Yak 54 profile .40

@kloppertje

Ten eerste wil ik hier geen hele discussies beginnen over mijn keuzes, want ze zijn niet allemaal te beargumenteren (ik doe ook maar wat).

maar om toch je vragen te beantwoorden, v-stelling bevalt me niet omdat ik zo veel mogelijk symmetrisch wil houden. Dit is volgens mij het beste uitgangspunt om een vliegtuig te creeeren met zo weinig mogelijk ''coupling''. Voorbeeld:als met een vleugel zonder v-stelling je vliegtuig uit de meskant rolt dan weet je dat het in ieder geval niet aan de v-stelling ligt.

De diagonale liggers doen niets qua sterkte, de oppervlak van de doorsnede in de lengterichting van het richtingroer is gelijk. De diagonale liggers doen misschien wel wat qua torsiestijfheid van het roer. Ik heb in een eerdere conceptschets wel alleen diagonale liggers getekend, maar ik vond het er niet goed uitzien. Horizontale en diagonale liggers zoals NoLimit heeft getekend is idd een optie, maar dat beslis ik pas als ik het roer in handen heb en kan voelen hoe stijf het is.

@niels

Ja het blijft een open constructie, ik vind beplanken geen leuk werk, vooral niet bolle beplanking. En een open constructie ziet er wel gaaf uit met doorzichtige folie. als deze constructie niet sterk genoeg is dan merken we dat snel genoeg.
 
Vrijdag 25-01-08 s'avonds weer lekker gebouwd. De snelheid zat er niet echt lekker in, althans met het bouwen. De warsteiners gingen wel erg snel leeg. We hebben de hoogte en richtingroeren afgemaakt en de eerste delen voor de romp gemaakt. De foto's zijn de volgende dag gemaakt.

DSC00644.JPG


DSC00645.JPG


DSC00646.JPG
 
Mooi gebouwd maar de contructie blijf ik toch wel een beetje vreemd vinden kwa opbouw..... ik betwijfel of dit heel zal blijven na een harde landing ofzoiets.
 
@M.l.v.Doesburg

het ligt er aan wat je verstaat onder een harde landing. De neus hard op de grond of een halve radslag zal dit vliegtuig inderdaad niet prettig vinden. Maar er komt een 4mm staaldraad landingsgestel onder, het voordeel is dat deze veel klappen en energie kan opvangen.

Mijn doel is om een heel licht vliegtuig te bouwen, sowieso onder de 2 kilo. Ik heb zelf nog een ander gewicht in mijn hoofd maar dat zeg ik niet, want het wordt toch altijd zwaarder dan gedacht. Ik bouw met de instelling: als het kapot gaat was het misschien toch iets te licht, maar als het niet kapot gaat kan het misschien nog lichter. Dit is een protype en maar afwachten welk deel het eerste kapot gaat. Maar qua gewicht zijn we goed op weg:

Hier het gewicht van alle houtbouw delen van 1 vliegtuig:

DSC00663.JPG


DSC00662.JPG
 
Na een tijdje niet meer gebouwd te hebben i.v.m. cursus en carnaval zijn we gisteravond 9-2-2008 weer even aan het bouwen gegaan. Hier het resultaat na een paar biertjes, broodje döner en een pizza:

DSC00667.JPG


DSC00670.JPG


DSC00668.JPG
 
dinsdag avond 12-02-2008

Nu de grote delen grof klaar zijn komt de afwerking. Nu zal het telkens lijken alsof er weinig gedaan wordt. Maar de details en afwerking kost de meeste tijd. Zo hebben we deze avond alle overlengtes afgeschuurd en de motorsteunen pas gemaakt.


DSC00675.JPG


DSC00677.JPG


DSC00679.JPG
 
@ robert

maar de kwaliteit is wel een probleem hoor :wink: de motortjes doen het wel, maar ze slijten veel eerder dan een OSje. deze motortjes gaan misschien maar 1 à 2 jaar mee, misschien langen. OSjes gaan veeeeeeeeeel langer mee, net zoals irvines. ik heb hier een osje van ruim 5 jaar oud, en die loopt nog geweldig.

stijn.

p.s. en hoeveel duurder is een os of een irvine nou?
 
16-01-2008 een middag en avond gebouwd.

Goed gereedschap is belangrijk daarom hebben we even een nieuw schuurblokje gemaakt
DSC00698.JPG


staart pin/skid in plaats van een zwaar staartwieltje
DSC00700.JPG


de staart er in gelijmd
DSC00696.JPG
 
19-02-2008 een avondje gebouwd.
Nu de vleugels er aan gelijmd met constructie-PU-bruislijm. we hebben de nokjes aan de ribben als referentiepunt aangehouden. Hieronder hebben we een bok gemaakt die precies recht en waterpas is. We zetten alles precies op 0graden. de overlengtes van de vleugel zitten in de romp gelijmd en er zit een extra grenen lat die van vleugel naar vleugel gaat.

DSC00706.JPG


DSC00705.JPG
 
22-02-2008 een klein avondje zitten bouwen, 2e vleugel gelijmd en landingsgestel gebogen.

DSC00710.JPG


DSC00709.JPG


@tip
ik wil eerst zelf het recht hebben om het vliegtuig te bouwen en te vliegen voordat ik de tekening post. Ook wil ik alle foutjes er nog uit halen.
 
23-02-2008 ook nog een middagje gebouwd. Nu zijn het echt veel kleine dingen die gedaan moeten worden. Zoals neuslijsten schuren hier en daar nog een versteviging inlijmen. Ook hebben we het 2e landingsgestel gebogen.

DSC00712.JPG


DSC00713.JPG
 
Back
Top