Ok hier wat kenmerken en bevindingen van de AC-3X,
3x SMM sensoren temperatuur gecompenseerd (Nick-Roll-Heck),
Swash aansturing met 4 servo's wordt vooralsnog niet ondersteund .
Geïntegreerde heading hold giro met draaimoment voorsturing op Nick - Roll en Pitch.
Geïntegreerde tuimelschijf mixer voor 3 servo’s, je werkt dus niet met de mixers in je zender.
Framerate tuimelschijf servo’s instelbaar van 50-200Hz, neutraal puls 1.5ms
Framerate heck servo instelbaar 165-330Hz alle heck servo’s van Futaba en Logitech worden ondersteund, neutraal puls 1500us-760us-960us.
Werkspanning 3-9 Volt ook 2S lipo.
Oplossend vermogen van de sensoren 12 Bit.
CPU 32 Bit 44MHz RISC.
Stroom opname 105mA.
Volledig instelbaar zonder tussenkomst van een PC, dmv drie druktoetsen en het blauwe OLED-Display.
20g zonder kabels.
Het staat er niet echt duidelijk, maar ik geloof dat er drie verschillende lengtes kabelbomen bij zitten.
LxBxH 31x26x15,5m.
Toekomstige update via USB aansluiting.
Menu in Duits en Engels.
De eerste indruk die ik via de beschrijving heb is dat (voor zover ik dat kan beoordelen) het een erg doordacht systeem is.
Maar verwacht niet dat het een simpel systeem is wat je even in je heli zet en meteen mee kan gaan vliegen!!
Je moet je er echt in verdiepen om uiteindelijk tot een goed resultaat te kunnen komen, onder andere moet je in je zender alle mixer uit schakelen en het geheel opnieuw instellen in de AC-3X zoals je dat normaal gewend bent in je zender te doen, maar dan dmv getallen en procenten, een en ander is wel zeer duidelijk uitgelegd inclusief controle voorbeelden.
Als dat allemaal gebeurd is zou je een basis set-up hebben waar mee gevlogen kan worden, waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat als je op de grond aan het optoeren bent en je zou een stuur input geven aan Nick of Roll het goed fout kan gaan, het systeem verwacht namelijk bij een stuur input dat de heli ook daadwerkelijk naar de desbetreffende kant gaat rollen of nicken, gebeurt dat niet dan zal de AC-3X over gaan sturen totdat er wel een reactie komt, met als resultaat dat de rotor de grond in draait, dus enkel en alleen maar neutraal optoeren en pas gaan sturen als de heli los is.
En dan komt de fase dat je de AC-3X moet gaan fijn tunen om het maximale uit het systeem te halen, dit kan zowel 3D-F3C als schaal zijn.
Dit zal je denk ik zeker een paar dagen vliegen/afstellen kosten, maar dan heb je een heli die bij een goede hardware set-up volledig neutraal is in elke vlieg situatie, lichter is, en meer vermogen heeft.
Stefan Plöchinger geeft aan dat als je alles goed hebt afgesteld, je je heli oneindig kan laten rollen in een strakke lijn zonder enige Nick of Tail correcties uit te hoeven voeren.
Mocht alles uitkomen zoals Stefan Plöchinger het voorschotelt, denk ik dat de AC-3X een WINNER wordt !!
Gr,
Mario