Uit elkaar halen OS motor

Hallo allemaal,
Al geruime tijd ben ik in het bezit van een auto met 3.5cc OS motor. Omdat ik de laatste paar jaar minder bezig geweest ben met modelbouw heeft die lange tijd stil gestaan zonder after run olie!
Tijd dus om de koe bij de horens te vatten en alles open te gooien, alles te laten weken in stookolie en volledig te reinigen. Dit is de eerste keer dat ik de motor open doe.

Nu is de motor al half open en jawel, roest! Dat wordt onderdelen bestellen... Maar eerst moet ik de zuigerstang los krijgen van de krukas. Weet iemand hoe ik dat moet doen? Ik vermoed dat ik eerst de zuigerwand moet uithalen en dat ik dan speling genoeg heb om de zuigerstang van de krukas te schuiven, maar ik durf er niet met gereedschap aan te zitten!

Hoe moet ik hier te werk gaan??
Alvast bedankt, en o ja, nooit laat ik nog een motor staan zonder after run !!!!!!!!! lesson learned :(

osengine1bi8.jpg


osengine2jl8.jpg
 
tywrap dubbelplooien en in je uitlaatpoort zodat je zuiger klem komt te zitten in je cilinder, je vliegwiel-moer (weet niet hoe het officieel heet) terug op de krukas draaien en dan verder draaien met je gloeiplugsleutel (die nog 3 andere maten heeft). Hierdoor zou je cilinder omhoog moeten komen. Dan kan je je zuiger er ook afhalen, en heb je nog 1 probleem, nl. die vliegwielmoer terug van je krukas halen. Neem je weer een tywrap die je dubbelplooit, maar die steek je nu in het gat waar je carb in zat. Zo krijg je je moer terug los en is de hele motor uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Een Force motor met trekstarter haal je al voor 100 euro....
Ik weet niet wat je wilt maar onderdelen bestellen kan misschien een lijdensweg zijn en mogelijk ook prijzig....
 
Bedankt! Ik zal de tywrap methode eens proberen. Als ie echt niet los komt misschien even in de oven steken? Ik weet nog niet goed welke onderdelen ik zal moeten vernieuwen, dus voor de kosten zal het afwachten zijn.
 
Ik weet nog niet goed welke onderdelen ik zal moeten vernieuwen, dus voor de kosten zal het afwachten zijn.

Ik wel, duidelijk op je foto's te zien:
1. Hoofdlager. Deze kost voor de huidige motoren zo'n € 45-55,-
2. Voorlager, is een industriele standaard qua maatvoering, zou ik ergens bij een lagerboer kopen voor € 5,-
3. Hoogstwaarschijnlijk: Drijfstang. Prijs idem als 1.

Let wel. Deze prijzen gelden voor de huidige A-merken ONroad wedstrijdmotoren. OFFroad is meestal wat vriendelijker geprijst. Maar ik ben het met Roelof eens dat het de kunst wordt om de juiste onderdelen te vinden, aangezien deze al wel een tijdje uit productie is. Vandaar zijn advies dat je voor datzelfde geld, dat je in dit oude beestje zou moeten investeren, een complete nieuwe motor kunt kopen. Aan de andere kant, wel leuk om zo'n oud beestje weer aan de praat te krijgen.
 
Zie ook de zwaar verroeste krukas, is misschien nog wel te ondoen van roest (heb ik ook 1x gedaan) maar beter wordt die er niet van.
 
Alles ligt al een nachtje in de stookolie te weken. Ik zal mss vandaag nog de cilinderwand proberen uit te halen als ik tijd heb.

Wat betreft de onderdelen vind ik de prijzen nog meevallen, zeker als je rekent dat ze in dollar staan: Parts List - O.S. 21RG-X (P) w/Pull Start

Nu, ik zal zoiezo eerst zoveel mogelijk herstellen en dan zie ik wel wat er echt moet vervangen worden.

En nog een vraag; als ik aan de krukas draai en de zuiger in de hoogste stand komt, dan voel je even een 'klik' van weerstand. Is het niet de bedoeling dat je een mooie vloeiende beweging kunt maken zonder verandering in weerstand? Nu moet je weten dat ie dat wel al altijd gedaan heeft dus het zal niet aan de roest of zo liggen, maar ik vroeg me af of dat normaal was.
 
Yep, dat is een vrij vriendelijk prijslijstje, zeker als je bedenkt dat de wisselkoers €uro/US$ op dit moment 1.53 staat!!!

Dat van die weerstand in de bovenste stand, dat is normaal, dat is de "klemming", en duidt juist op een waarschijnlijk nog goede compressie. Zoals ik al eerder zei, kan het wel zijn dat je een nieuwe drijfstang erin moet zetten, i.v.m. teveel speling op de bigend. Dat kun je het best zien als de cilinder eruit is.
 
Ondertussen is alles uit elkaar geraakt d.m.v de tywrap methode :)

osengine3sr7.jpg


Nu moeten enkel nog de lagers eruit, daarvoor zal ik het geheel in de oven moeten steken want die gaan er zomaar niet uit.

De cilinderwand, zuiger en zuigerstang zien er eigenlijk nog goed uit. Enkele minime krasjes aan de bovenkant van de cilinderwand, waar de fitting goed spant. De zuigerstang heeft geen zichtbare slijtage in de lagerbussen, al zit er wel een kleine speling op als ik hem op de krukas zet. Ik kan de zuiger dan wat heen en weer bewegen (een mm of zo). Van al deze onderdelen zal ik gewoon afblijven, of toch best een nieuwe zuigerstang?

De krukas zelf ga ik ontdoen van roest met zo'n koperen borsteltje voor de dremel. Eventueel de as nog wat polijsten waar het gat van de inlaat zit. Hier zijn trouwens wel wat krassen te zien, waarschijnlijk door vuildeeltjes die ooit de motor binnen gekomen zijn.

De lagers zullen wel aan vervanging toe zijn.
 
Laatst bewerkt:
De zuigerstang heeft geen zichtbare slijtage in de lagerbussen, al zit er wel een kleine speling op als ik hem op de krukas zet. Ik kan de zuiger dan wat heen en weer bewegen (een mm of zo). Van al deze onderdelen zal ik gewoon afblijven, of toch best een nieuwe zuigerstang?

[knip]

De lagers zullen wel aan vervanging toe zijn.

Conclusie: Nieuwe drijfstang erin!! Hier mag bij de bigend (krukaspen) absoluut geen speling op zitten. En een nieuw hoofdlager en voorlager, zoals ik al eerder aangegeven had. Voor de rest, Petroleum is erg fijn spul om alles lekker schoon te krijgen. Lekker laten weken en dan met een klein borsteltje (bijv. tandenborstel) overal lekker tussendoor. Goed uitspoelen met petroleum na het borstelen!! en daarna de nieuwe lagers erin.
 
Conclusie: Nieuwe drijfstang erin!! Hier mag bij de bigend (krukaspen) absoluut geen speling op zitten. En een nieuw hoofdlager en voorlager, zoals ik al eerder aangegeven had. Voor de rest, Petroleum is erg fijn spul om alles lekker schoon te krijgen. Lekker laten weken en dan met een klein borsteltje (bijv. tandenborstel) overal lekker tussendoor. Goed uitspoelen met petroleum na het borstelen!! en daarna de nieuwe lagers erin.


Beetje voorbarige conclusie...kan ook zomaar een combinatie van drijfstang en een versleten bigend zijn, gebeurt niet vaak maar het kan zomaar.

Het beste is dus om krukas mee te nemen naar je Shop en de nieuwe drijfstang eerst te passen voordat je hem koopt. Als je ook een krukas moet kopen moet je een overweging maken..reviseren of nieuw kopen.
 
Conclusie: Nieuwe drijfstang erin!! Hier mag bij de bigend (krukaspen) absoluut geen speling op zitten.

Jammer :( Maar ik weet inderdaad niet goed of het de krukas is of de drijfstang die speling veroorzaakt. Er is nergens abnormale slijtage te zien aan deze onderdelen, en de motor heeft eigenlijk nog niet overdreven veel gelopen (10l of zo). Ik vind het dus echt vreemd dat die speling niet normaal is. Als ik naar de modelbouwwinkel ga zullen ze zo'n strijfstang wel niet liggen hebben dus passen is ook moeilijk.

Dus ja, ofwel koop ik nieuwe lagers en een nieuwe drijfstang, ofwel maak ik alles schoon en bouw het weer samen met de huidige onderdelen en rij ik de motor gewoon op om daarna een nieuwe te kopen.

Is een motor van 100 euro dan trouwens wel te vergelijken met deze motor? (= off road, voor een 1:8 monster truck).
 
Een force motor is prima voor gebruik in een monstertruck.
Mijn truggy heeft een Hotbodies powerhouse motor, wat in weze ook gewoon een force motor is. Doet zijn werk prima, heeft lekker veel koppel en haalt een goede snelheid.
Veel mensen die recreatief rijden gebruiken gewoon een force motor.
Wil je prof. prestaties, tja dan kijk je naar een RB motor of iets in die richting maar daar betaal je ook voor he..
 
Back
Top