fokker G1 project in 1/5 schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 31 dec 2007.

  1. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo mensen ,

    hier dus het begin van mijn nieuw project , de herbouw van de fokker g1
    het vorige model is zo`n 2 jaar geleden gecrasht dit was van phblue en er moest weer een nieuwe komen :D:D
    hier een paar foto`s van de vorige
    [​IMG]
    (op de achter grond mijn bfw me 35)
    [​IMG]
    ik heb nog enkele zaken van de oude die ik misschien nog kan gebruiken
    (helaas waren de motoren helemaal plat :(:()
    hier enkele gegevens van de g1
    spanwijdte 3,45 m
    lengte 2.00 m
    gewicht 18 kg
    motoren 2 st zg 38 (ik vindt dit betrouwbare motoren voor zo`n kist)
    propellers 22/8 menz ultra
    landings gestel wordt electr. bediend door middel van draad spindel

    voor transport gaat het model in 5 delen uit elkaar te weten
    middendeel (cockpit), 2 st rompen ,stabilo met roer en vleugels
    de epoxi delen voor het model zijn al klaar zie foto

    [​IMG]

    dus laten we nu maar van start gaan en zien wat het wordt


    gr. jacques
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Weer een mooi project om te volgen :thumbsup:

    Succes met de herbouw Jacques.

    Gr. Teus
     
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Dit is zeker een mooi project.:thumbsup:
    Ga ik ook zeker volgen.

    Mvgr Hans
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeh, mooi dat gaan we in de gaten houden :yes:
     
  5. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Dag Jacques.01@ehbfvhehbv. Gelukkig nieuwjaar vanaf de andere zijde van de Rijksweg:!::!::!:

    Ja Sjaak, als ik iets kan doen hoor ik het wel!!! Heb er ook wel zin in:p. Ben er van overtuigd als we de wijzigingen doorvoeren in de constructie van de vleugels (alu steekbuizen in plaats van platgeslagen bezemstelen:eek::mad::eek:) de kist nog beter zal vliegen dan eerst:2gunfire:. Misschien trouwens het landingsgestel uitvoeten met trapeziumspindel TR10x3 i.p.v. metrisch M8. Dan moeten we echter de vertraging die IN de motor zit (i is nu 1:11) aanpassen naar 1:25 of zo. De motor heeft dan aan de uitgaande as ook meer koppel.

    Groet van Bart.
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jaaahhh :banana:, één van mijn favoriete kisten.
    Ga ik zeker volgen, succes met de bouw!
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ben erg benieuwd naar het het eind resultaat maar als hij er uit komt te zien als de vorige dan komt het in orde :thumbsup:
    ;);) de demo piloot wordt dat de zelfde of kan ik me kandidaat stellen :wink: :wink::p
    ps heb B toevallig gesproken bij W&W
    Heb je een oorzaak gevonden voor de Crash van de eerste

    Natuurlijk ga ik dit draadje met veel aandacht volgen :D
     
  8. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    ga ik zeker volgen. Eigen tekeningen? of bouw je van schetsen??
     
  9. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Een Historishe kist.....:D
    Deze draad ga ik volgen..:!:

    Martin
     
  10. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    DACHT HET NIET JETPROPDLX:black:!!!

    Groet van Bart.

    P.s.
    Wat betekent eigenlijk jetpropDLX?
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    @ Bart :D:p was te probreren ;) altijd leuk om zo'n mooie kist te mogen VOOR vliegen. (je bent een bevoorrecht man):cool:
    jetpropdlx is een omgebouwde Piper malibu , in de USA vervangt deze firma de standaart zuigermotor (310 of 350pk) door een turbine motor (turbo-prop) van (500pk) hierdoor ontstaat een erg mooi en snel vliegtuig (deze naam was nog niet gebruikt en Eric en diverse andere namen wel vandaar)

    nu maar weer terug
    :eek:ntopic:

    MVG

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2008
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    is zeker te proberen eric (je weet maar nooit ;);) )
    de demo piloot wordt de zelfde (mits hij `t beter doet dan de laatste keer :rolleyes:)


    groet jacques
     
  13. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi peter

    de g1 wordt gebouwd van een tekening van yke rusticus

    gr. jacques
     
  14. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    't Is me wat met die G1.

    Mits hij beter gebouwd wordt dan de laatste keer!!!:rolleyes::rolleyes::rolleyes: (geintje, en nu maar hopen dat Yke Rusticus niet op het forum komt:!::!::!:)

    Groet van Bart.
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gelukkig is er in ieder geval nog 1 vliegend G1-model in Nederland:
    [​IMG]
     
  16. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo mensen ,

    ik ben nu begonnen met de g1.
    eerst eens alle spanten voor de twee rompen uitgezaagd
    .[​IMG]

    maar goed dat we een elektrische figuurzaag hebben anders was je wel een paar weken bezig met dit aantal spanten
    [​IMG]
    hier heb ik de twee romp zijkanten (motor spant ) met twee stuks 20m/m rond aluminium aan elkaar geschroefd,deze zitten nu exact parallel met elkaar
    [​IMG]
    hier heb ik alle spanten op maat / passend gemaakt en in de romp geplaatst (nog niet verlijmd)
    nu alles eens goed nagemeten , het hele zaakje klopt:cool::cool::cool:

    en nu alles eens van lijm voorzien
    op deze manier heb je niet veel klemmen nodig en de boel kan tijdens het drogen niet meer verschuiven , blijft dus goed op zijn plaats zitten

    alles de lijm droog is kunnen de aluminium hulpstukken er uit voor de tweede


    gr. jacques
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi, het begin is er!

    btw heb je nog iets aan het boekje van Hooftman (gehad)?
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Das mooi dat je begonnen bent.
    Hebben we weer een draadje om tevolgen.
    En als dat net zo wordt als de vorige dan valt hier nog wel wat teleren.

    Succes Han.
     
  19. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi wouter,

    dat boekje van hooftman is interessant
    staat goede informatie in thx

    gr. jacques
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ik ben nu begonnen met het opbouwen van de eerste romp
    ik heb me een kist gemaakt waarin ik de romp op ga opbouwen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    het voorste deel van de romp is nu zover klaar
    de bovenkant van de kist is de c.l. /nul lijn van de romp ,ik ga nu alle spanten op de juiste plaats met de cl. op de bovenkant van de kist plaatsen, dan de langs liggers aanbrengen (en nu maar hopen dat alles mooi recht en strak wordt:eek::eek:)
    daarna de bovenste helft van de beplanking ,wanneer dit gedaan is zal de romp wel stijf genoeg zijn voor de afwerking

    zal wel foto's plaatsen van de vorderingen

    gr. jacques
     

Deel Deze Pagina