vervolg
Op de heenweg, donderdag 10 april hebben we mijn 52-ste verjaardag gevierd in de auto. 's Avonds in het hotel heb ik van Helle een aantal boeken gekregen die ik me gewenst had. Bijzonder interessant en ik kan het iedereen aanraden. Geschreven door Stefan Klein. Plus een DVD.
Vrijdagmorgen zijn Helle en ik naar het veld gegaan in de hoop Sergio Pers (organisator) te treffen en om te weten waar we kunnen kamperen. Ondanks 37 jaar wedstrijdervaring had ik nog nooit een wedstrijd in Italië gevlogen. Dus je gaat uit van het beste. Sergio zou de hele dag op het veld aanwezig zijn had hij mij beloofd. We waren er op tijd. Een nieuw veld en dus wilde ik graag wat trainen om het veld te leren kennen. Geen Sergio en geen Italiaan die engels begreep. Wel begrepen wij dat er iemand zou komen die engels kon. Om 12.00 uur. 2 uur wachten dus.
Toen de bewuste Italiaan, genaamd Roberto kwam wist hij ons te vertellen dat we in een van de hangaren konden overnachten. Dat had volgens mij iedere gek ons kunnen vertellen maar goed, daar hebben we onze tent opgeslagen. Lekker droog want het was gaan regenen.
's Middags even getraind voor de hangaar omdat natuurlijk niemand wist waar de wedstrijd gevlogen zou worden. Laat in middag kwam Sergio Pers zich voorstellen, een oudere man die te veel gedronken had en bij het voorover buigen bijna meteen mijn 4 uitgestalde modellen wist te verwoesten. Te veel drank en een slecht werkend evenwichtsorgaan maakte al bijna een einde aan al de voorbereidingen. Mazzel, alles ging echt net goed.
Later in de middag kwam Roland Börder (F3K topper) met vrouw en Florian Seidel (van het F3K model Steigeisen).
Nog even voor het eten met Florian getraind die op jammerlijke wijze een model verloor omdat er een storing was. Vleugel kapot en zijn vermoeden was dat iemand op zijn kanaal zat. Zie daar maar eens achter te komen.
's Avonds nog even getraind met Roland.
Zaterdagochtend.
Trainen op het wedstrijdveld. Na 2 vluchten reageert na de start mijn model nergens op. Model gaat in de "Fail safe" mode en 'crash' zacht in het veld. Zo, dit model gebruiken we dus niet meer. Later op zoek naar het probleem.
De andere problemen heb ik al eerder beschreven maar hier wat me opviel:
Wat ik gezien heb is dat als ik zender 1 aanzet en dan zender 2, er een kort moment is dat het model in 'fail safe' mode gaat en dat de laatst aangezette zender het model dan kan besturen.Dit viel me dus op bij het overzetten van de modellen, niet dat iemand denkt dat ik soms zomaar 2 zenders aanzet.
Ik moet wel zeggen dat dit binnen mijn korte RC-leventje de meest frustrerende ervaring is die ik heb gehad.
Nooit storing thuis sinds de toch betere ontvangers (SMC 16Scan Synt van Graupner). En ik heb er nog meer moeite mee omdat ik uit het lijnbesturing kom en weet dat als ik stuur er ook wat gebeurd. Iedere crash is dan een stuurfout.
Bij RC dus niet. De enige crashes tot nu toe zijn tot nu toe te wijten aan storing en een keer een losse ontvangerstekker.
Zondagochtend vroeg om half zeven even heerlijk gevlogen.
Verder was het wel een wedstrijd waar ik weer naar toe zou gaan als het zoals nu te combineren is met een andere wedstrijd. Het banket was uitstekend verzorgd, een strakke wedstrijdtiming en een terechte winnaar: Roland Börder.
Ik eindigde als 13-de (van 30) met 84 procent (mijn streven is voor dit jaar 5% hoger dan vorig jaar, toen 75% nu dus 80%).
Tevreden, nee. Teleurgesteld, ja. Gelukkig was de zondag een opsteker. Ik kreeg complimenten van Roland omdat wij als enige 2, 2 keer in een AULD het hoogst zaten en ik helaas die geile Aspirin net geen klop kon geven.
Een wedstrijd met gemengde gevoelens.
En krijg ik weer eens storing dan zie ik de zender met 2.4 GHz hier snel in huis liggen. De mensen die er mee vlogen waren razend enthousiast en hebben nog nooit een storing gehad. Wie weet binnenkort.
Loet