Duikboot Stopt Niet Met Rollen

  • Topicstarter Topicstarter Joeri
  • Startdatum Startdatum
J

Joeri

Guest
Hallo,

ik ben nieuwe op dit forum .

Al jaren bouw ik van alles op RC gebied, auto's ,boten, vliegtuigen enz.

Nu ben ik begonnen met een duikboot te bouwen .

Ondertussen is het prototype klaar en getest in ons zwembad maar hij rolt ( draait continu om zijn as ) als hij vaart.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Gewicht zit allemaal beneden en het drijven gaat goed maar vanaf wanneer ik durf te varen begint hij te tollen. Ik dacht van extra gewicht onderaan aan te brengen maar dan gaat hij onder.

Is mijn motor met schroef misschien te sterk dat hij hierdoor begint rond te tollen.

Het is geen bepaalt type. Volledig zelf gebouwd met afbraak materiaal en afgewerkt met polyester +- 1.20meter lang en 13 cm doorsnee.

wie o wie kan mij helpen?

Joeri , Hoevenen
 
foto

Hallo,

ik ben nieuwe op dit forum .

Al jaren bouw ik van alles op RC gebied, auto's ,boten, vliegtuigen enz.

Nu ben ik begonnen met een duikboot te bouwen .

Ondertussen is het prototype klaar en getest in ons zwembad maar hij rolt ( draait continu om zijn as ) als hij vaart.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Gewicht zit allemaal beneden en het drijven gaat goed maar vanaf wanneer ik durf te varen begint hij te tollen. Ik dacht van extra gewicht onderaan aan te brengen maar dan gaat hij onder.

Is mijn motor met schroef misschien te sterk dat hij hierdoor begint rond te tollen.

Het is geen bepaalt type. Volledig zelf gebouwd met afbraak materiaal en afgewerkt met polyester +- 1.20meter lang en 13 cm doorsnee.

wie o wie kan mij helpen?

Joeri , Hoevenen
wat dacht je van een foto van het geheel
 
dat rollen komt inderdaad van de motor/schroef.
dat heeft elke boot, maar met veel gewicht onderin kan je hem toch rechtop houden.
mijn kilootje hangt ook sterk naar 1 kant als ik vol gas geef.

je kan dus 2 zaken doen :

- kleinere schroef/minder toeren per minuut
- meer gewicht onderin, maar dan wel gecompenseerd door meer drijfvermogen bovenin.
dat drijfvermogen vereist een stuk ruimte tussen je dek en de waterdichte compartiment.
als je hele boot een dichte buis is, dan staat dat extra drijfvermogen lelijk, en moet je
een derde mogelijkheid onderzoeken :
- gewichtsvermindering (hoog) in het waterdichte compartiment, waarna je
dezelfde hoeveelheid gewicht als lood onderin (laag) legt.
probeer bijv een dik pak cellen te vervangen door een lang pack dat dus minder de hoogte
in steekt.


Pas ook op dat je toren niet te zwaar is. daar kan je evt ook nog gewicht verminderen, dat je dan weer onderin kan leggen.

fotootje van de boot zou leuk zijn ! of kom langs op 18e mei op onze vaardag in biddinghuizen.
 
Ronald en F Van Gent,

alvast bedankt voor de antwoorden , als het weer het toelaat zal ik straks eens een poging ondernemen om de tips uit te proberen.
Een foto heb ik nog niet maar hij wordt nagebouwd zoals de " AMUR 1650 " .
Een niet nuceaire duikboot die echt bestaat .Misschien al eens kijken op Google en AMUR 1650 in typen

Groetjes , Joeri
 
stomme vraag, maar zou rollen niet ook veroorzaakt kunnen worden door roeren die niet goed staan? (zelfde idee als de rolroeren bij een vliegtuig)
Ik heb zelf nog nooit een vliegtuig of duikboot gebouwd, dus ik durf hier niets met zekerheid te zeggen.
 
Dat zou ook nog kunnen... mijn vader had ooit een duikboot, die helde ook altijd wel een x aantal graden naar elke kant tijdens het varen..

Je zou ook in plaats van 1 schroef, 2 schroeven kunnen maken..
 
....Je zou ook in plaats van 1 schroef, 2 schroeven kunnen maken..

Ja...
Je kan van een enkelschroefs havensleper ook de 4-schroefs USS Nimitz maken...
Sorry hoor, maar op dit soort "suggesties" kan ik alleen maar sarcastisch reageren.

Joeri, neem eens per PB contact op met Lex Verkuijl. Die zit ook hier ergens onder water. Hij heeft een enkelschroefs Walrus en volgens mij compenseert hij het draaimoment van de motor op een electronische manier.
 
Laatst bewerkt:
@Joeri,
dat rollen is heel normaal met je boot als de motor veel te sterk is in combinatie met je schroef.
En je dus een speedduikboot hebt.
Mijn 206 deed dat ook heel erg.
Daar zit nu een kleinere motor is, voordeel is langer varen.
En de diepte roeren staan niet beide het zelfde.
Een diepte roer staat iets omhoog om dit wat op te heffen.
Probeer dit maar eens uit.
Als hij naar stuurboord draait moet je het bakboord roer iets naar boven zetten.
Dan trekt hij zich zelf aan deze zijde iets omlaag.
Bij mijn 206 en de Skipjack heb ik de roeren zo ook staan.
En iets draaien doet hij altijd door de draairichting van de schoef.
Succes.
 
Als hij naar stuurboord draait moet je het bakboord roer iets naar boven zetten.


nop als hij naar stuurboord (rechts) draait moet het stuurboord(rechts) roer een stukje omhoog!

alex
 
Als hij naar stuurboord draait moet je het bakboord roer iets naar boven zetten.


nop als hij naar stuurboord (rechts) draait moet het stuurboord(rechts) roer een stukje omhoog!
alex

Volgens mij moet jij toch nog even een beetje beter Lochies nadenken hoor.
Ze hebben het hier niet over naar stuurboord of bakboord maar over ROLLEN hoor
D W Z tegen de draairichting schroef
Mvg
Frederik:D:D
 
@F.van.Gent,

ik zou ook maar eens even lezen hoor Frederik!

We hebben het over de diepte roeren en niet de richting roeren!

"Volgens mij moet jij toch nog even een beetje beter Lochies nadenken hoor.
Ze hebben het hier niet over naar stuurboord of bakboord maar over ROLLEN hoor
D W Z tegen de draairichting schroef".

Ik bedoel duidelijk het stuurboord of bakboord diepte roer!
En de draairichting van de schroef speel ook mee.
Die bepaald ook welk diepte roerblad een afwijkende stand heeft!
En bij elke boot van mij staan de diepte roeren niet gelijk.
 
Laatst bewerkt:
@F.van.Gent,

ik zou ook maar eens even lezen hoor Frederik!

We hebben het over de diepte roeren en niet de richting roeren!

"Volgens mij moet jij toch nog even een beetje beter Lochies nadenken hoor.
Ze hebben het hier niet over naar stuurboord of bakboord maar over ROLLEN hoor
D W Z tegen de draairichting schroef".

Ik bedoel duidelijk het stuurboord of bakboord diepte roer!
En de draairichting van de schroef speel ook mee.
Die bepaald ook welk diepte roerblad een afwijkende stand heeft!
En bij elke boot van mij staan de diepte roeren niet gelijk.

Had ik dan wat anders geschreven dacht van niet hoor
 
BEDANKT IEDEREEN !

Na al jullie antwoorden te hebben gelezen en na een goed lang weekend is het probleem verholpen: wat waren de akties ? :
- duikboot in de kiel met 350 gr moeten verzwaren
- extra drijfvermogen door toevoegingen van isoltaie materiaal (piepschuim / styrodur)
- duik en richtingsroeren groter gemaakt
- duik als zowel richtingsroeren telkens op één as gezet ipv apparte aanstuur asjes.( de duikboot stuurde hierdoor plots zoals je echt zou willen ! Joepie )

RESULTAAT : een duikboot van 1 m die op een afstand van 3 meter perfect kan duiken naar de bodem . Ik weet niet realistisch maar zéér leuk als je in een klein zwembad wil varen. En dit allemaal zonder rollen !
 
Back
Top