soms zit het mee! en anders altijd tegen!
Heren,
Naar mijn weten heeft een saito ook maar 1 kleptiming maar mocht het zo zijn dat je dit later nog af moet stellen kan dat ook niet zo moeilijk zijn om het dood simpele feit dat er bijna geen kleppen in zitten. Het gaat mij op dit moment even te ver om een nieuwe motor kaal te bouwen.
Het volgende kan ik je wel vertellen:
De krukas is waarschijnlijk klem komen te zitten op de lagers. Dat is niet zo erg en vrij normaal. Deze krijg je er het makkelijkst uit door de voorkan van de krukas met beleid op een plankje mdf te tikken. (flinke tikken wel te verstaan). Dan zou de krukas eruit moeten komen. (zonder de lagers!!)
Op het moment dat je lagers uit het motorblok haalt, moet je er voor zorgen dat het motorblok (aluminium) meer uitzet dan het lager (staal). Dit doe je door inderdaad het kale motorblok te verwarmen met een verf fohn tot deze minimaal 150 graden is.
Eerst tik je met een dop of iets anders vlak het voorste krukas lager eruit, anders kun je nooit bij het achterste lager.
Vervolgens moet je kijken of je met behulp van gereedschap grip kan krijgen op de binnenring van het achterste lager zodat je hierop een tik kan geven. (met een hamer)
Als het motorblok dan warm genoeg is (ong 150 graden) moet het lager er wel uit vallen met een beetje hulp.
Voor montage kun je inderdaad de lager in de vriezer leggen en vervolgens het blok weer met de fohn warm stoken en dan de lager erin tikken.
Let er wel op dat je alleen op de buitenkant van het lager slaat, ander kun je gelijk nieuwe kopen.
Het voorste lager kun je ook op die manier doen en die ti je op zijn plek door een plankje mdf er bovenop te leggen en met de hamer flik op het mdf te slaan.
Mocht het nou niet lukken dan kan je de motor altijd naar een winkel sturen die het gewoon even voor je doet.
Groeten chrispuma!!
