Prosal, een "nieuwe" F3K

p5140013jr4.jpg


Een model waar ik sinds het begin van mijn F3K carrière van onder de indruk ben is de Kisal van en door Claus Schnarrenberger. Het is een beetje een ander model met weinig V-stelling en wat duidelijk vaagt een tik sneller gevlogen te worden. In combinatie met het gekozen profiel resulteert dit in een model met een uitmuntende glijhoek ( Streckenleistung) en in de handen van de juiste piloot wint dit model zo af en toe zelfs wel een wedstrijdje. In de handen van ene Ralf Mittelbach bijvoorbeeld……

Natuurlijk heb ik ook geprobeerd met de Kisal aan de slag te gaan maar dat werd tot twee keer toe geen echt succes. Je moet je eigen vliegstijl nogal rigoureus omgooien aan de ene kant en de andere zijde van de medaille was dat de kwaliteit van de Kisal nogal te wensen overliet. Verdraaiende vleugels en flaps hielpen niet in deze……..

Tijdens de Breitenbach wedstrijd liet Claus mij echter zijn nieuwe kist zien: de Prosal En dat model ziet er niet alleen een beetje anders uit; nee, het is een heel nieuw en goed geconstrueerd geheel geworden ! Claus duwde me dus meteen een exemplaar in de hand en daar ben ik mee aan de slag gegaan………..

Wat is de Prosal nu.

De vleugelvorm en V-stelling van de Kisal is gebleven en ook het profiel is grotendeels gehandhaafd. Grotendeels, omdat de laatste 40-50 % van de bovenzijde wat opgedikt is om zo een stijvere flap te krijgen. Verder is de vleugel nu opgebouwd op de beproefde wijze met glas/schuim/glas en niet langer met balsa als tussenmateriaal zoals bij de Kisal. Eindelijk heeft Claus ook de werking van een gelcoat ontdekt zodat het oppervlak nu ook goed te noemen is.
Aansturing van de flaps heb ik gedaan op een min of meer traditionele manier. Claus heeft me aangeraden de D60 van Dymond in te zetten omdat de nieuwe serie van deze servo weer in orde schijnt te zijn. Ben dus van mijn principe afgeweken (principe in deze heet DS281) en heb deze servo’s gebruikt. De vleugel is voorbereid op deze wijze van aansturing omdat de ligger op 20 cm vanuit het midden extra versterkt is en er een opening in de webbing is gemaakt om de stuurstang door te laten gaan. De servo zit dus voor de ligger en de flap wordt aan de bovenzijde aangestuurd. En ik moet zeggen dat de aansturing tot nu toe behoorlijk speelvrij is !
Leuk detail is verder nog de nieuwe werpstift die Schnarri gemaakt heeft. Absoluut anatomisch gevormd :) :)

*note
Mijn eerste indruk in Breitenbach was ( en Loet was het met mij eens :) ) dat de vleugel/flap niet bijzonder stijf was. Nadat ik echter in Breitenbach en Ralf Mittelbach en Claus Schnarrenberger vol door had zien gooien met de kist in deze uitvoering durfde ik het zelf ook. En ik moet zeggen dat de sterkte /stijfheid inderdaad royaal voldoende is. Ik heb de kist voluit doorgegooid bij echt veel wind en dat gaat prima !

De romp van de Prosal is ook helemaal nieuw en kenmerkt zich door een absoluut minimaal frontaal oppervlak. Er is wel een soort van Haube/aftrekneus gebleven maar deze romp is in niets meer te vergelijken met de Kisal en persoonlijk vind ik het zelfs een van de mooiere rompjes (vooral praktisch gezien !)

p5110002bm9.jpg
p5140015oq2.jpg

Een accupakket in piramide vorm kan echt helemaal naar voren en daarachter blijft volop plek voor ontvanger en servo’s.

p5140012fv6.jpg


Heel tactisch is verder onder de vleugel een ruimte gecreëerd waar 70 gram ballast geplaatst kan worden. Hier ook weer een heel leuk detail in de vorm van een extra gecreëerde opening voor de stekkerverbinding vleugelservo’s – ontvanger.

p5110003sf2.jpg


De romppookjes maakt Claus tegenwoordig ook zelf omdat een door mij voorgestelde/aangeboden producent er mee gestopt is om in grote aantallen pookjes te maken (Rudi Holzleitner)


De staartvlakken waren bij de Kisal gemaakt van balsa en dat is zo gebleven bij de Prosal….

p5140010fn6.jpg




Uiteindelijk was mijn model vliegklaar voor 305 gram. Eigenlijk wel zwaar in verhouding tot de andere modellen (mijn stab en kielvlak zijn te zwaar geworden zodat ik hier zeker 10 – 15 gram kan sparen)
Vlas Claus zijn deze 305 gram echter een goede waarde; toestellen van Claus die minder als 300 gram wegen zijn zeldzaam namelijk…… Het vliegen met de Prosal vraagt echter de nodige aanpassing en vliegtechnisch is dit toestel niet te vergelijken met een Aspi of een Twister. Veroorzaakt door de geringe V-stelling en door de wat hogere vliegsnelheid moet de Prosal echt gestuurd worden en kun je het je bijna niet permitteren ff je aandacht ergens anders op te vestigen…. Alles plussen en minnen dus waarin je je keuze moet maken. Zo vloog ik een paar dagen geleden dus met behoorlijk wat wind en was het nodig om mijn Twister (in positief bouwwijze) maximaal te belasten om enigszins vooruit te komen (370 gram) De Prosal daarentegen kwam zonder ballast bijzonder goed vooruit, met 305 gram dus. Dat was dan een plus maar het bochtengedrag is daarenentegen redelijk kritisch en vraagt gewoon een andere vliegstijl wat voor mij op dit ogenblik een behoorlijk minpunt is… Een ander minpuntje van dit soort kisten is de vliegtijd die je kunt bereiken in "dode" lucht. Was met de Kisal 1.45 min al een hele prestatie zit er met deze Prosal echt niet veel meer in als 2 minuten.

Blijft onder de streep echter dat Claus Schnarrenberger nu een kist heeft neergezet die bouw-technisch dik in orde is en waarbij de goede Kisal eigenschappen bewaard zijn gebleven. Het prijskaartje voor een kist in de standaarduitvoering is €350 en de levertijd bij Schnarrenberger zit momenteel zo rond de 6 – 8 weken……
 
Laatst bewerkt:
leuk ding! aardig rompje ook, maar niet zo mooi als die van Alex zoals ik het nu zie :D.
Wel strak, dat zeker!

maar jij had je twister doorgeladen tot 370gram??? wat woog hij kaal dan? hoei, das wel echt veel man... Ik zit nu op 250 gram.... vandaar dat ik zondag totaal niks te vertellen had :roll:
 
Sietse,

Ik vloog Zondag in het begin van de wedstrijd op 330 gram en heb daar tot 2 maal toe 20 gram aan toegevoegd tot 370 gram. Peter vloog ook zeker niet lichter. Gewicht maakt bijna niets uit zeker niet in de omstandigheden zoals we die zondag hadden Reach is veel belangrijker.
 
Dat heb ik ook ervaren.
De eerste 3 rondes gevlogen op een gewicht van 155 gram.
Ging best aardig maar terug tegen de wind liep het echt niet.
Laatste 2 rondes 25 gram lood erbij gedaan. 180 totaal.
Zeker in de laatste ronde daar profijt van gehad.
Het model vloog nu lekker door, ook tegen de wind.

Frans

PS, die Prosal ziet er goed uit. Duidelijk over nagedacht.
 
Werpstift

Arno,

leuk verslag. Ik hoop dit toestel binnenkort een keer te zien vliegen (Odoorn of misschien eerder?).
Heb je een foto van de werpstift?

Bas
 
mja, ik had hem de dag ervoor net afgemaakt.. zat nog geen ballastkamer in en ik wilde het wel netjes doen. Komt nog! Dan weet ik in ieder geval wat erin moet passen, thnx.

Sow, das een "aparte" werppin zeg... De vorm spreekt me wel aan, lijkt een beetje op een meeuw :) (wat ik wil zijn in mijn volgende leven).

@arno,
nieuwe lens? klinkt eng... sterkte in ieder geval!
 
Die werpstift lijkt me helemaal niets. Het zal niet zo zijn, maar ik krijg het gevoel dat je vingers er in blijven haken bij de release.
 
Die werpstift lijkt me helemaal niets. Het zal niet zo zijn, maar ik krijg het gevoel dat je vingers er in blijven haken bij de release.


Ook mijn eerste idee Theo............................ Hij is, in goed nederlands, een beetje "Gewöhnungsbedürftig" :) :) Na een tijdje gooien blijkt het erg prettig te zijn omdat je zo je toestel beter aanvoelt !
 
werpstift

bij een "gewone" stift heb ik m'n vingers op de vleugel. Bij deze pin heb je je vingers verder uit elkaar. Nadeel hiervan lijkt me dat de pin (onnodig?) lang is wat extra gewicht en weerstand oplevert.
 
Werpstift

OEPS, schaakmat (op die andere foto leek de werpstift VEEL groter).....


> *note
> Mijn eerste indruk in Breitenbach was ( en Loet was het met mij eens ) dat de vleugel/flap niet bijzonder stijf
> was. Nadat ik echter in Breitenbach en Ralf Mittelbach en Claus Schnarrenberger vol door had zien
> gooien met de kist in deze uitvoering durfde ik het zelf ook. En ik moet zeggen dat de sterkte /stijfheid
> inderdaad royaal voldoende is. Ik heb de kist voluit doorgegooid bij echt veel wind
> en dat gaat prima !

Flutter bestendigheid is niet alleen een kwestie van een hoge stijfheid maar ook van een laag gewicht op de juiste plekken.
Zie: http://www.f3k-italia.it/images/stories/articoli/flutterfix.pdf
 
Laatst bewerkt:
de Stekkerverbinding

Een paar detail plaatjes over de stekkerverbinding van de vleugelservo’s naar de ontvanger. Hiervoor is in de romp een uitsparing gemaakt waardoor deze stekkerverbinding a. niet in de weg zit t.o.v. het andere draad en kabelwerk en b. geborgd zit waar het de zijdelingse krachten betreft. In de vleugel zit een “stekkerlijstje” gemaakt van stekkerlijstjes die Conrad in zijn programma heeft (2 x 3). De contra (rood) wordt gevormd door 2 op mekaar gelijmde Graupner connectors.
p5190096we2.jpg


p5190097ev0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niels,

Klopt; heb een tweede keus vleugel van Alex kunnen bemachtigen, waarvan bekend was dat ie met zwaar hout gemaakt was. Heb dit geaccepteerd, en dit ging dus niet optimaal met harde lanceringen in combinatie met de D47. Waarschijnlijk was het wel goed gegaan met zwaardere servo's of met lichtere flaps. Heb toen ervoor gekozen om gaten te boren volgens Bas zijn artikel. Ben gestopt met boren totdat de flutter over was. Totaal zo'n 3,5 gram per helft eruitgeboord; dit bleek het probleem op te lossen.

Peter
 
Niels,

Klopt; heb een tweede keus vleugel van Alex kunnen bemachtigen, waarvan bekend was dat ie met zwaar hout gemaakt was. Heb dit geaccepteerd, en dit ging dus niet optimaal met harde lanceringen in combinatie met de D47. Waarschijnlijk was het wel goed gegaan met zwaardere servo's of met lichtere flaps. Heb toen ervoor gekozen om gaten te boren volgens Bas zijn artikel. Ben gestopt met boren totdat de flutter over was. Totaal zo'n 3,5 gram per helft eruitgeboord; dit bleek het probleem op te lossen.

Peter

Ah, dat waren die gaatjes in je flaps! ik dacht al...

toch wel een stoere werppin zo...
 
Hoogteroer servo

Arno,

ik zag op het Duitse F3K forum dat je de D47 van het hoogteroer gaat vervangen voor een DS281. Wat is het idee hierachter?

Bas
 
Back
Top