Bouwverslag Greatplanes Seawind EP
Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuw vliegtuig. Omdat watervliegen me erg aansprak ben ik dus hiernaar opzoek gegaan. Het ging mij erom een ‘echt’ watervliegtuig te hebben en niet een ‘gewoon’ vliegtuig met floats.
Op het watervliegforum hier zag ik opeens de ElectriFly Seawind EP EP voorbijkomen. Een schaaluitvoering van het populaire ‘fullscale’ watervliegtuig Seawind 300C Seawind 300C - The World's Fastest and Best Land and Seaplane, dat als zelfbouwkit te koop is.
Op Rcgroups zijn ze hier erg enthosiast over dus toch maar besloten om er een te kopen.
Op de website van towerhobbies stond hij te koop voor $99,- maar was hij tijdelijk niet leverbaar. Bij modelbau bichler hadden ze hem wel leverbaar voor €99,- wat i.c.m. verzendkosten ongeveer hetzelfde was als bij towerhobbies. Hier dus maar besteld en ìnmiddels is ie binnen.
Specificaties
Spanwijdte: 1005 mm
Vleugelopp: 15.1 dm²
Gewicht: 680-735 g
Lengte: 845 mm
De Seawind in de doos.
Alle onderdelen zaten netjes verpakt en de levering is zeer compleet. Er zit een mooie standaard bij om het vliegtuig op te zetten tijden het bouwen en ook een mooie tool voor het later uitbalanceren.
Standaard voor de Seawind
Het vliegtuig is al in grote mate voorgebouwd en grofweg komt het erop de neer dat je de motor en electronica moet inbouwen en echt maar een paar dingen hoeft te lijmen.
Wel heb ik twee aanpassingen doorgevoerd die niet beschreven staan in de manual, maar hierover later meer.
De setup die ik ga gebruiken:
Motor: Robbe ROXXY 2827/26 930KV
Regelaar: Hi-Model balancing brushless ESC
Servo’s: 9-grams Towerpro microservo
Accu: Hi-Model 3S1P 860mA 20C (uiteindelijk een 2200mAh geworden)
Zoals je op de volgede foto kunt zien is de romp al helemaal gebouwd. Het enige wat hieraan hoeft te gebeuren is het staartvlak en de achtervleugel erop lijmen.
De stuurstangen zijn ook al gemonteerd, en hoeven alleen nog aangesloten te worden
De cocpitkap klemt heel goed vast met magneetjes en vergt behoorlijk wat kracht om eraf te krijgen. Zal je niet gauw tijdens het vliegen gebeuren (iets wat met de Multiplex modellen nog wel eens wil gebeuren).
Hier zie je de andere delen die nog gemonteerd moeten worden. (vleugel, en staart)
Vleugel:
De rolroer bedieningen zijn al voorgemonteerd, kwestie van de servo erin zetten en aansluiten.
Verder nog de wingtips aan de vleugel lijmen, niets speciaals hierover.
Wel heb ik nog een aanpassing doorgevoerd aan de vleugel. Een veelgehoorde klacht over het vliegtuig is namelijk de vleugelbevestiging aan de romp. Dit gaat door middel van een ielig schroefje dat vastdraait in een plastic busje. (zie foto)
Aangezien ik niet liever halverwege een vleugel verlies heb ik hem toch maar aangepast. Ik heb hier dezelfde aanpak gevolgd als Rowan heeft beschreven in de Seawind thread.
Het plastic busje heb ik eruit geboord, vervolgens het gat wat vergroot zodat er een moer in past. Deze moer vervolgens met epoxy vastgezet. De schroef in de vleugel heb ik vervangen door een bout.
Zie foto’s hieronder
Een stuk steviger volgens mij.
Motor:
Greatplanes raad als voortstuwing een RIMFIRE buitenloper aan met 950KV.
Het lastige hiervan is dat deze motor met drie i.p.v. de standaard vier bouten wordt vastgezet. Ik had voor een Robbe Roxxy 2827/26 gekozen en moest dus hier wat op verzinnen. Ik heb het houten plaatje waarop de motor bevestig wordt eraf gesloopt en een nieuw plaatje gemaakt, hier vier gaten in geboord en er op gelijmd.
Ziehier het resultaat (Ja, de gaten horen echt zo en niet in een vierkant) : (sorry voor de slechte foto)
Nog een foto van de montage van de servo’s voor hoogte- en richtingroer. Het plaatje voor de servo’s was netjes voorgezaagd, inclusief de gaten voor de ESC tierip.
Ertussenin zit de ESC netjes vastgezet met een tie-rip (meegeleverd met het model).
Balanceren:
Eigenlijk is het vliegtuig hiermee dan klaar, rest nog het balanceren.
Voor het balanceren leverd Greatplanes een heel handig tooltje mee (zie foto)
Je legt het model er op de kop in en je kunt perfect balanceren.
Nu bleek dat het model veel extra gewicht nodig heeft voorin. Mijn 860mAh accu (had ik nog liggen) is dus eigenlijk te licht. Nu kan ik extra ballast erin doen maar ik vond 860mAh toch al aan de lichte kant. Ik had nog een 2S 2200mAh liggen en nog een losse 2200mAh cel van een kapot pack. Samen zijn die ~170 gram. Dit blijkt perfect te passen om het vliegtuig te balanceren.
Op de foto zie je het vliegtuig in balans met ~170 gram aan lipo gewicht.
Dus toch maar even een nieuwe 3S 2200mAh lipo besteld bij Rctechnics.
Als het goed is komt vandaag mijn nieuwe lipo binnen en kan ik vanmiddag de maidenflight doen
Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuw vliegtuig. Omdat watervliegen me erg aansprak ben ik dus hiernaar opzoek gegaan. Het ging mij erom een ‘echt’ watervliegtuig te hebben en niet een ‘gewoon’ vliegtuig met floats.
Op het watervliegforum hier zag ik opeens de ElectriFly Seawind EP EP voorbijkomen. Een schaaluitvoering van het populaire ‘fullscale’ watervliegtuig Seawind 300C Seawind 300C - The World's Fastest and Best Land and Seaplane, dat als zelfbouwkit te koop is.
Op Rcgroups zijn ze hier erg enthosiast over dus toch maar besloten om er een te kopen.
Op de website van towerhobbies stond hij te koop voor $99,- maar was hij tijdelijk niet leverbaar. Bij modelbau bichler hadden ze hem wel leverbaar voor €99,- wat i.c.m. verzendkosten ongeveer hetzelfde was als bij towerhobbies. Hier dus maar besteld en ìnmiddels is ie binnen.
Specificaties
Spanwijdte: 1005 mm
Vleugelopp: 15.1 dm²
Gewicht: 680-735 g
Lengte: 845 mm
De Seawind in de doos.

Alle onderdelen zaten netjes verpakt en de levering is zeer compleet. Er zit een mooie standaard bij om het vliegtuig op te zetten tijden het bouwen en ook een mooie tool voor het later uitbalanceren.
Standaard voor de Seawind

Het vliegtuig is al in grote mate voorgebouwd en grofweg komt het erop de neer dat je de motor en electronica moet inbouwen en echt maar een paar dingen hoeft te lijmen.
Wel heb ik twee aanpassingen doorgevoerd die niet beschreven staan in de manual, maar hierover later meer.
De setup die ik ga gebruiken:
Motor: Robbe ROXXY 2827/26 930KV
Regelaar: Hi-Model balancing brushless ESC
Servo’s: 9-grams Towerpro microservo
Accu: Hi-Model 3S1P 860mA 20C (uiteindelijk een 2200mAh geworden)

Zoals je op de volgede foto kunt zien is de romp al helemaal gebouwd. Het enige wat hieraan hoeft te gebeuren is het staartvlak en de achtervleugel erop lijmen.

De stuurstangen zijn ook al gemonteerd, en hoeven alleen nog aangesloten te worden

De cocpitkap klemt heel goed vast met magneetjes en vergt behoorlijk wat kracht om eraf te krijgen. Zal je niet gauw tijdens het vliegen gebeuren (iets wat met de Multiplex modellen nog wel eens wil gebeuren).

Hier zie je de andere delen die nog gemonteerd moeten worden. (vleugel, en staart)

Vleugel:
De rolroer bedieningen zijn al voorgemonteerd, kwestie van de servo erin zetten en aansluiten.
Verder nog de wingtips aan de vleugel lijmen, niets speciaals hierover.

Wel heb ik nog een aanpassing doorgevoerd aan de vleugel. Een veelgehoorde klacht over het vliegtuig is namelijk de vleugelbevestiging aan de romp. Dit gaat door middel van een ielig schroefje dat vastdraait in een plastic busje. (zie foto)

Aangezien ik niet liever halverwege een vleugel verlies heb ik hem toch maar aangepast. Ik heb hier dezelfde aanpak gevolgd als Rowan heeft beschreven in de Seawind thread.
Het plastic busje heb ik eruit geboord, vervolgens het gat wat vergroot zodat er een moer in past. Deze moer vervolgens met epoxy vastgezet. De schroef in de vleugel heb ik vervangen door een bout.
Zie foto’s hieronder


Een stuk steviger volgens mij.
Motor:
Greatplanes raad als voortstuwing een RIMFIRE buitenloper aan met 950KV.
Het lastige hiervan is dat deze motor met drie i.p.v. de standaard vier bouten wordt vastgezet. Ik had voor een Robbe Roxxy 2827/26 gekozen en moest dus hier wat op verzinnen. Ik heb het houten plaatje waarop de motor bevestig wordt eraf gesloopt en een nieuw plaatje gemaakt, hier vier gaten in geboord en er op gelijmd.
Ziehier het resultaat (Ja, de gaten horen echt zo en niet in een vierkant) : (sorry voor de slechte foto)

Nog een foto van de montage van de servo’s voor hoogte- en richtingroer. Het plaatje voor de servo’s was netjes voorgezaagd, inclusief de gaten voor de ESC tierip.
Ertussenin zit de ESC netjes vastgezet met een tie-rip (meegeleverd met het model).

Balanceren:
Eigenlijk is het vliegtuig hiermee dan klaar, rest nog het balanceren.
Voor het balanceren leverd Greatplanes een heel handig tooltje mee (zie foto)

Je legt het model er op de kop in en je kunt perfect balanceren.
Nu bleek dat het model veel extra gewicht nodig heeft voorin. Mijn 860mAh accu (had ik nog liggen) is dus eigenlijk te licht. Nu kan ik extra ballast erin doen maar ik vond 860mAh toch al aan de lichte kant. Ik had nog een 2S 2200mAh liggen en nog een losse 2200mAh cel van een kapot pack. Samen zijn die ~170 gram. Dit blijkt perfect te passen om het vliegtuig te balanceren.
Op de foto zie je het vliegtuig in balans met ~170 gram aan lipo gewicht.

Dus toch maar even een nieuwe 3S 2200mAh lipo besteld bij Rctechnics.
Als het goed is komt vandaag mijn nieuwe lipo binnen en kan ik vanmiddag de maidenflight doen

Laatst bewerkt: