Mikado Logo 500 ?

Is er al iemand die met 55-cm bladen op zijn logo 500 vliegt? Kan dit zomaar of vergt dit meerdere aanpassingen zoals grotere bladen voor de staart en of een langere staartbuis + belt?

Wie o wie heeft ervaring of weet het antwoord?

Tevens ben ik benieuwd wie met welke motor vliegt op zijn logo 500 cq 600.

PS: Ik heb zelf met een Hacker A-30-8XL 1100kv en een Plettenberg Orbit 20-12 950kv gevlogen.

Afgelopen dagen was het wat warmer en dan vallen beide motoren toch wat tegen. Ze worden mij wat te warm. Zo warm dat je de bodemplaat niet meer beet kan pakken.
Die Plettenberg heeft niet overdreven veel kv voor een 5S lipo. Met als gevolg dat je de regelaar in govenor toch aardig ver moet open schroeven om een goed toerental te halen.
De Hacker is ook maar geschikt voor 4 a 5S Lipo en een gewicht tot 2,2 kilo.
Ik vlieg met 5S lipo en de heli weegt kompleet met accu exact 2,2 kilo. (zonder kap) Dit is dus mogelijk een beetje de grens op zoeken.

Ik ben op zoek naar een wat krachtigere motor, iemand ervaring of suggesties?

Ik zat zelf hier aan te denken:

Century RC Helicopter Products

Dit is naar mijn idee dezelfde motor als de z-power 1100kv van Mikado. Hij heeft dezelde specs en ziet er exact hetzelfde uit. Het doet tevens ook erg denken aan de Thunder Tiger OBL 49/08-50H motor. Of deze, Tonic-X Z30A 1110KV. Volgens mij is dit allemaal 1 pot nat. Maar ik kan me vergissen. De specs zijn in ieder geval globaal hetzelfde van deze motoren.

Mogelijk dat ik mijn Hacker X-55-SB-PRO regelaar ook maar eens moet vervangen voor een KontroniK 80-6-18 met 4A bec.

Mijn Hacker regelaar werkt in govenor mode ook niet tot 100% (lineair) gascurve. Bij de Plettenbreg komen er boven de 55% gascurve (lineair) geen toeren meer bij, Bij de Hacker motor boven de 80% gascurve (lineair) niet meer.
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de regelaar in govenor mode ook gewoon moet werken tot 100% gascurve (lineair) en dat hij dus tot 100% steeds meer toeren moet genereren. Weet iemand hoe dit zit?


Wie heeft er een antwoord op 1 van de 3 onderwerpen.

1. 55 cm bladen op een Mikado Logo 500DX, wat voor aanpassingen ?
2. Wat is een goede krachtige motor voor deze heli ?
3. Hoe zit het met regelaars in govenor mode tot 100% gas ?


met vriendelijke groet,

Kevin
 
1. Volgens mij passen die gewoon, volgens mij heeft in ieder geval de L500 3D een 600mm staartboom.
 
1. Volgens mij passen die gewoon, volgens mij heeft in ieder geval de L500 3D een 600mm staartboom.

Dat klopt, maar de logo 600dx/3d heeft en 755 mm tail boom, dus dat zegt nog niet zo veel tenzij 600 mm genoeg is voor 55cm bladen. De logo 10 heeft een 560 mm tailboom en daar passen in ieder geval ook 50 cm bladen op.

gr. Kevin
 
bedankt.

interessant leesvoer, bedankt.

Er wordt volop gevlogen met 550 bladen op de 500 3D (veel Maniac 550's).
Worden zelfs aanbevolen om de heli nog beter te laten vliegen.
Wel meestal met 6S setups trouwens, ik weet niet wat het gaat doen met een 5S setup.
Kijk eens op Helifreak.com in de Logo sectie.
Mikado Logo Helicopters - HeliFreak
En Bobs (Finless) review/bouw draadje:
NEW - Logo500 3D Build Videos - HeliFreak

Hier staat behoorlijk veel info over Logo 500 setups, videos foto's etc.etc.

Eric
 
........ Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de regelaar in govenor mode ook gewoon moet werken tot 100% gascurve (lineair) en dat hij dus tot 100% steeds meer toeren moet genereren. Weet iemand hoe dit zit?


Wie heeft er een antwoord op 1 van de 3 onderwerpen.

1. 55 cm bladen op een Mikado Logo 500DX, wat voor aanpassingen ?
2. Wat is een goede krachtige motor voor deze heli ?
3. Hoe zit het met regelaars in govenor mode tot 100% gas ?


met vriendelijke groet,

Kevin

Je governor zou wel over het gehele bereik van je lineaire throttle curve moeten werken. Wellicht is het zo, dat het min en max bereik in je zender niet ver genoeg of juist tever is ingesteld.
Dat heb ik onlangs ontdekt met mijn jazz 80-6-18 . Ik heb de minimale waarde van de throttle curve op -110% procent staan, waardoor ik nu wel het hele bereik haal van de governor.
In mijn vorige zender heb ik dit nooit goed gekregen.

Echter vermoed ik wel dat de governor instelling NIET LINEAIR verloopt , maw als je de throttle curve in je zender programmeerd op 80% , kan het best zijn dat het toerental van de motor boven/onder deze 80% zit.
Je zou het eens met een onbelaste motor kunnen proberen en dan het toerental opmeten. Uiteraard daalt het toerental onder belasting.


Wat betreft je andere vragen :
1. 55 cm bladen op een Mikado Logo 500DX, wat voor aanpassingen ?
langere staartbuis + riem + heckaansturing

2. Wat is een goede krachtige motor voor deze heli ?
kontronik tango 45-10 op 6s lipo. zeer krachtig , zeer duur ... 250euro ... maar dan heb je ook wat !
Willkommen bei Kontronik


Ik vlieg zelf met een logo 10 3D met 55cm SAB bladen en uiteraard een verlengde carbon staartbuis.
plettenberg orbit 20-10 + jazz 80-6-18 (+dubbele bec kabel !)
motortandwiel = 21T , hoofdtandwiel = 200T
5S3P li-ion-mn 4200mAh
Toerental met governor op 70% : 1700rpm
Ingaand vermogen ca. 450W , Stroom ca. 28A

Vliegt erg goed, erg stabiel en erg veel power. Merkbaar meer dan met de 515mm helitec's .

Houdt echter rekening met je zwaartepunt, om dat goed te krijgen zal de accu een stuk(je)naar voren toe moeten !
succes

Dit is hem , voor een idee van de maat ligt er een mobieltje naast :
1150480e313b68a85.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg een logo 10 met orbit 20-10 met 23t motor pinion en 500mm mikado carbon bladen. Dit op 4s met 1700 toeren :) Vliegt super en de motor wordt na 8 min ongeveer 60 graden. Power plenty ! Gemiddeld zit ik op 350W tijdens kunstvlucht en rondraggen. Regelaar is een Jazz 55-6-18 en die wordt ook licht warm. Accu's zijn 5000 mAh 20C Zippy-H's. Grotere bladen zou ik niet willen, dit vliegt heerlijk zo :)
 
530

ik vlieg de Logo 500-3D met carbon hoofdbladen 530 mm en heckbladen 85 mm met speciale paddels.
Een super strakke combinatie.........

vr.gr.

Joyce
 
Wat is er zo speciaal aan de paddels ?

Ik gebruik nog de standaard heckbladen want dat werkt voor mij nog prima, had al wel 85mm aangeschaft, just in case ... merk jij veel verschil ?
 
Ik heb ook de super lichte paddles (Hol met plastic tape ingedekt). Dit heb ik omdat ik dan met slechts 1700 toeren toch een enorm wendbare heli heb :) Toch is hij nog goed stabiel, ook met veel wind. Zuinig, stabiel en wendbaar, ideaal :0
 
Bedankt

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Ik heb 55 cm bladen besteld met iets grotere staartbladen. Hier is op het helifreak forum veel over geschreven. Mensen plaatsen volop 55 cm mainblades met 95 mm tailblades.
En dit alles zonder verdere aanpassingen als langere staartbuizen enz. Ik ga dit ook proberen.

Ik heb inmiddels de Century 600A motor binnen en geinstalleerd. Wat een power! De motor trekt pieken van max 600 watt. De motor word dan nauwelijks warm. De motor kan dan ook pieken van 1665 watt aan dus die 600 is dus een schijntjev oor deze motor.

Ik heb tevens een watt's up meter gekocht en op de heli geplaatst. Ook heb ik een laser- tacho meter gekocht voor het meten van de toerentallen. Dit was erg makkelijk bij het instellen van de 3 idl ups.

Ik heb de volgende setup:

Mikado Logo 500DX
0.5 module met 23 tanden and 215 tanden op het hoofd tandwiel
Motor: Century 600A plus
Regelaar: Hacker X-55-SB-PRO
Staart: Robbe 401 GY gyro + 9254 servo
Swash: 3x JR 821 digital servo
Spectrum DX7 2.4 GHz radio systeem
4x 2300 mah 5S lipo's
Watt Meter & Power Analyzer (Watts up)

compleet gewicht is 2,2 kilo met lipo maar zonder canopy.

Deze combinatie werkt perfect! De maximale piek belasting is 600 watt.
Dit is met 1800 rpm en 12+ graden pitch (50 cm bladen).

Mijn vliegtijd tussen de 6 en 8 minuten, afhankelijk van met name het toerental. Ik vlieg met een losse 2300 mah accu's, lekker licht.

Geen 3D maar gewoon wat rond vliegen!

idl up 1 1400 rpm ongeveer 8 min vliegtijd
idl up 2 1600 rpm ongeveer 7 min vliegtijd
idl up 3 1800 rpm ongeveer 6 min vliegtijd

Er is dan ongeveer 1950 mah uit de accu. De regelaar is ingesteld op 3v per cel en regelt dan langzaam terug in power. Dit werkt perfect.

De heli verbruikt dus tussen de 15 en 20 amp/uur

De instellingen van de regelaar blijven vreemd.

idl up 1 is 15.0 % gascurve lineair
idl up 2 is 27,5 % gascurve lineair
idl up 3 is 37,5 % gascurve lineair

Boven de 50% gascurve in de zender, gebeurd er niets meer en dit komt neer op ongeveer 1990 rpm max toerental. Dit klopt ook aardig met wat het zou moeten doen met de 23 tands pinon en 1110kv motor, uitgaande van ongeveer 90% (Drag Co-Efficient)

Ik ben benieuwd wat die 55cm bladen gaan doen met het verbruik van de accu en de piekbelastingen die de heli dan trekt.

Ik zal dit even posten! t.z.t.
 
1400 rpm is wel erg weinig hoor, 1800 is zelfs al laag...

Als je die RPM's aanhoud dan ge je er wel op vooruit met de 550 bladen.
 
bladen........

Kevin,
je schrijft: ...Mensen plaatsen volop 55 cm mainblades met 95 mm tailblades...

Heb je er al aan gedacht dat bladen met deze lengte op de 500 met elkaar in aanraking kunnen komen ???

vr.gr.

Joyce
 
Ik gebruik de MS composite's 550mm en orginele staartbladen op de 500DX. Ze kunnen elkaar raken in theorie, en een langere staartbuis/riem staan op de bestellijst. Het is me in de praktijk echter nog nooit overkomen, en het lukt je ook niet om geforceerd de tips van de staart en hoodrotorbladen tegen elkaar aan te krijgen. Ik vlieg rustig, mogelijk net als jij... en heb ook niet zoveel haast met het monteren van een langere buis/riem.

Greetz van Aldert
 
600W piek??? Ik piek de orbit 20-10 al naar 900W met 1700 toeren en +10 pitch.... gek :) 2300 mAh is wel laag... die zakt erg in.
 
Als dat zo is, moet ie er een buis opzetten van een 500-3D.
Nog een paar extra wijzigingen en dan is het een 500-3D ;)

Eric
 
Jij hebt een Logo 500 3D Ron... Geen DX. Daartussen verschillen de lengtes van de staartbuis.


Hey Laurens... bij de 600 DX/3D is dat wel het geval, de staartbuizen van de 500DX/3D zijn WEL gelijk (artikelnummer 4071).

Ik zal even proberen om een fotoootje te schieten van de 500 met 550 bladen!

Greetz van Aldert
 
Back
Top