Motorkeuze BL

Ik heb ooit eens een draadje gelezen waarin de vuistregels opgesomd waren voor de keuze van een BL-motor. Ik dacht dat het in een FAQ stond maar ik kan het nu nergens meer vinden. Ik zoek nu al een half uur maar kan het nergens vinden. :-?
Kan iemand me helpen? Alvast bedankt. ;)
 
bedoel je deze vuistregels?

Enkele vuistregels hiervoor die zich al bewezen hebben.
10% van het vliegklare gewicht is motor.
20% van het vliegklare gewicht is voor de accu.
Daarnaast moet je dan ook nog weten wat het voor een toestel is. Dit om het KV van de motor te bepalen en daar de prop op af te stemmen.

100 watt per kilo vliegt net
150 watt per kilo vliegt leuk
200 watt per kilo is grondstart
250 watt per kilo is kunstvlucht
300 watt per kilo is bijna ballistic.

voor meer info zoeken op de tekst kandidaat FAQ en de naam Harold
 
of kijk even in de database (sticky bovenaan in dit forum), daar kun je ook wat ideetjes opdoen.
 
ALs ik in die calculator de gegevens van mijn Telemaster invul kloppen de gegevens niet met de praktijk...
spanwijdte 180 cm
gewicht 2800 gram
prop 12x6
motor flyware max f-6
accu 12 cellen Nimh 3700 (kies in de calculator dan voor 3s lipo.)
stroomverbruik 40+ ampere bij ongeveer 8000 toeren per minuut.

De calculator geeft dit dan weer

Resultaat

Benodigd vermogen 1012W
Accu stroom 102A
Accu spanning 9,9V
Accu capaciteit 7291mAh
Motor gewicht 289g
Accu gewicht 578g
Toerental 11281rpm
Motor kV 1372
Efficiëntie 83%
Propellor 12x6
 
Dan heb jij ook vrij weinig vermogen :) : Slow / park flyer vliegend

Benodigd vermogen 674W
Accu stroom 51A
Accu spanning 13,2V
Accu capaciteit 3633mAh
Motor gewicht 192g
Accu gewicht 384g
Toerental 9855rpm
Motor kV 899
Efficiëntie 83%
Propellor 12x6
 
slow/parkflyer vliegend dan zit ik te denken aan 100 watt per kilo. Die Telemaster met die motor gaat een behoorlijk stuk vertikaal bij volgas.......prophangen lukt net niet
 
mmh, 40A bij 12 cellen is niet zoveel vermogen..... voor 2800g heb je dan een goede zuinige setup
 
Hoi Ron,

Die had ik ook al gezien maar ik bedoel eigenlijk de theorie waar Theo naar refereert alleen dan uitgebreider.
 
Ik kan een nieuwe Simprop Lift Off kopen voor 200 euro. Ik wil daar een motor in plaatsen met de volgende specificaties:
Max efficiency :38A
Max Load : 43A
Kv : 700
Power: 720W
Weight : 195gr
Pull/Thrust : 900~2100gr
Prop size: 11x5.5 or 12x8
Voltage Range: 9~15v
No Load Current : 3.4A
Shaft: 5mm
Resistance: 0.0327ohms
Max Efficiency: 82%
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 42-50A 700kv Brushless Outrunner / 720W $29.95

Als ik de bovenstaande regels erop los laat dan moet dat een goede motor zijn. Ik wil er dan een 12x8 Camprop op zetten. Zijn jullie het daar mee eens?
 
Als je in de database kijkt zie je twee Lift Offs met buitenlopers van rond de 90 gram die volgens de eigenaar verticaal gaan, in één geval bijna teveel vermogen heeft. Jou keuze is denk ik.....interessant. Wel érg veel vermogen voor een twee meter kist.

Een lift off zou rond de 1600 gram vliegklaar moeten wegen, dus je komt aan 450W/kg.
 
Laatst bewerkt:
Dat is juist maar dat zijn de 1300 mm. versies. Ik heb het hier over de 2000 mm. versie. 1,6 kg is inderdaad juist en dan zit je op zo'n 400 watt. Dat haal je niet uit een 90 grams motortje. Ik realiseer me dat de bovenstaande setup (te) veel is. Vandaar dat ik ook raad vraag aan de wijze heren van het forum ;)
 
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb 3 zwevers van 265 en 300 cm, varieërend in gewicht van 1800 tot 2400 gram. Die gaan allemaal heel rap naar boven met een Typhoon 29/12/10 van 123 gram.
Jouw keuze kan wel hoor maar het is een beetje veel van het goede. 300W moet voldoen (150W/kg) en jouw keuze heeft 720W.
 
onze zwevers (van mijn vader en mij) hebben ook allemaal 150-200 W/kg en dat gaat vlot genoeg omhoog voor een zwever. Ja kan zo vaak 4 keer aardig hoog klimmen dus is voor ons tenminste voldoende.
 
Ik heb in de database een extra kolom toegevoegd, te weten: verhouding motorgewicht/vliegklaar gewicht in procenten.
Wel grappig; je ziet dat de kleintjes rond de 12 á 13 % motorgewicht hebben, de grotere gemiddeld 7 á 8%. Maar ook 5% blijkt nog prima te voldoen.

Lijkt mij wel een mooie nieuwe vuistregel voor zwevers met buitenlopers?


Nog even naar jouw setup, die zit dus op 195/1600=12%. Vergelijkbare zwevers doen het met 7 tot 13%.
 
En welk KV hoort daar dan bij?
Is dit dan meer geschikt?
Model: TR35-42-D
Input Voltage : 7.4V~14.8V (2~4S Li-po)
Kv : 1000 rpm/V within 10%
Max. efficiency current : 22~35A
Current capacity : 45A/30s
Dimentions : 35mm X 42mm / 1.38in X 1.65in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight : 132g
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 1000~2300g / 35~81oz
Power equivalent : .30 to .35 IC glow engine
Stator Dimentions: 28x20mm
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820 $24.95
 
Hoi,
Je oorspronkelijke keuze was niet verkeerd hoor maar deze kan inderdaad ook. Alweer, als je in de database kijkt zie je dat er twee vergelijkbare modellen staan (warm/hotliners van 2000mm) met een AXI2820/10 waarmee deze motor te vergelijken zou moeten zijn.
Afhankelijk van wat je wilt zou je met de prop dan rond de 12x6 (voor trekkracht) tot 11x8 (voor snelheid) op een 3-cel Lipo moeten kunnen gaan.
 
Back
Top