Trillende schroefas, Binnenzijde

Zoals de titel zegt, men schroefas trilt, en draait ook de verkeerde kant op, maar dat is op te lossen..

Als ik met 1 motor langzaam gas geef, is er niks aan de hand totdat ik sneller gasgeef, dan gaat de as waar de koppeling aan zit, dus bij de motor ongeveer 1 a 2 cm heen en weer, inclusief koker, en hij trilt als een gek de hele romp stuk, ik weet niet waardoor het komt, de uitlijning van mijn koppeling die op de motor zit is niet helemaal recht, maar het is een 2 delige koppeling.. dus er zit een soort 3e as tussen..

Dit gebeurd enkel op het droge, en als ik hemin het water gooi dan heeft ie het niet, maar draait ie met heel weinig kracht..

Een probleem is het dus eigenlijk niet, maar ik wil toch zeker er van zijn dat ik mijn schroeven en assen niet krom maak, zelf zat ik er aan te denken om een lager vlak naast de koppeling te maken. maar hoelang houd een lager van 3 mm binnenzijde het nou uit..

De schroefas is recht ja.. die heb ik er al uit gehad.. er zit ook al nieuw vet in, maar hij blijft het houden...

overigens kan ik wel gewoon varen met mijn boot, want ik heb 2 apart geregelde motoren, en dus ook 2 apart geregelde schroeven.

maar op 1 schroef gaat hij nogal raar de bochten door...

Alvast bedankt, ik hoor het wel.


Anko
 
Laatst bewerkt:
kan je foto's tonen en vertellen over welke boot het gaat?

Ik denk zelf dat je askoker niet vast genoeg staan, ik probeer de askoker ook vast te zetten zo dicht mogelijk tegen de koppeling. Dan kan ie gewoon geen 1-2 cm trillen en moet de koppeling dit opvangen.

als je 2 dezelfde motoren en assen hebt, probeer eens te verwisselen en zie of het probleem mee gaat. De oorzaak kan een slecht uitgebalanceerde schroef zijn.

Patrick
Patrick
 
Anko, er zijn een paar mogelijkheden:
1) schroef in onbalans
Hoe kom je daar achter? Schroeven verwisselen en kijken wat het dan doet.

2) Te lange schroefas in de romp die niet is ondersteund.
Oplossing: motoren dichter bij de schroeven

3) koppeling niet recht op de motor of op de schroefas (inbusschroefjes niet even ver aangedraaid)
Oplossing: inbusjes losdraaien en telkens met één slag om en om aandraaien

4) Je koppeling. Leuk, die 3 bolletjes achter elkaar, maar het geeft wellicht teveel speling.

5) schroefaskoker binnen of buiten het model over een te grote lengte niet of niet voldoende ondersteund.
Oplossing: Buiten het model een scheg onder je schroefaskoker monteren die de trillingen neutraliseerd
Binnen je model je motoren dichter naar de schroef toebrengen en je as inkorten.
 
kan je een foto van de schroefkoker (dus langs de andere kant) erbij zetten?

op het eerste gezicht lijkt de uitlijning ok, maar het is wel een heel eind niet ondersteunde as.

Patrick
 
http://www.maj.com/gallery/Anko/P550/foto2.jpg

Een foto.. de rest komt morgen, ik ga nu slapen... ben pas 14 namelijk..

Als ik de foto zo bekijkt.
Die overgens slecht is teveel belicht o i d :confused:
Heb ik het idee als dat je meer AS heb als schroefaskoker.:rolleyes:
En dat krijg je nooit goed hoor.
Die balletjes koppeling zou ik ook maar vervangen gaan heel gauw stuk
De vorkjes breken nogal makkelijk .
Als je de motor wil laten staan daar waar hij nu staat.
Neem dan twee koppelingen met een stukje as er tussen
In ieder geval de koppeling die de as aandrijft moet tegen de koker aanzitten
doet gelijk dienst als borgring voor de axiale ruimte schroefas
Hoop dat je het een en ander wel begrijp denk ik
mvg
Frederik:D
 
Anko, er zijn een paar mogelijkheden:
1) schroef in onbalans
Hoe kom je daar achter? Schroeven verwisselen en kijken wat het dan doet.

Heb ik gedaan, geen verschil, hij bleef trillen.

2) Te lange schroefas in de romp die niet is ondersteund.
Oplossing: motoren dichter bij de schroeven

Kan niet Boot is al gebouwd.. al 13 jaar staat hij in elkaar..

3) koppeling niet recht op de motor of op de schroefas (inbusschroefjes niet even ver aangedraaid)
Oplossing: inbusjes losdraaien en telkens met één slag om en om aandraaien

die op de motor zit 0.5 mm uit het midden.. maar ik kan de motor er niet/ heel moeilijk uitkrijgen, want dek zit er op, en boot is gebouwd.

4) Je koppeling. Leuk, die 3 bolletjes achter elkaar, maar het geeft wellicht teveel speling.

Het zijn er 2, en speling is er niet zoveel, ik heb hem er al deels afgehad.

5) schroefaskoker binnen of buiten het model over een te grote lengte niet of niet voldoende ondersteund.
Oplossing: Buiten het model een scheg onder je schroefaskoker monteren die de trillingen neutraliseerd
Binnen je model je motoren dichter naar de schroef toebrengen en je as inkorten.

Er zit al een paal achter mijn schroef op de koker.. aan de buitenkant dus, Motor kan niet verplaatst worden. is al gebouwd

Als ik de foto zo bekijkt.
Die overgens slecht is teveel belicht o i d :confused:
Heb ik het idee als dat je meer AS heb als schroefaskoker.:rolleyes:
En dat krijg je nooit goed hoor.
Die balletjes koppeling zou ik ook maar vervangen gaan heel gauw stuk
De vorkjes breken nogal makkelijk .
Als je de motor wil laten staan daar waar hij nu staat.
Neem dan twee koppelingen met een stukje as er tussen
In ieder geval de koppeling die de as aandrijft moet tegen de koker aanzitten
doet gelijk dienst als borgring voor de axiale ruimte schroefas
Hoop dat je het een en ander wel begrijp denk ik
mvg
Frederik:D

Foto is erg slecht belicht ja.. het was 10 uur savonds en ik had een led fietslampje gebruikt..
Ze breken niet snel... er is 10 jaar mee gevaren..
Ik heb 2 koppelingen met een stukje as ertussen......

Dus nogmaals, ik kan niks aanj de motoren schroefassen doen, het is allemaal al ingebouwd, niet door mij, maar door mijn vader, 13 jaar geleden..

Model is een Billing Boats P550.

Anko
 
Ik zat er zelf aan te denken, om een nieuwe koppeling te monteren, schroefas af te slijpen, en dan de 7 cm uitstekende koker meer vast te maken met hout....
punt is namelijk ook, dat 2 van de 4 schroefjes niet mee vast te draaien is, omdat het schroefdraad dol is..

Verder had ik nog 1 vraag, mijn schroef kan niet helemaal op de as, er zit ook een moer tussen, maar het lijkt net alsof er 4 mm schroefdraad niet getapt is in de schroef zelf, ik krijg hem er echt niet verder op, maar nu heb ik in plaats van een stuk schroefas een stuk schroefdraad zitten in mijn schroefaskoker.. en ik denk eerlijk gezegt niet dat dat de bedoeling is..
 
Laatst bewerkt:
Dus nogmaals, ik kan niks aanj de motoren schroefassen doen, het is allemaal al ingebouwd, niet door mij, maar door mijn vader, 13 jaar geleden..

Model is een Billing Boats P550.

Anko

Het is dus de bedoeling omdat van je Vader te verbeteren he
Je kan de as er toch uittrekken naar achteren
En dan dat lange stuk aan de binnekant er van af zagen
Zodat je de koppeling tegen de schroefaskoker aan kan duwen
Dan neem je twee koppelingen
Met een stuk as er tusssen
De andere koppeling stijf tegen de motor aan he En walla weg het slingeren van de as
mvg
Frederik:D
 
Trillende schroefas

Hallo, Ik heb alles gelezen en blijkt dat je schroefdraad op de schoefas te lang is, bijgevolg zit het stuk schroefdraad v/d as in de lager of bus, wat ook weer speling geeft. Dus stukje schroefdraad afzagen, opzuiveren en schroef er terug op. Dan enkel nog de koppeling tussen moter en schroefas vernieuwen, niet vergeten uw schroefasbuis te fixeren en je kan terug beginnen varen.
Mvg Speedy Bob.:sniper:
 
Back
Top