Rompheli inzakken toeren

Hallo

Op het moment dat mijn 11,5cc rossi motor opgetoerd is en hij komt op zijn punt dat tie op gaat stijgen zakt het toerental in en gaat niet omhoog.
Als je dan de throttle stick weer terug trekt toert hij weer langzaam op.

De rossi is net nieuw en draait nu zijn 2de tankje.
En staat redelijk aan de rijke kant.
 
Ik heb hem ondertussen al heel wat tandjes armer gezet stap voor stap en het werd steeds beter ook kwa hoge toeren maar als de heli dan net onhoog kwam zakte de toeren weer langzaam in.
Maar helaas begon het te hagelen en moes ik men poging staken dus de volgende keer weer verder proberen.
 
Ik vraag mij beetje af hoe mensen met advies kunnen komen op basis van de informatie die je niet geeft.

Rompheli.. welke? Wat weegt hij? Was motor nieuw? loopt verder goed? Hebt pitch wel goedom staan? probeert 'm niet stiekum grond in te drukken?

WAt voor toeren draait ie als ie nog niet ingekakt is?

(niet dat ik je er mee verder kan helpen, ben geen heliman, maar aub.. als je geholpen wil worden, kom dan met informatie..)
 
Romphelicopter: Vario Longranger met skyfox hangmechaniek
Foto-EKRRFIBU.jpg

Zoals eerder verteld nieuwe Rossi 11,5cc motor. Loopt stationair goed.
Gewicht heli 5 kg.
Pitch staat zeker goed om want hij wil wel omhoog maar heeft gewoon geen kracht.
Wat voor een toeren dat hij draait weet ik niet maar hij komt niet op volle toeren.

@hubris de gloeiplug is bijgeleverd bij de motorset, dus zou goed moeten zijn.
 
Ben geen heli man ... Hou het voorlopig ook bij alles wat op 4 wielen staat ;)

Maar als ik het zo lees is het gewoon een slecht afgestelde motor met eventueel een te koude plug voor dit weer ...

Vooral het feit dat de motor inkakt zodra deze echt belast gaat worden doet mijn gedachte uitgaan naar de afstelling en eventueel de plug.
 
Controleer de volgende punten (deels eerder gemeld, deels niet):

- volledige uitslag van gas (kan deze wel van volledig dicht naar volledig open op carb.)
Zelf heb ik in mijn begintijd met ongeveer 3/4 carborateur open en flink geknepen motorafstelling vrolijk rondgevlogen.......

- Pitch afstelling 0 in het midden op beide bladen. Max op +9 en min -4 (aanhouden voor normal met leuke kap). Dit zorgt voor rustig naar beneden komen en goed wegvliegen. Ga je met -2 zitten dan krijg je de heli in wat wind niet naar beneden (niet vragen hoe ik dat weet...............). Zorg dat je een goede pitchmeter hebt (die van Vario met waterpasje is uitstekend).

- Motor moet nog "inlopen" dus zal in het begin zeker wat rijk moeten lopen. Dus tegen het "viertakten-geluidje" aan op de 2 takt motor (zelf begin na 2,5 jaar vliegen eindelijk goed te horen hoe hij zou moeten klinken).
Het rare van inlopen is dat de motor na een aantal tanken te hebben gevlogen plotseling gaat optoeren (het "los" komen). Dit is normaal. Dit blijft hij nog een paar vluchten doen totdat ook dit stabiliseert. Zo was het bij mij in ieder geval (nieuwe OS91 SZ-H).

- LAAT je rotorblad snelheid exact meten met een TACHOmeter. Zo weet je of je de juiste snelheid hebt om goed lift te hebben bij jouw motor. Denk dat je gaat uitkomen op 1700 toeren /minuut voor een 11,5 cc op de kop. Graag correctie als ik ernaast zit heren !!
Zelf heb ik nooit een 60'er / 70'er gevlogen. Vlieg zelf met een 90'er met 1700 (normal) en 1850 Idle1 (dat is met 710mm bladen).

- Zorg dat je de juiste uitlaat op de motor hebt. Hier zitten enorme verschillen in ! Komt de motor wel in het juiste toerengebied voor die uitlaat ?

Ik weet niet exact wat voor brandstof je vliegt, maar zeker in een kap kan je motor flink warm worden. Ik zou hiermee zeker 15% Nitro gaan vliegen om uit de nitro nog een beetje koeling te krijgen (wel even kijken in het Rossi boekje wat wordt aangeraden).

Als ik je bericht lees dan denk ik dat je je motor nog niet hard hebt draaien (te weinig gas) om een goede rotorsnelheid te krijgen. Geef je daarna pitch dan zegt je motor "bekijk het maar".

Zo, mogelijk heb je hier wat aan.... Niet geschoten is altijd mis (p.s. ik schiet niet op heli's, vlieg er veel te graag mee......)
 
Nitro??

Ik weet niet exact wat voor brandstof je vliegt, maar zeker in een kap kan je motor flink warm worden. Ik zou hiermee zeker 15% Nitro gaan vliegen om uit de nitro nog een beetje koeling te krijgen (wel even kijken in het Rossi boekje wat wordt aangeraden).

Een Rossi motor lust absoluut GEEN nitro! Daar is hij niet op ontworpen zoals OS-motoren. Zie gebruiksaanwijzing. En heeft een laag olie percentage 12-15% nodig.

Voordat een Rossi los is duurt zeker een tank of 10. Inlopen op een bok met een prop is zeer aan te bevelen. Het beste wat vette brandstof 20/80 wonderolie. Geen synthetische olie. (Kan wel, maar dan duurt het iets langer.)

GSIPOWER
Ik zie 2 hele mooie schaalheli's. De jetranger heeft zelfs een mooie schaal Rigid-rotorkop en bijbehorende speciale bladen.
Echter een vraag, hoeveel vlieg ervaring heb je? Deze rotorkop heeft wat specifieke eigenschappen (lees: moeilijke)

Instorten vermogen kan vele oorzaken hebben:
1. Motor nog niet los
2. Motor wordt te heet
3. Gas/Pitch-curve staat niet goed
etc

Advies, motor uitbouwen,
Indraaien met 5 liter 20/80, 18/82 Wonderolie/Methanol.
---------

Spie en Propmeenemer en Prop voor een Rossi 61, moet ik nog ergens hebben.
Mag je van mij lenen. (Lenen is ooit teruggeven.)

Martin.

PS. Vertel eens hoe die Rigidkop vliegt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ie het waardeert, maar wat betreft de vliegervaring van gsipower kan ik je
vertellen dat hij heeft leren vliegen met die heli (met schaalkop). Dus dat zit wel snor ;)
 
Het is onmogelijk om via een forum uit te leggen hoe je een motor moet afstellen.
Voor hetzelfde geldt ben jij je dure Rossi om zeep aan het helpen met je hooverpogingen.
Een Rossi 11,5 cc is niet bepaald een makkelijke motor, dus adviseer ik je dringend om hulp te zoeken bij een ervaren Vario klant. Bij mij ben je welkom .
Nog even over de nitro, Een Rossi motor is prima af te stellen zonder nitro, Welliswaar wordt de motor minder kritisch naarmate het aandeel nitro toeneemt zoals bij alle motoren.
Maar dat is een heel andere discussie.


groeten, René
 
Laatst bewerkt:
Motor afstellen

Rheli en Gsipower,

Goed idee Rheli.
Maak maar een afspraak (evt bij mvc-mn Utrecht, (Halverwege?)
Komende Zaterdag met mooi weer?
Wel laarsen meebrengen, momenteel zijn wij MODDER VLIEG CLUB Midden Nederland.

Martin.

PS Ik vlieg mijn Skyfox, Rossi 61, met 15% Carbulinolie en 2% Nitro.
Compressie van mijn 61 iets verlaagt door de door Vario aanbevolen 2e Koppakkingsring.
 
Rheli en Gsipower,

Goed idee Rheli.
Maak maar een afspraak (evt bij mvc-mn Utrecht, (Halverwege?)
Komende Zaterdag met mooi weer?
Wel laarsen meebrengen, momenteel zijn wij MODDER VLIEG CLUB Midden Nederland.

Martin.

PS Ik vlieg mijn Skyfox, Rossi 61, met 15% Carbulinolie en 2% Nitro.
Compressie van mijn 61 iets verlaagt door de door Vario aanbevolen 2e Koppakkingsring.

Martin, ik heb daar eerder als gast gevlogen en was leuk !!
Knappe vent als jij die 2% nitro merkt in je brandstof behalve dat hij wat "stuitert" in zijn stationair na de vlucht.
 
@helimartin en Rheli
Lijkt me goed plan een keer een afspraak te maken.
Alleen moet ik aankomende zaterdag bij goed weer een vijver graven.
En ik vlieg nu 1,5 jaar en ben begonnen met hoveren met longranger met ridgid kop.
Die kop vliegt zenuwachtiger (dus lastiger te stabaliseren).
En vlieg met quartel q5 (5%nitro) brandstof.
 
2% nitro

Rheli,

Om te voorkomen dat we in een nitro-discussie ontaarden.
De brandstof die ik voor mijn Rossi heb, heeft 2% Nitro, puur omdat mijn handelaar die standaard zo op voorraad heeft.
Die 2% merk ik echt niet. (Het zou een iets betere verbranding moeten opleveren was het verhaal.) Heb tijden perfect met 15/85 carbulin/methanol gevlogen.

Martin.
PS, ben vorig jaar overgestapt op benzine-heli's. Mijn skyfox staat sindsdien helaas stil.
 
Ik heb aan het begin van de avond nog even gevlogen en hem nog iets armer gezet.
Het resultaat was beter en men throttle curve omlaag gegooid naar 65% want vond dat hij een beetje hele hoge toeren begon te draaien, en dan iets inzakt als hij omhoog gaat.
Maar moet even een toerental meter zien te regelen en even meten.
 
Back
Top