AC-3X stabilisatie systeem

Nu versta ik er helemaal niks meer van...

Ik dacht te weten dat de flybar dient voor de stabilisatie, ma dit blijkt nu eigenlijk ook niet de volledige waarheid te zijn ???

DUS...HELP !!!

Is er iemand in Nederland of Vlaanderen die:

1- weet en eenvoudig kan uitleggen waarvoor die flybar nu eigenlijk dient?
2- weet en eenvoudig kan uitleggen hoe het werkt?

Laurens, jij antwoordde:"De flybar zorgt ervoor dat de stuursignalen van je gyro vertraagd worden".

??? Dit is de allereerste keer dat ik ergens lees dat er een verband bestaat tussen de flybar en de stuursignalen van een gyro ???
Ik kan dit niet beamen nog ontkennen, dus graag een woordje uitleg.

Wrobijns, jij schreef:"Een paddel werkt vertragend op de stuur input".

Dit lijkt me dan zoiets als met een auto gasgeven en ondertussen remmen om niet te rap vooruit te gaan ????
Ik kan moeilijk aannemen dat een flybar daarvoor dient want dan hadden ze toch toch gewoon eenvoudigweg de stuurinput verkleint en was heel die flybarconstructie niet nodig geweest...

Dank bij voorbaat en heligroeten,

Nick

... Laurens, jij antwoordde:"De flybar zorgt ervoor dat de stuursignalen van je gyro vertraagd worden"...
Dat is onjuist, volgens mij wilde Laurens iets anders schrijven want hij weet dat de gyro/staart hier los van staat. De flybar dempt ALLE rol&nick bewegingen van de heli, dus ook de bewegingen die je zelf stuurt. De flybar wordt ook aangestuurd, de paddles kunnen kantelen. Door het kantelen van de flybar worden de rotorbladen (deels) aangestuurd, het andere deel komt van de servo. De flybar dient a.h.w. als een mechanische versterker voor de servobewegingen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik bedoelde de servo. Voortaan alles 3 keer lezen als ik na 1 uur snachts ga posten dus ;-)

1- weet en eenvoudig kan uitleggen waarvoor die flybar nu eigenlijk dient?
Nick
Nee helaas, want het is geen eenvoudig proces. Daarbij is men hier op het forum er nog niet over uit of de servo's de paddel-as stuurt die op zijn beurt de bladen verstellen of.. de paddel-as een stabiliserende of vertragende functie heeft.

2- weet en eenvoudig kan uitleggen hoe het werkt?
Nick
Nee, internet en zelfstudie werkt hier het best. En als iemand het wel weet kijkt hij wel beter uit om het hier op het forum te posten. Deze persoon is dan na 4 weken nog bezig allerlei tegen beweringen te bestrijden of te weerleggen.

Ik had het ook fout dat een "ac-3x STABILISATIE systeem" geen stabilisatiesyteem is maar een elektronische mixer. Ik weet het ook niet meer, maar ik vind het best.

Succes,
Ben

Dan maar een opsomming van feiten:
- Een heli met 2 bladen en paddles is stabieler dan een 3-blads heli zonder paddles
Hiervan heb ik veel voorbeelden gezien en gehoord.
- Zware paddles stabiliseren de heli sterker dan lichte paddels
- Roll-rates worden sneller met lichte paddles

Dan maar een opsomming van feiten:
- Een heli met 2 bladen en paddles is stabieler dan een 3-blads heli zonder paddles
Hiervan heb ik veel voorbeelden gezien en gehoord.
Wat je gehoord en gezien hebt klopt: ik vlieg met paddels en met een vierblad ridged (binnenkort ook met een 3blad starflex) zie foto))
starflex01_-_kopie.JPG

- Zware paddles stabiliseren de heli sterker dan lichte paddels
- Roll-rates worden sneller met lichte paddles
Klopt ook, maar nog een toevoeging:
Langere paddel-as geeft meer respons en door een hoger gewicht meer stabiliteit
dikke paddels sturen rustiger in dan hele dunne.
Verder kan je nog wat klieren met de verhoudingen van de armpjes/verbindingen tussen de paddel-as en bladhouders.

grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

op mijn workshop van Pitch-Play - Home zal ik ook wel iets op ingaan hoe het paddel systeem (Hiller / BELL) werkt, Maar het is inderdaad lastig om even snel hier in het forum uit te leggen.

Een kleine tip.
DRAAI eens met de hand aan de rotor als je bijvorbeeld NICK stuurt, en probeer te begrijpen waarom de bladen zo staan. Dit moet je op je laten inwerken.

Groeten
Roel

Moet je er wel bij vertelen dat de stuurbeweging van de paddles exact is maar de stuurbeweging van de bladen weer 90 graden verschoven is ;)

De fly-bar zorgt hoofdzakelijk voor stabiliteit (hillerstang)
Daardoor hangt de heli als het ware onder de rotor en zorgen gyroscopische krachten voor stabiliteit. Vandaar ook de gewichtjes bij de oude Bell helikopters op de Hillerstang.

Door de Bell-Hiller mixer is het ook mogelijk om de fly-bar een stuurfunctie te geven. Daarmee creeer je stuurbekrachtiging en stabiliteit. Wel zo fijn voor de servo`s.

Bij een meerbladenkop mis je alle voordelen van de hillerstang en dat merk je in het vlieggedrag. Met name het snel afzeilen (wegzakken) in bochten.

Het stabilisatiesysteem schijnt die nare eigenschappen weg te mixen.

Laatst bewerkt:
Vraagje aan jou Roel en of een ieder ander die ook een V-Stabi gebruikt,

Is het met de V-Stabi ( en evt. andere elektronische systemen) zo dat als je hovert de heli zich gedraagt als een heli met een flybar, dus dat de heli kantelt bij evt. windvlagen of blijft de nick en rol as strak in de zelfde stand staan terwijl de heli alle kanten uit drift?

Gr,

Mario

Vraagje aan jou Roel en of een ieder ander die ook een V-Stabi gebruikt,

Is het met de V-Stabi ( en evt. andere elektronische systemen) zo dat als je hovert de heli zich gedraagt als een heli met een flybar, dus dat de heli kantelt bij evt. windvlagen of blijft de nick en rol as strak in de zelfde stand staan terwijl de heli alle kanten uit drift?

Gr,

Mario
Hoi,

Het is ook met de Vstabi inderdaad zo dat de heli gewoon kantelt bij een windvlaag. Het is bijne identiek als met paddels vliegen. De Vstabi simulieerd de mechanische paddels. Dus voor de rest blijft het echt hetzelde.
Je moet dus niet denken dat er een gyro op de roll / nick as zit dat de heli uit zichzelf horizontaal blijft. Dit is niet zo.
Je moet gewoon knuppelen. De HeliComander zou dit wel doen!!!

De AC-3X is vergelijkbaar met de Vstabi

Groeten
Roel

De Helicommand stuurt de heli terug in horizontale stand zodra de sticks worden losgelaten. Dat is idd een heel andere vliegbeleving.

Ja.
Stabiliserend en dempend, niet vertragend. Maar het geeft wel tragere stuurbeweging. Lekker verwarrend toch?

Niet vertragend maar wel een tragere stuurbeweging....ké???????

Nou weet ik het ook niet meer.
Maar:
Als ik de paddel-as afslijp net buiten de houder stuurt het ding niet meer en kan ik alleen nog maar pitch geven functie rol en nick zijn echt weg. (gewoon proberen met een oud hok)
Zet ik de houder vervolgens vast stuurt de heli wel.
Zet ik op mijn paddelas ALLEEN gewichtjes stuurt de heli wel maar met veel demping.
Zet ik er stuurvlakken op heb ik meer response dan een vaste gezette houder of alleen gewichtjes en van demping is er dan nog weinig te bespeuren.

Leuk hé, zo'n heli?

grt,
Ben

'Vertragend' in de betekenis van 'delay' tussen sturen en het bewegen van de heli.
'Trager' in de betekenis van minder fel.

Ik had al twijfels over het gebruik van die twee termen Ben.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen gyro's in zo'n systeem zitten, of versnellingsopnemers, of in het algemeen, sensoren. Als dat namelijk het geval is, zou de hele handel van het ontvangstdeel naar de zender kunnen verhuizen.

ik ben een leek hierin .
maar bij een schaalheli zonder paddles doen de bladen dezelfde actie als bij een normale heli de paddles , correct ?
of hebben die , als ze een 2 blads kop hebben ook paddles ?

en wat is het feitelijke verschil met de werking van schaal koppen dan met deze nieuwe systemen ? want ik dacht altyd dat die schaalmodellen just traag waren in de stuurbeweging of is dat niet zo ?
heeft er mss iemand een linkje voor mij waar ik meer kan lezen over de werking van de kop en paddles ?
mvg ferry

ik ben een leek hierin .

troost je,,, wij allemaal.

want ik dacht altyd dat die schaalmodellen just traag waren in de stuurbeweging of is dat niet zo ?
Niks traag. Mij EC reageerd hefiger dan de gemiddelde trainer

'Vertragend' in de betekenis van 'delay' tussen sturen en het bewegen van de heli.
'Trager' in de betekenis van minder fel.
Dan zijn we het toch eens (wees toch eens duidelijk) :)

ik ben een leek hierin .
maar bij een schaalheli zonder paddles doen de bladen dezelfde actie als bij een normale heli de paddles , correct ?
of hebben die , als ze een 2 blads kop hebben ook paddles ?

en wat is het feitelijke verschil met de werking van schaal koppen dan met deze nieuwe systemen ? want ik dacht altyd dat die schaalmodellen just traag waren in de stuurbeweging of is dat niet zo ?
heeft er mss iemand een linkje voor mij waar ik meer kan lezen over de werking van de kop en paddles ?
mvg ferry

Er zijn gewoon schaalkoppen te koop zonder paddles, ook 2 bladskoppen.

Het nadeel is dat de heli heftiger reageerd op windvlagen en gewoon duidelijk instabiel vlieggedrag heeft.

Nog een leuk weetje om het onduidelijker te maken is :
Als de paddles niet in lijn staan tegenover elkaar krijg je bladspoor.

Back