Bouwverslag Top-FLite Corsair 62"

  • Topicstarter Topicstarter Wiomp
  • Startdatum Startdatum
Het vordert lekker!

Ik had de roervlakken nog te bol geschuurd, als ik zie hoe jij ze hebt gemaakt neem ik dat maar als voorbeeld. Morgen langs de Hobbyin, en dan stoflongen kweken ;)

Wat de mechanische retracts betreft - ik heb een setje van Hangar 9 besteld, en ook een schakeling waarmee je een servo-vertraging kunt krijgen tot iets van 12-15 seconden. Dus schakelaar op je zender omzetten, en dan toch het landingsgestel netjes langzaam zien in- of uitklappen; dan is het (optische) verschil met pneumatische retracts niet zo groot meer denk ik. Ik ga er gewoon mee experimenteren, je ziet wel waar ik uitkom.
 
Kijk dat is weer eens wat anders.
Ga je elke retract een eigen servo geven? lijkt mij wel het makkelijkste.

Fake struts zijn zeker wel makkelijk te maken of een plastic setje bij Robart bestellen.
103.jpg
 
De struts zijn niet zwak, de zwakte bij de Robart rectracts, is de vergrendeling:
Bouw_Corsair_728.jpg


De retracts van Robart zijn ook gewoon metalen pootjes, die zaag je op maat voor de struts. Volgens mij moet dat ook kunnen op die mechanische pootjes. En ziet het er weer wat mooier uit en heb je nog een beetje extra vering van de struts.
 
Retracts

De struts zijn niet zwak, de zwakte bij de Robart rectracts, is de vergrendeling:
Zo Arvid, dit is een goed voorbeeld van een iets te harde landing.
Ik had het filmpje al wel gezien, maar de schade nog niet van dichtbij.
Bedoelde je ook dit gedeelte om extra versteviging aan te brengen zodat de retract wat beter in de vleugel kan worden gemonteerd?
Helpt het naar jouw idee nog om de spanten naast de retract extra te verstevigen?
 
Ja, ik wil zoals ik het nu zie elke retract zijn eigen servo geven - misschien kan het qua kracht nog wel met 1 servo, maar dan moet je wel de nodige kabels / stangen vanuit het midden naar die retracts leiden. Ik vermoed dat dat een lastig karweitje zou worden met teveel speling - als je 1 servo per retract doet kan je de servo en retract met een heel kort stangetje aan elkaar koppelen.

Of hebben jullie andere ideeën?

Voor de ailerons en flaps wil ik op zich wel met 1 servo werken, net zoals Arvid heeft gedaan.
 
Als je dit filmpje bedoelt: Corsair maiden Arvid dan had niks het gehouden :nooo:

Nee, qua retract aansturing zou ik ook voor elk een aparte servo gaan.

Qua rolroer en flap aansturing zou ik wel elk een eigen servo geven maar dat is ieders keus.
 
@Wiomp
Nee, de extra versteviging zit onder de balkjes waar de retracts op gemonteerd worden. In de originele versie moet je de balkjes lijmen op een paar milimeter spant. Eens kijken of ik daar nog een fotootje van kan vinden. Wat ik heb gedaan, is een driehoekje plaatsen onder de balkjes voor extra ondersteuning. Extra versteviging van de spanten hier is niet nodig. Die hebben niet geleden.

@Martin
De ailerons hebben beide een eigen servo. De Flaps heb ik inderdaad met 1 servo bediend.
De ailerons hebben beide een eigen servo om twee redenen. Je kan beter mixen als je bijvoorbeeld minder down wil geven op de omhooggaande vleugel in een rol om zo de yawn tegen te gaan. Een ander punt is dat je, mocht 1 servo uitvallen, je altijd nog 1 servo overhoudt voor de rol functie. Veiligheid dus eigenlijk.
De constructie voor het gebruik van 1 servo op de flaps is moeilijker. De reden voor de keus om toch 1 servo te gebruiken is ook hier weer veiligheid. Of de servo doet het wel, of niet. Maar je kan niet in een rol terecht komen als 1 servo verkeerd werkt. In het ergste geval: flaps uit, 1 servo reageert niet, flaps in, andere servo werkt ook niet meer. Resultaat, een rol. Kans, bijzonder klein, wil ik het risico nemen, nee ik niet. En daarbij komt ook nog een keer dat je weer een servo minder mee hoeft te nemen.
 
Ok, beetje gelogen, het is geen driehoekje, maar gewoon een latje:
Bouw_Corsair_10.jpg


Dit zit dus aan de onderkant voor extra ondersteuning.
 
Wat betreft servo's.. doe jezelf een lol en ga toch voor 1 servo voor je retracts.

Corsairs zijn geen schatjes om te vliegen en alles wat je aan gewicht op een dergelijk toch al zwaar toestel kunt besparen, moet je doen.

Mechanische retracts zijn naar mijn mening veel mooier. Pneumatische klappen ook met een rotgang dicht, en niet tegelijk, of je moet er al een vertraging tussenzetten, net zoals bij mechanische dus.

In mijn Derwisj (2M F3A) zitten mechanische retracts met een centrale servo. Het is even prutsen om dit goed afgesteld te krijgen, dat ze in beide posities beide goed locken, maar daarna werkt het probleemloos. Ik heb er een jaar lang VEEL mee gevlogen en de retracts hebben nooit gefaald. Ik begrijp echt niet waarom mensen nog pneumatische retracts kopen.. ze zijn fors duurder en de kans op niet werken is ook groter.
 
Hezik zei:
Pneumatische klappen ook met een rotgang dicht, en niet tegelijk, of je moet er al een vertraging tussenzetten, net zoals bij mechanische dus.
het eerste is niet nodig met een goede instelbarte restrictor er tussen.
Het tweede is alleen maar meer schaal, de eerste echte (1 op 1 dus) kleine of WW kist die perfect gelijk matig het gear inklapt moet ik nog tegenkomen........
 
Back
Top