de overgang tussen koppeling en koelfin. Daarom was mijn conclusie dat de boutjes op trek zijn gebroken en niet op afschuiving.
Standaard zijn de boutjes van staal, nu heb ik hier nog een handje RVS m3 liggen! Is dit verstandig? Of kan ik ergens titanium m3 boutjes vandaan halen?
Is dit iets wat vaker gebeurd met dit typen heli? Ik gebruik een rossi 53 motor in combinatie met de raptor V2.

Al vast bedankt,

Martijn
 
Hoi,

Ik heb dit ook al eens gehad, dat de boutjes afgebroken waren.
Dit is al eens vaker langs gekomen op dit forum.
Boutjes zijn dan te vast aangedraaid.
Ik zou geen rvs boutjes nemen, dit materiaal is zachter.
 
Ik heb gewoon weer standaard stalen M3 boutjes gebruikt en deze met loctide en een momentsleutel vastgezet.
Dus ik hoop dat nu alles netjes op zen plaats blijft zitten :D
 
Van het weekend ging het weer fout met mijn heli.....
De boutjes van de koppeling zijn weer gebroken!
Gelukkig heb ik weer redelijk normaal kunnen landen maar ik vraag me af wat ik nu moet doen om dit probleem te voorkomen.

b_3188.jpg


Bijde keren zijn de boutjes na ongeveer 10 vluchten gebroken in het stukje alu van de koolfan.
Zou het mogelijk zijn om alles op te tappen naar M4? (al heb ik zel het idee dat zoiets niet gaat lukken aangezien de randen dan erg dun worden)
 
Ik denk dat je ze gewoon TE strak aan draait.
Locktide, en vast is vast.
Zoveel kracht komt er gewoonweg niet op te staan in de vertikale richting.
 
Gewoon rustiger vliegen Martijn ;)

Donderdag avond ga ik onderdelen halen voor mijn minder mooi gelande T-rex :(

En een 2,4 gigh systeem omdat ik die storingen nu wel zat begin te worden..

Mzzzl Ba®t :xmas:
 
de afschuifkracht om 2 boutjes af te breken is enorm.
het kan ook niet anders dan dat je de boel veel te strak hebt aangetrokken.

overigens zijn de rvs boutjes zowizo al zacht, alleen 12.9 staal gebruiken.
 
Ik alle twee de keren stalen boutjes gebruiken en deze met een momentsleutel vastgezet!
Dus te strak kan gewoon niet.....
En als iets te strak zit gaat het vaak meteen stuk en niet pas door vermoeing na 10 vluchten lijkt mij.
Zou het nit kunnen dat de motor in onbalans is?
Volgens mij ben ik ook ongeveer de enige die met een Rossi vliegt in de raptor.
Verder loopt de motor super goed en helemaal met de GV1
 
Ik heb dit denk ik al een keer of 10 gezien. Eerst bij mezelf en later ook bij andere.
Het komt echt zoals iedereen hier zegt omdat je de boutjes te vast hebt gezet. Gewoon een lekkere druppel blauwe loctite eraan en net aandraaien is genoeg!!

RVS boutjes zou ik inderdaad ook afraden.Als je ze te vast draait hoeft het niet altijd zo te zijn dat ze direct breken. Pas stond ik nog met iemand te lessen en die waren ook pas na 6 vluchten gebroken.... Vervangen door mij en inmiddels heel veel vluchten verder nogsteeds 0 problemen.

Cheers,

Richard

ps. Ook met een momentsleutel kun je ze te vast zetten als je er vanuit gaat dat je een te groot moment nodig hebt :wink:
Gewoon NET vast zetten met een lekkere druppel loctite eraan!!
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk een domme opmerking, maar staat je motor wel recht onder de koppelingsbel ?
Ik kan me voorstellen dat als de koppeling een beetje schuin staat er meer kracht komt te staan op de boutjes........

Zeker als het maar 10 vluchtjes geleden is dat ze zijn gebroken, zou ik hier extra aandacht aan besteden....
 
Mogelijk een domme opmerking, maar staat je motor wel recht onder de koppelingsbel ?
Ik kan me voorstellen dat als de koppeling een beetje schuin staat er meer kracht komt te staan op de boutjes........

Zeker als het maar 10 vluchtjes geleden is dat ze zijn gebroken, zou ik hier extra aandacht aan besteden....


Ik zat het zelf ook meer in deze richting te zoeken.
Maar alles draaid wel soepel naar mijn idee als de heli in elkaar zit.
Binnenkort ga ik weer ff schroeven om het hele zooitje weer in oorde te maken.
Het is nu toch te koud om te vliegen met'de rapie dus heb ik mijn funtana weer uit het stof getrokken:)
Maar bedankt voor de tip!

Martijn
 
Een goede indicatie is de startershaft vor het uitlijnen van je motor en koppeling.
Zet de start pin er in zonder startmotor en kijk hoe het voelt als je draait.
Gewoon tegen de moto-richting in in het vrijlooplager.
Dan voelen hoe hij het soepelst draait en dan ook nog de tandwielen lekker in elkaar vallen.

Dit doen en de boutjes niet te vasttrekken (en locktide) en het zou goed moeten zijn.
 
Back
Top