Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zojuist nog even op HT de brushless set-up uit wezen testen :lol:

Wauwwwww,wat een power en zelfs tegen de wind in,klein vijfje,no problemo :cool:
Wel de vleugels nog even van carbon staafjes voorzien,want deze buigen wel erg veel door :puppydogeyes:

Mijn accu,3 cel 2200mah ( 10 C ) lipo accu gilt wel erg snel leeg,nog geen 5 minuten :confused:
Vond dit wel erg snel,na thuiskomst even aan de lader gehangen.
Deze gaf aan dat er nog 3.85 volt per cel in zat ?
Een simpel rekensommetje wijst dan uit dat de spanning dan nog minimaal
11.55 volt is,dus hoe kan de regelaar die af zou moeten slaan op plus/minus 3 volt per cel dan al dichtslaan :confused:

Motor gegevens:

Hobbydirekt Modellbau - ROXXY BL INRUNNER 2040/07 Robbe 1-4907 ROXXY BL INRUNNER 2040/07 Robbe 1-4907 R1-4907


regelaar gegevens:

Roxxy - BL Control 720

Brushless contr,

http://de.robbe-online.net/rims_de....late/1/?ISID=487b8f4400074649271b3e0dc14605e2
Heeft iemand hier ervaring mee,en dus ook een antwoord op :confused: ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn accu,3 cel 2200mah lipo accu gilt wel erg snel leeg,nog geen 5 minuten :confused:
Vond dit wel erg snel,na thuiskomst even aan de lader gehangen.
Deze gaf aan dat er nog 3.85 volt per cel in zat ?
Een simpel rekensommetje wijst dan uit dat de spanning dan nog minimaal
11.55 volt is,dus hoe kan de regelaar die af zou moeten slaan op plus/minus 3 volt per cel dan al dichtslaan :confused:

Heeft iemand hier ervaring mee,en dus ook een antwoord op :confused: ;)
Ja, dat komt omdat je motor heeeeel veel vermogen omzet in warmte. Met een verkeerde propellor en heel veel overtoeren, zal ruim 50% wegvloeien als warmte. Even grof gerekend: 5 minuten = 1/12 uur. Op 2200mA vlieg je een uur. Je ontlaadt de boel dus maximaal met 12x2,2A = 26,4 Ampère. Waarschijnlijk de limiet van je regelaar of van je accu (10C-15C). En 26,4 Ampère bij 11,1V is 293 Watt.

Dat je accu bij thuiskomst weer een hoge spanning aangeeft, duidt alleen maar op een te hoge belasting tijdens het vliegen. Je trekt zulke grote stromen dat de accuspanning instort. Na een minuutje of wat zal deze zich wel weer herstellen. Gevolg is dus inderdaad dat je regelaar in beveiliging springt.

Je moet dus of een betere prop nemen (minder spoed, kleiner diameter), je stroom verder beperken in je regelaar, het toerental beperken of een zwaardere accu nemen (25C-30C en/of een hogere capaciteit in mAh).

-edit-
Welke propellor heb je? Merk en afmetingen? Als je een APC 6x4 E erop zet, trekt dat bij 40.000 toeren maar liefts 1500 Watt. 8O Dat gaat jouw accuutje nooit leveren. :nooo:


Hoei, drie criminelen in de nieuwsbrief van de ACH. 8O Vooral die rechter ziet er wel heel erg verward uit. :? :rolling: :lol:
* Alleen de namen en de vierde onbekende wat gegumd

achs_most_wanted.jpg
 
Laatst bewerkt:
-edit-
Welke propellor heb je? Merk en afmetingen? Als je een APC 6x4 E erop zet, trekt dat bij 40.000 toeren maar liefts 1500 Watt. 8O Dat gaat jouw accuutje nooit leveren. :nooo:

Er zit nu een Graupner slimprop 5x4 op .

Ik heb hier nog liggen:

APC 5.0 x 5.0

graupner speedprop 4.7 x 4.7
 
Laatst bewerkt:
Er zit nu een Graupner slimprop 5x4 op .

Ik heb hier nog liggen:

APC 5.0 x 5.0

graupner speedprop 4.7 x 4.7
De meeste van die props zijn voor toerentallen tussen de 18.000 en 26.000 rpm. Als je daar dus 40.000 rpm mee gaat draaien, maakt je wel een hoop wind maar het rendement is nog geen 40%. Dus 60% van je vermogen gooi je weg. Niet raar dat je vliegduur zo kort is.

De diameter bepaalt de snelheid, hoe groter de ste sneller je kunt vliegen. De spoed de kracht/stuwdruk. Na een complexe berekening is er een ideaal punt en dat lijkt voor de meeste props die op een EZ passen zo rond de 24.000 tot 28.000 te liggen. Dat is de reden waarom ik met een 2S LiPo vlieg. Ik kan met mijn 3200mAh/25C LiPo en Master Airscrew 5,5x4,5 nitro prop ruim 15 minuten vol gas houden. Omslagpunt tussen efficiënt en vermogen omzetten in warmte ligt bij 17.000 rpm. De limiet zit op 26.500 rpm (begrensd via regelaar). Maximale stroom is dan 27,3A. Of je moet een andere prop nemen, bijv een 5x3 of 5,5x3 Cam Speed of overstappen op nitro props, die zijn wat anders gevormd en nemen minder vermogen op.

Dus ja, je kunt duidelijk snel gaan met een oversized propellor. En ja, dan verstook je al het vermogen d.m.v. warmteontwikkeling t.g.v. wrijving van de prop en inefficiëntie van de motor. En ja, dan is je accu rap klaar.
 
Laatst bewerkt:
Zeer duidelijk verhaal Sleur,thnx ;)

Doet mij een beetje denken aan de props voor een buitenboordmotor,
werkt natuurlijk volgens hetzelfde principe.
Alleen zal de weerstand van water iets groter zijn als die van lucht ?
 
Zeer duidelijk verhaal Sleur,thnx ;)

Doet mij een beetje denken aan de props voor een buitenboordmotor,
werkt natuurlijk volgens hetzelfde principe.
Alleen zal de weerstand van water iets groter zijn als die van lucht ?
Nee en ja. Het principe is hetzelfde, zo ook de berekningen. Alleen is de afwijkende factor de viscositeit (vloeibaarheid) van de massa waar de propellor door heen moet. Net als bij scheepsschroeven zijn er twee cruciale punten: Het maximale toerental (hierboven ga je vacuum trekken achter de bladen, bij een scheepsschroef luchtbellen waardoor de schroef letterlijk verbrand) en het overgangspunt waarbij kracht in snelheid over gaat (lastig uit te leggen maar om deze reden heb je allerlei constructies als E-props, nitro props, slow flyer props etc.). Dus "less is better".

Nadat ik ben wezen kamperen ga ik de low-wing EZ (af)maken. Deze krijgt dan de motor naar voor gericht, meer op het midden van de vleugel voor een betere balans. Weer eens wat anders dan een nitro blok. ;) Straks hebben we op HT allemaal Mad Max-achtige EZ's. :mrgreen:
 
@ Was weer gezellig bij gladoor,SNOEKSEL was er ook met z'n nitro car en we

hebben weer lekker gelachen:yes:,alleen het bier ontbrak nog:celebrate:,

gr.Dr.Dre.;)
 
Zo, net weer terug uit Maasmechelen (en een dagje uit in Limburg :p) De Calmato heb ik meegenomen :D alleen zag ik dat het motorschot iets aangepast moet worden, deze staat iets scheef. Morgen maar even een blik erop laten werpen door de kenners in Heemskerk, misschien zeggen ze wel dat ik het gewoon kan laten zitten. Anders is het een leuk klusje voor de dinsdagavond :thumbsup:

Beetje donker :|
IMG_6893.jpg


En indoor taxieen :D




@ Sleur: leuk dat bericht uit de nieuwsbrief 8O :wink:
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat komt omdat je motor heeeeel veel vermogen omzet in warmte. Met een verkeerde propellor en heel veel overtoeren, zal ruim 50% wegvloeien als warmte. Even grof gerekend: 5 minuten = 1/12 uur. Op 2200mA vlieg je een uur. Je ontlaadt de boel dus maximaal met 12x2,2A = 26,4 Ampère. Waarschijnlijk de limiet van je regelaar of van je accu (10C-15C). En 26,4 Ampère bij 11,1V is 293 Watt.

Dat je accu bij thuiskomst weer een hoge spanning aangeeft, duidt alleen maar op een te hoge belasting tijdens het vliegen. Je trekt zulke grote stromen dat de accuspanning instort. Na een minuutje of wat zal deze zich wel weer herstellen. Gevolg is dus inderdaad dat je regelaar in beveiliging springt.

Je moet dus of een betere prop nemen (minder spoed, kleiner diameter), je stroom verder beperken in je regelaar, het toerental beperken of een zwaardere accu nemen (25C-30C en/of een hogere capaciteit in mAh).

-edit-
Welke propellor heb je? Merk en afmetingen? Als je een APC 6x4 E erop zet, trekt dat bij 40.000 toeren maar liefts 1500 Watt. 8O Dat gaat jouw accuutje nooit leveren. :nooo:


Hoei, drie criminelen in de nieuwsbrief van de ACH. 8O Vooral die rechter ziet er wel heel erg verward uit. :? :rolling: :lol:
* Alleen de namen en de vierde onbekende wat gegumd

achs_most_wanted.jpg


wat een poepert zeg die bart :D
 
Zo, net weer terug uit Maasmechelen (en een dagje uit in Limburg :p) De Calmato heb ik meegenomen :D alleen zag ik dat het motorschot iets aangepast moet worden, deze staat iets scheef. Morgen maar even een blik erop laten werpen door de kenners in Heemskerk, misschien zeggen ze wel dat ik het gewoon kan laten zitten. 8O :wink:

waarschijnlijk klopt dit wel, omdat je prop naar een kant trekt zet je automatisch je motor scheef om dit te compeseren;)
 
Net lopen klooien met de regelaar,na het laden van de batterij reageerde de motor niet meer op het gas :(

Dus even de regelaar opnieuw programmeren denk je dan :confused:
Liep te klooien met die pieptoontjes,maar de juiste combinatie kwam er niet in voor :mad:

Na een vijftal minuten klooien,een steekvlam en een hoop rook en klaar is de Robbe Roxy 720 :roll:

Iemand toevallig nog een regelaartje liggen :worship:

Ik snap hier echt geen ruk van :confused:
 
Net lopen klooien met de regelaar,na het laden van de batterij reageerde de motor niet meer op het gas :(

Dus even de regelaar opnieuw programmeren denk je dan :confused:
Liep te klooien met die pieptoontjes,maar de juiste combinatie kwam er niet in voor :mad:

Na een vijftal minuten klooien,een steekvlam en een hoop rook en klaar is de Robbe Roxy 720 :roll:

Iemand toevallig nog een regelaartje liggen :worship:

Ik snap hier echt geen ruk van :confused:

WTF 8O

Helaas heb ik geen regelaartje voor je liggen :(
Gelukkig was de regelaar een goedkope anders was het pas echt zwaar kl0te geweest :-x
 
heb dit ook meegmaakt toen ik mijn 25 ampere regelaar aan het instellen was . Ik liet de brusheless onbelast draaien en opeens dikke wolken in de kamer :o
 
hahahaha ik wist het niet :Dben je nog aan het knutselen aan je vliegtuigje? Ik heb nog steeds gene sim aan de gang trouwens .

wat voor zender gebruik je ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top