Speedboat Tunen

hallo allamaal,

ik heb sinds 1,5 a 2 jaar een speedboat.
ik kreeg die boot toen ik lid werd van het blad "kijk".

nu ben ik eigenlijk van plan om heb te gaan tunen, omdat ik graag iets sneller
wil varen. het moet absoluut niet teveel geld kosten, omdat ik er namelijk
alleen op vakantie mee vaar.

het gaat dus om de boot van de kijk, er zijn vele types van, en ik ben erachter gekomen
dat er 2 bostelmotoren inzitten (type 380) en er zit een 1800 mah 7,2 volt accu in (NI-Cd).

hij stuurt doordat de ene motor harder gaat draaien als de andere, dus er zitten
geen servo's en roeren in, alleen 2 motoren en 2 propellors (schroeven).

ik zou dit graag zo willen houden, zodat ik niet extra hoef te betalen voor een roer en een servo.
ook zou ik graag de zender die erbij zat willen gebruiken, omdat ik geen zin heb
om m'n dure mx-12 zender mee te nemen (met al dat water, rotsen, enz...)

er kunnen daarom waarschijnlijk geen borstelloze motoren in, omdat de motoren
op de ontvangers print plaat zijn gesoldeerd, dus ik moet bij borstel blijven waarschijnlijk.

hier wat foto's

de boot zelf

de achterkant

de accu

de twee 380 motoren (je kan zien dat die rechtstreeks richting ontvanger gaan

de zender, die ik dus opnieuw wil gebruiken

het vaarklare gewicht is 1080 gram (inclusief accu dus)
denk eraan, zo goedkoop en simpel mogelijk, het is alleen voor op vakantie...!!

wie kan me helpen??!:P:P

groeten trampo
 
Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn:

Met dit soort boten is elke euro die erin gaat teveel.
Om ze sneller te krijgen moet er zoveel veranderd worden, dan is zonde van het geld en je tijd

Dit komt omdat de boot 'te standaard' is om dingen aan te gaan veranderen

my 2 cents
 
ok, ik begrijp goed wat je bedoelt.

ik had ergens gezien dat iemand de 2 motorenhad vervangen door 480 motoren.
zou dat geen optie zijn?

zo niet, wat zou het kosten om er 1 borsteloze motor in te zetten, een roer, servo, ontvanger? en regelaar?

ik zou namelijk graag een nog snellere willen hebben (hij is al redelijk snel maja)

trampo
 
hallo,

ik denk dat je je dan beter een nieuwen kunt kopen. want het is ook nog de vraag of deze romp wel vooruit te branden is.

maar een zenderset ongeveer 50 euro.
motor en de regelaar hangen af van je wensen.
roer kun je zelf maken.
 
zenderset 50 euro, wow, waarvandaan? toevallig 2 kanaals? :p

nou, ik denk dat de romp zeker goed mee kan. is dan wel plastic (naja soort van)
in ieder geval sterk spul, en kan ook ietsjes buigen, dus echt breken doet het niet gauw.

bovendien is het me opgevallen dat ik de hele bovenkant er vanaf kan halen (door de stickers eraf te halen)
waardoor ik er spantjes in kan maken voor extra stevigheid eventueel.

ik denk niet dat het mij lukt om een roer te maken, maar als iemand dat voor me zou kunnen/willen
doen zou dat mooi zijn... ligt eraan hoeveel het zou kosten.
motor en regelaar kan ik van unitedhobbies halen, maar ik weet niet welk toerental dat
zou moeten hebben. ik denk rond de 4000 kv (borsteloze inrunner)

mvg trampo
 
3 kanaals maar van zo'n onbekend merk. (ik hou het liever bij de bekende merken)

een roer kun je ook compleet kopen bij 2BrothersRC

over motore weet ik ook niet zoveel. maar je kunt ook op meer cellen gaan varen. 7 of 8. (als de motoren dit aankunnen)
 
De motoren kunnen het meestal wel aan, het gaat meer om de print die erin zit. Deze kunnen meestal niet zo heel veel meer aan als de standaard electronica die eraan hangt.
Je zou iets van speed 400 a 480 motoren kunnen proberen, maar verwacht er niet teveel van dan. vervangen voor een 500 a 540 motor zou kunnen, maar zit wel wat ombouwwerk aan dan

grtz
 
is het verschil tussen een speed 480 en speed 500 zo groot dan/???
en wat is het verschil tussende speed 480 en race 480?

en wat zou ik dan allemaal moeten veranderen? of gewoon dom de motoren goed aan de
draden solderen?


trampo
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat de ontvanger en de regelaar samen op 1 print zitten bij dit bootje.
als je motoren zou verhogen en ook spanning bijv speed 480 op 7,2v met 9,6 volt of hoger dat de kans groot is dat je standaard electronica doorfikt.

wil je meer snelheid dan kun je wel kiezen om een losse ontvanger en regelaar te plaatsen i.c.m. 2x speed 480 7,2v dan blijft de maat van die motoren gelijk aan de mounts.

heb ergens in een stofhoekje dit rompje ook nog liggen.. is echt geen geld waard om in te investeren.. maargoed dat is mijn mening.
 
ja idd, maar het is voor dom varen op vakantie mag ook af en toe op de rotsenkletteren of met volop gas uit het water op het keienstrand komen,
of met volop gas richting zand waar je dan lekker overeenschuift:P
overdreven gezegd. maar het is in iedergeval niet de bedoeling veel te investeren, gewoon simpel houden, maar effectief

neee ik wil denk ik alleen de motoren veranderen,dus gewooneen speed480 ipv speed 380.
volgens mij werkt de speed 480 net als de 380 op 7.2 volt, dus dat zal geen problemen geven,
maar dan de vraag, vaart hij echtmerkbaar sneller?

trampo
 
Laatst bewerkt:
Heb ook zo'n boot gehad, enigste goedkope manier om hem iets sneller te krijgen is 1 of 2 cellen(niet meer!!) op je accupack erbij te solderen.
Gaat 5 tot 10km sneller dan.
 
de speed 380 werkt op hetzelfde voltage als de speed 480, dat moet geen problemen geven. de amperes miscchein, maar dat denk ik niet, omdat waneer je er 2 cellen bij op doet,
de motoren ook veel meer A trekken, dus ik denk dat het wel kan, maar merk je verschil in snelheid?

ik had ergens gelezen dat iemand de motoren had veranderd van 380 naar 480 hs 22000 u/volt van jamara.

het kan dus hoogstwaarschijnlijk wel
 
Iets wat ook wel bij dit onderwerp past en het tegengaan van het flapperen over het water.
Ik heb een 1 prop bootje dat met een speed 540 best hard ging maar met een BL nu nog veeeeeel harder gaat.
Op zich werkt hj leuk maar hij begint al best gauw te flapperen.. De voorkant klapert over het water als of er een kudde eenden aan het opstijgen is.
Nu heb ik daar in het verre verleden wel eens wat over gehoord maar weet iemand of ik zelf iets kan maken om dit verschijnsel te stoppen zonder dat het inboet op de snelheid.
speedboot2.jpg

speedboot1.jpg




Benno
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er niet om dat de 380 en de 480 op het zelfde voltage werken maar dat de 480 meer A trekken. Daardoor kan dus je regelaar/ontvanger kapot gaan. Anders moet je eens kijken naar 2 speed 480BB race motoren. Ga je zeker een stuk sneller mee.
 
Benno,

wat je als eerst kan proberen is om het zwaartepunt naar voren te brengen. Dit hoeft minimaal te zijn, maar op het moment zal deze te ver naar achter liggen.
Bijvoorbeeld de accu iets naar voren.

Mocht je geen mogelijkheid tot schuiven hebben, dan kan je trimkleppen achterop monteren om het wippen tegen te gaan. Goed gemonteerd zal je er geen snelheid door verliezen

Ook kan je met plakloodjes werken, door deze op de punt te plakken kan je het zwaartepunt bijstellen. 20 gram zal je niet in de snelheid gaan merken

groeten Jurriaan
 
Benno,

wat je als eerst kan proberen is om het zwaartepunt naar voren te brengen. Dit hoeft minimaal te zijn, maar op het moment zal deze te ver naar achter liggen.
Bijvoorbeeld de accu iets naar voren.

Mocht je geen mogelijkheid tot schuiven hebben, dan kan je trimkleppen achterop monteren om het wippen tegen te gaan. Goed gemonteerd zal je er geen snelheid door verliezen

Ook kan je met plakloodjes werken, door deze op de punt te plakken kan je het zwaartepunt bijstellen. 20 gram zal je niet in de snelheid gaan merken

groeten Jurriaan
Vooral die trim kleppoen spreken mij wel aan.
Enig idee waar ik plaatjes/tekeningen kan vinden.
De accu heb ik al wel wat naarvoren gebracht maar dat deed weinig temeer dat daar de motor (een buitenloper) zit waar ik de accu toch maar niet tegen aan leg...
Plak lood is dus een andere optie maar trimkleppen al dan niet servo gestuurd spreken mij wel aan...

Benno
 
Trimkleppen servo gestuurd maken levert alleen maar meer gewicht op aan de achterkant van de romp. Het wippen zal dan erger worden en de kleppen meer naar beneden moeten om de romp uit te trimmen. Dit resulteerd dan in 'het remklep effect'.
Met de hand verstellen werkt net zo goed als met een servo :)

Trimkleppen kan je zelf maken door een stuk alumium te buigen in een 90 graden hoek (niet hoekprofiel gebruiken, kan je niet bijstellen) of je kan ze aanschaffen. Graupner heeft een aantal in het assortiment die niet zo heel veel kosten.
Ik weet zo 1 2 3 niet of er echt tekeningen bestaan trimkleppen. Vaak is wat inzicht en fotomateriaal genoeg

grtz Jurriaan
 
Trimkleppen servo gestuurd maken levert alleen maar meer gewicht op aan de achterkant van de romp. Het wippen zal dan erger worden en de kleppen meer naar beneden moeten om de romp uit te trimmen. Dit resulteerd dan in 'het remklep effect'.
Met de hand verstellen werkt net zo goed als met een servo :)

Trimkleppen kan je zelf maken door een stuk alumium te buigen in een 90 graden hoek (niet hoekprofiel gebruiken, kan je niet bijstellen) of je kan ze aanschaffen. Graupner heeft een aantal in het assortiment die niet zo heel veel kosten.
Ik weet zo 1 2 3 niet of er echt tekeningen bestaan trimkleppen. Vaak is wat inzicht en fotomateriaal genoeg

grtz Jurriaan

Ja die foto's heb ik dan wel nodig voor inzicht..
Ik ben al even aan het googelen geweest maar kan ze nog niet vinden...
Wat dat extra gewicht dat begrijp ik ... logies.....
Ik heb hier wel dun alu of messing wat ik er op kan plakken..
Dus nu nog die foto's...

Benno
 
Back
Top