Robbe Jumbo: welke buitenloper?

Hoi,

Ik zou een oude, nog nooit gevlogen Robbe Jumbo willen uitrusten met een electro motor. De Robbe Jumbo is een type vliegtuig alla de BigLift van Multiplex, alleen is is nog lelijker ;) Voor diegenen die 'em niet kennen, een linkje naar een andere Robbe JUMBO

Ik dacht aan een AXI 4130/20 op 8s LiPo's (of A123 equivalent). Zou dit een goede keuze zijn qua aandrijving of ga ik beter naar een AXI 5320? Ik geloof dat ie origineel voorgeschreven was voor een 10cc tweetakter.

Bedankt,
Dirk
 
Heb je enig idee hoe zwaar die gaat worden? Of hoeveel die nu is?(zonder besturing)

Momenteel weegt hij net geen 3kg, dit is zonder ontvanger, servo's, motor, tank of batterij... hmmm... best wel zwaar, die vleugel weegt bijna zoveel als de romp.

Dus laten we zeggen dat we zo'n 500g tellen voor ontvanger, servo's en ontvanger accu. 400g voor de AXI, 100g voor de regelaar, 840g voor de Lipo's (8s 5.3Ah).

Dus in totaal zou ik rond de 5kg schatten met Lipo's en ruw weg op zo'n 6kg met 4.6Ah A123's.
 
Leuk project Dirkske,

Ik heb zelf iets vergelijkbaars op de plank liggen; een QB Monster van Pilot. Span is ietsje groter maar vergelijkbaar. Ik ga hier een goedkope motor in monteren, de BM 3520/7 die oa bij rctechnics wordt verkocht op 5S lipo. Deze combi moet zo'n beetje 750 watt kunnen leveren bij een totaalgewicht van ca. 4000 gram (Meen ik, zou ik even na moeten kijken).

De keuze van je motorisering ligt natuurlijk ook een beetje af van wat je ermee wilt gaan doen?
 
Met 200Watt/kg kan je denk ik wel voldoende. Even vanuit de 6kg uitgaande heb je aan 1200watt voldoende. Als het dus lichter is heb je alleen meer power over. De Axi 4130/20 kan dat prima leveren op 8s Lipo. Dan heb je slechts 40A nodig om aan de 1200Watt te komen. De motor kan ook nog wel iets meer aan. (kortstondig zelfs een stuk meer.)
Ik zou dus voor de AXI 4130/20 gaan: MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM
 
Uit ervaring ervaringen met hoogdekkers en een gematigde airobatric vliegfstijl met continu loopings, turns, rollen kan ik zeggen dat 200 watt/kg ruim voldoende is.
Dat is dan volgas.
Met goed gas gebruik (gas dicht bij naar beneden in een looping bijv) heb je gemiddeld over de vlucht hooguit 80 watt/kg nodig.
Even door rekenend op die 40A volgas voor 200 watt/kg:
gemiddeld dan 80/200 x 40 = 16A stroom.
Met 5000 mAh lipo die je maar voor 80% gebruikt voor betere levensduur heb je 4 Ah beschikbaar. Vlieg je dus een kwartier.

Ter vergelijking:
1. Mijn oude excel 2000 "40" trainer:
3Kg.
40A, 16 nicads, 600 watt volgas = 200 watt/kg, vloog 6-8 minuten op 1700 mAh.

(80/200 x 40A = 16A gemiddeld. Dat is ongeveer 10C voor een 1.7Ah accu, dus "een tiende uur" = 6 minuten)

2. Nieuwe mentor.
2 kg. 42A op 3s2p A123 met 4.4Ah.
340 watt volgas (8V x 40A) = 170 watt/kg
Vliegt een kwartier zonder moeite.

De mentor is evengroot als de excel. Heeft lagere vleugelbelasting. Voor de werinig vermogen stukken veel minder gas nodig dan de excel. Een lager gewicht heeft zo z'n voordelen.

Op stapel staan:
Dynaflyte decathlon van 2.4 meter.
Moet gaan vliegen met een axi 5320/34 en 12s A123. Gaat 6kg wegen . Verwacht 8 minuten vluchtjes.

@jakki takki: controleer het gewicht van die QB monster. In mijn beleving is die kist nog groter dan de jumbo en voor een groot deel van triplix gebouwd. Wordt vast zwaarder dan 4kg denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Hé, bedankt allemaal voor de reacties. Ze bevestigen wat ik zelf ook al enigsinds dacht, maar ik ben van zo'n zaken nog niet helemaal zeker :$ ...

Uit ervaring ervaringen met hoogdekkers en een gematigde airobatric vliegfstijl met continu loopings, turns, rollen kan ik zeggen dat 200 watt/kg ruim voldoende is.
Dat is dan volgas.

Dat zinnetje, 'Dat is dan volgas', dat is nu net de reden waarom ik eventueel ook aan de AXI 5320 dacht, ik vlieg momenteel met een Taxi III op 4s 3700mAh en AXI 2826. Die maakt op halve gas loopings ed. dat is best wel prettig vliegen zo, en je overbelast de motor of de batterijen niet.

En toch.... ga ik jullie raad volgen en de AXI 4130/20 gebruiken, lijkt mij wijs. De Jumbo zal namelijk slechts een 'backup' toestel worden, plus, de AXI 4130/20 is een motor die ik voor nog andere modellen kan gebruiken die ik in gedachte heb.

Bedankt,
Dirk
 
Ik heb zeker niet volgas nodig voor mijn vliegstijl. "dat is dan volgas" slaat op de 200 watt/kg. Gemiddeld kom ik dus aan de 80 watt/kg. Zelfs voor een looping heb je gemideld over de figuur maar een beetje extra nodig dan horizontale vlucht. Even versnellen en klimmen met iets meer dan half gas en voor ik bovenin zit is het gas al weer helemaal dicht. Vergeleken met verbrandingsmotor vliegers zit ik heel veel te gassen.

Een motor reageert natuurlijk veel beter op gas dan een verbrandings motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zeker niet volgas nodig voor mijn vliegstijl. "dat is dan volgas" slaat op de 200 watt/kg. Gemiddeld kom ik dus aan de 80 watt/kg. Zelfs voor een looping heb je gemideld over de figuur maar een beetje extra nodig dan horizontale vlucht. Even versnellen en klimmen met iets meer dan half gas en voor ik bovenin zit is het gas al weer helemaal dicht. Vergeleken met verbrandingsmotor vliegers zit ik heel veel te gassen.

Een motor reageert natuurlijk veel beter op gas dan een verbrandings motor.

Hoi Harold, bedankt voor de verduidelijking, ik had je antwoord blijkbaar gedeeltelijk verkeerd begrepen. In elk geval al een hele geruststelling.

Bij ons in de club is een van de dingen die elke nieuweling duidelijk gemaakt wordt: "uw gas knuppel is geen aan-uit schakelaar" ... dus ja, dat 'gassen' zit er bij ons ook wel in, electro of niet.
 
Is het gelukt?

Om eerlijk te zijn, nog niet aan begonnen. Heb ondertussen wel al het belangrijkste materiaal liggen. Nog geen batterijen, hoop met 8s LiPo toe te komen dan kan ik deze van m'n ander model gebruiken. Ik moet er eens toe komen alles in te bouwen. Dit moet als reserve model dienen, vandaar dat het nog geen echte prioriteit is.
 
Back
Top