3D switch, wat gebeurt er?

  • Topicstarter Topicstarter DaveML
  • Startdatum Startdatum
D

DaveML

Guest
Hey guys,


Wat gebeurt er concreet als de 3D switch wordt aangezet?
 
Dat ligt eraan wat je hebt ingesteld maar over het algemeen gaat het toerental omhoog, de uitslagen groter, e verre negatieve pitch is mogelijk om inverted te vliegen.
 
Bij mijn Esky ging het toerental naar maximaal.
pitch knuppel moest naar het midden en naar beneden was negatieve pitch en naar boven positief.
Dat was wel de fabrieks instelling, misschien kan die van jouw qua instellingen meer.

Hopelijk heb ik je geholpen met deze simpele uitleg.
 
Ok bedankt jongens. Dan heb ik toch een idee wat me te wachten staat. Ik heb bijna per ongeluk die schakelaar omgezet. Ben er nu aan aant denken om de schakelaar tijdelijk af te koppelen of zo. :)
 
of je stelt dezelfde instellingen in onder stand '3D': als onder stand: 'normaal'. Dan verandert er niets en het lijkt me ook een wat minder rigoureuze ingreep.
 
Bij mijn weten vliegt Dave met een RTF heli inclusief zender. Als dat geen computerzender is weet ik niet of het mogelijk is de instellingen achter die knop te wijzigen...

Maar eens dat je buiten gaat vliegen is het toch wel handig om wat meer negatieve pitch te hebben. om op de wind te kunnen compenseren.

Waar je vooral op moet letten Dave, als je in die 3D-stand vliegt, geen reflex om de throttle naar beneden te gooien. Want als die stand opstaat heb je normaal gezien evenveel negatieve pitch als positieve...dus trek je de throttle naar beneden, boor je de heli de grond in, met in het beste geval enkel een gebroken landingsstel.
 
Bij mijn weten vliegt Dave met een RTF heli inclusief zender. Als dat geen computerzender is weet ik niet of het mogelijk is de instellingen achter die knop te wijzigen...
Als zo'n switch aanwezig is en functioneert kan je ook de instellingen wijzigen. Dat hoeft ook niet per definitie een computerzender te zijn. Zou wel heel vreemd zijn als de fabrikant de pitch en throttle curve bepaald en vastzet.
 
Zou kunnen hoor, ik weet het niet. Mar als je die zenders ziet die bij een Walkera of E-Sky geleverd worden, dan vraag iK me af hoe je daaraan kan gaan programmeren. Dave heeft een Robbe Spirit Fun, als ik me niet vergis heeft de bijgeleverde zender wel een schermpje, misschien zijn daar wel programmatiemogelijkheden...
 
Gewoon leren vliegen in de 3D stand kan natuurlijk ook...
Ik weet wel dat er bij veel van die RTF zenders gewerkt wordt met dipswitches aan de achterzijde (Walkera e.d.)
maar weet niet hoe dat bij deze zender zit....
Ik zou er gewoon goed op letten dat hij in de juiste stand staat als je gaat vliegen, en hem niet gebruiken tot je er klaar voor bent...
Moet je vind ik ook aan wennen, altijd alles checken en zeker zijn van je zaak, dat noemen ze volgens mij een Pre-flight check.
Zender en heli 100% in orde, dan pas vliegen.

Eric
 
Schoot me ineens te binnen,
Hier is trouwens al eens een draadje aan besteed waar ik het uit probeer te leggen.
3d-vliegen
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pre-flight check, natuurlijk! Geen idee of ik de zender kan instellen. Heb me voorgenomen even niet aan 3D te denken. De schakelaar is alleen een vervelend lange.. En al bijna per ongeluk _tijdens_ het vliegen omgeschakeld..
 
de 3D stand betekend niet dat je dan ook gelijk 3D moet vliegen.. ;)
Was dus zeker niet bedoeld om kleinerend te doen..., maar om je te helpen en antwoord te geven op je gestelde vraag.
Het enige verschil is dat je toerental min of meer wordt vastgezet en de verdraaiing van de rotorbladen iets anders wordt.
Kun je dus lezen in dat andere draadje wat ik zojuist gepost hebt voor je..
Door die schakelaar te verwijderen en dus ook de zgn. 3D stand, heb je nog altijd geen antwoord op je vraag...
ik kan je helaas niet helpen met die zender omdat ik geen ervaring heb met jouw zender..

Nogmaals ik hoop dat je er wat aan hebt,

Eric
 
Laatst bewerkt:
gewoon een paar keer per ongeluk de switch om zetten, maar zorg eerst ff dat je een beschrijving krijgt (altijd makkelijk)
Vaak maakt het toerental je een beetje nerveus (had ik wel) maar als je een paar keer in de 3d modus gevlogen hebt went het vanzelf.
Maar niks overhaasten, kost alleen maar geld.

Suc6
 
Achter de functie van de 3D switch ben ik inmiddels ook al achter gekomen. ;) Ik vraag me echter af waar drie andere knoppen voor dienen. De CH5 switch, de PIT en de PLT. De PIT en de PLT zijn waarschijnlijk voor de fijn afstelling, de CH5 is echter een switch en merk geen verschil wanneer hij aan staat of niet...
 
Achter de functie van de 3D switch ben ik inmiddels ook al achter gekomen. ;) Ik vraag me echter af waar drie andere knoppen voor dienen. De CH5 switch, de PIT en de PLT. De PIT en de PLT zijn waarschijnlijk voor de fijn afstelling, de CH5 is echter een switch en merk geen verschil wanneer hij aan staat of niet...


Die draaiknopjes zijn idd voor de PIT en PLT. Dan heb je een schakelaar voor de head lock aan/uit, een schakelaar voor 3D/norm en een schakelaar (denk dat je deze bedoelt) om de uitzwaai van de servoarmen te verkleinen (of was het nu om te vertragen?).
Dat laatste zou het wat gemakkelijker moeten maken voor beginners. Maar ik heb me voorgenomen die niet te gebruiken dus.. :)
 
Dat zorg al voor een klein beetje meer duidelijkheid. Maar waar zijn de PIT en PLT draaiknoppen dan voor?

Een hoge mate van RTFM...
De Pit is voor pitch trim en de PLT is voor throttle trim.
Ze werken wel in de normale stand maar in de 3D stand heb je ze echt nodig..
Als je normaal kan hoveren draai dan maar eens voorzichtig aan de een en de ander als je 1 meter hoog bent..
met de PLT zal het toerental hoger worden.
Met de PIT zal de Pitch hoger worden en dus meer stijg kracht krijgen. Door die hogere stijgkracht zal je toerental weer inkakken...
Normaal is het bij beginners wel handig met een vrij hoog toerental te hoveren omdat de centrifugaal kracht dan vanzelf voor stabiliteit zorgt...Dus Pit vrij laag (10 a 11 uur) en PLT op 2 a 3 uur.

Benno
 
Met de PIT knopkun je de instelling van je pitch veranderen.
In normal mode vlieg je met een liniaire throtle & Pitch curve (In de E-Sky zender).
Normaal zal de Pitch (Mits goed afgesteld) lopen van -2 t/m +7.
Met de PIT knop kun je de instellign verleggen Als je de knop naar links draait zul je bijvoorbeeld van -3 t/m +6 krijgen. Hierdoor zal de helikopter pas los komen bij een hoger toerental en zal hij wat stabieler zijn.
Als je hem positief versteld zul je meer pitch hebben bij een lager toerental.
Zelf heb ik hem eigenlijk altijd op 0 of iets negatief.

De PLT knop weet ik ook even niet.

Groeten,

Wilbert.

Oud nieuws zie ik. En volgens mij kent Plantjes de manual nog beter:D
 
Back
Top