Dag allemaal,
Als nitro-heli vlieger probeer ik wat meer te begrijpen van het elektro-helivliegen. Ik heb de nodige draadjes gelezen en gezocht en al wat wijzer geworden.
Alle info gecombineerd en nu leg ik een aantal zaken voor mijzelf uit zoals hieronder beschreven, kunnen jullie zeggen of ik het nu juist begrepen heb?
1.
Voor wat betreft LiPo’s is het zo dat het aantal cellen in serie de spanning bepaald, en het aantal parallel-schakelingen mede de capaciteit.
2.
Een 3SP1 accu heeft 3 cellen in serie en heeft een spanning van 3x3,7=11,1Volt en een bepaalde capacitieit.
Een 3SP2 heeft 3 cellen in serie en dus ook 11,1Volt maar heeft 2 rijen van 3 cellen parallel staan en kan daardoor een hogere capaciteit bevatten dan de vorige. Welke LiPo configuratie je dus kiest hangt dus af van welk voltage je wilt en welke capaciteit.
Wanneer gemakshalve over bijvoorbeeld een 8S LiPo wordt gesproken wordt dus bedoeld een 8S1P, 29.6Volt dus.
3.
Wanneer je een brushless motor wilt aansluiten heb je een regelaar (ESC) nodig. De regelaar wordt o.a. gekenmerkt door een maximum continue toelaatbaar amperage en voltage-range waarbinnen hij kan opereren, welke dus weer in overeenstemming moeten zijn met de motor en de accu.
4.
Op je ontvanger sluit je op het throttle kanaal de ESC aan. Op die ESC wordt op zijn beurt weer de LiPo en de motor aangesloten. Wanneer je op de zender gas geeft zal het toerental van de motor van 0 tot 100% opbouwen volgens de gascurve gedefinieerd in de zender.
Voor de voeding van de servo’s en gyro wordt een aparte accu op de ontvanger aangesloten.
5.
Wanneer de ESC voorzien is van een BEC kan alles van dezelfde accu afgehaald worden.
In dat geval verdeeld de BEC de hoofdspanning van de LiPo naar de ESC en een gereduceerde spanning van ca. 5 Volt naar de ontvanger en servo’s, en zorgt ervoor dat bij leegrakende accu “geknepen” wordt op de ESC en de ontvanger en servo’s tot het einde blijven functioneren.
6.
De BEC kan geïntegreerd zijn in de ESC maar kan ook apart bestaan. In dat geval sluit je de BEC aan op de LiPo, de ESC en de ontvanger sluit je weer aan op de BEC.
7.
Ik lees ook regelmatig over het programmeren van de regelaar. Wat wordt hier nu precies onder verstaan?
Klopt dit een beetje of is de combinatie Roy en elektro kansloos? ;-)
Alvast bedankt voor de moeite
Gr, Roy
Als nitro-heli vlieger probeer ik wat meer te begrijpen van het elektro-helivliegen. Ik heb de nodige draadjes gelezen en gezocht en al wat wijzer geworden.
Alle info gecombineerd en nu leg ik een aantal zaken voor mijzelf uit zoals hieronder beschreven, kunnen jullie zeggen of ik het nu juist begrepen heb?
1.
Voor wat betreft LiPo’s is het zo dat het aantal cellen in serie de spanning bepaald, en het aantal parallel-schakelingen mede de capaciteit.
2.
Een 3SP1 accu heeft 3 cellen in serie en heeft een spanning van 3x3,7=11,1Volt en een bepaalde capacitieit.
Een 3SP2 heeft 3 cellen in serie en dus ook 11,1Volt maar heeft 2 rijen van 3 cellen parallel staan en kan daardoor een hogere capaciteit bevatten dan de vorige. Welke LiPo configuratie je dus kiest hangt dus af van welk voltage je wilt en welke capaciteit.
Wanneer gemakshalve over bijvoorbeeld een 8S LiPo wordt gesproken wordt dus bedoeld een 8S1P, 29.6Volt dus.
3.
Wanneer je een brushless motor wilt aansluiten heb je een regelaar (ESC) nodig. De regelaar wordt o.a. gekenmerkt door een maximum continue toelaatbaar amperage en voltage-range waarbinnen hij kan opereren, welke dus weer in overeenstemming moeten zijn met de motor en de accu.
4.
Op je ontvanger sluit je op het throttle kanaal de ESC aan. Op die ESC wordt op zijn beurt weer de LiPo en de motor aangesloten. Wanneer je op de zender gas geeft zal het toerental van de motor van 0 tot 100% opbouwen volgens de gascurve gedefinieerd in de zender.
Voor de voeding van de servo’s en gyro wordt een aparte accu op de ontvanger aangesloten.
5.
Wanneer de ESC voorzien is van een BEC kan alles van dezelfde accu afgehaald worden.
In dat geval verdeeld de BEC de hoofdspanning van de LiPo naar de ESC en een gereduceerde spanning van ca. 5 Volt naar de ontvanger en servo’s, en zorgt ervoor dat bij leegrakende accu “geknepen” wordt op de ESC en de ontvanger en servo’s tot het einde blijven functioneren.
6.
De BEC kan geïntegreerd zijn in de ESC maar kan ook apart bestaan. In dat geval sluit je de BEC aan op de LiPo, de ESC en de ontvanger sluit je weer aan op de BEC.
7.
Ik lees ook regelmatig over het programmeren van de regelaar. Wat wordt hier nu precies onder verstaan?
Klopt dit een beetje of is de combinatie Roy en elektro kansloos? ;-)
Alvast bedankt voor de moeite

Gr, Roy