Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
@ BYM: :worship::rtfm::worship::rtfm::worship: Ziet er goed uit!!!!! :yes:

Nog even een onnodige mededeling: vanavond neem ik in totaal 84 volt mee aan accu's waarvan 46,8 volt bestemd is voor vliegen ;) Hiermee heb ik nog geen rekening gehouden met de overbelading van de accu's, het kan dus best zijn dat ik 100 volt 8O meeneem :p

@ Sleurhutje: Wil je vanavond even de radargun meenemen, dan kunnen we misschien de snelheden meten van de EZ'tjes
En mischien van het rijdend materieel wat eventueel aanwezig is.
Wat een werkje BYM maar ziet er knap uit hoor :thumbsup:
Toch nog wat kleine schade opgelopen tijdens mijn gigavluchtmetdaklanding
thuis.jpg
 
Laatst bewerkt:
Betreft de maatvoering.
Sleurhutje z'n post heeft een maat voor de rolroeren staan, en ik heb die blind gekopieerd.
Vanaf de rand van de vleugel 13cm, 32x4,5cm.
Zie ook hier dus.

Ik heb daar dit tekeningetje bijgemaakt, fear my paintskilz:

afmetingen.jpg



Nu komen twee van de belangrijkste zaken aan bod, namenlijk:
1: zorgen dat de servo’s in het midden staan voor montage
2: zorgen dat de flaps in dezelfde stand staan indien quiclink bevestigd is

Als dat gebeurd is, dan is het zaak om te gaan testen en te gaan trimmen.
De maten zijn min of meer gebaseerd op het stuk dat binnen de vleugel volledig recht is en geen hinder/invloed ondervind van de luchtstroom langs de romp. De 4,5cm is gebaseerd op 20% van de "cord-line". Dus dit zijn geen getallen die uit de lucht gegrepen zijn en zich op diverse forums bewezen hebben. ;)

Bij het uitmeten is het wel heeeeeeel belangrijk dat je meet vanaf het midden van de vleugen. Dat is niet altijd het randje waar de vleugels tegen elkaar zitten omdat de helft van van het passtuk van de ene vleugel voorbij het midden komt (en de andere helft dus voor het midden, duh :?). Dus daar even goed op letten. Andere meten vanaf waar de vleugel echt begint.


Benodigdshedens:

Twee servo’s
Een Y-servo kabel
..........
Scherp stanley mesje en/of een scalpel mesje
Inpak plakband
De Y-kabel heb ik niet gebrukt. Ik heb het zesde kanaal gemixt (dual aileron) zodat elke servo zijn eigen aansturing heeft. Voordeel hiervan is dat je kunt differentiëren (differential aileron) en de uitslag omhoog/omlaag per kant kunt aanpassen (15mm neer, 25mm op) en trimmen (expo/sub-trim). Tevens zou je nog je hoogteroer kunnen mixen om nog kortere loopings te maken door beide rolroeren gelijk dezelfde kant op te bewegen. Elke zichzelf respecterende 6+ kanaals zender kan dit. Gebruik je die extra kanalen op je ontvanger ook nog eens een keer. :lol: ;)

Verder heb ik mijn andere set vleugels geprobeerd met de Scalpel te bewerken maar veel meer dan wat putten in het piepschuim heeft het niet opgeleverd. (oh, die was te makkelijk en kon je verwachten) :rolling:

easy-cut_with_scalpel.jpg




@ Sleurhutje: Wil je vanavond even de radargun meenemen, dan kunnen we misschien de snelheden meten van de EZ'tjes
Ja, dat kan. En nee, dat is geen eerlijk meting. Wat je meet is de grondsnelheid. Dat is de snelheid t.o.v. de grond. Als je wind mee vliegt ga je aanmerkelijk harder dan wind tegen. Terwijl je luchtsnelheid gelijk is. Je kunt dan dus alleen een eerlijke meting uitvoeren als je vertikaal naar beneden komt (zit een zeker risico in ;)), als het helemaal windstil is of als je ook een anemometer (windsnelheidsmeter) meeneemt en de windsnelheid verrekent. :yes:
 
En mischien van het rijdend materieel wat eventueel aanwezig is.
Wat een werkje BYM maar ziet er knap uit hoor :thumbsup:
Toch nog wat kleine schade opgelopen tijdens mijn gigavluchtmetdaklanding
Ik heb nog wel zo'n (spiksplinternieuwe) beugel liggen. Gaat je uiteraard wel flink wat HT-dollars kosten. ;) :lol:


-edit-
Zo, de hele club zit weer op de internets... :?
Sleurhutje, ‎BYM+, ‎Ferry, ‎junkie rc, ‎kevertje, ‎philliams, ‎pieter-b, ‎snelle jelle, ‎snoeksel, ‎Snowman165, ‎wolfmaned
 
Laatst bewerkt:
Morgen allemaal,
@ Sleurhutje Burp mis ik in het rijtje, maar die heeft geen tijd meer, zit al die kill switch's te monteren :-)
Zie jullie vanavond gelukkig weer, (nou ja gelukkig)
Groeten Edwin.
 
gisteren testgevlogen met m,n heli , maar had alweer brokken . wat is dat moelijk zeg .

Hij is nu weer gefikst gelukkig en ik kwam er net achter dat de swashplate niet recht stond.

Straks maar even afstellen .

Vraagje aan burp : hoe zit dat eigenlijk met zo,n heli , als ik geen input geef behalve gas moet hij dan stil blijven hangen in de lucht als hij perfect afgesteld is ?
 
@ Sleurhutje Burp mis ik in het rijtje, maar die heeft geen tijd meer, zit al die kill switch's te monteren :-)
Burp??? Is dat die jongen die strak in pak van de week kwam kijken? :mrgreen:


Vraagje aan burp : hoe zit dat eigenlijk met zo,n heli , als ik geen input geef behalve gas moet hij dan stil blijven hangen in de lucht als hij perfect afgesteld is ?
In theorie wel, in de praktijk minder omdat je afhankelijk bent van luchtstromen (wind en vooral als je laag zit het grondeffect), de snelheid van je gyro en servo op de staart (of staartmotor) etc.
 
Nee, dat is te triest voor woorden. Wij verlagen ons niet tot dit soort dingen. Het aantal vrouwen op HoogTij is eigenlijk 0,0. Een heel enkele keer een kijkster maar dan houdt het ook wel op. En we hebben niet eens TV op HoogTij (nou ja, ik wel in de auto dan als het zou moeten 8O).

Mocht je echt omhoog zitten, dan duik je maar ergens verderop het hoge gras in. :p
 
Mijn baja moet ik nog voorzien van nieuwe achterbanden, na het spontaan kapotscheuren van vorige week.....
Ik heb ze al wel liggen, maar de innertube moet nog worden gedroogd dus ik vrees dat dat vanavond niks wordt ...
 
Nee, dat is te triest voor woorden. Wij verlagen ons niet tot dit soort dingen. Het aantal vrouwen op HoogTij is eigenlijk 0,0. Een heel enkele keer een kijkster maar dan houdt het ook wel op. En we hebben niet eens TV op HoogTij (nou ja, ik wel in de auto dan als het zou moeten 8O).

Mocht je echt omhoog zitten, dan duik je maar ergens verderop het hoge gras in. :p

hahahaha ok goede tip , maar het was maar een geintje uiteraard.
 
In theorie wel, in de praktijk minder omdat je afhankelijk bent van luchtstromen (wind en vooral als je laag zit het grondeffect), de snelheid van je gyro en servo op de staart (of staartmotor) etc.

Ik heb nu een standaard gyro van e sky erop zitten geen heading hold servo , maar deze heeft toch alleen van doen met het roteren om z,n as of niet ?Hij houd hem namelijk keurig recht .

Dus jij wil zeggen dat je laag bij de grond constant aan het bijsturen bent omdat hij als het ware op een kussen van zijn eigen luchtstroom drijft en daar steeds vanaf glijd?
 
Ik heb nog wel zo'n (spiksplinternieuwe) beugel liggen. Gaat je uiteraard wel flink wat HT-dollars kosten. ;) :lol:


-edit-
Zo, de hele club zit weer op de internets... :?
Sleurhutje, ‎BYM+, ‎Ferry, ‎junkie rc, ‎kevertje, ‎philliams, ‎pieter-b, ‎snelle jelle, ‎snoeksel, ‎Snowman165, ‎wolfmaned
Neem mijn HT creditcard wel mee dit gaat dollars kosten
Laag over de grond bij die sprinkuilvoorsavages vliegen junkie kijken of ik je uit de lucht kan koppen heb ik wel een nieuw rompje voor over :twisted::twisted:
 
Laatst bewerkt:
@Pieter, als je heli echt heel goed is afgesteld kan hij een paar seconden zonder besturing blijven hangen maar dat zal meer indoor zijn. In het echte leven (buiten dus) moet je je vingers altijd aan de sticks houden. En nog belangrijker, altijd met kleine bewegingen werken. Grote uitslagen betekent meestal schade.

En ja, Burp hoort ook in het rijtje thuis sleur :twisted:

De killswitches zijn niet gereed voor de 14e maar als iemand echt wil testen kan ik een werkende meenemen. Ook wel handig om te testen op een Nomadio. Ik neem hem vanavond wel even mee.

Ik neem ook wel een hand vol 9 grmas servootjes mee voor de liefhebbers.

BYM, waar heb jij je quicklinks etc vandaan? Zeker van je oude zwever?

Sleur, leuk printje, en nu niet zeggen dat je bent geinspireerd door die Lotus maar het zal wel van het stoeipakje van je vrouw zijn :rolling:

Verder nu even niets te melden behalve dat de twee LiPo's vol zijn en de lader mee gaat. Ik neem ook de verschillende balanceradapters mee zodat iedereen die wil gebruik kan maken van de lader. Neem wel even zelf een laadkabel mee als je geen Deans gebruikt.

Hoe laat zijn de meeste vanavond aanwezig?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top