Scania Highline vragen

Na aardig wat brandstof auto's en diverse snelle electro auto's te hebben versleten wil ik eens gaan beginnen aan een RC truck. Hierbij is mijn oog gevallen op de Scania Highline van Tamiya. Ik heb redelijk wat ervaring met het bouwen van tamiya (zowel RC als kits) en ben altijd zeer tevreden geweest op het gebied van de afwerking (het technische gedeelte van de meeste RC modellen is niet altijd strak te noemen maarja). Nu wil ik dus eigenlijk een Highline met dubbele achteras gaan bouwen, tevens moet dit model voorzien worden van licht en geluid.

Nu zit ik met het probleem dat de achteras een stukje dichter naar de cabine toe moet, dat is niet zo moeilijk op zich, maar het plaatsen van een tweede as doet enkele vragen en mogelijk problemen oproepen.

Zijn er mensen die dat eerder hebben gedaan?
Ik zit namelijk zelf te denken om het frame van een Globe Liner te gebruiken. Hier wil ik alleen het achterste gedeelte van gebruiken (dubbele as combinatie).

Weet iemand toevallig de asafstand van een Globe Liner (tussen de achterste assen)?

Kun je de Scania cabine 1 op 1 op het Globe Liner chassis monteren (komen de gaten dus overeen)?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Ik heb een Volvo FH 12 cabine op een King Hauler chassis geplaatst.
Hier het resultaat............
Je zult wel een kleine aanpassing moeten maken,zodat je een goede bevestiging heb van de cabine.
gr Marcel
volvodewaard017.jpg

volvoFH12107.jpg
 
Bedankt voor je antwoord,

Zo te zien is de Globe Liner dus echt een heel stuk langer, heb je ruimte genoeg om nog spatkappen kwijt te kunnen over de wielen?
Het lijkt namelijk of de afstand tussen de twee achterwielen hier te kort voor is.

Ah, ik zie net dat jij een King Hauler hebt gebruikt, daarvan is de wielbasis nog groter dan van een Globeliner ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

dsc00925800x600gz6.jpg


Volgens mij maakt het weinig uit welk chassis je erbij pakt. Als je een Amerikaans chassis pakt zijn de gaten voor bijvoorbeeld de dubbele spatborden niet aanwezig. In beide gevallen zul je dus extra gaten moeten boren.

Grtz, Anton
 
Dat ziet er heel netjes uit, wat voor chassis heb jij gebruikt?
Kun je me misschien ook de asafstanden vertellen?
 
Ik heb al iemand gezien die een vijftal assen had gemonteerd (weet ff niet meer waar) en in de toekomst wil ik er zelf zeven van maken. Dus het gaat niet zozeer om wat je wil, maar hoe je het doet. Zoals Anton al zei, je moet het frame toch wel aanpassen. Succes!
 
Dat het chassis aangepast moet worden is mij duidelijk, maar ik vraag me af welk chassis er is gebruikt ;)

Ik vraag me ook af hoe Anton aan de maatvoering van de assen is gekomen, ik had op het duitse modelltruck forum namelijk iemand gevonden die het volgende hanteerde:

van éérste naar tweede as: 22,7cm
van tweede naar derde as: 10,5cm
Totale wielbasis van achterste as naar voorste: 33,2cm

Ik heb een aantal voorbeeld PDFjes gevonden van de maatvoeringen van Scania zelf en daar zijn nogal wat verschillende in te krijgen.

Example drawings

Niet te vergeten wil ik ook nog eens een 6x4 combinatie maken ;)

hier de link naar het forum:

Ein Scania solls sein!!! - Modelltruck.net - Das Forum -

Deze persoon heeft dus originele maatvoering van Scania zelf aangehouden.
 
Laatst bewerkt:
Dat het chassis aangepast moet worden is mij duidelijk, maar ik vraag me af welk chassis er is gebruikt ;)

Ik vraag me ook af hoe Anton aan de maatvoering van de assen is gekomen, ik had op het duitse modelltruck forum namelijk iemand gevonden die het volgende hanteerde:

van éérste naar tweede as: 22,7cm
van tweede naar derde as: 10,5cm
Totale wielbasis van achterste as naar voorste: 33,2cm

Ik heb een aantal voorbeeld PDFjes gevonden van de maatvoeringen van Scania zelf en daar zijn nogal wat verschillende in te krijgen.

Niet te vergeten wil ik ook nog eens een 6x4 combinatie maken ;)

Als je die Scania tekeningen van de site hebt: Heel goed, deze vormen een reëele indicatie voor wat mogelijk is. Maar daarbij is er dus geen richtlijn over de positie van de assen. Gebruik de tekeningen en verklein deze afstanden. Met de beste bedoelingen van onze collega's, maar het geeft je denk ik een beter beeld van maten die anderen hebben gebruikt.

Over dat 6x4 zit ik zelf ook nog na te denken. Ik wil namelijk ook een dubbele aangedreven as, maar ik vindt het zonde van de as die ik al heb (uit de Scania kit). Ik wil kijken of het mogelijk is om een tweede soortgelijke as te plaatsen (uiteraard wel een met doorvoer van de aandrijving).;)
 
Ik heb 2 chassis gebruikt van een Scania.
Enkele maten. Hart voorste as tot hart eerste acheras, 190mm
Lengte van het tussenschildje is 83 mm. (onderkant)
Afstand tussen de acherassen is 102mm. hart / hart.
De lengte van het totale chassis is ongeveer 42 cm.

Dit zijn enkele maten die ik gebruikt heb en ik vind het vrij realistisch.
Het tussenschildje moet in de toekomst nog even worden bijgewerkt zodat de zaagsnede niet meer zichtbaar is.

Grtz, Anton
 
Als je die Scania tekeningen van de site hebt: Heel goed, deze vormen een reëele indicatie voor wat mogelijk is. Maar daarbij is er dus geen richtlijn over de positie van de assen. Gebruik de tekeningen en verklein deze afstanden. Met de beste bedoelingen van onze collega's, maar het geeft je denk ik een beter beeld van maten die anderen hebben gebruikt.

Over dat 6x4 zit ik zelf ook nog na te denken. Ik wil namelijk ook een dubbele aangedreven as, maar ik vindt het zonde van de as die ik al heb (uit de Scania kit). Ik wil kijken of het mogelijk is om een tweede soortgelijke as te plaatsen (uiteraard wel een met doorvoer van de aandrijving).;)

Tamiya heeft zelf deze assen, gewoon een as met een doorvoer eraan, staan er momenteel aardig wat op de duitse ebay te koop.

Ik denk dat ik toch maar een Globe Liner chassis erbij koop, dus alleen de ladders. Als ik deze dan vervolgens doorzaag en ik zaag een stuk van het huidige chassis af kan ik zo de twee chassis aan elkaar koppelen. Dan hoef ik in ieder geval niet te gaan lopen klooien met de plaatsing van de 2de as ;)

Ik heb 2 chassis gebruikt van een Scania.
Enkele maten. Hart voorste as tot hart eerste acheras, 190mm
Lengte van het tussenschildje is 83 mm. (onderkant)
Afstand tussen de acherassen is 102mm. hart / hart.
De lengte van het totale chassis is ongeveer 42 cm.

Dit zijn enkele maten die ik gebruikt heb en ik vind het vrij realistisch.
Het tussenschildje moet in de toekomst nog even worden bijgewerkt zodat de zaagsnede niet meer zichtbaar is.

Grtz, Anton

Anton, heb je voor de 2de as dan zelf de gaten in de chassisladders gemaakt?
Heb je misschien wat gedetaileerde foto's van het geheel, ik heb net op internet een 1:50 modelletje besteld van Cararama om een vergelijk te kunnen doen (is wel handig om met een referentie te werken).
 
Laatst bewerkt:
Het 'lopen klooien' met de plaatsing van een 2e as is ook niet nodig. Je kan het beste een dubbele ophanging erbij kopen. Anders kom je ook niet uit met de lengte van de orginele veren.
 
Linkjes zijn altijd handig he ;)

Tamiya Differential mit Durchtrieb bei eBay.de: Trucks (endet 03.02.08 19:56:00 MEZ)

As met doorvoer, volgens mij maakt Carson ze ook ;)

Anton,

Ik ga dan inderdaad maar voor een dubbele as chassis en zaag hier een stuk af wat ik vervolgens weer aan het originele chassis koppel :D

Ik lees ook met regelmaat dat mensen de vrachtwagens van tamiya eigenlijk te snel vinden gaan, nu zat ik een beetje te kijken en zie ik regelmatig electro motoren van LRP en Carson worden genoemd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zat zelf namelijk te denken aan een iets kortere electro-motor dan het standaard 540 type (500 serie van Graupner) en hier vervolgens een vertraging op aan te brengen:

1.jpg


http://rc4wdstore.com/index.php?cPath=61
 
Laatst bewerkt:
Iemand toevallig ook nog een suggestie voor een zender?
Wil er wel andere dingen mee kunnen schakelen, en zowieso zal er een MFU worden gebruikt ;)
 
Iemand toevallig ook nog een suggestie voor een zender?
Wil er wel andere dingen mee kunnen schakelen, en zowieso zal er een MFU worden gebruikt ;)

Met een MX-14 of FC-16 zit je altijd goed voor je truck.
Daarmee kan je aardig uitbreiden mocht je niet genoeg hebben aan je MFU functies.
Gebruik zelf ook een MFU en dan nog 4x2 extra kanalen voor verlichting.
 
Ik begrijp dat ik dus geen digitale computerzender kan nemen?
Schijnt iets met de aansturing van de MFU te maken te hebben?
 
Ik begrijp dat ik dus geen digitale computerzender kan nemen?
Schijnt iets met de aansturing van de MFU te maken te hebben?
De FC-16 is ook een computer zender maar die werkt gewoon goed. omdat die ook losse trims heeft. En daar zit het probleem sommige tims zijn nodig om bepaalde functies uit te voeren bv trim helemaal naar boven en dan stick naar onder voor bv horn.
En dan is een stuk moeilijk te doen als je geen losse trims heb.
 
Back
Top