AC-3X stabilisatie systeem

Ok hier wat kenmerken en bevindingen van de AC-3X,


3x SMM sensoren temperatuur gecompenseerd (Nick-Roll-Heck),

Swash aansturing met 4 servo's wordt vooralsnog niet ondersteund .

Geïntegreerde heading hold giro met draaimoment voorsturing op Nick - Roll en Pitch.

Geïntegreerde tuimelschijf mixer voor 3 servo’s, je werkt dus niet met de mixers in je zender.

Framerate tuimelschijf servo’s instelbaar van 50-200Hz, neutraal puls 1.5ms

Framerate heck servo instelbaar 165-330Hz alle heck servo’s van Futaba en Logitech worden ondersteund, neutraal puls 1500us-760us-960us.

Werkspanning 3-9 Volt ook 2S lipo.

Oplossend vermogen van de sensoren 12 Bit.

CPU 32 Bit 44MHz RISC.

Stroom opname 105mA.

Volledig instelbaar zonder tussenkomst van een PC, dmv drie druktoetsen en het blauwe OLED-Display.

20g zonder kabels.

Het staat er niet echt duidelijk, maar ik geloof dat er drie verschillende lengtes kabelbomen bij zitten.

LxBxH 31x26x15,5m.

Toekomstige update via USB aansluiting.

Menu in Duits en Engels.


De eerste indruk die ik via de beschrijving heb is dat (voor zover ik dat kan beoordelen) het een erg doordacht systeem is.
Maar verwacht niet dat het een simpel systeem is wat je even in je heli zet en meteen mee kan gaan vliegen!!

Je moet je er echt in verdiepen om uiteindelijk tot een goed resultaat te kunnen komen, onder andere moet je in je zender alle mixer uit schakelen en het geheel opnieuw instellen in de AC-3X zoals je dat normaal gewend bent in je zender te doen, maar dan dmv getallen en procenten, een en ander is wel zeer duidelijk uitgelegd inclusief controle voorbeelden.

Als dat allemaal gebeurd is zou je een basis set-up hebben waar mee gevlogen kan worden, waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat als je op de grond aan het optoeren bent en je zou een stuur input geven aan Nick of Roll het goed fout kan gaan, het systeem verwacht namelijk bij een stuur input dat de heli ook daadwerkelijk naar de desbetreffende kant gaat rollen of nicken, gebeurt dat niet dan zal de AC-3X over gaan sturen totdat er wel een reactie komt, met als resultaat dat de rotor de grond in draait, dus enkel en alleen maar neutraal optoeren en pas gaan sturen als de heli los is.

En dan komt de fase dat je de AC-3X moet gaan fijn tunen om het maximale uit het systeem te halen, dit kan zowel 3D-F3C als schaal zijn.
Dit zal je denk ik zeker een paar dagen vliegen/afstellen kosten, maar dan heb je een heli die bij een goede hardware set-up volledig neutraal is in elke vlieg situatie, lichter is, en meer vermogen heeft.
Stefan Plöchinger geeft aan dat als je alles goed hebt afgesteld, je je heli oneindig kan laten rollen in een strakke lijn zonder enige Nick of Tail correcties uit te hoeven voeren.

Mocht alles uitkomen zoals Stefan Plöchinger het voorschotelt, denk ik dat de AC-3X een WINNER wordt !!

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal Mario ! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Ik ga mijn Vario Flash updaten met een nieuwe motor en wellicht een nieuwe kop ;)
 
Thanks Rene,

Maar heeft Vario niet een 4 servo's Swash aansturing?

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt:
Het komt er dus op neer dat je geen aparte gyro voor je staart hoeft te kopen? In dat geval is het wel een mooi geprijsd ding!
 
Hoi Mario

Ook ik ga dit draadje met veel belangstelling volgen. Inderdaad wat vreemd dat er niet zoveel info wordt losgelaten over het systeem.
Heb je de MP-XL al gevlogen met flybar? Ik vind het vooral interessant wat de gebruikers voor verschil merken tussen eenzelfde heli met flybar en met AC-3X.
Maar het gadgetgehalte van dit dingetje is natuurlijk ook niet verkeerd...
 
Hoi Mario

Ook ik ga dit draadje met veel belangstelling volgen. Inderdaad wat vreemd dat er niet zoveel info wordt losgelaten over het systeem.
Heb je de MP-XL al gevlogen met flybar? Ik vind het vooral interessant wat de gebruikers voor verschil merken tussen eenzelfde heli met flybar en met AC-3X.
Maar het gadgetgehalte van dit dingetje is natuurlijk ook niet verkeerd...

En of die al gevlogen heeft:D

YouTube - Three Dee MP-XL
 
Wat misschien ook wel leuk is om te vermelden, is dat Stefan in zijn beschrijving verschillende servo setups bespreekt van zijn Shark heli (90 sice elektro) met daar aangekoppeld het stroomverbruik bij 6min vliegen.

Nu zijn de verschillen in de parameters niet zo interesant, dus ik vermeld alleen de servo's en het stroom verbruik.

Swash: Futaba 9451
Heck: Futaba 9451
6min: 230mAh

Swash: Futaba BLS 451
Heck: Futaba BLS 251 (Dit wordt mijn set-up)
6min: 260mAh

Swash: Multiplex Titan Digi 4
Heck: Futaba BLS 251
6min: 250mAh

Swash: Graupner JR DS 8822
Heck: Futaba 9256
6min: 440mAh

En voor degene die de Duitse forums niet in de gaten houden, Het AC-3X virus is daar aardig op gang aan het komen, er zijn al heli vliegers die er twee hebben!! en de lijst wordt telkens langer, en tot nu toe allen zeer positief!!

Gr,

Mario
 
mario , wat kost ie dan ? en kun je van die prijs dan de kosten van een conventionele gyro aftrekken van je setup ?
mvg ferry . [heb bijna fasst ingebouwd :] ]
 
Hoi Ferry,

De AC-3X kost €499,00 incl.
trek daar de aanschaf van een hoogwaardige giro van af,
dan is het eigenlijk een koopje;) de servo van de giro moet je er natuurlijk
wel weer bij rekenen, ik heb van de week een BLS 251 besteld voor €90,00

Totaal prijs wordt dan €589,00
Futaba 611 + BLS 251 kost rond de €350,00

Verschil €239,00!!

Gr,

Mario

ps. ben benieuwd hoe de Fasst je gaat bevallen.
 
ah , dan komt het al in een ander licht te staan.
lijkt me zeker een optie voor de toekomst . alhoewel ik eerst de kat uit de boom ga kijken . heb mn handen al vol aan mn heli's goed in de lucht te houden :] [zoals nu ineens mn slippende koppeling , splinternieuw en niets mee gebeurt]
en ja fasst , inbouwen , linken en gaan zonder issues zoals je hebt gezien.
 
Vandaag is de Ridged kop van Henseleit binnen gekomen :D nu is het alleen nog wachten op de AC-3X.

 
Laatst bewerkt:
ziet er weer smakelijk "top henseleit qualiteit" uit.
ben bnieuwd naar de prestaties, zowizo zijn de henseleit machines als vrij wendbaar an sich.
 
mmmm lijjkt me een leuke tool, maar dan moet je heli en werkblad wel waterpas zijn vrees ik
 
Back
Top