Bouwverslag Greatplanes Electrifly Seawind EP

Bouwverslag Greatplanes Seawind EP

Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuw vliegtuig. Omdat watervliegen me erg aansprak ben ik dus hiernaar opzoek gegaan. Het ging mij erom een ‘echt’ watervliegtuig te hebben en niet een ‘gewoon’ vliegtuig met floats.
Op het watervliegforum hier zag ik opeens de ElectriFly Seawind EP EP voorbijkomen. Een schaaluitvoering van het populaire ‘fullscale’ watervliegtuig Seawind 300C Seawind 300C - The World's Fastest and Best Land and Seaplane, dat als zelfbouwkit te koop is.

Op Rcgroups zijn ze hier erg enthosiast over dus toch maar besloten om er een te kopen.
Op de website van towerhobbies stond hij te koop voor $99,- maar was hij tijdelijk niet leverbaar. Bij modelbau bichler hadden ze hem wel leverbaar voor €99,- wat i.c.m. verzendkosten ongeveer hetzelfde was als bij towerhobbies. Hier dus maar besteld en ìnmiddels is ie binnen.

Specificaties
Spanwijdte: 1005 mm
Vleugelopp: 15.1 dm²
Gewicht: 680-735 g
Lengte: 845 mm

De Seawind in de doos.
small_image001.jpg


Alle onderdelen zaten netjes verpakt en de levering is zeer compleet. Er zit een mooie standaard bij om het vliegtuig op te zetten tijden het bouwen en ook een mooie tool voor het later uitbalanceren.

Standaard voor de Seawind
small_image003.jpg


Het vliegtuig is al in grote mate voorgebouwd en grofweg komt het erop de neer dat je de motor en electronica moet inbouwen en echt maar een paar dingen hoeft te lijmen.
Wel heb ik twee aanpassingen doorgevoerd die niet beschreven staan in de manual, maar hierover later meer.

De setup die ik ga gebruiken:
Motor: Robbe ROXXY 2827/26 930KV
Regelaar: Hi-Model balancing brushless ESC
Servo’s: 9-grams Towerpro microservo
Accu: Hi-Model 3S1P 860mA 20C (uiteindelijk een 2200mAh geworden)
small_image014.jpg


Zoals je op de volgede foto kunt zien is de romp al helemaal gebouwd. Het enige wat hieraan hoeft te gebeuren is het staartvlak en de achtervleugel erop lijmen.
small_image005.jpg


De stuurstangen zijn ook al gemonteerd, en hoeven alleen nog aangesloten te worden
small_image008.jpg



De cocpitkap klemt heel goed vast met magneetjes en vergt behoorlijk wat kracht om eraf te krijgen. Zal je niet gauw tijdens het vliegen gebeuren (iets wat met de Multiplex modellen nog wel eens wil gebeuren).
small_image042.jpg



Hier zie je de andere delen die nog gemonteerd moeten worden. (vleugel, en staart)
small_image016.jpg


Vleugel:
De rolroer bedieningen zijn al voorgemonteerd, kwestie van de servo erin zetten en aansluiten.
Verder nog de wingtips aan de vleugel lijmen, niets speciaals hierover.
small_image021.jpg


Wel heb ik nog een aanpassing doorgevoerd aan de vleugel. Een veelgehoorde klacht over het vliegtuig is namelijk de vleugelbevestiging aan de romp. Dit gaat door middel van een ielig schroefje dat vastdraait in een plastic busje. (zie foto)
small_image020.jpg

Aangezien ik niet liever halverwege een vleugel verlies heb ik hem toch maar aangepast. Ik heb hier dezelfde aanpak gevolgd als Rowan heeft beschreven in de Seawind thread.
Het plastic busje heb ik eruit geboord, vervolgens het gat wat vergroot zodat er een moer in past. Deze moer vervolgens met epoxy vastgezet. De schroef in de vleugel heb ik vervangen door een bout.

Zie foto’s hieronder
small_image029.jpg


small_image030.jpg


Een stuk steviger volgens mij.

Motor:
Greatplanes raad als voortstuwing een RIMFIRE buitenloper aan met 950KV.
Het lastige hiervan is dat deze motor met drie i.p.v. de standaard vier bouten wordt vastgezet. Ik had voor een Robbe Roxxy 2827/26 gekozen en moest dus hier wat op verzinnen. Ik heb het houten plaatje waarop de motor bevestig wordt eraf gesloopt en een nieuw plaatje gemaakt, hier vier gaten in geboord en er op gelijmd.
Ziehier het resultaat (Ja, de gaten horen echt zo en niet in een vierkant) : (sorry voor de slechte foto)
small_image025.jpg





Nog een foto van de montage van de servo’s voor hoogte- en richtingroer. Het plaatje voor de servo’s was netjes voorgezaagd, inclusief de gaten voor de ESC tierip.
Ertussenin zit de ESC netjes vastgezet met een tie-rip (meegeleverd met het model).
small_image038.jpg



Balanceren:
Eigenlijk is het vliegtuig hiermee dan klaar, rest nog het balanceren.
Voor het balanceren leverd Greatplanes een heel handig tooltje mee (zie foto)
small_image027.jpg



Je legt het model er op de kop in en je kunt perfect balanceren.
Nu bleek dat het model veel extra gewicht nodig heeft voorin. Mijn 860mAh accu (had ik nog liggen) is dus eigenlijk te licht. Nu kan ik extra ballast erin doen maar ik vond 860mAh toch al aan de lichte kant. Ik had nog een 2S 2200mAh liggen en nog een losse 2200mAh cel van een kapot pack. Samen zijn die ~170 gram. Dit blijkt perfect te passen om het vliegtuig te balanceren.
Op de foto zie je het vliegtuig in balans met ~170 gram aan lipo gewicht.
small_image044.jpg


Dus toch maar even een nieuwe 3S 2200mAh lipo besteld bij Rctechnics.

Als het goed is komt vandaag mijn nieuwe lipo binnen en kan ik vanmiddag de maidenflight doen :-)
 
Laatst bewerkt:
is er ook iets van een landingsgestel onder te zetten?? alleen van water starten vind ik dan weer wat minder :?
 
Mooi verslag Marijn :thumbsup:

Geeft meteen een goed beeld van het toestel, inhoud doos enzo :D Leuk extraatje, zo'n balanceer bokje:p

Ben benieuwd naar de vliegervaringen :mrgreen:

Mocht je dit nog lezen voor de maiden, VEEL SUCCES!!! Anders horen we wel hoe het gelopen is :cool:
 
helemaal mee eens, suc6

en over dat landingsgestel, anders wordt ie redelijk groen na een paar starts denk ik
 
seawind ep

hee,

dat is een bekende!. erg mooi gebouwd! ik ga hem waarschijnlijk vandaag ook afmaken. eens kijken wat de motor doet met een test van een 10 min draaien als de as is doorgeschoven.

nog een vraagje: ben je nu tevreden over de vleugelbevestiging? of vind je ook nog dat hij aan de achterkant (waar het stukje romp wat aan de vleugel zit steeds dunnen word), nog een beetje speling heeft?

Groetjes Rowan,
 
@marijnacht.

als je even in je 1e post van dit topic kijkt zie je dat je ergens 2 zelfde foto's achter elkaar heb geplaatst. waarvan er 1 van de vorige vleugelbevestiging moest zijn.
ben je nu wel tevreden met de vleugelbevestiging?

groetjes Rowan,
 
@marijnacht.

als je even in je 1e post van dit topic kijkt zie je dat je ergens 2 zelfde foto's achter elkaar heb geplaatst. waarvan er 1 van de vorige vleugelbevestiging moest zijn.
ben je nu wel tevreden met de vleugelbevestiging?

groetjes Rowan,

Inderdaad, dubbele foto. ik heb hem nu aangepast naar de originele foto. thanks!
De vleugelbevestiging is nu perfect!!!
 
maiden

filmpjeee!!!

ik hoop ook komende dagen ergens de maiden te maken heb nu alles om hem rtf te maken ik mis alleen nog tijd:P

Groetjes Rowan,
 
Nu ik zo ver ben ook een Seawind in te vliegen, ben ik wel benieuwd wat jou ervaringen met de seawind zijn?

groeten
 
Dat is mooi om te horen!
In de wintermaanden zullen er vast een aantal koude en meestal ook windstille dagen komen waarop mooi gevlogen kan worden!

Een aantal punten om op te letten zijn toch echt wel de snelheid. Bij mijn eerste vlucht duurde het wel even voor hij loskwam omdat hij over de dwarsas niet in balans was en dus steeds met 1 tip het water in ging( dit kan echter wel gebruikt worden als je met landing te weinig afstand heb tot de kant. Gewoon 1 vleugel tip het water in duwen en hij gaat direct de bocht om, let wel niet bij te hoge snelheid! heb het idee dat dat fout kan gaan.)
Ook vond ik de seawind behoorlijk snel gaan, na aantal vluchten geeft dit alleen maar meer fun. En let er ook zeker op dat je bak met water groot genoeg is!

verder is het een heerlijk vliegtuig, kan snel maar ook langzaam en is bij lage snelheden nog erg goed te besturen.

tegen de tijd van je maiden , veel plezier!

Greets Rowan,
 
Oke, das mooi om te horen dat ie lekker vliegt. Het is inderdaad ook mijn idee om op een rustige koude heldere dag te gaan vliegen. Ik heb wel een kleine aanpassing gemaakt door 2 ailerons servo's in de vleugel te plaatsen. Dit omdat de binnendiameter van scharnierbuis veel te groot is voor de aanstuurstang van beide ailerons en je zo de ailerons zeker 1,5 cm kan bewegen met een stilstaande servo hevel.
Verder heb ik ook jullie wijzigingen doorgevoerd net betrekking tot de motor -en velugel bevestiging. Binnenkort eens lekker gaan watervliegen!

groeten, Michiel
 
Hoi,

Ik hoop dat je 1.5mm bedoeld.

Ik heb er ook 1 maar nog niet erg veel mee gevlogen.
De motor is flink aan het formaat dus ik heb vermogen zat.

Bij het opstijgen kan je het beste langzaam vaart maken zodat je het scheef vallen langzaam kunt corrigeren met de ailerons. En zorgen dat de balans goed is.

Zwaartepunt heb ik nog niet aangepast maar origineel ligt hij behoorlijk ver naar voren.
Probleem daarvan is dat de landing snelheid behoorlijk hoog is.

Zwaartepunt kan je ongeveer naar het zwartelijntje verplaatsen. Origineel ligt hij nog in het blauwe vlak. Gewoon langzaam verschuiven.

Verder vliegt hij wel super strak.
Landen moet je wel netjes doen anders stuiterd hij een eind weg of plonst een kopje onder.

Op de foto's iets te harde eerste touchdown waarna het model te traag ging om nog een keer af te vangen.
Later uitslag hoogteroer iets vergroot.

seawindstuiter.jpg


seawindplons.jpg



Filmpje Zeumeren september 2009


Hier een verslagje van de mijne
betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Onderwerp bekijken - Seawind EP

Foto's Zeumeren
http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=28&t=648




Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis ziet er goed uit dat filmpje in Zeumeren; strak water, lekker weer.
Ik had toch zeker meer dan 1 cm speling op de ailerons daarom heb ik nu ook 2 servo's in de vleugel gebouwd voor een directe aansturing. Ik zie dat jij ook 2 servo's op de ailerons hebt gezet maar dan centraal geplaatst. Tja ik had ook het vermoeden dat de vleugelbelasting redelijk hoog is gezien de spanwijdte maar meer nog de kleine koorde van de vleugel. Qua gewicht zal die van mij zeker niet lichter zijn dan die van jouw, mede door mijn accupakket van 2100mAh. Ik zag in je bouwdraadje dat je ook wat hebt moeten wijzigen aan de motorsteun.
Ik heb de hele Fire wall (voorzover je daar bij een electrokist van kan spreken) vervangen en met 4 afstandscarbon buisjes een nieuwe ophanging gemaakt:
100_2706.jpg


De servo's zijn nu in de vleugels gemonteerd:
100_2708.jpg


Ik laat het nog ff weten als ie heeft gevlogen.

groeten Michiel
 
@beekman.

Ga je ergens in de buurt van dongen vliegen? En al direct vanaf water of eerst gewoon een keer gooien en landen op het gras? Zoals ik eerder geloof ik al had laten weten woont mijn vriendin in oosteind en ben ik ook al eventjes opzoek naar mooi stukje water. Er loopt wel een vrij mooie brede sloot hier in de buurt(geen idee hoe die heet) maar daar staan helaas veel bomen omheen..

@d.knoppers.
Heb jij geen schade gekregen van die duik? Ik heb bij een van de eerste vluchten gehad dat zelfs 1 druppel al mijn servo uitschakelde..

Trouwens iemand al het gemak van plastidip ontdekt in de seawind?
Ik heb mijn regelaar erin gedoopt en zelfs mijn ontvanger! Je kan heel makkelijk zelf bepalen hoe dik de laag word en met scalpel is het ook weer los te krijgen! Alleen zo chemisch als de pest... tot het "uitgehard" is.

Greets Rowan,
 
he jongens tussen oosterhout en raamsdonksveer bij de watertoren ligt een hele mooie waterplas om vanaf te vliegen
en niet te ver van dongen
 
Back
Top